تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825921873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشتي بر مجموعه شعر «مادر» سروده كورش همه خاني حالا شده يي كتابم، شعر...


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: يادداشتي بر مجموعه شعر «مادر» سروده كورش همه خاني حالا شده يي كتابم، شعر...
علي حسن زاده«ما وقتي دنيا را مي فهميم كه همديگر را فهميده باشيم.»«نواليس»به گفته رنه كرول «شعر از اين سو به آن سو پل مي زند، از شيء به صور خيال، از صور خيال به انديشه، از انديشه به امر محسوس. شعر جاده يي است بين عناصر دنيا كه ضروريات روزمره آنها را از هم جدا كرده است، جاده يي كه ما را به آن برخوردهاي تكان دهنده رهبري مي كند كه تابلوها و كولاژهاي دالي، ارنست و تانگي از آنها حكايت مي كنند. آزادي خودكاري درون و شور و شوق خودانگيخته كه تربيت سنتي تحقيرش مي كند يا مي كوشد كه سركوبش كند و حاضر نيست كه در آن عوامل تشكيل دهنده شكفتگي حقيقي ما را مشاهده كند، بايد از طريق اين كوشش نوميدانه براي آزاد ساختن شعر از همه قيود و رها كردن آن از بردگي اخلاق و منطق صورت پذيرد. براي شاعر كه امر شگفت را از خلال واقعيت مشاهده مي كند همه دنيا مي تواند رنگ شعر به خود بگيرد؛ آگهي ها، اعلان ها و قطعات بريده روزنامه كه به طور تصادفي كنار هم چيده شود، تشكيل شعر مي دهند، زيرا همان طور كه وقتي چيزي را كه از معني رايج آن جدا كنيم، وارد جهان «واقعيت برتر» كرده ايم، همان طور نيز پيوستن تكه هاي جملات با صور غريب به يكديگر ذهن را از واقعيت برمي گرداند و به دنياي ديگري مي برد. به گفته تريسان تزارا؛ «مي تواني شاعر باشي بي آنكه حتي يك بيت شعر گفته باشي... نوعي كيفيت شعري در كوچه در يك صحنه خريد و فروش، يا هر جاي ديگري وجود دارد.»منطق روايي بيشتر شعرهاي مجموعه شعر«مادر» بر چنين اساسي (كه در پاراگراف پيش شرح داده شد) بنا شده است.با توجه به اين موضوع، مخاطب پس از خوانش شعرها، به روايت هاي شاعر از مضامين مورد نظرش در شعر ها، به عنوان دروغ هايي شاخ دار نگاه نمي كند و با زبان شعر هم صدا مي شود، زيرا زبان به كار گرفته شده در اين شعرها با ساير عناصر آن (مانند مضامين، تصاوير و موسيقي...) تناقض ندارد و اين هماهنگي باعث پديدار شدن شكل هاي خاصي در شعر ها شده است كه من را به ياد حكمي از بلانشو انداخت در مورد اثر شاعرانه، موريس بلانشو نوشته است؛ «اثر شاعرانه دلالت معنايي يكه يي دارد و ساختارش اصيل و ساده نشدني... نخستين منش دلالت معنايي شعر اين است كه هيچ گونه دگرگوني ممكن را در زباني كه بدان بيان مي شود، نمي پذيرد. در زبان غيرشاعرانه مي توان از سلطه زبان آزاد شد، اما در زبان شاعرانه، كاملاً بر خلاف زبان غيرشاعرانه، شعر تنها در شكل يكه يي كه در آن بيان مي شود وجود دارد. معناي شعر... جز در مجموعه شعر جاي ديگري وجود ندارد و تا بخواهيم آن را از شكلي كه به خود گرفته است جدا كنيم از ميان مي رود. آنچه به شعر معنا مي دهد، دقيقاً با آنچه هست همراه است.»باغي در چشمت/ منقاري سبز/ در صداي من وجود شكل هاي بديع در اين شعر ها باعث امر آشنايي زدايي شده است از مضاميني كه گاه به طور مشترك در شعرها به كار گرفته شده است؛ براي نمونه مي شود از مضمون «عشق» نام برد كه در بسياري از شعر هاي اين مجموعه وجود دارد؛مجنون كه مي شوي/ ليلي ات را/ مي برنديكي از مهم ترين نكاتي كه فرماليست ها درباره شكل بيان ادبي مطرح كردند، مفهوم «آشنايي زدايي» است. شكلوفسكي نخستين بار اين مفهوم را مطرح كرد و واژه روسي «Ostarannenja» را به كار برد. پس از او ياكوبسن و تينيانوف در مواردي از اين مفهوم با عنوان «بيگانه سازي» ياد كردند. نخستين اشاره شكلوفسكي به آشنايي زدايي در رساله اش «هنر همچون شگرد» (1917) يافتني است. به نظر شكلوفسكي هنر ادراك حسي ما را دوباره سازمان مي دهد و در اين مسير قاعده هاي آشنا و ساختارهاي به ظاهر ماندگار واقعيت را دگرگون مي كند. هنر عادت هايمان را تغيير مي دهد و هر چيز آشنا را به چشم ما بيگانه مي سازد. ميان ما و تمام چيزهايي كه به آن خو گرفته ايم «مثلاً كار، لباس پوشيدن، تزيين خانه، همسر و هراس از جنگ» فاصله مي اندازد؛ اشيا را چنان كه «براي خود وجود دارند» به ما مي نماياند و همه چيز را از حاكميت سويه خودكار كه زاده ادراك حسي ماست مي رهاند.اين روزها/ دروغ / حرف صميمي انسان هاست پس از خوانش اين شعر مي شود ديد كه چگونه شاعر از مفهوم دروغ كه در طول تاريخ عقل و اخلاق آن را درست و پسنديده ندانسته اند، آشنايي زدايي كرده است و از آن تعريفي جديد (با توجه به جهان اكنون) ارائه داده است و ادراك حسي ما را دوباره سازمان مي دهد و در اين مسير قاعده هاي آشنا و ساختارهاي به ظاهر ماندگار واقعيت را دگرگون مي كند. شكلوفسكي هنر را به معناي ويراني سويه خودكار ادراك دانست. يعني هر تصوير بايد ادراك تازه يي از موضوع به دست دهد و نه اينكه معنايش را تكرار كند، پس تصوير همواره مرتبط است به آشنايي زدايي. يا دقت كنيد به اين شعر؛سيب كه مي رسد/ از شاخه/ دل مي كند هر چند مضامين و تصاوير اين شعر ها، قبلاً هم توسط هنرمندان ديگر به كار گرفته شده است اما مساله اين شعر ها در تصوير و موضوع نيست، در زبان است، يعني عمده نوآوري و ابداع شاعر، در طرز بيان و استعمال زبان است.
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1409]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن