تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820640830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

2 دقيقه اجرا، 4 ساعت تحقيق


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 2 دقيقه اجرا، 4 ساعت تحقيق


تلويزيون- آذر مهاجر:
اگر اجراي محمد اصغري را در بخش‌هاي خبري ديده باشيد حتما چيزهاي جالبي از هواشناسي و پيش‌بيني وضع هوا در خاطرتان مانده است.

اين مجري خلاق با اصطلاحات و اجرايي كاملا صميمي درباره وضع هوا و توده‌هاي گرم و سرد و اوضاع پايدار و ناپايدار جوي حرف مي‌زند و سبب شده مردم نگاهي تيزتر به برنامه‌هاي هواشناسي داشته باشند. به‌نظر مي‌رسد اصغري به‌عنوان يك مهندس فيزيك و هواشناس درباره تلويزيون، مخاطب و برنامه‌سازي‌ براي تلويزيون اطلاعات و تجربيات خوبي به دست آورده است.

* آقاي اصغري گاهي احساس مي‌كنم شما و همكارانتان براي يك روز همه موارد ابري، نيمه ابري، بارندگي و هواي صاف را پيش‌بيني مي‌كنيد و خوب بالاخره يكي درست از آب در مي‌آيد!

نه اينطور نيست. اين ذهنيت شما به شرايط اقليمي كشورمان بر مي‌گردد. ما جنگل داريم، كوه داريم، كوير داريم مثلا اگر قرار باشد فقط درباره استان تهران حرف بزنيم، ممكن است در يك آن شميرانات برفي باشد، در ميدان امام باران ببارد و در فرودگاه امام و جاده ساوه هوا آفتابي باشد. طبيعي است وقتي هواي استان تهران را مي‌گويم بايد به همه اين موارد اشاره كنم.

* با اين حساب دو دقيقه براي اعلام وضع هواي همه كشور خيلي زمان كوتاهي است!

بله. متأسفانه هميشه اين مشكل را داريم ولي بچه‌هاي تلويزيون، سردبيرها و كارگردان‌ها و برنامه سازان هم حق دارند.

* راستي كمي هم از تجربيات كار به‌عنوان يك مهندس در رسانه‌اي مانند تلويزيون بگوييد. حتما روزهاي اول مشكلاتي داشتيد؟

اتفاقا در مورد من روزهاي اول كار خيلي خوب بود. از دوربين ترسي نداشتم و راحت كار مي‌كردم. همه چيز هم كاملا تعريف شده و مشخص بود اما بعد از حدود 3 يا 4 ماه حس عجيبي برايم ايجاد شد. زمستان شده بود و پيش‌بيني وضع هوا براي مردم اهميت بيشتري پيدا كرد و توقعاتشان بيشتر شده بود. كم كم ترس عجيبي در من ايجاد شد. نمي‌دانم ترس از دوربين يا از اشتباه در آمدن پيش‌بيني‌ها، باعث شد تا چند ماه گيج باشم. احساس مي‌كردم بار بزرگي روي دوشم است.

از دوستان و همكاران و پيشكسوتان درباره اين ترس سؤال مي‌كردم و آنها مي‌گفتند طبيعي است و بايد اين دوره بگذرد تا دوباره شرايط عادي شود و البته همين طور هم شد. فقط خوشبختانه آن زمان برنامه ما ضبط مي‌شد و زنده نبود. گاهي پيش مي‌آمد بعد از 25 برداشت ضبط مي‌كرديم. يعني 52 بار تكرار مي‌كردم تا در نهايت چيزي كه دلم مي‌خواست از كار در بيايد.

دوستان من پشت دوربين هم خيلي به زحمت مي‌افتادند اما صبور بودند. چاره‌اي نبود بايد آنقدر تكرار مي‌كردم تا اجراي مطلوبي از كار در بيايد.

* شما دستتان باز بود كه خودتان هر چند بار كه مي‌خواهيد تكرار كنيد؟

بله. خوشبختانه اين امكان را به ما داده بودند. البته حالا ديگر برنامه زنده است و اگر اشتباهي بكنيم كاري نمي‌شود كرد.

* به‌نظر مي‌رسد براي كشور ما با تنوع اقليمي ضرورت دارد كه برنامه و شايد هم شبكه‌اي مختص پيش‌بيني وضع هوا داشته باشيم كه به مردم درباره هواشناسي كشاورزي، توريسم و... اطلاعات بدهد. درست مي‌گويم؟

بله. بسياري از كشورها شبكه‌هاي مخصوص هواشناسي دارند. شبكه‌هايي مثل بي‌بي سي و سي ان ان هم كه هر نيم ساعت يا يك ساعت يك بخش تخصصي هواشناسي دارند. در كشور ما سازمان هواشناسي در تمام زمينه‌هاي هواشناسي كشاورزي، هوانوردي، توريسم و... فعال است و پژوهشكده هم داريم اما در تلويزيون كشورمان 2 يا 3 دقيقه بيشتر براي ارائه همه اين اطلاعات وقت نداريم.

* امكانات اجراي برنامه هواشناسي در كشورمان چطور است؟ هنور در مقابل پرده آبي اجرا مي‌كنيد؟

نه، قبلا اين طور بود. همان دوره‌اي كه برنامه را ضبط مي‌كرديم و خوشبختانه مي‌شد اشتباهات را اصلاح كرد. از وقتي برنامه زنده شده به جاي كروماكي يا همان پرده آبي، از ويدئو وال استفاده مي‌كنيم. ديگر نيازي نيست از يك مونيتور ديگر تصاوير را ببينيم و روي پرده اجرا كنيم.

* نقشه هارا سازمان هواشناسي تهيه مي‌كند؟

سازمان تهيه مي‌كند و بعد گرافيست‌هاي تلويزيون جزئيات آن را اجرا مي‌كنند.

* پس يك برنامه 2 دقيقه‌اي هواشناسي كلي كار دارد. به‌طور متوسط براي هر برنامه چقدر وقت صرف مي‌شود؟

با احتساب تحقيق‌ها و پژوهش‌ها و اجراي نقشه‌ها براي هر 2 دقيقه‌اي كه ما جلوي دوربين هستيم، به‌طور متوسط 4 ساعت كار گروهي انجام مي‌شود.

* بنابراين اگر قرار باشد يك برنامه مفصل مختص اعلام وضعيت هواي كشور داشته باشيم، لازم است يك گروه از سازمان هوا شناسي در تلويزيون مستقر شود، بله؟

بله. دقيقا. شايد هم به همين دليل هنوز ما چنين برنامه مستقلي نداريم. حتما مديران تلويزيون هم به چنين برنامه‌اي فكر كرده‌اند اما بايد شرايط و زمينه چنين كاري فراهم شود كه البته چندان هم ساده نيست.

تاريخ درج: 12 خرداد 1387 ساعت 09:13 تاريخ تاييد: 12 خرداد 1387 ساعت 12:31 تاريخ به روز رساني: 12 خرداد 1387 ساعت 12:30
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن