تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816479421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اميدوارم ساز چنگ بارديگر در موسيقي ايراني زنده شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا ، تارا جاف روز جمعه در كارگاه آموزشي جايگاه چنگ در موسيقي ايران در سالن اجتماعات خانه موسيقي اظهار داشت: سابقه چنگ به پنج هزار سال قبل از ميلاد بر مي گردد، نخستين چنگي كه پيدا شد، يك ساز سومري بود كه چنگ مشهوري است و سر يك گاوميش در جلوي آن قرار گرفته است، يكي از شاخصه هاي بارز اين چنگ اين است كه چهار گوشه دارد. وي با بيان اينكه در زمان آشوريان و بابلي ها و در همان نيز در ايران چنگ هاي ديگري درست شد كه سه گوشه داشتند، افزود: درسه هزار سال قبل از ميلاد، معمول بود كه چنگ هاي سه گوشه اي به كار مي بردند ولي در 1900 سال قبل از ميلاد اين چنگ هاي سه گوشه اي به يك قوس تبديل شدند و اين همان چنگ ايراني است كه هميشه آن را بر روي سنگها و تابلوهاي مختلف مي بينيم . وي گفت: اين چنگ ايراني به من الهام بخشيد تا اين ساز را ياد بگيرم، بخصوص در تابلوهاي مختلف اين چنگ رمانتيك را نظاره مي كنيم و همچنين در شعر شاعران ايراني از جمله حافظ ، مولانا و شاهنامه فردوسي هميشه از اين چنگ اسم برده شده است. جاف در ادامه اظهار داشت: نكته مهمي كه بايد به آن اشاره كنم اين است كه چنگ سه گوشه اي كه در زمان آشوريان در تابلوها وجود داشت از ايلام به آنجا برده شده بود. وي با بيان اينكه دوره ساسانيان و حكمراني خسرو پرويز، مهمترين زمان ظهور چنگ در ايران است ،افزود:هنرمندي به نام نكيسا چنگ نوازمشهوري بود و اين ساز در قصر پادشاهان بيشتر نواخته مي شد. اين هنرمند چنگ نواز افزود: چنگ ايراني تا قرن 17 رواج داشت ولي متاسفانه به مرور زمان كمرنگ تر شد و رو به افول و فراموشي رفت. سازهاي ديگري همچون تار، سه تار و سازهايي ايراني از اين دست است كه شيوه نوازندگي با آنها ساده است. فراهنگ**9187**1561




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن