تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820862421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبيركل عفو بين‌الملل : دولت‌هاي جهان بايد از ‪ ۶۰‬سال كوتاهي درقبال حقوق بشر، پوزش بخواهند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دبيركل عفو بين‌الملل : دولت‌هاي جهان بايد از ‪ ۶۰‬سال كوتاهي درقبال حقوق بشر، پوزش بخواهند
لندن - خانم ،،ايرنه خان ،، دبيركل سازمان عفو بين‌الملل خواستار تغيير رويه كشورهاي جهان شش دهه پس از امضاي اعلاميه جهاني حقوق بشر و احترام بيشتر و واقعي آنها به حفظ و اجراي مفاد اين اعلاميه شد.

مراسم رونمايي گزارش سالانه وضعيت حقوق بشر در جهان توسط سازمان عفو بين الملل در محل انجمن خبرنگاران خارجي در لندن (اف .پي .اي ) و با حضور حدود ‪ ۲۰۰‬تن از روزنامه نگاران داخلي و بين‌المللي برگزار شد.

اين گزارش تفصيلي ‪ ۳۸۰‬صفحه‌اي شامل وضعيت كلي حقوق بشر در پنج منطقه و به طور ريزتر در ‪ ۱۵۰‬كشور جهان طي سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي است .

در اين مراسم ، خانم ،،ايرنه خان ،، از رهبران كشورهاي مختلف جهان خواست تا با تغيير رويه خود و پيشينيان شان به گسترش عدالت ، برابري و آزادي‌هاي فردي و اجتماعي در دنيا كمك كرده و در اين زمينه قول و فعل شان را يكي كنند.

دبيركل عفو بين‌الملل گفت : هنوز پس از گذشت شش دهه از امضاي اعلاميه جهاني حقوق بشر دست كم در ‪ ۸۱‬كشور جهان مردم شكنجه مي‌شوند، حداقل در ‪۵۴‬ كشور مورد محاكمه‌هاي ناعادلانه قرار دارند و دست كم در ‪ ۷۷‬كشور جهان از آزادي بيان بي‌بهره اند.

وي تاكيد كرد: سال گذشته براثر تداوم و گسترش جنگ و درگيري‌هاي نظامي در نقاط مختلف جهان به خصوص در عراق و دارفور، تعداد بيشتري از زنان مورد هتك حرمت واقع شده و كودكان زيادي نيز به قتل رسيده اند.

دبيركل عفو بين‌الملل درباره فلسطين اعلام كرد، با ادامه درگيري‌ها و خشونت رژيم اسراييل عليه ساكنان اراضي اشغالي نوار غزه و كرانه باختري رود اردن ، تعداد كشته‌شدگان غيرنظامي طي پنج ماه نخست سال جاري به اندازه كل سال ‪ ۲۰۰۷‬بوده است .

خانم خان در سخنان خود از رهبران آمريكا خواست تا بدون هيچ قيد و شرطي به استفاده از شكنجه براي اعتراف‌گيري از متهمان خاتمه داده و هيچ توجيه و گريزگاه قانوني براي آزار رساندن به زندانيان باقي نگذارند.

وي همچنين از جورج بوش رييس جمهوري كنوني آمريكا و جانشين بعدي وي خواست تا پايان سال جاري ميلادي ضمن تعطيل كردن بازداشتگاه‌هاي غيرقانوني و بدنامي همچون گوانتانامو و بگرام در افغانستان به عمليات ربودن ، بازجويي و شكنجه و رفتار غيرقانوني با زندانيان توسط ماموران سازمان سيا در نقاط مخفي جهان پايان دهند.

دبيركل عفو بين‌الملل خطاب به كشورهاي اروپايي گفت : اتحاديه اروپا بايد شركت اعضايش در تحويل مظنونان تروريسم را مورد تحقيق قرار داده و همان معياري را كه براي حقوق بشر شهروندان خود قائل است براي كشورهاي ديگر نيز قائل شود.

خان همچنين از كشورهاي مختلف به دليل بدرفتاري با مهاجران و پناهجويان خارجي انتقاد كرد و گفت : در شرايطي كه چند كشور جهان مرزهاي خود را به كلي بر روي مهاجران خارجي بسته اند، كشورهاي اروپايي همچون سال‌هاي گذشته به سياست تنگ تر كردن حلقه مهاجرت و سخت تر كردن ورود خارجيان به كشورهاي خود ادامه مي‌دهند.

دبيركل عفو بين‌الملل در ادامه سخنان خود از ناديده گرفتن آزادي‌هاي فردي و اجتماعي به بهانه حفظ امنيت و مبارزه با تروريسم و تقسيم جهان به ،،غرب ،، و ،،بقيه جهان ،، به عنوان يكي از منفي‌ترين تبعات جنگ آمريكا در عراق ياد كرد.

به گفته خانم خان ، دولت آمريكا در شرايطي دست به نقض گسترده حقوق بشر و ايجاد محدوديت در آزادي‌هاي فردي مي‌زند كه از آن كشور انتظار مي‌رود به عنوان ابرقدرت اصلي جهان در حفظ مباني آزادي‌هاي انساني بكوشد.

وي در واكنش به پيشنهاد اخير جان مك كين نامزد جمهوري خواه رياست جمهوري آمريكا درباره ضرورت شكل دادن يك اتحاديه از كشورهاي ليبرال دموكرات و متحد آمريكا در جهان به موازات سازمان ملل متحد گفت : نمي‌توان با اين بهانه‌ها و تشكيل نهادهاي موازي از مسئوليت‌هاي داخلي بين‌المللي در حفظ حقوق بشر شانه خالي كرد.

ايرنه خان از دولت چين خواست تا به وعده‌هاي خود در زمان كسب ميزباني بازي‌هاي المپيك تابستاني ‪ ۲۰۰۸‬عمل كرده و آزادي بيان و مطبوعات را اعلام كند.

وي همچنين از دولت روسيه خواست تا با مداراي بيشتري نسبت به مخالفان غيرخشونت طلب خود رفتار كرده و در مساله چچن به نقض حقوق بشر نپردازد.

در بخش خاورميانه و شمال آفريقاي گزارش سالانه عفو بين‌الملل ، از اشغال سرزمين فلسطين و تاسيس دولت اسراييل به عنوان اقدامي فاجعه بار و موجب بروز جنگ و درگيري مداوم در منطقه ياد شده كه تنها با به رسميت شناختن بي‌قيد و شرط يك دولت فلسطيني قابل بازگشت و ترميم خواهد بود.

به نوشته اين گزارش ، سال ‪ ۲۰۰۷‬آكنده از درگيري نظامي در خاورميانه و شمال آفريقا بود كه مهمترين موارد آن جنگ آمريكا در عراق ، درگيري‌هاي تركيه در مناطق مرزي كردستان و تداوم و شدت گرفتن جنگ بين اسراييل و فلسطيني‌ها بود.

در اين گزارش تاكيد شده كه سياست موسوم به جنگ عليه ترور آمريكا به ناامني شديد خاورميانه منجر شده است .

دراين قسمت آمده است : نقض گسترده حقوق بشر كه ارتكاب آن به نام جنگ عليه ترور صورت مي‌گرفت در منطقه ادامه يافت و بسياري از كساني را هدف قرار داد كه نه در تروريسم شركت داشتند و نه در اعمال خشونت آميز ديگر.

در اين گزارش همچنين به نقض حقوق بشر شهروندان الجزاير، يمن ، عربستان ، ليبي ، تاجيكستان ، بحرين ، كويت ، و تونس توسط دولت‌هاي آن كشورها به بهانه مبارزه با تروريسم بين‌المللي و حمايت از آمريكا اعتراض شده است .

عفو بين‌الملل در گزارش سالانه خود همچون سال‌هاي گذشته جمهوري اسلامي ايران را نيز در مواردي به نقض حقوق بشر متهم كرده است .
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن