تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805673710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايش تقابل تهران و واشنگتن در استكهلم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نمايش تقابل تهران و واشنگتن در استكهلم
متكي:آمريكا سياست‌هاي خود در قبال خاورميانه را تصحيح كنددنياي‌اقتصاد – بار ديگر موضوع عراق موجب شد مقام‌هاي ايراني و آمريكايي، البته اين بار در سطح وزراي خارجه در يك كنفرانس بين‌المللي با يكديگر مواجه شوند. اگرچه اين رويارويي منجر به تماس و ارتباط منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران و كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا نشد، اما نمايندگان تهران و واشنگتن رودررو مواضع كشورهاي خود را اعلام كردند.


اگر متكي در اين نشست ناامن شدن عراق را نتيجه سياست‌هاي اشتباه آمريكا در عراق ارزيابي كرد؛ رايس، اما تلاش كرد اذهان حاضران در اين نشست را به سمت گزارش جديد محمد البرادعي مديركل آژانس اتمي درباره ايران جلب كند. در همين حال متكي در پاسخ به سوالات خبرنگاران در حاشيه اين نشست توجه مسوولان ايران نسبت به پيگيري انتخابات آمريكا را پنهان نكرد و گفت كه منتظريم تا ببينيم جانشينان دولت بوش با جهان و خاورميانه چگونه برخورد مي‌كنند. برخي از صاحبنظران، اين سخنان متكي را واكنش به سخنان باراك اوباما كانديداي دموكرات آمريكا ارزيابي مي‌كنند كه گفته بود، منتظر است تا انتخابات رياست جمهوري ايران برگزار شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، وزير امور خارجه كشورمان در اولين نشست پيگيري اهداف سند موسوم به «پيمان بين‌المللي با عراق» در شهر استكهلم پايتخت سوئد، گفت: سياست اشتباه اشغالگران در عراق باعث شده كه ناامني بر زندگي همه عراقي‌ها سايه بيندازد.
منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران با تاكيد بر ضرورت تداوم حمايت جامعه بين‌المللي از دولت و ملت عراق گفت: ايران آماده كمك به عراقي‌ها براي بازگرداندن صلح و ثبات است.
نشست پيگيري اهداف سند موسوم به «پيمان بين‌المللي با عراق» روز پنجشنبه در شهر استكهلم پايتخت سوئد آغاز به كاركرد. در اين نشست يك روزه وزيران امور خارجه 80 كشور، 600 هيات و 500خبرنگار بين‌المللي شركت داشتند.
متكي همچنين در حاشيه اين نشست اعلام كرد كه ايران همكاري در حوزه‌هاي انرژي، حمل و نقل و بهداشت با عراق را بهبود بخشيده و تقويت مي‌كند و هم چنين در بهبود امنيت اين كشور سهيم است.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري آلمان به نقل از وزير امور خارجه ايران نوشت: ثبات در عراق، ثبات منطقه است و هرگونه بي ثباتي در عراق در كل منطقه تاثير خواهد گذاشت. به همين دليل است كه ايران همواره بخشي از راه حل منطقه براي اين بحران و نه بخشي از اين بحران بوده است.
متكي تاكيد كرد كه ايران با «كشتن مردم» عراق به وسيله «نيروهاي خارجي» از طريق «بمباران با جت هاي جنگنده» مخالف است و به اين دليل چندي پيش در بصره ميان دولت و نيروهاي ديگر ميانجي‌گري كرد.
همچنين به گزارش خبرگزاري رويترز، متكي در كنفرانس بين‌المللي درباره بازسازي عراق گفت: «اشغالگران» اوضاع عراق را فقط بدتر كرده‌اند.
متكي اظهار كرد: ايران مشتاق است نقشي اساسي را در بازسازي عراق انجام دهد. وي در همين حال «سياست‌هاي غلط» آمريكا و متحدينش را مورد حمله قرار داد.
متكي اظهار كرد: اوضاع امنيتي عراق به دليل سياست‌هاي غلط اشغالگران در عراق، اكنون آن قدر وخيم است كه بر تمامي وجوه زندگي در اين كشور سايه انداخته است.
براساس اين گزارش، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا كه در ميان مخاطبان بود، در زمان سخنراني وي چهره‌اي متعجب به خود گرفته بود و يكبار هم ابروهايش را بالا انداخت.
متكي كه بعد از سخنراني با خبرنگاران صحبت مي‌كرد، گفت كه هيچ نشستي با آمريكايي‌ها نداشته است. وزير امور خارجه‌ ايران در عين حال اعلام كرد: خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا قرار است به تهران سفر كند.سولانا هفته گذشته اعلام كرده بود كه ماه آينده براي مذاكره درباره برنامه هسته‌اي ايران به تهران مي‌رود.
متكي گفت: سولانا دو تاريخ متفاوت را براي سفرش به تهران اعلام كرده است؛ ما در حال بررسي آنها هستيم.وي افزود: فكر مي‌كنم او به زودي به تهران سفر كند.
متكي درخصوص بسته‌اي كه سولانا قرار است به تهران عرضه كند، گفت: هر رويكردي كه طرف ديگر نسبت به بسته پيشنهادي ايران داشته باشد، ما همان رويكرد را نسبت به بسته‌اي كه سولانا مي‌آورد، خواهيم داشت.
وزير امور خارجه ايران همچنين در سخنراني‌ خود اعلام كرد كه ايران مبلغ 10‌ميليون دلار را براي بازسازي عراق اختصاص داده و توافقي را براي اعطاي يك وام 10‌ميليارد دلاري به عراق كه بايد ظرف 40 سال بازگردانده شود امضا كرده است.
وي كه از طريق يك مترجم صحبت مي‌كرد، اما ادامه داد: به نظر مي‌رسيد كه ايران در ميان اولين كشورهايي قرار دارد كه چنين تسهيلاتي را براي عراق قايل شده اند اين نشانگر سياست محوري ايران براي تقويت روابط اقتصادي با عراق در بلند مدت است.
همچنين براساس گزارش آسوشيتدپرس، وزير امور خارجه ايران گفت كه بوش و مشاوران ارشد وي ممكن است براي منزوي كردن ايران تلاش كنند اما جمهوري اسلامي منتظر است تا ببيند كه جانشينان آنها چطور با جهان به ويژه در خاورميانه روبرو مي‌شوند.
متكي اظهار كرد: آنچه كه در آمريكا بسيار روشن است اين است كه همه به دنبال تغييرات هستند؛ اين خيلي مهم است.
سياست خارجي آمريكا، انتخابات رياست‌جمهوري را در آمريكا تحت تاثير قرار خواهد داد و به اين دليل است كه همه كانديداها مي‌كوشند چيز جديدي براي افكار عمومي بگويند.
متكي با تاكيد براينكه با رايس تماسي نداشته است، گفت: ما مسلمان‌ها با خانم‌ها دست نمي‌دهيم، اما احترام زيادي براي خانم‌ها قايليم.
وي ادامه داد: با اين حال راه‌هاي ديگري براي رساندن پيام ايران وجود دارد و گفت: نيازي نيست كه منتظر ديدن كسي باشيم، مي‌توان پيام را از طريق ديپلماسي باز، از طريق شما (خبرنگاران) منتقل كرد.
به گفته وي، پيام ايران به مقامات فعلي و آتي آمريكا اين است كه بايد «سياست‌هاي‌شان را در قبال منطقه تصحيح كنند».
وي با بيان اينكه سه كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا در تلاش هستند تا براي پيروزي در افكار عمومي ايده‌هاي جديدي را مطرح كنند، تاكيد كرد: هيچكدام از آنها مورد حمايت ايران نيستند؛ حتي با وجود اين كه باراك اوباما براي ملاقات بدون پيش شرط با مقامات ايراني ابراز تمايل كرده است.
براساس اين گزارش، رايس در سخنانش از هر گونه اشاره به ايران خودداري كرد و در عوض از همسايگان عراق خواست از دولت نوري المالكي، نخست‌‌وزير عراق حمايت كنند. با اين وجود رايس در كنفرانس خبري با فردريك رينفلت، وزير امور خارجه سوئد با ايراد اتهامات تكراري عليه ايران گفت: دولت بوش به مجازات ايران به دليل تمايل براي توليد سلاح هسته‌اي و ديگر رفتارهايش از طريق تحريم‌هاي اقتصادي ادامه خواهد داد.
وي افزود: ايران براي استفاده از پول خود با مشكلات زيادي روبه‌رو است زيرا از دسترسي به سيستم مالي بين‌المللي محروم است و ما بايد هر آنچه را مي‌توانيم انجام دهيم تا آن را حتي به شكلي گسترده‌تر از دسترسي به سيستم مالي بين‌المللي محروم كنيم.
براساس اين گزارش، وزير امور خارجه آمريكا نيز در اين كنفرانس بين‌المللي طي سخناني در واكنش به گزارش جديد مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره فعاليت صلح آميز هسته اي كشورمان، با ناديده گرفتن همكاري شفاف و سازنده تهران با آژانس، بر ادامه رويكرد اشتباه و خصمانه واشنگتن عليه تهران تاكيد كرد.
رايس مدعي شد: ايراني‌ها بايد اقدامات زيادي را درباره اين گزارش انجام دهند. زيرا اين گزارش حاوي نكاتي است كه نشان مي‌دهد ايران در برخي زمينه‌ها از جمله پرسش‌هاي مهمي كه جامعه بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي ايران دارد؛ همكاري‌هاي لازم را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام نداده‌ است.
رايس در ادامه اظهارات بي‌اساس خود از آنچه به زعم خود پنهان كاري ايران در پاسخ دادن به پرسش‌هايي درباره مطالعات ادعايي خواند، ابراز نگراني كرد.

حمايت لندن از موضع واشنگتن
در همين حال با وجود همكاري‌هاي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، وزير امور خارجه انگليس از ايران خواست بلافاصله پاسخگوي سوالات جامعه بين‌المللي درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي‌ خود باشد.
به گزارش ايسنا، ديويد ميليبند، روز چهارشنبه در بيانيه‌اي با اشاره به مساله مطالعات ادعايي با متهم كردن ايران به عدم همكاري كافي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، گفت: محمد البرادعي، مديركل آژانس بار ديگر گزارش جامعي را درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ارائه كرده است. وي در اين گزارش بار ديگر تاييد كرد كه ايران فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم خود را متوقف نكرده است، به هيچ‌گونه پيشرفتي در زمينه اقدامات شفاف‌سازي كه شوراي امنيت سازمان ملل و آژانس مدت‌ها خواستار آن بوده‌اند، دست نيافته است و به سوالات آژانس درباره مطالعات مربوط به يك بعد احتمالا نظامي (مطالعات ادعايي كه غرب آن را مطرح كرده است) پاسخ نداده است.
وزير امور خارجه انگليس در ادامه اين بيانيه آورده است: البرادعي گفت كه اين مساله «موجب نگراني جدي» است. ايران بايد بلافاصله پاسخگو بوده و همه حقايق را درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش در گذشته آشكار كند. هيچ‌گونه توجيهي براي تاخير وجود ندارد.
وي مدعي شد: لازم است كه اعتماد جامعه بين‌المللي احيا شود و فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي به حالت تعليق درآيد.
وزراي خارجه آمريكا و انگليس در حالي اين ادعاها را بيان مي‌كنند كه گزارش ششم خرداد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با وجود فشارهاي آمريكا و متحدانش نشان‌دهنده تاييد مجدد صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران است.
آژانس براي نخستين بار در انتهاي گزارش سوالاتي را مطرح كرده است كه معمولا طرح اين‌گونه سوالات در گزارش‌هاي آژانس معمول نبوده است. اين موضوع نشان مي‌دهد آژانس تحت فشار آمريكا و متحدانش سوالات محرمانه‌اي را كه به طور معمول بين كشورها و آژانس مطرح مي‌شود را در يك اقدام غيرمعمول در انتهاي گزارش آورده است.
از آنجايي كه در اين گزارش تمام پاسخ‌هاي ايران درج شده است در مجموع گزارش مثبتي ارزيابي مي‌شود.
آژانس در گزارش تاييد كرده است كه تاكنون هيچ يك از اسناد مطالعات ادعايي تاييد نشده و ايران همه مدارك و پاسخ‌هاي خود را به سوالات آژانس ارائه كرده است.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن