تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816471344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خودسوزي زمين!


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خودسوزي زمين!
خودسوزي زمين!   نويسنده: ليلا حسين زاده   پديده خودسوزي، تنها مختص آدم ها نيست، در زمين هاي اطراف شهرک صنعتي سلطان آباد زمين و خاک خودسوزي مي کند.

هنوز راه حل مناسبي براي مهار آتش سوزي جنگل هاي شمال کشورمان پيدا نشده که خودسوزي زمين هاي شهرک صنعتي شيراز هم خبرساز شده است. تجمع گازهاي مردابي در زير خاک هاي اين منطقه و روستاهاي هم جوار باعث آتش گرفتن زمين شده است اما جالب اين جاست که اين مشکل سه سالي است که زندگي را براي اهالي شهرک صنعتي سلطان آباد سخت کرده است. با وجود اقداماتي که کارشناسان محيط زيست انجام داده اند، تا به حال راه حلي قطعي براي مقابله با آن پيدا نشده است. اين در حالي است که مردم و اهالي منطقه مشکل خودسوزي زمين را به گردن کارخانه ها مي اندازند، کارخانه دارها هم در دفاع از خودشان مي گويند بخش صنايع هم به خاطر اين مسئله متحمل ضررهايي شده است. سوختن 15 تا 29 هکتار از زمين هاي شهرک صنعتي سلطان آباد شيراز و پراکنده کردن گاز مسموم کننده CO2 در اين محل، تنفس و زندگي را براي اهالي شهرک سخت کرده است. زمين هايي که در حال خودسوزي هستند، تا پنج سال پيش جزو زمين هاي کشاورزي به حساب مي آمدند و کشاورزان روي آن ها کشت و زرع مي کردند. کشاورزان براي به دست آوردن محصول بهتر، مدام به زمين هاي شان کود مي دادند، به اين ترتيب ضخامت لايه هاي کود که پر است از مواد آلي، سال به سال بيشتر شد. از طرف ديگر زير زمين هاي کشاورزي، آب روان بود. اما برداشت بي رويه آب هاي زيرزميني و سطحي، کار دست اهالي منطقه داده است. حامد حجازي، معاون دفتر مديريت بحران فارس، در خصوص اين مشکلات مي گويد: «زير زمين هاي اين منطقه، مردابي تشکيل شده که از آن گازهاي سمي و قابل اشتعالي، متصاعد مي شود. مهم ترين دليل که باعث شد چنين اتفاقي بيفتد، برداشت بي رويه آب هاي زيرزميني است، چرا که باعث شده سطح آب هاي زيرزميني پايين برود و منطقه اي باتلاقي به وجود بيايد. البته اقداماتي را هم براي رفع اين مشکل انجام داده ايم اما تا الان نتيجه مثبتي نگرفته ايم. از کارهايي که براي رفع اين بحران انجام داده ايم اين است که به پيشنهاد اهالي محل، خندقي را دور اين زمين ها کنده ايم که بين 2 تا 2/5 متر عمق دارد، تا اين خودسوزي بيشتر از اين وسعت پيدا نکنند.» از قرار معلوم، اين اولين سلي نيست که زمين هاي اين منطقه دست به خودسوزي مي زنند. سال هاي گذشته هم اين اتفاق مي افتاد اما وسعت اين پديده امسال بيشتر شده است. خشکسالي امسال را هم مي توان يکي از دلايل گسترش خودسوزي به حساب آورد. اهالي و مسئولان شهرک سلطان آباد، تا به حال راه هايي مانند کندن خندق را امتحان کرده اما نتوانسته اند آتش سوزي را مهار کنند. يکي ديگر از راه حل هايي که مديريت بحران منطقه امتحان کرده، کشيدن آب تمام چاه هاي منطقه و انتقال آنها به زمين هاي سوزان بوده اما زمين به قدري خشک است که اين راه حل هم نتوانست آتش را مهار کند. از طرفي هم گازهايي که از زيرزمين متصاعد مي شوند، سمي هستند و خطري براي اهالي به حساب مي آيند. دفتر مديريت بحران براي جلوگيري از وقوع حوادث ناگوار براي مردم، خودروهاي اورژانس را در منطقه مستقر کرده تا در صورت ايجاد مشکل در تنفس مردم، به آن ها کمک کنند. با اين که کارشناسان محيط زيست شيراز، هر چند روز يک بار جلسه اي را براي رفع اين مشکل برگزار مي کنند اما نتوانسته اند راه حلي قطعي براي اين مشکل پيدا کنند. اين طور که به نظر مي آيد، تنها بارش طولاني باران مي تواند مردم و مسئولان منطقه را از اين مشکل رها کند.





منبع: همشهري سرنخ /شماره 76  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 407]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن