تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803806539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حماسه مردم خمين در پانزده خرداد ‪۱۳۴۲‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حماسه مردم خمين در پانزده خرداد ‪۱۳۴۲‬
سحرگاه روز پانزدهم خرداد سال ‪ ۱۳۴۲‬ماموران رژيم پهلوي، امام خميني(ره) را در خانه خود در شهر قم در محله يخچال قاضي دستگيره و يكسر به تهران اعزام كردند.

يك نويسنده، محقق و پژوهشگر تاريخ ايران در اين خصوص مي‌گويد علت بازداشت حضرت امام سخنراني افشاگرانه‌اي بود كه عصر روز عاشورا در مدرسه فيضه ايراد كرده بودند.

محمدجواد مرادي‌نيا به ايرنا گفت: خبر بازداشت امام زودتر از آن كه سران حكومت تصور كنند، در همه جا پيچيد و توفان در انداخت، توفاني كه مي‌رفت تا پايه‌هاي رژيم پهلوي را در هم شكسته و فرو ريزد.

مردم خمين با شنيدن خبر ناگوار دستگيري حضرت امام(ره) آشفته حال به سوي مسجدجامع شهر رفتند تا چاره‌اي بجويند.

در مسجد نظر علما بر اين شد كه جمعيت به سوي شهرباني راهپيمايي كنند و خواستار آزادي مرجع تقليد خويش باشند.

مردان و زنان با جوش و خروش فراوان در حالي كه فرياد مي‌زدند "از جان خود گذشتيم با خون خود نوشتيم يا مرگ يا خميني" از مسجد بيرون ريخته و روانه شهرباني شدند و تعدادي از زنان در ميان راه به نشانه عزا، خاك و كاه بر سر مردم مي‌ريختند.

در مقابل شهرباني نيز جمعيت هيجان‌زده قصد حمله را داشتند كه برخي علما مانع شدند، حتي يكي از زنان با حمله به پاسباني اسلحه وي را از او گرفت.

سپس جمعيت به سوي مقبره "امامزاده محمد" كه در مركز شهر واقع است حركت كرده و در آنجا به نوار سخنراني حضرت امام خميني(ره) كه از ضبط صوت پخش مي‌شد و سخنراني برادر حضرت امام آقاي پسنديده، گوش دادند.

مدير گروه مووسسه تنيم و نشر آثار حضرت امام(ره) در اين خصوص گفت:
عده‌اي از اهالي خمين در اثر تحركات و اقدامات طرفدران حضرت امام(ره) به عنوان اعتراض نسبت به بازداشت ايشان مغازه‌ها را تعطيل و در تظاهرات خياباني شركت كردند.

مرادي‌نيا افزود: زنداني و حصر امام، نه تنها ياد آن حضرت را از دل مردم خمين بيرون نبرد بلكه هر روز آتش عشق او را در دلها شعله‌ورتر ساخت.

هنگامي كه علماي شهرهاي مختلف در تهران گرد هم آمدند تا با فشار بر حكومت موجبات آزادي حضرت امام(ره) را فراهم كنند "آيت‌الله سيدمرتضي پسنديده" به نمايندگي از روحانيون خمين به جمع آنان پيوست و براي آزادي امام اهتمام ورزيد.

روز ‪ ۳۱‬تير ماه سال ‪ ۱۳۴۲‬حدود ‪ ۴۰‬نفر از اهالي شهر خمين به رغم تمام موانعي كه كه از سوي عوامل حكومت ايجاد شده بود راهي تهران شدند و با تجمع در منزل "آيت‌الله ميلاني" خواستار آزادي رهبر ديني و سياسي خود شدند.

نگراني و اضطراب تنها زماني از دل مردم خمين بيرون رفت كه خبر انتقال امام از زندان به خانه‌اي در داووديه تهران به گوش آنان رسيد.

مردم خمين در آستانه عيد ميلاد با چراغاني بازار و خيابانها و تشكيل مجالس شادماني در مساجد شهر و برخي روستاها و اطعام و احسان به نيازمندان آزادي امام خميني(ره) از زندان را جشن گرفتند.

علاقه‌مندان حضرت امام(ره) در خمين كه صبرشان لبريز شده بود براي ديدن ايشان راهي تهران شدند اما با ممانعت ماموران روبرو شدند.

تعطيلي عمومي در سالگرد ‪ ۱۵‬خرداد
استاد دانشگاه گفت: با فرارسيدن سالگرد حماسه ‪ ۱۵‬خرداد به دستور حضرت امام خميني ره) ملت ايران اسلامي عزاي عمومي برپا داشتند.

مرادي‌نيا افزود: در خمين تمامي مغازه و فروشگاهها يكپارچه تعطيل شد و مردم پرچم و بيرقهاي سياه در خيابانها نصب كردند.

روز ‪ ۱۵‬خرداد سال ‪ ۱۳۵۷‬هيچكس از خانه بيرون نيامد و اين‌بار مردم به جاي تظاهرات با سكوت خود به رژيم پهلوي "نه" گفتند.

عزاي عمومي به فرمان حضرت امام(ره)
مردم ايران بر اساس سنت مذهبي ديرينه همه ساله روز ميلاد امام دوازدهم حضرت حجه‌بن‌الحسن عسكري(عج) را جشن و به نيكويي برگزار مي‌كنند و اين جشن در ميان تمامي اعياد ملي و مذهبي ازهمه برجسته‌تر است و در خمين نيز همزمان با سراسر كشور به صورت آذين‌بندي بازار و پخش شربت و شيريني برگزار مي‌شود.

در آستانه نيمه شعبان سال ‪ ۱۳۵۷‬حضرت امام اعلام كرد با وجود اين همه خون كه رژيم شاهنشاهي برزمين ريخته است جشن و شادي معنايي وجود ندارد و مردم بايد براي اعتراض به شاه نيمه شعبان را عزا بگيرند.

بر اين اساس هيچگونه مراسم جشن و سرور در خمين برپا نشد و شهر حالت عزا به خود گرفت، گروهي از مردم راس ساعتي كه اعلام شده بود به مسجد جامع مراجعه كردند اما با درهاي بسته مواجه شدند.

در ورودي مسجد توسط ماموران شهرباني قفل شده بود. جمعيت به پيشنهاد روحانيون "حبيب‌اللهي و ديانت " پشت در بسته مسجد و در طول بازار بر زمين نشستند و "حجت‌الاسلام ديانت" مدتي بدون بلندگو براي مردم سخنراني كرد و سپس جمعيت به آرامي پراكنده شد.

راهپيمايي مردم خمين در روز عيد سعيد فطر، اعتصاب مدارس شهر و تحصن در دادگستري، آتش‌سوزي گسترده در شهر و در نهايت اوج درگيريها موجب شد انقلاب در سال ‪ ۵۷‬به پيروزي برسد و رهبر انقلاب اسلامي بعد از تبعيد بازگشتند.

شهرستان خمين در جريان انقلاب اسلامي ‪ ۱۴‬شهيد تقديم كرده است.ك/‪۴‬ ‪۶۶۰/۱۷۴۴/۲۴۸۲‬
 سه شنبه 14 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن