تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812703801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كردستان، سرزمين زيبايي‌هاي ناشناخته براي گردشگران


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كردستان، سرزمين زيبايي‌هاي ناشناخته براي گردشگران
گزارش از اسعد فرهادي
كردستان با جاذبه‌هاي گردشگري قابل توجه و صدها اثر تاريخي با ارزش، سرزميني زيبا و ناشناخته براي گردشگران و نيازمند تلاشي مضاعف براي معرفي است.

آب و هواي دلپذير، طبيعت دست نخورده و زيبا،درياچه‌هاي آب شيرين، دشت‌هاي حاصلخيز و جنگل‌هاي سرسبز، كردستان را در جايگاه ممتازي در صنعت گردشگري قرار داده است.

كردستان با پيشينه پنج هزار ساله، رودخانه‌ها، درياچه زريوار، كوه آبيدر و سدهاي متعدد جلوه‌هاي طبيعت جذاب و كم نظير با اقليم متفاوت آماده پذيرايي از هزاران گردشگر داخلي و خارجي در تمام فصول بويژه فصل گرم سال است.

گونه‌هاي حيواناتي همچون آهو، خرگوش، بزكوهي، قوچ، ميش و پرندگاني نظير كبك دري، هدهد، عقاب و شاهين نيز به جلوه سيماي حيات وحش اين منطقه افزوده است.

از صنايع دستي رايج منطقه مي‌توان به قالي بافي، سجاده، جاجيم، سوزن‌دوزي گيوه بافي، منبت كاري و سفال گري اشاره كرد.

خطه‌اي كه امروز در غرب كشورمان ايران، كردستان ناميده مي‌شود و ميزبان تعداد زيادي سفيران كشورهاي خارجي است، منطقه‌اي با بيش از پنج هزار سال قدمت تاريخي است، كه از قديمي‌ترين مناطق مسكوني ايران محسوب مي‌شود كه آثار تمدن بشري در آن ديده شده است.

كتيبه‌هاي سنگي با خط " هيراتيك "، " قم چقا " در شهرستان بيجار كه به بام ايران اشتهار دارد، نشان‌دهنده تمدن و آثار حيات دوران آشوري يا به عبارت ديگر، سه هزار سال قبل از ميلاد در اين منطقه است.

گنجينه سنندج اكنون مجموعه‌اي از آثار اشيا و دست آفريده‌هاي مردم اين منطقه را از دوره‌هاي ماقبل تاريخ ، پيش از اسلام و بعد از اسلام در برگرفته است.

شاهنامه شاعر پارسي سراي ايران، حكيم فردوسي، قوم كرد را از بازماندگان جواناني مي‌داند كه از بيداد ضحاك گريخته و به دامنه كوه‌ها و طبيعت بكر منطقه پناه آوردند.

پيشينه تاريخي در كنار طبيعت بكر، زيبا و سرسبز كردستان كه مي‌تواند، اين منطقه را به يكي از مراكز مهم گردشگري در ايران و حتي منطقه مطرح كند هنوز براي مردم ايران ناشناخته مانده است.

اين درحاليست كه بگفته كارشناسان منطقه، كردستان در زمينه آثار تاريخي كمتر از ساير مراكز گردشگري كشور نيست.

بيش از ‪ ۸۰۰‬اثر تاريخي شامل غار، بنا، تپه در استان كردستان شناسايي شده كه حدود ‪ ۶۰‬اثر آن در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است و اين در حاليست كه هنوز كاوشهاي باستانشناسي در اين استان ادامه دارد.

سنندج مركز استان كردستان شهر جديدي است كه قدمت تاريخي آن بيش از ‪۳۷۰‬ سال نيست ولي به دليل مركزيت آن در مناطق كردنشين ايران مورد توجه حاكمان وقت بوده و به همين دليل داراي عمارات،ابنيه، بازارها،مساجد، كاروانسراها و آثار بسيار فراواني است كه تداعي‌كننده فضاي معماري دوره صفويه و قاجار است.

بازار سرپوشيده، مسجد جامع ( دارالاحسان )، عمارت خسروآباد، آصف و حمام‌هاي قديمي از جمله آثار تاريخي اين شهر است ، كه تلفيق معماري محلي با سبك معماري اسلامي و بكارگيري مواد بومي بنايي از ويژگي‌هاي آنها است.

" سقز " از ديگر شهرهاي كردستان است كه در طول تاريخ ديرينه خود همواره شاهد يورش اقوام آشور و روم بوده و پس از آن نيز عرصه تاخت و تاز اقوام مغول و امپراتوري عثماني بوده است.

غار " كرفتو " يكي از مهمترين آثار تاريخي اين شهر است كه در منطقه " اوباتو " از توابع ديواندره در ‪ ۲۶‬كيلومتري تكاب در كنار جاده سنندج به سقز واقع است.

باستانشناسان قدمت ساختمان غار را قرن سوم پيش از ميلاد و مربوط به دوره اشكاني مي‌دانند.

اين غار در دو هزارسال پيش معبد " ميترايسيم " بوده و بر روي ديوار يكي از اتاقهاي غار نام " هراكليوس " خداي يوناني با حروف يوناني نوشته شده است كه بر جاي مانده از هجوم روميان است.

نتايج بدست آمده در نخستين فصل كاوشهاي علمي غار كرفتو كه دي ماه امسال انجام گرفت ، استقرار انسان در سه دوره " پيش از تاريخ " ( نوسنگي ) ، دوره تاريخي ( پارت و ساساني ) و دوره اسلامي ( قرون ششم ، هفتم و هشتم ) را در اين غار مشخص كرد.

با توجه به كشف تعدادي ابزار تيغه سنگي مربوط به پيش از تاريخ ، در راهرو طبيعي طبقه چهارم ، استفاده از بخشهاي طبيعي غار كرفتو در دوران نوسنگي به احتمال زياد وجود داشته است.

كشف اشيا فلزي از جمله يك سكه ساساني ، در عمق ‪ ۱/۳۶‬متري غار كرفتو ، استفاده از اين غار در دوران تاريخي ( پارت و ساساني ) را مسجل كرده است.

استفاده از غار كرفتو در قرون ششم ، هفتم و هشتم دوران اسلامي نيز به ويژه در بخشهاي دست ساز اين غار با كشف بقاياي سفال و مهره‌هاي مختلف به طور قطع مشخص‌تر شده است.

در ادامه كاوش‌هاي داخل غار كرفتو، سرسراهاي مختلفي كه تاكنون ناشناخته مانده كشف شده كه با ادامه پژوهش‌هاي باستان شناسي نكات قابل توجهي از نحوه سكونت و استفاده از آن مشخص‌تر خواهد شد.

يك مورخ رومي به نام " تاسيت " از معبدي در داخل اين غار نام برده كه در جنگ معروف گودرز و مهرداد ، پادشاه ايران به اين معبد پناه مي‌برد و همين عمل موجب نجات و سرانجام فتح او شد.

تپه " زيويه " در منطقه " سرشيو " در ‪ ۴۲‬كيلومتري سقز نيز از ديگر آثار تاريخي كردستان است كه در سالهاي اخير چوپانان محلي گنجينه‌اي از طلا و نقره و برنز در اين محل پيدا كردند كه توجه باستانشناسان را برانگيخت.

در حفاريهاي سالهاي اخير در اين تپه ظروف سفالين و كاشيهاي به اشكال پرندگان مختلف كشف شده است.

به گفته باستانشناسان در خرابه‌هاي زيويه يك دروازه سنگي حجاري شده و آثار يك منجنيق با گلوله‌هاي سنگي وجود دارد.

كارشناسان ميراث فرهنگي مي‌گويند : با كاوش و حفاري در اين تپه‌ها بخشي از تاريخ ناشناخته منطقه و قدمت زيست بوم استان روشن خواهد شد.

يكي ديگر از آثار قديمي بدست آمده در استان كردستان " كتيبه تنگيور " در ‪ ۴۵‬كيلومتري شمال شرقي كامياران است.

آخرين تحقيقات نشان مي‌دهد ، اين كتيبه به وسيله " سارگن دوم " پادشاه آشور در قرون هشت و ‪ ۹‬قبل از ميلاد به يادگار حمله به اين سرزمين و پيروزي برآن بر سينه كوه حك شده است.

دژهاي متعدد در نقاط مختلف استان به ويژه در مريوان و بانه از ديگر آثار تاريخي اين استان است كه مي‌توان از " دژ دارسيران در " مريوان " " دژ ققو" ، " دژ نژو " ، " دژ شوي " و " دژ زيويه " نام برد.

به گفته محققين " دژدار سيران " در سه كيلومتري جنوب روستاي" بيساران " مريوان اكنون در زير خاك مدفون است.

به گفته اهالي اين روستا اين دژ در گذشته شهر " راسني‌ها " بوده است كه به نظر مي‌رسد ، راسني‌ها همان " ديو يسناها" است كه به دوره پيش از مزديسنايان مي‌رسد.

سرزمين كردستان به عنوان سرزمين مهروزي براي تمام گردشگران جاذبه‌هاي ويژه‌اي دارد ،كه در حال حاضر ميزبان سفيران صلح و دوستي دنيااست.

چهارمين همايش تبيين سياست‌هاي دولت در توسعه گردشگري با حضور سفراي خارجي و فعالان بخش خصوصي داخلي اين صنعت صبح امروز /پنج شنبه/ در شهر سنندج آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا در آيين گشايش اين همايش حدود ‪ ۷۰‬تن از سفراي خارجي مقيم تهران شركت كردند.

معاون گردشگري كشور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تبيين و ارايه سياست‌ها در راستاي توسعه گردشگري كشور را از مهمترين اهداف برپايي اين همايش اعلام كرد.

مهدي جهانگيري افزود: حضور سفراي دوول خارجي در اين همايش با هدف معرفي سياست‌ها و برنامه‌هاي محوري دولت براي توسعه صنعت گردشگري و در راستاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي براي توسعه صنعت گردشگري كشور است.

رشد چشمگير برگزاري همايش‌ها و مسابقات ملي و بين‌المللي سال جاري در كردستان بيانگر توجه ويژه مسوولان به معرفي كردستان بعنوان گنجينه گرانبها از ايران زمين است.

امروزه ديگر فرصت آن رسيده كه اين استان آنگونه كه هست با ظرفيت‌هاي و استعدادهاي موجود خود در تمام زمينه‌ها به دنبا معرفي شود و دوستداران ايران و خطه كردستان بايد در تمام زمينه‌هاي موجود از فراهم كردن بسترهاي مناسب براي توسعه همه جانبه منطقه كوتاه نكنند. ك/‪۴‬
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن