تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807035366




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهديد سلامت جامعه/حضور معتادان تزريقي يا دستگاههاي خودپرداز سرنگ!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تهديد سلامت جامعه/حضور معتادان تزريقي يا دستگاههاي خودپرداز سرنگ!
خبرگزاري مهر - گروه اجتماعي: موضوع نصب دستگاههاي خودپرداز سرنگ براي استفاده معتادان به دليل اختلاف نظرهايي كه بين دستگاههاي مربوطه وجود دارد باعث شده اجراي اين طرح در هاله اي از ابهام باقي بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، نصب دستگاههاي خودپرداز سرنگ و ساير وسايل بهداشتي، با هدف كاهش آسيبهاي ناشي از تزريق مواد مخدر در بين افراد معتاد و سرايت آن به ساير سطوح جامعه موضوعي است كه ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور بر روي آن مانور مي دهد و تاكيد و اصرار دارد كه اجراي چنين طرحي مي تواند از ميزان ابتلاي جامعه به بيماريهاي عفوني و خطرناك تا حدود زيادي جلوگيري كند.

گفته مي شود اين طرح با مشاركت و همكاري ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور و وزارت بهداشت دنبال و پيگيري شده و به همين منظور نيز كميته درمان در ستاد مبارزه با مواد مخدر به رياست معاون سلامت وزارت بهداشت تشكيل مي شود اما بنا به دلايل نامعلومي وزارت بهداشت به يكباره موضع مخالف در برابر تصميمات ستاد مي گيرد و خود را از اين موضوع كنار مي كشد.

در واقع مسكوت ماندن اجراي چنين طرحي از همين جا آغاز مي شود و در حالي كه ستاد بر اجراي اين طرح و نصب تعداد محدودي از اين دستگاهها در برخي از نقاط تهران تاكيد مي ورزد، وزارت بهداشت با نصب دستگاههاي خودپرداز مخالفت كرده و آن را طرحي غير منطقي مي داند كه تبعات و آثار زيانبار آن بيشتر از آثار مثبت طرح است.

در همين راستا، اولين موضع گيري وزارت بهداشت با مصاحبه رئيس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف موادمخدر اين وزارتخانه آغاز شده و اين مقام مسئول با اشاره به غير علمي بودن برنامه نصب دستگاههاي خودپرداز سرنگ براي استفاده معتادان عنوان مي دارد كه وزارت بهداشت نصب اين دستگاهها را ضروري نمي داند.

چندي بعد مديركل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور در حاشيه برنامه اي در جمع خبرنگاران از موافقت وزارت بهداشت با نصب اين دستگاهها خبر داد و همين مسئله باعث شد كه فرداي همان روز تيتر اول اخبار اجتماعي مطبوعات كشور به موافقت وزارت بهداشت با نصب اين دستگاهها اختصاص يابد.

اما اين پايان ماجرا نبود زيرا وزارت بهداشت با صدور اطلاعيه اي مخالفت خود را با نصب آزمايشي دستگاههاي خود پرداز سرنگ معتادان در اماكن عمومي اعلام كرد.

وزارت بهداشت معتقد است كه عرضه كنترل نشده اين قبيل لوازم در محيط هايي كه امكان مداخله آموزشي نباشد به هيچ عنوان مورد تاييد اين وزارتخانه نيست، زيرا عرضه اين گونه لوازم در محيطهاي غير آموزشي باعث ريخته شدن قبح رفتارهاي پرخطر مي شود.

وزارت بهداشت در عين حال بر ضرورت ارائه خدمات مشاوره اي در كنار چنين طرحهايي تاكيد نموده و عنوان مي دارد كه عرضه كنترل نشده آن برنامه هاي اين وزارتخانه را در خصوص ارائه خدمات مشاوره اي و آموزشي با مشكل روبرو مي كند.

ولي فقط چند روز پس از صدور اين اطلاعيه از سوي وزارت بهداشت، معاون سلامت وزارت بهداشت نصب دستگاههاي خودپرداز سرنگ ويژه معتادان را اقدامي عقلاني و در جهت حفظ جامعه از ابتلا به بيماريهاي عفوني عنوان مي كند و مي گويد: وزارت بهداشت با نصب دستگاههاي خودپرداز سرنگ در مراكزي كه امكان مشاوره ندارند، مخالف است.

سيدمويد علويان مي افزايد : تنها دغدغه وزارت بهداشت اين است كه معتادان بدون دريافت مشاوره، سرنگ از دستگاههاي خودپرداز دريافت كنند كه در اين صورت باز هم احتمال تزريق مشترك در اين افراد وجود خواهد داشت.

معاون سلامت وزارت بهداشت با عنوان اين مطلب كه "در ابتدا قرار بود تا دستگاههاي خودپرداز سرنگ و... به صورت پايلوت در چند مركز بهداشتي درماني كه امكان ارائه مشاوره به معتادان را نيز دارند، نصب شود، مي افزايد : بر اين اساس بايد مسئولان كشور شرايطي را به وجود آورند تا معتاداني كه قصد استفاده از مواد مخدر در ساعات دير وقت شب را دارند بتوانند از خدمات مشاوره بهره مند شوند.

در هر حال حدود 40 روز از برگزاري مراسم رونمايي از اولين دستگاه‌ خودپرداز سرنگ و وسايل بهداشتي مي گذرد و قرار بود در مرحله پايلوت طرح، پنج دستگاه خودپرداز سرنگ در پنج شلتر ويژه معتادان تحت درمان در مراكز سازمان بهزيستي در تهران آغاز به كار كند اما هنوز هيچ اطلاعي از نصب اين دستگاهها در دست نيست.

معتادان تزريق با انداختن يك سكه 50 توماني درون اين دستگاهها مي توانند از سرنگ و ساير وسايل بهداشتي در همه ايام از خدمات اين دستگاهها استفاده كنند و آن طور كه جانشين دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر كشور اعلام داشته هزينه توليد و راه اندازي هر يك از دستگاهها يك ميليون تومان بوده كه در مقابل هزينه 12 تا 50 ميليون توماني دستگاههاي خارجي از مزيت بالايي برخوردار است.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن