تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820357356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بورس و بازار - دولت گرفتار كلاف تعرفه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بورس و بازار - دولت گرفتار كلاف تعرفه‌ها


بورس و بازار - دولت گرفتار كلاف تعرفه‌ها

«تعرفه واردات پودر شوينده كاهش يافت». باز هم بازي تعرفه‌ها در دولت نهم كليد خورد. افزايش بهاي پودرهاي شوينده به حدي مردان اقتصادي دولت را نگران ساخته كه بار ديگر آنان را به سوي اتخاذ سياست‌هاي تعرفه‌اي سوق داده است. راهبران قوه مجريه طي سه سال حضور خود در نهاد دولت‌داري بارها تعرفه واردات كالاهاي گوناگون را دستخوش تغيير كرده‌اند. از تعرفه واردات گوشي تلفن همراه گرفته تا لوازم خانگي و برنج طي سه سال گذشته با رشد آني و نزول موقتي همراه شده است. دولتمردان در حالي چنين رفتار مي‌كنند كه وزير بازرگاني چندي پيش اعلام كرده بود بازي تعرفه‌ها به پايان رسيده است ولي باز هم افزايش قيمت كالايي خاص در بازار دولت را وادار ساخت كه براي واردات كالايي جديد تعرفه‌ها را كاهش دهد. هيات دولت دو هفته پيش اعلام كرد يارانه كارخانه‌هاي توليدكننده پودر شوينده را حذف خواهد كرد. يك روز پس از انتشار اين خبر بهاي پودر شوينده ماشيني رشد 100 درصدي را تجربه كرد و قيمت نمونه‌هاي دستي نيز 182 درصد رشد كرد. گراني‌ها به حدي افزايش يافت كه دولت وادار شد باز هم قدم به ميدان گذارد و با كاهش تعرفه واردات پودر شوينده زمينه‌ها را براي افزايش واردات اين كالاي مصرفي مهيا كند. براساس اعلام معاون وزير بازرگاني، تعرفه‌هاي واردات پودر شوينده از 26 درصد به 16 درصد كاهش يافته است. اين اقدام نيز در شرايطي صورت مي‌گيرد كه دولت نهم پيش از اين داعيه حمايت از توليد را داشت ولي كاهش يكباره تعرفه باز هم سياست‌هاي دوگانه دولت را نمايان ساخت. پيش از اين هم معاون وزير صنايع و معادن در اظهار نظري بيان داشته بود كه دولت از تعرفه‌ها براي رفاه حال مردم استفاده مي‌كند. او در شرايطي چنين ابراز عقيده مي‌كرد كه وزارت بازرگاني به صراحت بيان داشته بود تعرفه‌ها را به نفع صنايع توليدي دستخوش تغيير مي‌كند.

اما كاهش 10 درصدي تعرفه واردات پودر شوينده در شرايطي رخ مي‌دهد كه بهاي نمونه‌هاي خارجي پودر شوينده به صورت متوسط پنج برابر انواع ايراني برآورد مي‌شود. از سوي ديگر برخي منابع آگاه نقل مي‌كنند كه اصلي‌ترين واردكننده كالاهاي مصرفي به كشور همچنان شركت‌هاي اقماري دولتي به شمار مي‌آيند. از همين روي برخي نگراني‌ها در مورد برداشت مجدد از حساب ذخيره ارزي براي واردات كالاهاي مصرفي همچون پودرهاي شوينده نيز وجود دارد. آخرين اظهار نظرهاي وزير بازرگاني در مورد واردات كالاهاي مصرفي نيز اين شائبه‌ها را قوت مي‌بخشد: «اگر پولي در اختيار داشتيم به طور حتم براي رفاه مردم هر نوع وارداتي را انجام مي‌دادم.» در همين حال روز قبل معاون وزير بازرگاني از كاهش تعرفه‌ها اطلاع داد تا مقدمات واردات مجدد مهيا شده باشد. شايد رشد قيمت پودر شوينده روزهاي بحران جديدي را براي محمدصادق مفتح معاون بازرگاني داخلي ميركاظمي ايجاد كند. وزارت بازرگاني به تازگي از بند استيضاح ميركاظمي رهايي يافته ولي اتفاقات دو هفته اخير نشان مي‌دهد كه ريش‌سفيدي باهنر نايب‌رئيس مجلس هفتم براي گذر ميركاظمي از بحران چندان هم به نفع شهروندان نبوده است. ياران ميركاظمي نيز بايد خود را براي دردسرهاي جديد مهيا كنند چراكه اعتراض‌هاي توليدكنندگان پودر شوينده نيز به‌زودي آغاز خواهد شد تا مفتح باز هم مورد هجوم قرار گيرد چراكه او نه در سمت تنظيم بازار كامياب بوده و نه در رداي نايب‌رئيس اتاق بازرگاني تهران، طلايه‌دار حمايت از توليد شده بود.
محمدصادق مفتح معاون وزير بازرگاني در گراني‌هاي اخير چنين ابراز عقيده كرد: براساس توافقي كه با انجمن توليدكنندگان پودر شوينده درباره قيمت پودرهاي شوينده انجام شده مشكل خاصي وجود ندارد و در كنار آن نيز توزيع گسترده و حتي دو برابر ميزان زمان‌هاي عادي در حال انجام است تا التهاب بازار پودرهاي شوينده از بين برود.
مفتح در ادامه به توزيع پودرهاي شوينده در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي اشاره كرد و افزود: در حال حاضر مشكلي به لحاظ ذخيره‌سازي وجود ندارد و ذخيره‌هاي پيش‌بيني‌شده در حال تزريق به بازار هستند تا از دوره‌گذار فعلي عبور كنيم.
معاون وزير بازرگاني نياز عادي بازار به پودر شوينده را ماهانه 30 هزار تن عنوان كرد و گفت: در شرايط فعلي و با هدف تنظيم بازار و جلوگيري از التهاب بازار پودر شوينده ماهانه نزديك به 50 هزار تن انواع پودر شوينده در حال توزيع است. مفتح در ادامه با اظهار رضايت از نحوه همكاري‌ و فعاليت كارخانجات توليد پودر شوينده افزود: كارخانجات توليدي در تعيين قيمت اوليه مسائل را در نظر گرفتند و درك خوبي از شرايط نشان دادند كه قابل تقدير است.
همچنين به گفته ديگر معاون وزير بازرگاني در حال حاضر ظرفيت پودر شوينده در كشور حدود يك ميليون تن بوده و عملا امكان افزايش توليد وجود ندارد، اين امر موجب ايجاد ظرفيت‌هاي خالي استفاده‌نشده در اين صنعت شده است. جليليان خاطرنشان كرد: با توجه به مشكلات مذكور دولت در راستاي هدفمند كردن يارانه اين كالا و ايجاد زمينه‌اي براي اختصاص يارانه‌ اين بخش به ساير كالاهاي ضروري از جمله مواد غذايي اقدام به حذف يارانه پودر كرد كه قطعا آثار مثبتي در رشد صنعت، ايجاد فضاي رقابتي توليد و توزيع بيشتر و جلوگيري از قاچاق در پي خواهد داشت. وي در ادامه از كاهش تعرفه واردات پودرهاي شوينده از 26 به 16 درصد خبر داد و گفت: اين كاهش در كنار كاهش تعرفه مواد اوليه توليد كه براي حمايت از توليد‌كننده بوده در راستاي حمايت از مصرف‌كننده و با هدف ايجاد و فضاي مناسب رقابتي اجرا مي‌شود.
جليليان تصريح كرد: با توجه به اينكه اعمال يكباره قيمت تمام‌شده مشكلاتي را براي مصرف‌كنندگان ايجاد مي‌كرد تشكل‌هاي فعال در اين صنعت با هماهنگي وزارت بازرگاني بر قيمت‌هاي حداقلي كه 500 تومان براي پودر‌هاي دستي و 700 تومان براي پودرهاي ماشيني است نظارت خواهند كرد.
وي اظهار اميدواري كرد كه با تعيين قيمت‌هاي جديد و توليد كارخانجات با حداكثر ظرفيت در روزهاي آينده با اشباع بازار قيمت جديد پودر تثبيت شود.
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن