تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820860772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفاهم ايران و تركيه در توسعه فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي، باب جديدي در روابط دو كشور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: تفاهم ايران و تركيه در توسعه فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي، باب جديدي در روابط دو كشور
بوشهر - خبرگزاري مهر: شركت نفت تركيه پس از انجام مذاكرات پنج روزه در ايران، نتيجه بررسي هاي خود را به طور رسمي اعلام مي كند و طور قطع اين نتايج در صورت تفاهم دو طرف، باب جديدي در روابط اقتصادي و انرژي دو كشور ايجاد مي كند.

به گزارش خبرنگار مهر در عسلويه، هفته گذشته هيئتي از مديران شركت نفت تركيه (TPAO) با مقامهاي شركت نفت و گاز پارس مذاكره كردند و قرار است به زودي نظر خود را براي انعقاد قرارداد توسعه فازهاي 22 تا 24 اعلام كنند.

اين مذاكرات كه به دنبال سفر هيئت ايراني به تركيه در فروردين ماه انجام شد، پيش بيني مي شود مقدمات انعقاد قرارداد ايران و تركيه فراهم شود، اما طرف ترك اعلام كرده نيازمند زمان بيشتري است.

مذاكرات ايران و تركيه در ادامه امضاي تفاهم نامه اي ميان وزير نفت پيشين ايران، سيدكاظم وزيري هامانه و حلمي گولر، وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه در 22 تير ماه سال گذشته دنبال مي شود.

در اين تفاهمنامه تركيه و ايران موافقت كردند سالانه 30 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي ايران از طريق خط لوله اي از خاك تركيه به اروپا صادر شود ضمن اين كه در مقابل ايران نيز اجازه دهد گاز خريداري شده تركيه از تركمنستان به اين كشور برسد.

ترك ها كه در اين مذاكرات براي مشاركت در توسعه فازهاي پارس جنوبي با ايران ابراز تمايل كرده بودند، يك ماه بعد در 28 مرداد 86 به سرپرستي حلمي گولر، وزير نفت و منابع طبيعي خود به ايران آمدند تا مذاكرات خود را با غلامحسين نوذري كه سرپرستي وزارت نفت را پس از مهندس وزيري هامانه به عهده گرفته بود، ادامه دهند.

در اين مذاكرات مقرر شد طرف ترك با سرمايه‌گذاري خود فازهاي ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبي را در چارچوب قراردادهاي بيع متقابل توسعه دهد و به همين منظور شركتي مشترك ميان دو كشور تشكيل شود تا كار احداث خط لوله از عسلويه تا مرز تركيه و از مرز تركيه تا اروپا را انجام دهد، همچنين وزيران نفت ايران و تركيه بر فروش 20 درصد از گاز توليدي فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي به ترك ها و ساخت خط لوله اي با ظرفيت انتقال 35 ميليارد متر مكعب گاز در سال تفاهم كردند.

انتظار مي رود مذاكرات كارشناسي ايران و تركيه براي بررسي جزئيات قرارداد توسعه فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي كه در 9 ماه گذشته ادامه يافته؛ هر چه سريع تر به نتيجه برسد و تركيه به انعقاد اين قرارداد اقدام كند، زيرا با اجرايي شدن تفاهم هاي ايران و تركيه، باب جديدي در روابط اقتصادي و انرژي دو كشور گشوده مي شود و دو كشور مي توانند نقش تازه اي در اجرايي شدن خط لوله نابوكو و تامين بخش زيادي از گاز اروپا ايفا كنند؛ چنانكه در قراردادي كه ايران و سوئيس در آخرين روزهاي سال 86 امضا كردند نيز، قرار بر انتقال گاز ايران از تركيه و ساخت خط لوله جديدي براي اين پروژه شده تا به اين ترتيب تا سال 2012 سالانه پنج ميليارد متر مكعب گاز به اين كشور صادر شود و اين كشور يكي از خريداران گاز ايران خواهد بود كه هم اكنون در صف خريد قرارداد قرار دارند.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 491]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن