تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820886825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزير نيرو در امور آب: كشاورزان براي جبران كمبود آب اجازه حفر چاه دارند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: معاون وزير نيرو در امور آب: كشاورزان براي جبران كمبود آب اجازه حفر چاه دارند


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: معاون وزير نيرو گفت: كشاورزان استان هاي شمالي مي توانند براي دوره يكساله جهت جبران شوك ناشي از كمبود 36 ميليارد متر مكعبي آب چاه حفر كنند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"،رسول زرگر معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: در حال حاضر بازچرخاني آب به زحمت انجام مي شود زيرا ميزان فاضلاب جمع آوري شده، چهار ميليارد متر مكعب است كه از اين مقدار يك ميليارد متر مكعب تصفيه شده و 500 ميليون متر مكعب آن به چرخه باز مي گردد.
وي ادامه داد: قيمت آب خام براي هر متر مكعب 500 تومان و قيمت تصفيه آن 150 تومان است كه در مجموع 650 تومان مي شود،اما اين آب در نهايت 80 تومان فروخته مي شود و اين مسئله از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست .
زرگر در پاسخ به اين سوال كه صرفه اقتصادي بازچرخاني در زمان بحران كم آبي مطرح نيست، گفت: اساسا به خاطر بحران كمبود، اين پروسه انجام مي گيرد در غير اين صورت و در حالت عادي بايد به گونه اي باشد كه در بعد اقتصادي آن به صرفه باشد، بنابراين در اين راستا به علت شرايط خاص از بخش خصوصي دعوت كرديم تا در اين زمينه فعاليت كند.
معاون وزير نيرو ادامه داد:به اين منظور قرار است بخش خصوصي براي ساخت تصفيه خانه اقدام كند، آب را تصفيه كرده، به مردم عرضه كند و در انتها مابه التفاوت را از دولت دريافت كنند.
وي افزود: البته در شرايط عادي بايد از لحاظ اقتصادي به گونه اي باشد كه سرمايه گذار بدون نياز به دريافت مابه التفاوت از دولت، اين كار را انجام دهد.
معاون وزير نيرو تصريح كرد: در حال حاضر بخشي از آب باران در زمين فرو مي رود و وارد رودخانه ها شده و سپس با پايش عادي خود وارد چرخه مي شود و قسمت ديگر به طور مصنوعي تصفيه شده و وارد عرصه مي شود.
زرگر در پاسخ به اين سوال كه علت عمل نكردن به سند ملي آب كه از 10 سال پيش ابلاغ شده چيست، گفت: اين سند حدود هفت سال است كه تاييد شده، ابلاغ و مورد اجرا قرار گرفته است.
اين سند شامل الگوي كشت ، خالص نياز آب ، مقوله بهره برداري است و در حال حاضر قسمت عمده اي از اين سند مورد استناد است ولي به طور كامل اجرا نشده است.
وي اشاره كرد: بحث الگوي كشت شديدا به مسائل اجتماعي گره خورده است مثلا درخواست اخير وزير كشاورزي به تبديل شاليزار غرق آبي به شاليزار خشك است البته اين طرح نياز به يك دوره طولاني دارد.
وي تاكيد كرد: ايران جز دومين كشور داراي سند آب در منطقه است كه بخشي از آن پياده شده و بخش يگر به دليل مسائل اجتماعي متوقف شده است.
معاون وزير نيرو در امور آب، گفت: در شرايط كم آبي در سال زراعي جاري راه حل كوتاه مدت مدنظر است كه بيشتر منطقه اي هستند.
زرگر ادامه داد: در استان هايي مثل گيلان، مازندران و گلستان كه سطح آب زيرزميني بالاست، مي توانيم براي يك دوره يكساله به كشاورزان اجازه دهيم با حفر چاه از چاه هاي زيرزميني براي كشاورزي بهره برند تا در اين استان ها مشكل كمبود آب حل شود و شوك ناشي از تغيير 86 ميليارد متر مكعب به حدود 50 ميليارد متر مكعب جبران شود.
وي در پايان گفت: ما كشور كم آبي هستيم و براي حل بحران هاي احتمالي بايد به سازگاري با اين موضوع برسيم./05 /144/125
محمدحسين ترابيان
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 489]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن