تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803060554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظرسنجي از مردم تهران درباره سلامتي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نظرسنجي از مردم تهران درباره سلامتي


تحقيقات- "سبك زندگي" در ميان گروه‌هاي مختلف جامعه و مسايلي همچون فرهنگ‌، سنت‌ها،‌ باورها، ‌نگرش‌ها، ارزش‌ها و نوع درك مردم از مفهوم بهداشت به‌طور مستقيم و يا غيرمستقيم در سلامتي كامل جامعه مؤثر است.

مدير طرح: شبنم چهره
همكاران: سيامك كفايي، زهرا ادريس آبادي، فريده درفشي، ميترا زاغي، مصطفي كوچكي، سميه گايگاني

پيشگفتار
در دوره‌اي كه تقريبا همه افراد جامعه با بيماري‌هاي متفاوت و عجيب دست به گريبان اند، حضور افراد سالم در مطب پزشكان موضوعي دور از ذهن و تعجب برانگيز است. منظور از اين دسته از افراد، كساني است كه نه تنها بيمار نيستند بلكه از سلامت كامل هم برخوردارند؛ كساني كه بسيار بيشتر از ديگران نسبت به سلامتي خود حساسيت نشان مي دهند و حفظ آن را مهم‌ترين اصل زندگي خود مي‌دانند. البته كساني كه نگراني وسواسي يا افراطي نسبت به سلامتي خود دارند، در اقليت هستند.

هر روزه بيش از هزاران همايش برگزار مي شود يا تعداد بيشماري مقاله، كتاب و برنامه‌‌هاي راديويي و تلويزيوني ارائه مي‌شود تا روش‌هاي سلامت زيستن را به افراد جامعه بياموزد. امروزه سلامتي و ارتقاي آن به دليل محوريت سلامت انسان در توسعه‌ي پايدار جوامع (به عنوان مهم‌ترين مولفه آن) در هريك از بخش‌هاي توسعه به طور مستقيم و غير مستقيم تاثير‌گذار است.

سلامتي
بنابر تعريف سازمان جهاني بهداشت، "سلامتي" عبارت است از: برخورداري از رفاه كامل جسمي- رواني- اجتماعي و نه تنها نبود بيماري. در سال‌هاي اخير توجه به ابعاد كيفي زندگي در بخش سلامت باعث شده تا شاخص‌هاي جديدي براي ارزيابي سطح سلامت در جوامع توسعه يافته مطرح شوند. شاخص‌هايي كه علاوه بر كاهش ميزان مرگ و مير در جوامع، كاهش ناتواني و آلام ناشي از بيماري را نيز مورد نظر قرار مي‌دهند. از اين‌رو سازمان جهاني بهداشت در تعريف اخير خود تاكيد بيشتري بر جنبه هاي فلسفي و رواني و چند بعدي بودن جنبه‌ي اجتماعي سلامتي دارد .

بنابراين انسان سالم, كسى است كه از نظر جسمى و روانى در مسير رشد و بهره‌ورى از استعدادها و توان‌هاى خويش قرار گرفته و موانع رشد روانى و جسمى، نقص، درد، ناراحتى شديد و افسردگى او را رنج ندهد.

عوامل تاثيرگذار بر سلامت
در جوامع مختلف عوامل متفاوتي بر سلامت افراد تاثير مي‌گذارد. عواملي كه با توجه به سطح رفاه اجتماعي جوامع در نوسان است. به‌طوركلي ‌وراثت، محيط زيست، شيوه زندگي، رفتارهاي بهداشتي، شرايط محيطي، كميت و كيفيت ارائه خدمات بهداشتي- درماني و وضعيت اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جامعه تاثير مستقيم بر روند سلامت در جامعه دارد.
آنچه سلامت افراد را ارتقا مي‌بخشد برخورداري از شيوه‌هايي است كه سلامتي توامان جسم و روح را در پي‌ دارد. براي اين منظور بايد به عوامل مختلفي توجه كرد. مواردي چون: استفاده از رژيم هاي غذايي مناسب، ورزش كردن، اجتناب از تنش و استرس بيش از اندازه، شاد بودن، ذهن و جسم آرام داشتن، اميدواري و دورنماي ذهني مثبت داشتن، محافظت در برابر آلودگي هوا و دوري از هر گونه مواد مخدر و ...

مردم در همه جا و در تمام طول زندگي خود با خطرات بيشماري مواجه مي‌شوند كه تهديد كننده سلامت آنان است. از جمله بيماري‌هاي واگير و غيرواگير، اختلالات وراثتي، آسيب‌هاي ناشي از آلودگي هوا، حوادث، خشونت و بلاياي طبيعي و ... . شناسايي و اولويت‌بندي عوامل خطر آفرين و تدوين راه‌كارهايي به منظور محافظت از مردم و كمك به آنان براي محافظت از خود، از وظايف مهم كارشناسان دولتي و غير دولتي است. از آنجا كه نحوه تامين منابع مالي نظام سلامت (براي مثال از طريق بيمه يا پرداخت وجه) و شيوه سازمان‌دهي اين نظام بر هزينه ها و اثر بخشي مداخلات دست‌اندركاران تاثير مي‌گذارد، دولت‌ها بايد قادر به ارزيابي خطرات بوده و اثربخش‌ترين راه‌كارها را براي پيشگيري از تهديد كننده‌هاي سلامتي مردم انتخاب كنند.

امروزه در جوامع مختلف ابتلا به بيماري‌هايي نظير سرطان‌ها، بيماري‌هاي قلبي، سكته مغزي و ديابت رو به افزايش است. ناگفته نماند كه تاكنون برخي از خطرات مرتبط با بيماري ها كاهش داده شده است. ولي تغييرات مداوم در الگوهاي مصرف به‌خصوص مصرف غذا، الكل، دخانيات و مواد مخدر در گوشه و كنار جهان موجب تغييرات مشهود در شكل و ميزان مقاومت بيماري‌ها در برابر داروها و شيوه هاي مختلف درماني شده است.

ارتقاي سلامت عمومي
اصل اوليه ارتقاي سلامت رعايت عدالت در دسترسي به خدمات و از وجوه مهم آن جلب مشاركت هاي بين بخشي و مشاركت خود مردم در تامين ،حفظ و ارتقاي سلامت جامعه است. در چند سال اخير، موضوع توانمند سازي مردم در شناسايي مسائل مرتبط با سلامتي و عوامل خطر و تلاش براي ارتقاي سلامتي از طريق مداخله نهادهاي بين‌المللي مورد توجه كارشناسان بهداشت و سازمان‌هاي جهاني قرار گرفته است .

تا زماني كه مردم نتوانند عوامل موثر بر سلامت خود را شناسايي و كنترل كنند ‌تأمين و ارتقاي سلامت به مفهوم كلي آن دست نيافتني خواهد بود. به عبارت ديگر سلامت مردم و تامين عدالت در امر سلامت جامعه بايد به دغدغه اي عمومي تبديل شود زيرا تا زماني كه حمايت همه ارگان‌ها و مردم جلب و انگيزه لازم براى حمايت جمعي از سلامت شكل نگيرد، در اين زمينه موفقيتي حاصل نخواهد شد.

با توجه به مشكلات بهداشتي رايج، اولويت هاي اصلي را مي توان به اين شرح فهرست كرد:
برنامه ريزي در حوزه هاي پيشگيري و كنترل،
آموزش مراقبت‌هاي اوليه در زمينه ارتقاي سلامت
اهرم‌هاي كنترل در اين راستا با تامين غذا و تغذيه مناسب، برخورداري از آب سالم و فاضلاب مناسب، تنظيم خانواده، ايمن سازي عليه بيماري‌هاي عفوني مهم، پيشگيري و درمان مناسب بيماري‌هاي شايع، تامين داروهاي ضروري و آماده سازي بستر مشاركت افزايش اعتماد به نفس عمومي قابل اجرا است.

در اين ميان نقش "سبك زندگي" رايج در ميان گروه‌هاي مختلف جامعه و مسايلي همچون فرهنگ‌، سنت‌ها،‌ باورها، ‌نگرش‌ها، ارزش‌ها و نوع درك مردم از مفهوم بهداشت كه بطور مستقيم و يا غيرمستقيم در سلامتي كامل جامعه مؤثر است، نبايد فراموش شوند. بنابراين واژه‌ ارتقاي سلامت به مفهوم توانمندسازي مردم در شناخت عوامل مرتبط و تاثيرگذار بر سلامت فردي، اجتماعي است.

در كشور ما با توجه به جوان بودن جمعيت، ارتقاي سلامت اجتماعي بايد از طريق آموزش و تمرين مهارت هاي زندگي با عزم ملي و برنامه‌ريزي‌هاي همه جانبه صورت پذيرد. اين برنامه‌ريزي بايستي با توجه به همه ابعاد سلامت فردي، اجتماعي، عاطفي، اخلاقي و شرايط جنسي، قومي و جغرافيايي انجام شود.

مسائل اجتماعي مثل، فقر، گرسنگي و سواد از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر سلامت آحاد اجتماع است. متاسفانه بيشترين خطرات تهديد كننده سلامت متوجه مستضعف ترين افراد جامعه است؛ كساني كه نوعا تحصيلات رسمي اندك و مشاغل سطح پايين و درآمد اندك دارند. به‌منظور كاستن از تاثير عوامل تهديد كننده سلامت، بايد تعادلي بين اين عوامل و برنامه‌اي براي مقابله با آن‌ها تهيه شود. اين امر از طريق مقابله مستقيم با فقر، توجه به خطرات تهديدكننده سلامت در ميان افراد مستضعف، رشد اقتصاد عمومي امكان پذير است.

كليات تحقيق
در اين گزارش با به كارگيري نظرسنجي تلفني و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحليل علمي آنها، سعي شده است تا به نظر پاسخ‌گويان در مورد ميزان اهميت سلامتي دست يافت. اين گزارش حاصل جمع آوري پاسخ 1177نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهيه شده توسط واحد نظرسنجي تلفني مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي موسسه همشهري است. اين افراد به صورت تصادفي و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الي 88999999) انتخاب شدند. در اين گزارش نظر كساني كه تمايل به پاسخ‌گويي به تمام پرسش هاي تحقيق را داشته اند، منعكس شده است.

اهداف تحقيق
هدف از اين تحقيق دستيابي به عوامل موثر در حفظ سلامتي از نظر پاسخ‌گويان و ميزان اهميت آنان نسبت به سلامتي خودشان است.

روش نظرسنجي
در اين پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفني (نظرسنجي تلفني) به روش پيمايشي و نمونه گيري تصادفي استفاده شده است. عددهاي داخل جدول گرد شده است.

جامعه نمونه
در اين تحقيق نمونه آماري شامل 1177 نفر از مردم تهران است. لازم به ذكر است كه از اين تعداد 35 درصد مرد و 65 درصد زن هستند.

زمان اجراي نظرسنجي
اين نظرسنجي از تاريخ 12 تا 24 ارديبهشت ماه 1387 توسط گروه نظرسنجي مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي روزنامه همشهري انجام شده است.

پرسش‌نامه نظرسنجي
1. جنس؟
2. سن؟
3. تحصيلات؟
4. چقدر به سلامتي خود اهميت مي‌دهيد؟
5. براي حفظ سلامتي‌تان چه مي كنيد؟
6. چه عواملي در حفظ سلامتي افراد مؤثر است؟
7. مسئول سلامتي آدما كيه؟ (خودشان يا افراد ديگر)
8. پول و رفاه تا چه حد در حفظ سلامتي مؤثر است؟
9. سلامتي جسم و روح از هم جداست؟
10. (در صورت بله) سلامتي جسم مهم‌تره يا سلامتي روح؟
11. براي سلامتي روحي چه كارهايي بايد انجام داد؟
12. چه كساني،‌ كدام نهادها ملزم به حفظ سلامتي مردم (جامعه) هستند؟
13. چه پيشنهادي براي حفظ سلامتي جامعه داري؟
14. خودتان را آدم سالمي مي‌دانيد؟

چكيده:
طرح نظرسنجي حاضر، ‌به منظور دست يافتن به نظر پاسخ‌گويان در مورد سلامتي به اجرا درآمده است. يافته هاي اين طرح به قرار زير است:
- 65 درصد از پاسخ‌گويان زن و 35 درصد مرد هستند.
- 17درصد پاسخ‌گويان در گروه سني 30-26 سال قرار دارند.
- 39 درصد از پاسخ‌گويان داراي مدرك تحصيلي ديپلم هستند.
- 80 درصد از پاسخ‌گويان به سلامتي خود زياد اهميت مي‌دهند.
- 29 درصد از پاسخ‌گويان با ورزش كردن سلامتي خود را حفظ مي‌كنند. نتايج حاصله از روش‌هاي آماري حاكي از اين است كه جنسيت بر نحوه رفتار پاسخ‌گويان براي حفظ سلامتي خود تاثير دارد، به‌طوري ‌كه بيشتر مردان (37 درصد) با ورزش كردن و بيشتر زنان (27 درصد) با رژيم غذايي مناسب درصدد حفظ سلامتي شان هستند.
- به نظر 18 درصد از پاسخ‌گويان برخورداري از شرايط بهداشتي مناسب را از عوامل موثر بر حفظ سلامتي افراد مي‌دانند. نتايج حاصله از روش‌هاي آماري حاكي از اين است كه جنسيت بر نظر پاسخ‌گويان در مورد عوامل موثر بر حفظ سلامتي تاثير دارد، به‌طوري ‌كه بيشتر مردان (20 درصد) ورزش كردن و بيشتر زنان (19 درصد) رعايت بهداشت را از عوامل موثر بر حفظ سلامتي مي دانند.
- 79 درصد از پاسخ‌گويان معتقداند هر كس مسئول سلامتي خود است.
- به نظر بيشتر پاسخ‌گويان (42 درصد) پول و رفاه تاثير خيلي زيادي بر حفظ سلامتي افراد دارد.
- به نظر بيشتر پاسخ‌گويان (73 درصد) سلامت جسم و روح را از هم جدا نمي‌دانند.
- از ميان پاسخ‌گوياني كه سلامتي جسم و روح را از هم جدا مي‌دانند، 72 درصد سلامت روح را مهم‌تر مي‌دانند.
- به نظر 37 درصد از پاسخ‌گويان با برخورداري از آرامش و فكر آزاد مي‌توان سلامت روح را حفظ كرد.
- 41 درصد از پاسخ‌گويان وزارت بهداشت و درمان را مسئول حفظ سلامت عمومي جامعه مي دانند.
- پيشنهاد 24 درصد از پاسخ‌گويان براي حفظ سلامتي جامعه، بالا بردن رفاه عمومي است.
- 51 درصد از پاسخ‌گويان خودشان را فرد سالمي مي‌دانند. نتايج حاصله از روش‌هاي آماري حاكي از اين است كه جنسيت بر تصور سلامتي افراد از خودشان تاثير دارد، به‌طوري ‌كه مردان بيشتر از زنان خود را سلامت مي‌دانند.

جنس پاسخ‌گويان
بر اساس جدول شماره 1، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو 65 درصد زن و 35 درصد مرد هستند.

جدول شماره 1- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

زن

768

65

مرد

409

35

جمع

1177

100

نمودار شماره 1- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس جنس

سن پاسخ‌گويان
جدول شماره 2، نشان دهنده توزيع جامعه آماري اين تحقيق است. همان طور كه مشاهده مي‌شود بزرگ‌ترين گروه سني در 1177 نفر پاسخ‌گوي اين تحقيق را گروه سني 26 تا 30 سال (17 درصد) و كوچك ترين گروه سني را افراد 46 تا 50 سال ( 5 درصد) تشكيل مي دهند.

جدول شماره 2- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس سن

سن

تعداد

درصد

26 تا 30 سال

206

17

21 تا 25 سال

178

15

51 تا 60 سال

148

13

31 تا 35 سال

144

12

36 تا 40 سال

138

12

41 تا 45 سال

104

9

61 سال به بالا

104

9

15 تا 20 سال

100

8

46 تا 50 سال

55

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 2- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس سن

سطح تحصيلات پاسخ‌گويان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو 39 درصد ديپلم و 4 درصد بي سواد هستند.

جدول شماره 3- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس ميزان تحصيلات

تحصيلات

تعداد

درصد

ديپلم

456

39

كارشناس و بالاتر

203

17

راهنمايي

144

12

فوق ديپلم و دانشجو

138

12

ابتدايي

128

11

دبيرستان

60

5

بي‌سواد

48

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 3- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس ميزان تحصيلات

تا چه حد به سلامتي خود اهميت مي‌دهيد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو80 درصد به سلامتي خود زياد اهميت مي‌دهند.

جدول شماره 4- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس ميزان اهميت به سلامتي

ميزان اهميت سلامتي

تعداد

درصد

زياد

942

80

تا حدي

150

13

كم

85

7

جمع

1177

100

نمودار شماره 4- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس ميزان اهميت به سلامتي

براي حفظ سلامتي‌ خود چه مي كنيد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از ميان 1177نفر پاسخ‌گو 29 درصد با ورزش كردن سلامتي خود را حفظ مي‌كنند.
نتايج حاصله از روش‌هاي آماري حاكي از اين است كه جنسيت بر نحوه رفتار پاسخ‌گويان براي حفظ سلامتي خود تاثير دارد، به‌طوري ‌كه بيشتر مردان (37 درصد) با ورزش كردن و بيشتر زنان (27 درصد) با رژيم غذايي مناسب درصدد حفظ سلامتي شان هستند.

جدول شماره 5- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس كارهاي موثر بر حفظ سلامتي افراد

براي حفظ سلامتي خود چه مي‌كنيد

تعداد

درصد

ورزش مي‌كنم

338

29

رعايت رژيم غذايي

287

24

رعايت بهداشت

224

19

همه موارد

184

16

ساير (مراجعه به پزشك، تفريح و ...)

86

7

كاري نمي‌كنم

58

5

جمع

1177

100

نمودار شماره 5- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس كارهاي موثر بر حفظ سلامتي افراد

عوامل مؤثر بر حفظ سلامتي افراد
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره6، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو 18 درصد برخورداري از شرايط بهداشتي مناسب را از عوامل موثر بر حفظ سلامتي افراد مي‌دانند.
نتايج حاصله از روش‌هاي آماري حاكي از اين است كه جنسيت بر نظر پاسخ‌گويان در مورد عوامل موثر بر حفظ سلامتي تاثير دارد، به‌طوري ‌كه بيشتر مردان (20 درصد) ورزش كردن و بيشتر زنان (19 درصد) رعايت بهداشت را از عوامل موثر بر حفظ سلامتي افراد مي دانند.

جدول شماره 6 – توزيع پاسخ‌گويان بر اساس عوامل موثر بر حفظ سلامتي افراد

عوامل موثر بر حفظ سلامتي افراد

تعداد

درصد

برخورداري از شرايط بهداشتي مناسب

207

18

تغذيه مناسب

199

17

ورزش كردن

176

15

برخورداري از شرايط روحي مناسب

174

15

برخورداري از شرايط آب و هواي سالم

161

14

حفظ اعتدال در همه جنبه‌هاي زندگي

122

10

تفريحات سالم

85

7

برخورداري از شرايط اقتصادي مناسب

53

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 6- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس عوامل موثر بر حفظ سلامتي افراد

مسئول سلامتي آدما كيه؟ (خودشان يا افراد ديگر)
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو 79 درصد مسئول سلامتي هر فردي را، خود آن شخص مي‌دانند.

جدول شماره 7 – توزيع پاسخ‌گويان بر اساس مسئول سلامتي آدما

مسئول سلامتي افراد كيست

تعداد

درصد

خودشان

929

79

اول خودشان بعد اطرافيان

173

15

دولت

75

6

جمع

1177

100

نمودار شماره 7– پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس مسئول سلامتي آدما

پول و رفاه تا چه حد در حفظ سلامتي مؤثر است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو 42 درصد تاثير پول و رفاه بر حفظ سلامتي افراد را خيلي زيادي بيان كرده‌اند.

جدول شماره 8 – توزيع پاسخ‌گويان بر اساس ميزان تاثير پول و رفاه بر سلامتي افراد

پول و رفاه تا چه حد در حفظ سلامتي مؤثر است

تعداد

درصد

خيلي زياد

498

42

زياد

292

25

تا حدي

283

24

كم

64

5

خيلي كم

40

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 8– پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس ميزان تاثير پول و رفاه بر سلامتي افراد

سلامتي جسم و روح از هم جداست؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو 73 سلامت جسم و روح را از هم جدا نمي‌دانند.

جدول شماره 9 – توزيع پاسخ‌گويان بر اساس جدايي سلامت جسم و روح

سلامت جسم و روح از هم جداست

تعداد

درصد

خير

859

73

بله

318

27

جمع

1177

100

نمودار شماره 9– پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس جدايي سلامت جسم و روح

سلامتي جسم مهم‌تره يا سلامتي روح؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از ميان 318 نفر پاسخ‌گويي كه سلامت جسم و روح را از هم جدا مي‌دانند، 72 درصد سلامت روح را مهم‌تر از سلامتي جسم مي‌دانند.

جدول شماره 10 – توزيع پاسخ‌گويان بر اساس مهم‌تر بودن سلامتي جسم يا روح

سلامتي جسم مهم‌تره يا سلامتي روح

تعداد

درصد

روح

228

72

جسم

90

28

جمع

318

100

نمودار شماره 10- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس مهم‌تر بودن سلامتي جسم يا روح

براي حفظ سلامتي روحي چه كارهايي بايد انجام داد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو 37 درصد معتقد‌اند با برخورداري از آرامش و فكر آزاد مي‌توان سلامت روح را حفظ كرد.

جدول شماره 11 – توزيع پاسخ‌گويان بر اساس كارهاي موثر بر حفظ سلامتي روح

براي حفظ سلامتي روحي چه كارهايي بايد انجام داد

تعداد

درصد

آرامش و فكر آزاد داشتن

438

37

به تفريحات سالم پرداختن

246

21

شاد زيستن

196

17

ورزش كردن

134

11

ايمان به خدا

120

10

مطالعه كردن

43

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 11- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس كارهاي موثر بر حفظ سلامتي روح

چه كساني،‌ كدام نهادها مسئول حفظ سلامتي مردم هستند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از ميان 1177 نفر پاسخگو 41 درصد وزارت بهداشت و درمان پزشكي را مسئول حفظ سلامت مردم در جامعه مي‌دانند.

جدول شماره 12- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس نهاد مسئول حفظ سلامتي مردم

نهاد مسئول براي حفظ سلامتي مردم

تعداد

درصد

وزارت بهداشت و درمان پزشكي

489

41

همه سازمان‌هاي دولتي و غير دولتي

245

21

دولت

222

19

رسانه‌ها

103

9

شهرداري

71

6

نمي‌دانم

47

4

جمع

1177

100

نمودار شماره 12- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس نهاد مسئول حفظ سلامتي مردم

چه پيشنهادي براي حفظ سلامتي جامعه داريد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از ميان 1177 نفر، پيشنهاد 24 درصد از پاسخ‌گويان براي حفظ سلامتي جامعه، بالا بردن سطح رفاه عمومي است.

جدول شماره 13- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس پيشنهاد براي حفظ سلامت جامعه

پيشنهاد براي حفظ سلامتي جامعه

تعداد

درصد

بالا بردن سطح رفاه عمومي جامعه

279

24

كاهش مشكلات اقتصادي جامعه

217

18

تلاش بيشتر دولت در همه زمينه‌ها

131

11

رعايت بهداشت توسط افراد جامعه

131

11

رواج روابط انساني مناسب در جامعه

116

10

ارتقاي سلامت رواني جامعه

109

9

پيشنهاد خاصي ندارم

82

7

فرهنگ سازي و آموزش از طريق رسانه‌هاي عمومي

79

7

بالا بردن سطح بهداشت عمومي در شهر (توسط شهرداري)

33

3

جمع

1177

100

نمودار شماره 13- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس پيشنهاد براي حفظ سلامت جامعه

خودتان را آدم سالمي مي‌دانيد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 14، از ميان 1177 نفر پاسخ‌گو اكثريت معادل 51 درصد خود را فرد سالمي مي‌دانند.
نتايج حاصله از روش‌هاي آماري حاكي از اين است كه جنسيت بر تصور سلامتي افراد از خودشان تاثير دارد، به‌طوري ‌كه مردان بيشتر از زنان خود را سلامت مي‌دانند.

جدول شماره 14- توزيع پاسخ‌گويان بر اساس سلامت دانستن خود

خود را فرد سالمي مي‌دانيد

تعداد

درصد

بله

605

51

تا حدي

350

30

خير

222

19

جمع

1177

100

نمودار شماره 14- پراكندگي پاسخ‌گويان بر اساس سلامت دانستن خود

تاريخ درج: 8 خرداد 1387 ساعت 19:48 تاريخ تاييد: 9 خرداد 1387 ساعت 12:56 تاريخ به روز رساني: 9 خرداد 1387 ساعت 16:40
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن