تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816275068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - قيمت سيمان دولتي: 38 هزارتومان، قيمت سيمان آزاد: 170 هزار تومان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اقتصاد - قيمت سيمان دولتي: 38 هزارتومان، قيمت سيمان آزاد: 170 هزار تومان
اقتصاد - قيمت سيمان دولتي: 38 هزارتومان، قيمت سيمان آزاد: 170 هزار تومان

نزديك به 20 روز از وعده حل مشكل سيمان از سوي وزير صنايع و معادن گذشته ‌است، اما همچنان مشكلات سيماني پابرجاست، قيمت بالا مي‌رود، سيمان به دست مصرف‌كننده نمي‌رسد و در اين ميان رانت 3 تا 10 هزار ميلياردتوماني تفاوت قيمت بين سيمان دولتي و سيمان آزاد در جيب دلالاني مي‌رود كه بيشترين سود را از بلاتكليفي دولتمردان دولت نهم در مواجهه با معضل سيمان مي‌برند.

اينها همه در حالي اتفاق مي‌افتند كه وزير صنايع و معادن دولت نهم نزديك به 20 روز پيش از اين پايان يافتن سريال خروج يا ماندن سيمان در سبدحمايتي را وعده داده ‌بود و وزير بازرگاني كه از بند استيضاح رهيده ‌است از موافقت خود با خروج سيمان از سبد حمايتي سخن گفته‌ است، اما هيچ‌كدام از اين وعده‌ها و ادعاها باعث نشده تا سيمان تكليف خود را بداند و دلالان قدرتمند بازار سيمان خلع‌يد شوند.
سيمان در حالي همچنان بهترين بازار براي دلالان است كه در واپسين روزهاي دولت هشتم تكليف خروج آن از سبد حمايتي نهايي شده بود اما با تغيير دولت و روي كارآمدن دولت نهم آن تمهيدات به كناري گذاشته شد تا سيمان بار ديگر به سبد بازگردد و سه‌سال ديگر دلالان سيمان از رانت 3 تا 10هزار ميليارد توماني اين وضعيت استفاده كنند.
تا اينجاي كار هم تمهيدات دولت در حد دادن سهميه‌‌ها به فرمانداري‌ها يا بگيروببندهاي كم‌اثر بوده و راهكار اصلي حل معضل نبوده است، تعيين برخي افراد محلي در فرمانداري‌ها براي تعيين سهميه دولتي سيمان به افزايش مفسده و رانت‌خواري در اين بخش افزوده، به گونه‌اي كه بسياري از سهميه‌ها به صورت صوري تعيين و سپس در بازار آزاد فروخته مي‌شود.
مصرف‌كنندگان اصلي سيمان هم در گيرودار ادارات مختلف دولتي از اداره بازرگاني گرفته تا فرمانداري براي تاييد سهميه‌هاي خود حيرانند تا شايد بتوانند حداقل بخشي از نياز واقعي خود را از محل سهميه‌هاي دولتي تامين كنند.
بنا بر گزارش‌ها، با تصميم دولت مبني بر لغو خروج سيمان از سبد حمايتي، بيش از نيمي از 40 ميليون تن سيمان توليدي كشور در سال كه با قيمت دولتي 38 هزار تومان در هر تن توسط كارخانه به فروش مي‌رسد، با قيمت 160 تا 170 هزار تومان در هر تن وارد بازار شده و در اين ميان منافع سرشاري نصيب دلالان و واسطه‌ها مي‌شود.
البته فعالان بازار ساخت و ساز مي‌گويند حتي با اين قيمت‌ها هم سيمان به دست نمي‌آورند و در برخي از شهرها سيمان به كالايي ناياب تبديل شده‌ است.
اين تفاوت فاحش قيمت كه از يك‌سو صنايع توليدي سيمان را با بحران ورشكستگي روبه‌رو كرده و از سوي ديگر پروژه‌هاي دولتي و خصوصي را با معضل نبودسيمان درگير كرده‌ است، ثروت‌هاي نجومي را براي گردانندگان بازار سياه سيمان فراهم كرده، به گونه‌اي كه اين گروه بدون نگراني از برخورد، به خريد و فروش آزادانه سيمان در بازار سياه مي‌پردازند و حتي پخش صحنه‌هاي دوربين مخفي فعاليت جسورانه دلالان سيمان از صداوسيما نيز مانع فعاليت آنان نمي‌شود. هرچند به گفته معاون وزير بازرگاني پروژه‌هاي دولتي از سيمان داخلي استفاده نمي‌كنند، اما بنا بر گزارش گمرك رقم سيمان وارداتي به كشور ناچيز بوده و پروژه‌هاي دولتي نيز ناگزير به تهيه سيمان از بازار سياه هستند و هم با اخلال در برنامه و هم با افزايش هزينه مواجهند.
البته مسكن دولت براي اين درد اجازه واردات به پنج وزارت عمراني بوده ‌است كه پيش از اين همين سياست به دلايل گوناگوني از جمله ناآشنابودن اين وزارت‌ها با امر تجارت خارجي و واردات با شكست مواجه شده ‌بود. در مجموع، به نظر مي‌رسد با فرا رسيدن فصل گرما و افزايش نياز بازار به سيمان اگر به صورت جدي و فوري با مافياي سيمان برخورد نشود و عرضه سيمان به صورت طبيعي انجام نشود، مافياي سيمان را بايد به عنوان مافياي خوب و مصون از برخورد به رسميت شناخت.
اما جالب اينجاست كه معاون وزير صنايع چند شب پيش از اين در برنامه‌‌اي تلويزيوني از اساس، اصل وجود بازار گسترده سياه سيمان را انكار كرد و حتي با وجود پخش تصاوير گسترده دوربين مخفي در همين برنامه از نحوه عملكرد دلالان و مافياي سيمان حاضر نشد تا بپذيرد سيمان علاوه بر بازار رسمي بازاري پرسود و پررونق‌تر دارد. معاون وزير صنايع در اين برنامه مدعي شد مسئله بازار سياه سيمان تنها در پنج يا شش استان كشور وجود دارد كه البته وي از برشمردن اين استان‌ها خودداري كرد.
در ادامه اين برنامه، نماينده صنايع سيمان نيز گران كردن قيمت سيمان را بشارتي براي مصرف‌كنندگان اعلام كرده و افزود: قرار است از محل افزايش قيمت سيمان، بخشي به عنوان يارانه به سيمان وارداتي (قيمت تمام‌شده هر تن سيمان وارداتي، در تهران بيش از 140 هزار تومان در هر تن است) و بخشي براي پرداخت يارانه حمل به سيمان مازاد استان‌ها براي جابه‌جايي در كشور ومابقي نيز جهت افزايش درآمد صنايع سيمان اختصاص يابد. در حالي كه بازار سيمان با توجه به افزايش تقاضا با بحراني تازه دست‌به‌گريبان ‌است و حتي نهادهايي مانند شهرداري تهران از تامين نياز خود عاجز مانده‌اند، اين پرسش بي‌پاسخ مانده‌است كه دلالان سيمان با چه مكانيسمي و با چه روشي مي‌توانند سيمان را به قيمت دولتي خريده و به چهار برابر قيمت در بازار آزاد به مردم بفروشند و از اين راه درآمد چند هزار ميليارد توماني به جيب بزنند؟
چند ماه پيش نيز، مفتح، معاون وزير بازرگاني, بازار سياه گسترده سيمان را انكار كرده و وعده داد، مشكلات مردم براي تهيه سيمان به زودي رفع مي‌شود.
وزير صنايع و معادن هم چندي پيش وعده داده‌ بود كه اين بازار متعادل مي‌شود، حال آنكه اين بازار در بدترين شرايط خود به‌سر‌ مي‌برد كه حاصل آن افزايش قيمت تمام‌شده ساخت و ساز و بالارفتن قيمت مسكن در شهرهاي بزرگ است كه براي گران‌كردن مسكن و ساختمان خود بهانه گران‌شدن سيمان و ناياب‌شدن آن را مي‌آورند.
علي‌اكبر محرابيان با بيان اينكه ظرفيت توليد سيمان در كشور افزايش چشمگيري داشته است، گفته‌بود: «ظرفيت توليد سيمان در كشور تا پايان خرداد به 55 ميليون تن و تا پايان سال به 64 ميليون تن خواهد رسيد.»
هنوز تا پايان خرداد و تحقق وعده دولت 20 روزي باقي است هرچند كه بعيد است اين وعده نيز همچون ديگر وعده‌هاي دولت نهم محقق شود.
دولت نهم و مسوولان وزارت صنايع و معادن در دو سال و نيم گذشته وعده‌ آشناي به بهره‌برداري رسيدن كارخانه‌هاي سيماني را بارها گفته‌اند، كارخانه‌هايي را كه در سال‌هاي قبل كار احداث آنها آغاز شده‌ و به دلايل مختلفي همچون تحريم، مشكلات بانكي و ديگر مسائل هنوز در انتظار بهره‌برداري باقي مانده‌اند. يادمان نرود كه وزير صنايع و معادن دي‌ماه پارسال از خروج سيمان از سبد حمايتي تا سه ماه ديگر يعني پايان سال قبل يا فروردين‌ماه امسال خبر داده‌بود.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 463]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن