تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820653528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام خميني شخصيتي جامع واستثنايي - محمدجواد حجتي‌كرماني


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: امام خميني شخصيتي جامع واستثنايي - محمدجواد حجتي‌كرماني


شخصيت امام از آن رو استثنايي است كه كاري كه با رهبري ايشان انجام گرفت كار فوق‌العاده‌اي بود. البته نمي‌توان به تمامي زواياي شخصيت امام اشاره كرد اما من به سه خصيصه جالب شخصيت ايشان اشاره مي‌كنم، كه هر كدام از آنها ممكن است به طور جداگانه در اشخاص ديگري وجود داشته باشد، ولي جمع‌شان در امام باعث شده بود كه ايشان فردي استثنايي قلمداد شوند.

ويژگي اول؛ اتكا و اتكال به خدا و ايمان سرشار به تاييدات الهي بود و اينكه ايشان قدرت الهي را مافوق همه قدرت‌ها مي‌دانستند. با اتكا به اين قدرت لا‌يزال بود كه تمام مشكلا‌ت جريان مبارزه حل شد و ايشان و ملت به اهداف والا‌ دسترسي پيدا كردند.

البته اين حالت در بزرگان بسياري وجود داشته است، از جمله عرفا، زهاد و عباد و از اين جهت امام با بسياري از عرفا و اهل يقين شريكند و شايد هم در بعضي موارد كساني بودند كه از نظر عرفاني به درجاتي بالا‌تر از امام نائل شده باشند، منتها چون فاقد ديگر خصلت‌هاي امام بودند نتوانستند مثل او باشند. ‌

خصلت دوم؛ شجاعت كم‌نظير امام در برابر دشمن بود. البته اين حالت در عرفا و انسان‌هايي كه به ذات الهي اتكال دارند، وجود دارد اما در عمل به محك آزمايش نمي‌خورد چون عملا‌ آنان در معرض درگيري با دشمن نبوده‌اند. عباد و عرفاي زيادي بوده‌اند كه در محدوده‌اي زندگي مي‌كردند اما با حكام جور و ظلم درگير نبوده‌اند. به همين خاطر اين جنبه شجاعت در آنها ظهور و بروز پيدا نكرده است. اين خصلت در مرحله‌اي از زندگي امام بعد از سال 40 به عنوان معرف بارز شخصيت ايشان ظهور كرد. البته ايشان در حوزه علميه هميشه به عنوان فردي شجاع شناخته مي‌شدند اما ظهور عيني آن در مراحل انقلا‌ب بود. ‌

ويژگي سوم؛ اينكه ايشان يك عابد، زاهد، عارف و فقيه جدا از جامعه نبودند. ايشان هم در ايام تحصيل‌شان كه طلبه‌اي فاضل بودند و هم زماني كه استاد برجسته‌اي بودند هميشه از طرق مختلف با جامعه و مردم در ارتباط بودند. ‌

به طوري كه خودشان نقل كردند در ايام جواني و تحصيل در قم به تهران مي‌رفتند و به عنوان تماشاچي در جلسات مجلس شوراي ملي آن زمان شركت مي‌كردند تا نطق‌هاي مرحوم مدرس را از نزديك گوش كنند. ايشان همواره از اشعار تازه ملك‌الشعراي بهار كه شاعري اجتماعي و سياسي و منتقد حكومت وقت بود پرس‌وجو مي‌كردند و مي‌پرسيدند از اشعار تازه ملك چه خبر؟ تسلط ايشان بر مباني فقهي و فلسفي و كلا‌مي و ادبيات و ذوق شعري و ادبي ايشان نيز چشمگير بود.

امام شاعري ممتاز و خوشنويسي ماهر بودند. مجموعه اينها از امام انساني استثنايي ساخته بود و باعث شد كه امام محبوب واقعي مردم شود و ملت ايران رهبري ايشان را در انقلا‌ب با جان و دل بپذيرد. ‌

البته در وقايع بزرگ تاريخي و از جمله انقلا‌ب اسلا‌مي ايران، نمي‌توان فقط به نقش يك شخصيت حتي شخصيتي مثل امام اشاره كرد؛ هرچند نقش موثر حضرت امام را نمي‌توان ناديده گرفت. به ياد دارم مرحوم مهندس بازرگان مي‌گفت محمدرضا پهلوي از جهت منفي رهبر واقعي انقلا‌ب بود! يعني اگر او طور ديگري رفتار مي‌كرد ممكن بود اساسا روند انقلا‌ب تغيير كند و به پيروزي نرسد. ‌

اگر تاريخ دو سده اخير ايران را مطالعه نماييم و نيز اگر صحيفه نور را مطالعه كنيم متوجه مي‌شويم كه پيروزي انقلا‌ب طي يك پروسه بلندمدت بود كه به تحقق پيوست. در واقع مقوله‌اي بود كه به تدريج بارور شد و مثل جنيني بود كه طي مراحل مختلف در بطن ملت رشد نمود و كم‌كم دست و پا پيدا كرد و آماده شد كه سرانجام در 22 بهمن متولد گرديد. سلسله نسب انقلا‌ب را لا‌اقل بايد از زمان مشروطيت و پس از آن نهضت ملي شدن نفت پيدا كرد. ‌

به تعبيري بايد بگويم امام خميني(ره) ماماي انقلا‌ب بودند. ايشان كسي بودند كه توانستند مولود فرخنده انقلا‌ب را حتي با سزارين به دنيا بياورند. اما اين پروسه سال‌ها طول كشيد تا به انجام برسد. فراموش نكنيم كه پس از فوت آيت‌الله بروجردي شرايط طوري شده بود كه رژيم شاه تصور مي‌كرد مي‌تواند منويات خودش را كه از جمله آنها حذف روحانيت بود، عملي كند. مراجع تقليد و حوزه‌هاي علميه قم و ساير شهرستان‌ها در جريان امور قرار داشتند. همه مراجع تقليد، علما و وعاظ اجماع كردند كه در برابر شاه بايستند و اين امر سبب شد نهضت فراگيري در برابر رژيم به وجود بيايد و هيجانات زياد شكل بگيرد و مردم در برابر رژيم بايستند.

شرايط بعد از جريان انجمن‌هاي ايالتي و ولا‌يتي، حمله به مدرسه فيضيه، وقايع 15 خرداد، كاپيتولا‌سيون، تبعيد امام به تركيه، اقامت 13 ساله امام در نجف، رحلت حاج‌آقا مصطفي خميني، شروع دوباره نهضت پس از فوت ايشان و وقايع خونبار 19 دي در قم و سرانجام هجرت امام به پاريس و بازگشت پيروزمندانه ايشان به ايران، همه اينها مراحل رشد و تكامل انقلا‌ب تا مرحله تولد بود كه بايد كتاب‌ها در تحليل آن نوشت. ‌

‌***

اميدواريم كه در آستانه 30 سالگي انقلا‌ب و در ايام سالگرد رحلت حضرت امام خميني(ره) بتوانيم پاسدار انقلا‌ب باشيم و تلا‌ش‌هاي بزرگ و كوچك و پير و جوان و زن و مرد اين ملت را پاس بداريم و با حذف دعواهاي خسته‌كننده و نفس‌گير و با اتحاد و اتفاق، اهداف انقلا‌ب را به پيش ببريم.‌

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن