واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اولين جشنواره فيلم راهبران به پايان راه رسيد
سينمايايران- نخستين جشنواره فيلمهاي جادهاي راهبران در مراسمي با حضور مسئولان وزارت ارشاد و وزارت راه و ترابري، سينماگران، هنرمندان و اصحاب رسانه، برترينهاي خود را در تهران معرفي كرد.
به گزارش ايرنا، بيش از 140 اثر در قالب بخشهاي مختلف فيلم كوتاه، مستند، انيميشن، تيزر و نماهنگ در جشنواره فيلم راهبران حضور داشتند.
اين جشنواره روزهاي سهشنبه و چهارشنبه گذشته در مركز آفرينشهاي هنري كانون برگزار شد و هيات داوران در بخش نماهنگ (كليپ)، جايزه اثر برتر را به نماهنگ «مسير سپيد» به كارگرداني مهدي گنجي اهدا كرد.
در بخش تيزر جايزه نخست به «سرعت مطمئنه» به كارگرداني سعيد خطيبي و جايزه دوم به «سرعت» ساخته حسام فرهمندجو تعلق گرفت.
هيات داوران در بخش انيميشن، جايزه اول را به فيلم «كمربند ايمني» از وحيد شاكري و جايزه دوم را به انيميشن «بچههاي مدرسه ايمن» از كتايون بازيار اهدا كرد و با قدرداني از انيميشن «راست كليك» از سمانه ممتازوند و «تابلو» ساخته فرشاد محيطي، جايزه سوم اين بخش به انيميشن «مورچهها» به كارگرداني احسان توكلي اعطا شد.
هيات داوران در بخش بازيگران، از فهيمه حكمتي براي بازي در فيلم «چند خبر در راه» تقدير كرد و جايزه بهترين بازيگر خردسال به مريم كياني براي فيلم «راه و ستاره» رسيد، در بخش بهترين بازيگر مرد به عباس رحيمي براي فيلم «رهسپران» و در بخش بهترين بازيگر زن به سيما خضرآبادي براي فيلم «ساعت پنج عصر» اهدا شد.
جايزه بهترين فيلم مستند جشنواره فيلم ر اهبران به مستند «حمل مواد خطرناك» ساخته مسعود ايمني تعلق گرفت و ناصر ناصرپور براي فيلم «موتور يا پيك مرگ»، جايزه بهترين كارگرداني مستند را دريافت كرد.
همچنين جايزه بهترين فيلم مستند آموزشي به آرش رفيعي براي فيلم «چگونه برانيم» و جايزه بهترين فيلم مستند داستاني به «جاده و سه قصه» ساخته مهدي جعفري و «رهسپران» از رهبر قنبري تعلق گرفت.
در بخش فيلمنامه داستاني نيز جايزه بهترين فيلمنامه به «خط ممتد» نوشته نويد توحيدي و جايزه بهترين فيلم داستاني به همان فيلم ساخته بهرنگ توفيقي اهدا شد.
سخنراني ها
اين مراسم هم بدون سخنراني برگزار نشد و معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: سينما كليد توسعه همه جانبه كشور است.محمدرضا جعفري جلوه گفت: بر پايي اين رويداد نشان داد كه سينما كليد توسعه همهجانبه كشور است و با توجه به اين امر، تعامل ميان عرصههاي توسعه با سينما مفهوم پيدا ميكند.
برنامه پاياني جشنواره فيلمهاي جادهاي راهبران ميهمانان ديگري هم داشت و به همين خاطر بحث سينما خيلي زود تبديل به مبحث پراهميت راه، جاده و حملونقل در جامعه شد و جعفري جلوه در اين باره هم گفت: بايد بكوشيم با روايت درست قصههاي راه در سينما و فعاليتهاي رسانهاي اين اهميت را بيشتر كنيم و در اين راه هم به كيفيت بپردازيم و هم از سينما بهعنوان ابزار فرهنگسازي استفاده كنيم. البته روابط جدي سينما با عرصههاي مختلف را در برنامهها لحاظ كردهايم.
عليرضا سليماني، دبير جشنواره فيلم راهبران هم در اين مراسم گفت: فرهنگ هر جامعه هويت آن را از ديگر جوامع متمايز ميسازد و سازمان راهداري با توجه به اين مقوله، آموزش و فرهنگسازي را سرلوحه كار خود قرار داده است.
فرهنگسازي با تكيه بر باورها، كاري هنرمندانه است و در اين زمينه ما رسانههاي تصويري را مؤثرترين ابزار ميدانيم كه در اين زمينه داراي يك خلأ بزرگ هستيم.
وي افزود: سينما تاكنون توانسته است در تصويرسازي به مشكلاتي چون فقر، اعتياد و گسست نسلها به خوبي بپردازد، اما متأسفانه به فرهنگ جادهاي و ترافيك كمتر توجه كرده است.
دبير جشنواره فيلم راهبران ابراز اميدواري كرد كه با تداوم جشنواره فيلم راهبران زمينه برپايي اين رويداد در قالب ملي و بينالمللي فراهم شود.
تاريخ درج: 10 خرداد 1387 ساعت 20:32 تاريخ تاييد: 10 خرداد 1387 ساعت 21:21 تاريخ به روز رساني: 10 خرداد 1387 ساعت 21:08
جمعه 10 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]