تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820166394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد گسترده‌ي مقام‌هاي عراقي از پيمان امنيتي آمريكا


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: انتقاد گسترده‌ي مقام‌هاي عراقي از پيمان امنيتي آمريكا
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

سخنگوي رسمي دولت عراق بر وجود اختلاف با آمريكا در خصوص توافق نامه‌ي طولاني مدت امنيتي تاكيد و متعهد شد كه دولت در گفت و گوهاي آتي عراق با آمريكا از حاكميت اين كشور دفاع كند.

به گزارش خبرنگار دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري آسوشتيد پرس، مخالفت‌ها در عراق در خصوص پيمان امنيتي آمريكا شدت گرفته است. در صورت تحقق اين پيمان نيروهاي آمريكا جايگزين نيروهاي تحت اختيار سازمان ملل مي شوند و بر اين اساس ارتش آمريكا نقش طولاني مدتي را در عراق خواهد داشت.

جريان هاي اصلي سني و شيعه كه نگران تضعيف حاكميت عراق هستند با اين پيمان مخالفت و از آن انتقاد كرده اند.

علي الدباغ سخنگوي رسمي دولت عراق اعلام كرد، مذاكره كنندگان عراقي نگرش و طرح هايي دارند كه با آمريكايي‌ها متفاوت است اما اين گفت‌و‌گوها كه از ماه مارس آغاز شد، هنوز مراحل اوليه خود را طي مي كند.

وي اظهار داشت: دولت در روابط داخلي و خارجي خود به شدت بر حاكميت عراق بر خاك، آسمان و آب هاي اين كشور تاكيد مي كند. دولت عراق هر گونه ماده‌يي كه حاكميت اين كشور را زير پا بگذارد و منافع عراق را تضمين نكند، نمي پذيرد.

مقامات آمريكايي از اظهار نظر در اين باره تا پايان گفت‌وگوها‌ي مقدماتي جهت نها‌يي شدن اين قرارداد خودداري كرده اند اما با اين حال بيان داشتند كه آنها به دنبال يك پايگاه نظامي هميشگي در عراق نيستند.

جورج بوش رييس جمهور آمريكا و نوري المالكي نخست وزير عراق اظهار اميدواري كردند كه مذاكرات تا ماه ژوئيه به پايان برسد. اما مقامات عراقي در ماه گذشته ابراز داشتند اختلافات گسترده درباره‌ي مصونيتي كه نيروهاي آمريكايي در برابر پيگرد قانوني در دادگاه هاي عراق از آن برخوردارند، مانع از آن مي شود كه گفت وگو تا ماه ژوئيه به پايان برسد.

با اين حال هوشيار زيباري وزير امور خارجه‌ي عراق دريك كنفرانس خبري، به نفع توافق نامه‌ي امنيتي آمريكا ـ عراق سخن گفت و اظهار داشت: نيروهاي عراقي هنوز به حمايت ائتلاف به رهبري آمريكا نياز دارند.

زيباري در نشست خبري مشترك با برنار كوشنه وزير امور خارجه‌ي فرانسه اظهارداشت: ظرفيت ها و نيروهاي ما هنوز به مرحله خودكفايي نرسيده است. ما به اين پيمان استراتژيك امنيتي در حال حاضر نياز داريم.
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن