تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817170958




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

‪۴۱‬كشور استقلال استان جنوبي صربستان را تا به حال به رسميت شناخته اند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ‪۴۱‬كشور استقلال استان جنوبي صربستان را تا به حال به رسميت شناخته اند
كليات
بلگراد - با گذشت يكصد روز از اعلام استقلال كوزوو بر خلاف انتظارات جامعه بين‌المللي تاكنون فقط ‪ ۴۱‬كشور استقلال استان جنوبي صربستان را به رسميت شناخته اند.

در هفدهم فوريه امسال برابر با ‪ ۲۸‬بهمن ماه سال گذشته مجلس كوزوو با هماهنگي و برنامه‌اي از پيش تنظيم شده از سوي كشورهاي غربي، استقلال كوزوو را اعلام كرد.

هر چند كه حكومت مركزي صربستان سند استقلال كوزوو را باطل اعلام كرده و آن را به عنوان استان خود مختار در جنوب كشور خود قبول دارد، ولي استقلال كوزوو از سوي برخي از كشورها به رسميت شناخته شده است.

كوزوو دو ميليون نفر دارد.

آلبانيايي تباران كه نود درصد از ساكنين كوزوو را تشكيل مي‌دهند ساليان دراز براي رسيدن به استقلال و جدا شدن از صربستان مبازرات گسترده اي را پشت سر گذاشتند.

حكومت صربستان و حكومت موقت كوزوو طي يك مدت طولاني در سطح بين‌المللي براي كسب حمايت بيشتر كشورهاي بزرگ رقابت‌هاي سختي را پشت سر گذاشتند.

گرچه آلبانيايي تباران كوزوو با برخورداري از حمايت آمريكا و برخي از كشورهاي قدرتمند اتحاديه اروپا توانستند كه به خواسته ديرينه خود يعني استقلال استان جنوبي صربستان دست يابند ولي در مقابل صربستان نيز با برخورداري از حمايت روسيه و برخي از ديگر كشورهاي اروپايي براي حفظ كوزوو در درون مرزهاي خود نا اميد نشده و تلاش دارد كه در چارچوب اصول حقوقي ، منشور سازمان ملل و قطعنامه ‪ ۱۲۴۴‬شوراي امنيت، سند استقلال كوزوو را از طريق سازمان ملل باطل كند.

از تلاش‌هاي حكومت بلگراد براي مخالفت با اعلام يك جانبه استقلال كوزوو مي توان به نشست مجلس نمايندگان صربستان در سي ام بهمن ماه سال ‪ ۸۶‬اشاره كرد كه در آن نمايندگان مجلس با تصويب قطعنامه‌اي سند استقلال كوزوو را باطل اعلام كردند.

در قطعنامه مجلس صربستان ضمن رد استقلال كوزوو اشاره شده است كه حكومت بلگراد براي حاكميت و تماميت ارضي صربستان كه بر اساس قانون اساسي اين جمهوري، كوزوو بخشي از آن شناخته شده است به مبارزات خود از طريق راه‌هاي قانوني و حقوقي ادامه مي‌دهد.

در همين رابطه رسانه‌هاي جمعي صربستان به نقل از نشريه پرسه چاپ اتريش گزارش دادند كه بعد از استقلال كوزوو بر خلاف انتظارات جامعه بين المللي آشوب گري و آوارگي صرب‌ها در اين منطقه رخ نداد ولي در مقابل تعداد كشورهايي كه استقلال كوزوو را به رسميت شناختند بسيار اندك است و رقم آنها به ‪ ۴۱‬كشور مي‌رسد.

به گزارش اين روزنامه اتريشي، استقلال كوزوو سبب اختلاف شديد بين ‪۲۷‬ عضو اتحاديه اروپا شد بطوريي كه اكنون اعضاي اين اتحاديه سياستي واحد و يكپارچه در قبال به رسميت شناختن استقلال كوزوو ندارند. اكنون كه بيش از سه ماه از استقلال كوزوو مي‌گذرد كشورهاي يونان، اسپانيا، روماني، قبرس، مالت و اسلواكي استقلال استان جنوبي صربستان را به رسميت نشناخته اند.

در اين گزارش با اشاره به موضع راسخ روسيه در حمايت از صربستان درقبال كوزوو گفت: تا زمانيكه مقاومت روسيه در مخالفت با استقلال كوزوو وجود داشته باشد، كوزوو به عنوان كشوري مستقل نمي‌تواند به عضويت سازمان ملل درآيد.

روزنامه پرسه در قسمتي از گزارش خود با اشاره به اجراي قانون اساسي جديد كوزوو در ‪ ۱۵‬ژوئن امسال و احتمال استقرار هيات اتحاديه اروپا به جاي هيات سازمان ملل در تمامي منطقه كوزوو نوشت بايد به اين مساله توجه داشت كه هيات جامعه بين‌المللي موسوم به‌اي يولكس كه اعضاي آن عمدتا از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا هستند با وجود مخالفت شديد صرب‌هاي كوزوو و حكومت صربستان قادر به كنترل قسمت شمال كوزوو نيستند. اكثريت ساكنين شمال كوزوو را صرب‌ها تشكيل مي‌دهند.

دراين گزارش نيز آمده است، كوزوو عملا به دو قسمت صرب‌نشين در شمال و آلبانيايي تبارنشين در جنوب تقسيم شده است، زيرا نه حكومت پريشتينا قادر به كنترل صرب‌ها در شمال كوزوو است و نه هيات جامعه بين‌المللي موسوم به‌اي يولكس.

اين روزنامه با تاكيد بر مخالفت صربستان با فعاليت هيات اتحاديه اروپا در كوزوو و اصرار جامعه بين‌المللي براي جايگزين كردن هيات سازمان ملل با هيات اروپايي، وضعيت كنوني كوزوو را بحراني ارزيابي مي‌كند.

هيات غير نظامي سازمان ملل از اواسط ژوئن ‪ ۱۹۹۹‬ميلادي يعني بعد از تصويب قطعنامه ‪ ۱۲۴۴‬شوراي امنيت سازمان ملل در سراسر كوزوو مستقر شده اند و كنترل استان جنوبي صربستان را در دست دارند.

حكومت صربستان جايگزيني هيات سازمان ملل در كوزوو را در صورتي قبول مي كند كه اين امر در شوراي امنيت سازمان ملل مطرح و تصويب شود.

وضعيت كنوني كوزوو و اعلام استقلال آن بر پايه طرح مارتي آهتيساري نماينده اسبق دبير كل سازمان ملل استوار است.

آهتيساري در اوايل سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي طرحي را مبتني براستقلال با نظارت جامعه بين‌المللي براي خاتمه دادن به مساله كوزوو پيشنهاد كرد كه از يك سو با حمايت آمريكا و برخي از كشورهاي اتحاديه اروپا روبرو شد و از سوي ديگر صربستان و روسيه با آن مخالفت كردند.

بر پايه همين طرح بود كه حكومت پريشتينا استقلال يك جانبه كوزوو را در ‪ ۲۸‬بهمن ماه سال گذشته اعلام كرد.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن