تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816680416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - آمدن و نيامدن


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سياست - آمدن و نيامدن
سياست - آمدن و نيامدن

فرشاد قربانپور: چند هفته‌اي است كه بحث انتخابات رياست‌جمهوري دهم و كانديدا شدن افراد و چهره‌ها در اين انتخابات باب روز شده و كالاي پر زرق و برق. يا بهتر است بگويم اين مسئله همزمان با انتخابات دوره هشتم مجلس آغاز شد. بسياري از چهره‌ها در باب اينكه به عنوان كانديدا حضور خواهند يافت و يا خير مورد پرسش واقع مي‌شوند و طبيعي است كه پاسخ اغلب آنان اين است كه هنوز تصميمي نگرفته‌ام و يا اينكه هنوز صحبت كردن در اين‌باره زود است. اما شكي نيست كه بسياري از اين افراد در فكر و تلاش براي رسيدن به كرسي رياست‌جمهوري هستند. دور نيست روزي را ببينيم كه صف طويلي از شخصيت‌هاي نظام احساس تكليف و وظيفه كرده و خود را به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري به ستاد انتخابات وزارت كشور مي‌رسانند و ثبت نام مي‌كنند.

تاكنون افرادي همچون كروبي، عارف و قاليباف به‌طور تلويحي و گاهي نيز در جمع‌هاي خصوصي به صراحت اعلام كرده‌اند كه به عنوان كانديدا حضور خواهند يافت. كروبي زماني پيش از اين گفته بود كه يك تير دارم و آن را گذاشته‌ام براي انتخابات رياست‌جمهوري. به نظرم سراسر كار سياست در ايران را مي‌توان با همين جمله سر راست كرد.
همه يك تير دارند كه گذاشته‌اند براي روز مبادا و بعد هم ديگر هيچ. كار سياست در ايران اين‌گونه است. سياستمداران به دنبال خواهش و بفرما و چه عجب ياد ما كردي، هستند در حالي‌كه نمي‌بينند در همين كشور همسايه ما، روسيه كه ديرگاهي نيست بساط استالينيسم از آنجا رخت بربسته روراست و بدون ايما و اشاره حرف خود را مي‌زنند. در همين روسيه كانديدا شدن براي انتخابات پيش‌شرطي دارد كه نه به شوراي نگهبان بستگي دارد و نه به اذن مراد، در آنجا هر كسي كه بتواند طي سفر‌هاي استاني خود يك ميليون امضا جمع كند، مي‌تواند به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري مطرح شده و در رقابت‌ها حضور داشته باشد. از اين رو همه چيز از همان اول در بستري شفاف دنبال مي‌شود و جاي هيچ ايما و اشاره‌اي نيست.
در آنجا كسي كه مي‌خواهد رئيس‌جمهور شود ديگر ناز نمي‌كند. اما در مملكت ما همه چيز به همين مسائل بستگي دارد. همه چيز بايد در لفافه گفته شود و به‌طور كاملا مخفيانه‌اي دنبال شود. در حالي‌كه برخي ستاد تشكيل داده و مثلا سفرهاي استاني خود را آغازيده‌اند اما همچنان اعلام مي‌كنند كه هنوز تصميمي نگرفته‌اند. چرا چنين امري در ايران اينگونه پيش مي‌رود. شايد به خاطر دور ماندن از تخريب و هجوم رسانه‌اي رقيب است. اما در هر حال هر چه كه باشد نشان از آن دارد كه هنوز در كشور ما آداب سياست‌ورزي درست و حسابي نشده و آنگونه نيست كه همه چيز از ابتدا صاف و روشن باشد و اين در مملكتي است كه در مردانگي و جنگ مردانه شهره است. ترس از سند دادن و گذاشتن اثر در مملكت ما ديرگاهي است كه پا گرفته و به سياست هم رسيده است و از همين روست كه مي‌گويند سياست پدرسوخته‌بازي است و امروز شهردار بزرگ‌ترين شهر خاورميانه، تهران مي‌گويد: «كثيف‌تر از سياست وجود ندارد». نمي‌توان گفت كه فضاي سياسي در ايران كاملا روشن و به دور از سمپاشي است. البته سياست در همه جاي دنيا اينگونه است اما يقينا در هيچ جاي دنيا به اين بدي نيست.
سياست و فضاي سياسي را سياستمداران، احزاب و نهادهاي مدني مي‌آفرينند اما در كشور ما و در نبود نهادهاي مدني همواره اين سياستمداران بوده‌اند كه فضاي سياسي را دستخوش تغيير و سمت‌وسودهي قرار داده‌اند.
اين است كه سياستمداران هريك براي خود حزبي دارند و سياهي لشكري! هريك حرف خود مي‌زنند و سپس طرفداران خود را در دفاع از اين امر به ميدان كارزار سياسي مي‌فرستند و در نهايت باز هم سياستمداران با هم آشتي مي‌كنند و طرفداران اما همچنان خط‌كشي‌هاي خود را دارند. اين فضا، فضاي نرمالي نيست. هيچكس در اين فضا جاي خود را نمي‌داند. از اين رو بي‌جهت نيست كه هنوز نمي‌دانيم چه كسي در انتخابات به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري مطرح خواهد شد. بنابراين آمدن و نيامدن سياستمداران به عرصه انتخابات هم ناز دارد و هم دليل. كار آنها آمدن و نيامدن دارد.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن