تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816410868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسئوليت پذيري در خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اهميت و جايگاه خانواده بر هيچ كس پوشيده نيست. انسانها از كودكي در كانون خانواده رشد مي كنند و معمولا انسان هايي از موفقيت بيشتري برخوردارند كه كانون خانواده آنها گرمتر و محكمتر بوده است. در دنياي غرب كه نظام خانواده جايگاه اصلي خود را از دست داده است مشكلات گوناگوني پديد آمده كه حتي برخي از نويسندگان غربي هم بدان اعتراف دارند. هر انساني احتياجات و نيازهايي دارد كه بسياري از آن بايد در كانون خانواده تامين شود. اين نيازها به طور كلي عبارتند از: اول - نيازهاي فيزيكي و جسمي: اين دسته از نيازها شامل نياز به غذا، لباس و حتي روابط جنسي ميان همسران است. هرچند نياز به روابط جنسي را مي توان در دايره نيازهاي رواني نيز جاي داد. با اين حال از نيازهاي فيزيكي و جسمي است كه در مرحله اول بروز مي كند و نسبت به ساير نيازها خود را بيشتر مي نماياند و به همين ميزان نيز توجه و اهميت بيشتري را مي طلبد. دوم - نيازهاي امنيتي: هر انساني به طور طبيعي دوستدار آن است كه در آرامش و امنيت باشد و حتي براي زندگي و آينده خود هراسي به دل راه ندهد. امنيت و آرامش نيازي است كه بخش عمده اي از آن بايد در خانواده تامين شود. هر يك از اعضاي خانواده بايد در حد توان خود اين فضا را براي ديگران ايجاد كند. سوم - نيازهاي عاطفي: پس از برآورده شدن نيازهاي جسمي و امنيتي كه آرامش را به انسان ارزاني مي دارد، نياز ديگري جلوه مي كند كه ذيل نيازهاي عاطفي فرد جاي مي گيرد. نياز به محبت در وجود همه افراد بشر چه خردسال و چه بزرگسال وجود دارد و تنها در نحوه تجلي آن است كه متفاوت مي نمايد و مهمترين جايگاه تامين عواطف خانواده است. چهارم- نيازهاي شخصيتي: اين نيازها ناظر به مواردي است كه توجه به آن احترام و عزت نفس آدمي را پاس مي نهد. هر انساني دوست دارد شخصيت و احترام او حفظ شود و با حرمت و بزرگواري با او برخورد شود. احساس ذلت شايد از هر رنجي بدتر باشد. شكل گيري پايه اوليه اين امر نيز به خانواده باز مي گردد. پنجم - نياز به رشد و كمال: از نظر فطري همه انسان ها خواهان مسير رشد و كمال هستند. نياز به كمال چندان به جنسيت ربطي ندارد. مردان و زنان مايلند كه افراد محترم و توانمند و موثري باشند، مساله هويت و هدف از زندگي را سامان دهند، مشكلات فكري و اقتصادي و اجتماعي شان حل شود و در مسائل اخلاقي و معنوي ارتقاء يابند. ششم - نياز به معنويات: گذشته از پنج نياز فوق، نياز ديگري در همه انسان ها وجود دارد كه گاهي از آن غفلت مي شود. مهمترين و بالاترين نياز هر فرد نياز به معنويات و رشد در اين زمينه است. نياز به ارتباط با خداوند در وجود هر فردي سرشته شده است و باعث جلوگيري از بسياري از اضطراب ها و نگراني ها مي شود. زيرا الا بذكر الله تطمئن القلوب دلها با نام و ياد خدا آرام مي گيرد. ** مشخصات خانواده قرآني براي اين كه يك خانواده سالم بتواند تمامي نيازهاي افراد خود را برآورده سازد، بايد ويژگي هاي ممتازي داشته باشد. آقايان به طور معمول پيشرفت خود را در تحولات اجتماعي و كاميابي هاي اقتصادي مي بينند. براي خانم ها نيز بايد شرايط مهيا شود كه اين احساس رشد و پيشرفت در آنها نيز به وجود آيد. البته در دستورات ديني نكاتي مطرح شده است تا آقايان بر اساس آن، زمينه رشد را به طور مستقيم براي همسرانشان فراهم كنند. بخشي از احساس رشد در بانوان از طريق مادري و تربيت فرزندان حاصل مي شود. با وجود اين زمينه رشد در ابعاد ديگر نيز بايد فراهم گردد. قرآن كريم خانواده قرآني را چنين معرفي مي كند: و از نشانه هاي او اين است كه از (نوع) خودتان همسراني براي شما آفريده تا بدانها آرام گيريد، و ميانتان دوستي و رحمت نهاد. آري در اين (نعمت) براي مردمي كه مي انديشند قطعا نشانه هايي است. اگرچه اين آيه به طور مستقيم به خانواده نمي پردازد و بحث اصلي آن درباره ازدواج و كاركرد آن است، اما با توجه به اينكه ازدواج پايه تشكيل خانواده است، در اين باره هم مي توان چندين نكته را از آن دريافت كرد. الف- و من اياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا اين بخش از آيه بيان مي دارد كه همسران شما از جنس خودتانند، براي انسان همسري از جنس فرشتگان آفريده نشده است. بنابراين هر فرد بايد به همسرش به چشم يك انسان همانند خودش بنگرد و كرامت او را محترم بشمارد. ب- لستكنوا اليها بر پايه اين بخش از آيه خانه و خانواده بايد محل سكون و آرامش باشد نه محل فرسايش. بي شك در خانه اي كه محل آرامش براي افراد خانواده نيست مشكلات رخ مي نمايد و بر همه اعضاي خانواده است كه براي برطرف شدن آن تلاش كنند. اگر همه اعضاي خانواده به وظايف الهي و اخلاقي خود عمل كنند، بدون ترديد خانه به محلي امن و سرشار از آسايش و آرمش تبديل مي شود. ارمغان خجسته اين آسايش، آرامش بخشيدن به افراد خانواده است كه چه بسا در بيرون مشكلاتي دارند اما در خانه و در ميان جمع خانواده آن را از خاطر مي برند و در پرتو خانواده اي آرام است كه افراد براي ورود به فرداي جامعه، انرژي هاي جديدي را كسب مي كنند. ** مسئوليت پذيري در خانواده همچنان كه در جامعه اي بزرگ، مسئوليت ها كارساز است و انجام درست آن، جامعه را سامان مي بخشد، در خانواده نيز احساس مسئوليت و انجام درست و به موقع آن، خانواده را كه جامعه اي كوچك و مقدس به شمار مي رود به سوي فلاح و رستگاري رهنمون مي كند. براي رسيدن به اين مهم در آغاز بايد جايگاه افراد مشخص شود. چون مسئوليت، زماني معنا مي يابد كه وظيفه و جايگاه فرد مسئول مشخص شده باشد. همان طور كه هيچ فردي بدون وظيفه نيست، هيچ يكي از افراد هم همه وظايف را ندارند. دوم اين كه بايد مسئوليت ها تقسيم شود. در خانواده بايد جايگاه مرد و زن در گام اول مشخص شود. هنگامي كه مسئوليت ها بنابر جايگاه فرد معنا پيدا مي كند، در گام بعدي به تقسيم مسئوليت ها پرداخته مي شود. قرآن كريم همان طور كه براي مرد مسئوليت هايي را بيان مي كند، براي بانوان نيز به وظايفي اشاره مي كند و بايد توجه داشته باشيم كه تقسيم مسئوليت ها به معناي تعيين ارزشمندي و كرامت افراد نيست. بلكه بر اساس توانمندي هاست كه هر مسئوليتي مشخص مي شود. مهمترين نكته در مساله مسئوليت و مسئوليت پذيري، امانتداري است. اين نكته را در سوره يوسف هنگامي كه آن حضرت مي خواهد خزانه داري حكومت مصر را قبول كند، مي يابيم: اني حفيظ عليم نمونه ديگري كه قرآن كريم به آن اشاره مي كند، هنگامي است كه دختر حضرت شعيب (ع) به پدر پيشنهاد مي كند كه حضرت موسي (ع) را براي كار اجير كند و مي گويد يا ابت استاجره ان خير من استاجرت القوي الامين يعني اي پدر او را استخدام كن. چون بهترين كسي است كه استخدام مي كني. هم نيرومند (و هم) در خور اعتماد است. در اين بيان نيز به خوبي مي بينيم توانمندي و قدرت يكي ديگر از نكته هاي شايان توجه در پذيرش مسئوليت است. احساس مسئوليت به يك معنا عبارت است از به انجام رساندن تمامي وظايف كه افراد مسئول به آن نياز دارند. لذا مسئوليت، امري فراگير است و براي تعيين يك مسئول ويژگي هاي گوناگوني را مي بايست در نظر داشت. در نظام خانواده نه زن بودن ملاك كرامت و برتري است و نه مرد بودن دليلي براي ارزشمندي بيشتر محسوب مي شود. از نظر قرآن، ملاك برتري و كرامت انساني فقط تقواست. از ميان زن و مرد هر كدام كه با تقواتر باشند نزد خدا محبوبتر هستند و از درجه كرامت بيشتري برخوردارند. از ديدگاه قرآن كريم ارزش اعمال انسان به جنسيت وي مربوط نمي شود. اگر كسي عمل خوبي انجام دهد، نتيجه عمل خود را مي بيند و زن يا مرد بودن تفاوتي نمي كند. در پيشگاه الهي همه يكسانند و به يك ميزان از كرامت انساني بهره مند و كرامت بيشتر زماني به دست مي آيد كه فرد در راه تقوا گام بيشتري بردارد و تلاش بيشتري كند. پروردگار در سوره آل عمران مي فرمايد: من عمل هيچ صاحب عملي از شما را، از مرد يا زن، تباه نمي كنم. مبرهن است كه جامعه چه كوچك و چه بزرگ احتياج به يك مدير و مسئول دارد و اداره آن جامعه با دو مدير و دو مسئول امكان پذير نيست. چه در آن صورت كارها و امور به سامان نمي رسد. هميشه در يك جامعه صرفنظر از كوچكي و بزرگي يك نفر در راس مي ايستد و مسئوليت انجام امور را بر عهده مي گيرد. با دقت در امور رايج بشري و بالاتر از آن حتي امور الهي، به دست مي آيد كه كلام آخر را هميشه يك نفر مي زند و بقيه افراد، كار مشاوره و رايزني را انجام مي دهند و در نظام خانواده نيز چنين است. وقتي قرآن كريم براي خانواده مسئول تعيين مي كند نشانه ارزش بخشيدن به كانون خانواده است و گوياي اين نكته، كه خانواده در نگاه اين كتاب آسماني حائز اهميت است. لذا براي واگذاري مسئوليت بايد فرد اصلح انتخاب شوند. در اين ميان بايد توجه داشت بحث بر سر اصلح بودن در ميان زن و مرد است نه پرهيزگارتر بودن. به ديگر سخن بايد ديد كدام يك براي پذيرش مسئوليت خانواده صلاحيت بيشتري دارد و كدام از توانمندي بيشتري براي اين امر برخوردار است. البته نبايد فراموش كرد كه تنها مرجع تعيين صلاحيت پروردگار حكيم است. نكته شايان توجه اين است كه پذيرش مسئوليت نبايد ايجاد نگراني كند. بلكه مسئوليت امري مقدس است كه اگر فرد مفهوم آن را به خوبي دريابد و از آن پاسداري كند، اجر و پاداش بي حساب را از آن خود ساخته است. همه افراد در پيشگاه خداوند مسئول هستند و بايد به وظايف خود عمل كنند و هر چه اين مسئوليت بزرگتر و سنگين تر باشد، اجر و پاداش بيشتري به آن تعلق مي گيرد. در حديثي نبوي آمده است اي قاريان قرآن، در آنچه از كتاب پروردگار متعال فراگرفته ايد تقواي الهي را پيشه سازيد كه من و شما مسئول هستيم. من مسئول تبليغ رسالت خويشم و شما از آنچه از كتاب خداوند و آيين و سنتم فرا گرفته ايد پرسيده خواهيد شد. در بيان حضرت رسول (ص) آشكارا مشخص است كه مسئوليت، امري كاملا طرفيني است. يعني در يك جامعه علاوه بر رهبران، مردم آن جامعه نيز مسئولند و همه در قبال مسئوليتي كه دارند پرسيده خواهند شد. مسئول در حوزه مسئوليتش بايد اختيارات كافي داشته باشد تا بتواند به وظايفي كه بر عهده دارد به خوبي عمل كند. هيچ كس حق دخالت در حوزه مسؤوليت ديگري را ندارد و در عين حال بايد به مشاوره، همكاري و همياري ديگران توجه كند. ** ويژگيهاي مسئول خانواده مسئول خانواده مانند هر مدير و مسئول ديگري صفات و ويژگيهايي دارد كه اين صفات عبارتند از: 1- وفاي به عهد: اولين و مهمترين ويژگي يك مسئول وفادار بودن اوست. هر مديري در هر جايگاه و مقامي بايد نسبت به انجام وظايفي كه برعهده دارد، وفادار باشد. 2- خداترسي: يك مدير هميشه در دل هراسي دارد كه آيا مي تواند مسئوليت خود را آن گونه كه خدا مي خواهد به انجام برساند. اينان همواره اين بيان قرآني را سرلوحه كار خود قرار مي دهند و يخشون ربهم و يخافون سوء الحساب يعني از پروردگارشان مي ترسند و از بدي حساب (روز قيامت) بيم دارند. 3- برخورد كريمانه: از ويژگي هاي يك مدير آن است كه با افراد تحت پوشش خود رفتاري كريمانه داشته باشد و در حد امكان بدي ها را با نيكي پاسخ دهد، مشكلات و گاه تخلفات را به بهترين شيوه دفع نمايد و از هر گونه خشونت بپرهيزد. ساده ترين راه توسل در مديريت خشونت است. چنان كه در سياست نيز ديكتاتوري، راحت ترين نوع حكومت مي باشد و ديكتاتورها به سادگي به اهداف خود دست مي يابند. گاهي يك مدير انديشمند و با تدبير از سر مهر و با يك لبخند مي تواند از بروز مشكلات جدي جلوگيري كند. قرآن كريم به زيبايي مي فرمايد و يدرون بالحسنه السيئه يعني بدي را با نيكي مي زدايند. ادامه دارد فراهنگ**1003** 1918




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن