تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816687116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش - دست‌گرمي توفندها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: دانش - دست‌گرمي توفندها
دانش - دست‌گرمي توفندها

كاوه فيض اللهي: بر اساس نتايج پژوهش يك دانشمند برجسته وابسته به دولت ايالات متحده كه موضع خويش را در رابطه با اين موضوع تغيير داده است، در افزايش اخير تعداد توفان‌ها در اقيانوس اطلس نمي‌توان گرمايش جهاني را مقصر دانست. بنا به گزارش اين هواشناس پژوهشي، تام ناتسن (T.Knutson)، كه يك‌شنبه هفته گذشته به چاپ رسيد، نه تنها اين‌طور نيست بلكه دماي گر‌‌م‌تر در عمل تعداد توفان‌ها در اقيانوس اطلس و آنهايي كه به خشكي مي‌زنند را كاهش خواهد داد. در گذشته، ناتسن درباره تاثير تغييرات اقليمي روي توفان‌ها نگراني‌هايي مطرح كرده بود. مقاله جديد او بالقوه مي‌تواند درمورد آثار گرمايش جهاني در اقيانوس اطلس در حال حاضر و در آينده، آتش بحث‌هاي داغي را در ميان هواشناسان شعله‌ور سازد.

از زمان توفان كاترينا در سال 2005، توفان‌هاي اقيانوسي اغلب نمادي از خشم گرمايش جهاني در نظر گرفته شده‌اند. بسياري از كارشناسان تغييرات اقليمي افزايش تعداد توفان‌ها در سال‌هاي اخير را به گرمايش جهاني و آب‌هاي داغ‌تر كه به وجود آورنده آنهاست مرتبط ساخته‌اند. گروه ديگري از كارشناسان، آنهايي كه توفان‌هاي اقيانوسي را بررسي مي‌كنند و آنهايي كه به گرمايش جهاني با ترديد بيشتري مي‌نگرند، معتقدند كه هيچ ارتباطي وجود ندارد. آنها افزايش‌هاي اخير را به چرخه طبيعي چنددهه‌اي نسبت مي‌دهند.
آنچه اين پژوهش را متفاوت مي‌سازد ناتسن است؛ هواشناس آزمايشگاه ديناميك سيالات اداره ملي علوم جوي و اقيانوسي در پرينستون واقع در نيوجرسي. او درمورد پيامدهاي زيانبار تغييرات اقليمي هشدار داده و در گذشته حتي شكايت كرده بود كه دولت بوش پژوهش‌هاي قبلي‌اش درباره خطرات گرمايش جهاني را سانسور مي‌كند. او مي‌گويد بررسي جديدش كه بر اساس يك مدل كامپيوتري صورت گرفته، در تضاد با اين برداشت است كه هم‌اكنون شاهد افزايشي واقعا چشمگير در فعاليت توفان‌هاي اقيانوس اطلس در نتيجه گرمايش گلخانه‌اي هستيم.
در اين بررسي كه به صورت آن‌لاين در ژورنال علوم زمين نيچر منتشر شد، پيش‌بيني مي‌شود كه تا پايان قرن جاري تعداد توفان‌ها در اقيانوس اطلس تا 18 درصد كاهش خواهد يافت. تعداد توفان‌هايي كه در ايالات متحده و مناطق مجاور ــ هرجايي در غرب پورتوريكو ــ به خشكي مي‌زنند، به علت عوامل مربوط به باد تا 30 درصد افت خواهد كرد. از فراواني بزرگ‌ترين توفان‌ها، يعني آنهايي كه سرعت بادشان بيش از 177 كيلومتر در ساعت است، فقط 8 درصد كاسته خواهد شد. توفان‌هاي استوايي كه سرعت باد در آنها بين 63 و 117 كيلومتر در ساعت است، تا 27 درصد كاهش خواهند يافت.
اما از پژوهش ناتسن فقط اخبار خوب به گوش نمي‌رسد. مدل كامپيوتري او علاوه بر اينها پيش‌بيني مي‌كند كه توفندها و توفان‌هاي اقيانوسي پرآب‌تر و خشن‌تر خواهند شد. بررسي ناتسن نشان مي‌دهد كه بارندگي در فاصله 50كيلومتري يك توفند تا 37 درصد افزايش خواهد يافت و قدرت باد حدود 2 درصد بيشتر خواهد شد. و ناتسن اضافه مي‌كند كه تازه افزايش قدرت باد در اين بررسي به طرز معني‌داري كم تخمين شده است. از سوي ديگر بعضي دانشمندان از مدل كامپيوتري او انتقاد كرده‌اند. كري ايمانوئل (K.Emanuel)، هواشناس متخصص توفان‌هاي اقيانوسي در MIT، درحالي كه ناتسن را به عنوان يك دانشمند تحسين مي‌كند اما نتيجه‌گيري او بر اساس يك مدل كامپيوتري كه در پيش‌بيني توفان‌ها چندان درست به نظر نمي‌رسد را «به‌وضوح اشتباه» مي‌داند.
كوين ترنبرت (K.Trenberth) كه يك اقليم‌شناس است مي‌گويد مدل كامپيوتري ناتسن در ارزيابي آب‌وهواي استوايي ضعيف است و «قادر به همانندسازي توفان‌ها با درستي قابل‌قبول نيست.» ترنبرت، رئيس بخش تحليل اقليمي مركز ملي پژوهش‌هاي جوي در بولدر كلورادو، مي‌گويد «فقط تعداد توفان‌ها نيست كه مهم است، بلكه شدت، مدت و بزرگي نيز مهم است و در اين بررسي اين مباحث در نظر گرفته نشده‌اند.» ناتسن به ضعف‌هاي موجود در مدل كامپيوتري‌اش آگاه است و مي‌گويد كه اين مدل عمدتا نمايي كلي به دست مي‌دهد، نه تصويري دقيق از تك‌تك توفان‌ها و قدرت توفان. او اذعان كرد كه جديدترين مدل، توفان‌هايي كه سرعت بادشان از 180 كيلومتر در ساعت فراتر مي‌رود را دربرنمي‌گيرد.
اما كريس لندسي (C.Landsea)، هواشناس متخصص توفان در مركز ملي امور جوي و اقيانوسي، كه در اين پژوهش شركت نداشت، كار ناتسن را مي‌ستايد و آن را با همه آنچه در اين رابطه گفته شده بسيار سازگار مي‌داند. لندسي مي‌گويد «به نظر من گرمايش جهاني بسيار نگران‌كننده است، اما وقتي بحث توفان‌ها مطرح مي‌شود شواهد تغيير فوق‌العاده ناچيز است.» فصل توفان در اقيانوس اطلس از اول ژوئن آغاز مي‌شود و طبق پيش‌بيني مركز هواشناسي دانشگاه ايالتي كلورادو، فصل توفان امسال حدود 50 درصد فعال‌تر از معمول خواهد بود. مركز ملي امور جوي و اقيانوسي پيش‌بيني فصلي‌اش را 22 مي اعلام مي‌كند. در يك سال عادي تقريبا 10 توفان شكل مي‌گيرد كه روي آنها نام مي‌گذارند. شش‌تا از آنها توفند مي‌شوند و دوتا توفند بزرگ. به طور متوسط در هر سه سال تقريبا پنج توفان خود را به ايالات متحده مي‌رساند.
Associated Press, May 19, 2008
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن