تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816870608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك سال مريخيدوسال طول مى كشد


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: يك سال مريخيدوسال طول مى كشد
نوشته: رابرت روى بريت

مترجم: جمشيد سلمانيان

اشاره:

مطلب حاضر كه به صورت سوال و جواب تنظيم شده در واقع فهرستى از “ترين” هاى زمين و همچنين نكاتى در باره كره زمين و ديگر كرات به صورت پرسش و پاسخ است. خواننده گرامى مى تواند پيش از خواندن جواب روى آن‌را بپوشاند و ميزان اطلاعات عمومى خود را بسنجند.

-11 وزن يك آدم 100 كيلويى روى كره مريخ چقدر خواهد بود؟

قدرت جاذبه مريخ 38 درصد قدرت جاذبه زمين است. بنا بر اين اگر يك فرد 100 كيلويى به مريخ سفر كند، در آنجا فقط 38 كيلوگرم وزن خواهد داشت. اما بر اساس طرحهاى سازمان هوا فضاى آمريكا موسوم به ناسا، سالها طول خواهد كشيد كه اين فرضيه به طور عملى آزمايش و مشاهده شود.

-12 يك سال مريخى چقدر است؟

يك سال مريخ تقريبا دو سال ما طول مى كشد. در واقع 687 روز طول مى كشد كه اين سياره سرخ يك بار به دور خورشيد بچرخد. پس با توجه به زمان گردش متفاوت مريخ به دور خورشيد مى تواند گفت اگر قرار بود اين كره تقويمى داشته باشد آن تقويم مى بايست 670 سال به علاوه چند روز كبيسه باشد تا تقويم و تاريخ با هم جور در آيند. اگر روزى تقويم مريخ به دستتان رسيد لطفا يكى هم براى من پست كنيد. مى خواهم بدانم در مريخ ترتيب ماهها به چه صورت است، آخر اين كره سرخ دو قمر دارد.

-13 يك روز در مريخ چقدر طول مى كشد؟

اگر در مريخ بوديم مى توانستيم هر روز نيم ساعت بيشتر بخوابيم. شبانه روز مريخى 24 ساعت و 37 دقيقه است در حالى كه شبانه روز ما 23 ساعت و 56 دقيقه است. طول شبانه روز در كرات منظومه ما مدت زمان يك چرخش كامل سياره حول محور قطبى خودش است كه باعث مى شود از روى آنها شاهد طلوع و غروب خورشيد در صبح و عصر باشيم.

-14 بزرگترين آتشفشان كدام است؟

آتشفشان ماونا لوا در هاوايى دارنده عنوان بزرگترين آتشفشان جهان است. ارتفاع آن از كوهپايه اش كه در قعر آب قرار دارد، 152 هزار متر است. جالب است بدانيد روى كره مريخ كوهى آتشفشانى به نام كوه اليمپوس وجود دارد كه ارتفاع آن 26 كيلومتر است. پهناى كوهپايه اليمپوس به اندازه وسعت ايالت آريزوناى آمريكا است.

-15 مرگبارترين زلزله كدام است؟

مرگبارترين زمين لرزه جهان در سال 1557 ميلادى در مركز چين اتفاق افتاد. آن زلزله در منطقه اى روى داد كه بيشتر مردم با تراش سنگهاى نرم در دل كوه براى خود خانه ساخته بودند. در اثر آن زلزله آن خانه هاى غارى شكل روى سر ساكنان خراب شد و حدود 830 هزار نفر را به كام مرگ فرستاد. در 1972 ميلادى هم زلزله مرگبار ديگرى منطقه تانگشان چين را در هم كوبيد. در آن حادثه بيش از 250 هزار نفر كشته شدند.

-16 قويترين زلزله دوران معاصر كدام بوده است؟

در سال 1960 زلزله اى به قدرت 9/6 درجه در شيلى به وقوع پيوست كه باعث ايجاد گسلى به طول 1600 كيلومتر شد. چنان زلزله اى اگر شهرى را بلرزاند محكم ترين ساختمانهاى داراى بهترين طراحى ساخت نيز فروخواهند ريخت.

-17 كدام زمين لرزه مرگبارتر بوده؟ كوبه در ژاپن يا نورتريج در كاليفرنيا؟

قدرت زلزله سال 1994 نورتريج كاليفرنيا 6/7 درجه بود و باعث مرگ حدود 60 نفر شد و 9000 مجروح بر جاگذاشت. خسارت ناشى از آن زلزله بالغ بر 40 ميليادر دلار بود. يك سال بعد در سال 1995 زلزله اى به قدرت 6/8 درجه در شهر كوبه ژاپن به وقوع پيوست. در اثر آن زلزله 5530 نفر كشته شدند. تعداد مجروحان حادثه 37 هزار نفر و ميزان خسارات اقتصادى وارده نيز 100 ميليارد دلار برآورد گرديد.

-18 فاصله سطح زمين تا مركز آن چقدر است؟

فاصله ميان سطح زمين تا مركز آن حدود 6378 كيلومتر است. بخش اعظم حجم زمين بصورت مايع است. پوسته زمين فقط 66 كيلومتر عمق دارد و اگر بخواهيم نسبى صحبت كنيم از پوست سيب هم نازك تر است.

-19 مرتفع ترين كوه كدام است؟

كوهنوردانى كه از بخش نپال- تبت رشته كوه هيماليا به كوه اورست مى زنند، حدود 9 كيلومتر از سطح دريا بالا مى روند. در سال 1999 با استفاده از سيستم موقعيت ياب ماهواره اى معلوم شد ارتفاع قله اورست چند مترى بيشتر از آنى است كه پيشتر تصور مى شده است.

-20 آيا فاصله ماه از زمين هميشه همين قدر بوده است؟

خير، ماه قبلا به زمين نزديكتر بوده است! حدود يك ميليارد سال قبل، ماه در مدارى نزديكتر به زمين حركت مى كرده و فقط 20 روز طول مى كشيده تا يك دور به دور زمين بچرخد. در آن روزگار يك شبانه روز زمين هم حدود 18 ساعت بوده. ماه هنوز هم دارد از زمين فاصله مى گيرد. سرعت فاصله گرفتن ماه از زمين سالى حدود 4 سانتى متر است. سرعت گردش زمين به دور خودش هم در حال كاهش است. در آينده اى دور يك شبانه روز بر روى كره زمين 960 ساعت طول خواهد كشيد.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 452]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن