واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نگاهي به نمايش "صبحانه براي ايكاروس" به كارگرداني "آرش دادگر" پرواز با بالهاي مومي
در مـيان نمايش هايي كه اين روزها در تالارهاي مختلف نمايش به روي صحنه مي رود، "صبحانه براي ايكاروس" از همه مـتـفـاوتتـر اسـت . جـديـدتـريـن نـمـايـش آرش دادگـر بر اساس برداشتي آزاد از رمان جن، نوشته آلن رب گريه توسط حميدرضا نعيمي نوشته شده است. "صبحانه براي ايكاروس" با نقش آفريني حـمـيـد رضا نعيمي ، بهناز نازي ، كامبيز اميني، امين طباطبايي ، سعيد آجرلي و آرش دادگر درباره يك استاد دانشگاه است كه مـفـقــود شــده و بــازرس پـلـيــس در حـال تـحـقـيـق و بـازجـويـي از اشخاصي است كه با وي در ارتباط بوده اند . "آرش دادگر" پيشتر نـيـز بـا آثـاري چـون "الـفـبـاي ضـربـههـا"، "مـكـبـث" و "كـالـون و قـيـام كاستليون" تلاش كرده بود تا شيوههاي متفاوت اجرا و نحوه تأثير تـئـاتـر بـر تماشاگر را -دست كم در تعيين كردن يا آزاد گذاشتن جايگاه و منظر تماشاگر نسبت به اجرا- بيازمايد. برهم زدن تعادل مـعـمـول در صحنههاي سهسويه و قرار دادن محدوده اجرا در ارتـبـاط تـعـيـيـن شـده بـا تـمـاشـاگـر تـجـربـههـايي بود كه دادگر در كـارهـاي پـيـشين خود آنها را به كار برده بود، اما "صبحانه براي ايـكـاروس" از ايـن بـابت، نه تنها سعي در كاربرديكردن برخي تجربههاي قبلي اين كارگردان دارد، بلكه به گونهاي مستقل و مناسب كه هدف آن تئاتري تجربي است، شيوه پرداخت تئاتري و مـنـظـر دريـافـت آن را مطمع نظر قرار داده است.تماشاگران نـمـايـش بـا ايـن تـوضـيـح كـارگـردان پـا بـه سـالـن و صحنه نمايش ميگذارند كه اجازه حركت در هر جاي صحنه و تغيير زاويه نگاه و جايگاهشان را نسبت به پلانهاي اجرا دارند. صحنه نمايش در 6 محدوده با نور و اكوي مشخص و در كل سالن، پراكنده شده و تـمـاشاگر ميتواند به دلخواه صندلياش را در هر جاي صحنه نسبت به پلان نمايش قرار داده و شاهد اجرا باشد. اين ترفند در ابتدا تنها ابزاري براي آزاد گذاشتن تماشاگر در فضاي جادويي و عجيب نمايش به نظر ميآيد؛ يك بازپرس براي پي بردن به راز نـاپـديـد شـدن فردي كه ديگران او را مينامند وارد محدوده جادويي صحنه شده و رفته رفته در مواجهه با رفتارهاي عـجـيـب شـخـصـيـتهـاي ديـگـر، اعـتماد به نفس و قاطعيتش را در برابر واقعيت مورد انتظار از دست ميدهد. "ايكاروس" در اساطير يونان مردي است كه براي فرار از زنداني كه گرفتار آن شده دو بال ميسازد و به پرواز درميآيد. تراژدي اين شخصيت اساطيري آنـجــا اتـفــاق مــيافـتــد كــه قـهــرمــان، مـيــان واقـعـيــت و ذهـنـيـت و رويـاهـايـش هـيـچ تـفـاوتـي قـائـل نـيست و آنقدر اسير سرنوشت رويايي زندگياش ميشود كه با بالهاي مومي اوج ميگيرد، به خـورشـيـد مـيرسـد و بعد از ذوب شدن بالهاي مومي سقوط ميكند. تراژدي ايكاروس شايد يكي از تصويريترين پلانهاي درامـاتيك است كه بارها و بارها مورد استفاده آثار زيادي قرار گرفته است. اما در "صبحانه براي ايكاروس" آرش دادگر به زيبايي تـوانـسـتـه ايـن پـلان تصويري را كه در بسترهاي ذهني و واقعي زنـدگـي بـشر ريشه دارد با توجه و تأكيد بر وجوه بصري آن در نـمـايـش خـود بـه اجـرا درآورد. قـهـرمـان نـمـايـش "صـبحانه براي ايـكــاروس" در مـحــوريــت اجـرا بـه دنـبـال اسـتـنـاد و دسـتـيـابـي بـه واقـعـيـتهـاسـت و هـر لـحـظـه بـا امـور تـرديـدپـذير واقعي مواجه مـيشـود. "صـبـحـانـه براي ايكاروس" از اين بابت تجربه مفيد و مــتــفــاوتــي اســت كــه بــه خــوبــي تـوانسته وجوه مختلف اجرا را بـه صـورتـي هـدفـمـنـد در اشـتراك با ذهنيت و تفكر تماشاگرش قرار دهد و توسط همين ذهنيت فعال، مخاطب نيز خودش را كامل كند. تماشاگر نمايش "آرش دادگر" تازه بعد از پايان نمايش است كه اين ذهنيتهاي پراكنده شكل گرفته در ناخودآگاهش را به خودآگاه آورده و در مورد آن ميانديشد و خط ارتباطي مشخصي را در جهت رمزگشايي از رويدادهاي ذهني ايجاد ميكند.
منبع : سايت ايران تئاتر
چهارشنبه 8 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 529]