تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820250256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي آسيب‌شناختي منازعات زن‌ مسلمان در دنياي ‌مدرن/ 9يك مسئول فرهنگي:كيفيت حضور در اجتماع به چالشي ميان زن مسلمان با دنياي مدرن تبديل شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي آسيب‌شناختي منازعات زن‌ مسلمان در دنياي ‌مدرن/ 9يك مسئول فرهنگي:كيفيت حضور در اجتماع به چالشي ميان زن مسلمان با دنياي مدرن تبديل شده است
گروه اجتماعي: بنا بر رهنمودهاي اسلام اصل حضور زن در محيط اجتماعي و فعاليت وي امري طبيعي است و اين كيفيت حضور در محيط است كه در حال حاضر به واسطه مدرنيسم مخدوش مي‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين «رضا آخوندزاده» معاون فرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه آزاد قم در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با اشاره به اين مطلب كه اگر منظور از مدرنيسم حضور زن در فعاليت‌هاي اجتماعي است، چالشي ميان زن مسلمان و دنياي مدرن وجود ندارد چراكه ما الان شاهد حضور زن مسلمان در محيط‌هاي مختلف تحصيلي و كاري هستيم به نحوي كه برخي از اين مشاغل و موقعيت‌ها قبلاً ويژه مردان بود.

وي افزود: در اين‌صورت از نظر اسلام مدرنيسم امر مطلوبي است و رجوع به تاريخ اسلام و ايران نيز از اين امر حكايت مي‌كند زيرا بنا بر رهنمودهاي اسلام، اصل حضور امري طبيعي است و اين كيفيت حضور در محيط اجتماعي است كه به واسطه مدرنيسم مخدوش مي‌شود.

آخوندزاده با اشاره به آيات سوره «نور» تصريح كرد: در‌باره نحوه پوشش و سخن گفتن زن مسلمان در محيط اجتماعي رهنمودهايي در آيات 30 و 31 سوره مباركه «نور» آمده لذا اين مسأله مبين اين نكته است كه با وجود تبليغات كشورهاي غربي، اسلام عنادي با فعاليت اجتماعي زن ندارد بلكه آن را منوط به رعايت شرايط ويژه مي‌داند.

معاون فرهنگي نهاد رهبري دانشگاه آزاد نقش محوري زن در خانواده را از جمله ويژگي‌هاي زن مسلمان عنوان و تصريح كرد: با اندكي مطالعه در آيات و روايات به اين نتيجه مي‌رسيم كه نقش مادري و همسري براي زنان امر مهمي تلقي شده و ساير امور نيز در سايه اين نقش قابل دستيابي است و بي‌توجهي به اين تناسب وظايف است كه نقش زن در مدرنيسم را دچار چالش كرده است.

اقبال جوانان به‌ويژه زنان از مظاهر مدرنيسم از ديگر مباحث طرح‌شده در اين گفت‌‌وگو بود كه اين مسئول فرهنگي در تشريح آن گفت: اطلاعات بيشتر جوانان از فضاي مدرنيسم مربوط به شنيده‌هاي آنهاست كه تبليغات تلويزيوني و توليدات رسانه‌اي نيز شدت اين مسأله را افزايش داده است.

وي بي‌بندوباري و لجام‌گسيختگي را تنها موهبت مدرنيسم دانست كه بيش از همه زنان را تحت فشار قرار مي‌دهد زيرا در حال حاضر جلوه خارجي زنان در دنياي مدرن بسيار دلفريب است اما حقيقت اين است كه زنان بيشترين قربانيان سوء استفاده جنسي و خشونت در جامعه به اصطلاح مدرن هستند.

آخوندزاده با بيان اين مطلب كه اسلام همه اين آزادي‌ها را با از بين بردن آسيب‌ها به افراد جامعه اعم از زن و مرد اهدا كرده است، افزود: ما نيز همچون متوليان فرهنگي غرب بايد مباني روشن اسلام درباره زن را معرفي و تبليغ كنيم زيرا ناآگاهي جوانان از اين اصول چالش‌هاي زيادي را براي ما فراهم كرده است.

به گفته معاون فرهنگي نهاد رهبري در دانشگاه قم، غربي‌ها سارقان زبردستي هستند كه مباني اسلام را به درستي مي‌شناسند و در موارد مقتضي آن را به نفع خود و با توجه به فرهنگ اجتماعي خويش بومي مي‌كنند.

اين مسئول فرهنگي تصريح كرد: مدرنيسم نيز همچون ساير پديده‌ها منافع و مضراتي دارد؛ به همين لحاظ گروهي از انديشمندان بايد منافع آن را با دستورات اسلامي تطبيق دهند تا بدين صورت از آسيب‌هاي ورود فرهنگ بيگانه به كشورمان جلوگيري كنيم.

وي در پايان اين گفت‌و‌گو با انتقاد از عملكرد رسانه‌ها در اين زمينه گفت: متأسفانه در حال حاضر توليدات سينمايي و تلويزيوني به‌صراحت كرامت زن را كه در اسلام به آن سفارش شده است زير سؤال مي‌برند كه اين روند بايد توسط افراد ذي‌صلاح ساماندهي و كنترل شود.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن