تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804513165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با مهندس سيدمحسن يحيوى نماينده مجلس و عضو شوراى مركزى جامعه اسلامى مهندسينحل مشكلا‌ت كشور نيازمند همكارى سه قوه است


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: گفتگو با مهندس سيدمحسن يحيوى نماينده مجلس و عضو شوراى مركزى جامعه اسلامى مهندسينحل مشكلا‌ت كشور نيازمند همكارى سه قوه است
اشاره:

مرورى بر اصول قانون اساسى حكايت از اين موضوع دارد كه مجلس شوراى اسلامى مظهر وحدت ملى و يكپارچگى و اتفاق همه گروه‌ها و قوميت و سلايق و عقايد است. نمايندگان شهرها و استان‌هاى دور و نزديك نمايندگان اقوام گوناگونى ايرانى ، نمايندگان سلايق و عقايد سياسي، نمايندگان اقليت‌هاى دينى در كنار مسلمانان همه با هم براى انجام وظايف قانونى مجلس شوراى اسلامى همكارى و تلاش مى‌كنند. بديهى است مجلسى با اين شان و جايگاه ضرورت حفظ شان مجلس و همچنين حفظ وحدت را بيش از هر چيز ديگرى نياز دارد.

وظايف رئيس مجلس جديد در دوره كنونى چيست؟

از وظايف مهم رئيس مجلس اداره صحن علنى مجلس است. البته بقيه فعاليت‌هاى مجلس را نيز هدايت مى‌كند. اما كارى كه رئيس مجلس در اداره آن بايدانجام دهد داشتن نگرش بى‌طرفانه نسبت به همه فراكسيون‌هاى موجود در مجلس است. حتى اگر رئيس مجلس به يكى از فراكسيون‌ها تعلق داشته باشد اما بايد در زمان اداره مجلس عدالت را رعايت كرده و با يك نگاه به همه نمايندگان توجه كند. رئيس مجلس بايد فردى باشد كه از عهده مديريت جلسات برآيد.اداره مجلس كار بسيار سختى است زيرا رئيس فرمانده مجلس نيست بلكه اداره كننده مجلس است و او اداره كننده مجلسى است كه هر يك از اعضاى آن خود را از نظر جايگاه نمايندگى در شان رياست مجلس مى‌بينند لذا اداره چنين مجلسى كه مملو از نيروهاى با سابقه و توانمند است كارى سخت بوده كه سعه صدر زيادى را مى‌‌طلبد. مدير مجلس بايد از دانش و آگاهى كافى نسبت به آيين نامه داخلى مجلس و كليه قوانينى كه به نوعى مربوط به وظايف مجلس است برخوردار باشد.

نقش رئيس مجلس در تعامل سازنده دولت و مجلس چيست؟

از آنجا كه رئيس مجلس رئيس قوه مقننه است نقش كليدى در نوع تعامل با قوه مجريه خواهد داشت. رئيس مجلس هشتم بايد در نوع تعامل خود با دولت به منويات رهبر معظم انقلاب توجه ويژه داشته باشد. مجلس هشتم به فرموده رهبر معظم انقلاب بايد هموار كننده مسير خدمتگزارى دولت باشد، لذا دولت و مجلس دو قوه رودروى همديگر نيستند و بلكه دو قوه در كنار يكديگرند كه براى آبادانى كشور و حل مشكلات مردم بايد در كنار هم باشند و با همكارى و تعامل موثر با يكديگر در اين راستا گام بردارند. رئيس مجلس آينده بايداين تعامل سازنده را به بهترين نحو ممكن اجرايى كند و از درگيرى‌هاى خالى از هرگونه منفعت بپرهيزند. البته ما نبايد تصور كنيم كه اين موضوع به معناى فراموش كردن وظايف اصلى مجلس در قبال دولت است بلكه مجلس بايد روابط خود با دولت را در عين حفظ استقلال خود تنظيم كند. امروز همه ما به اين نتيجه رسيده‌ايم كه حل مشكلات كشور از توان يك قوه خارج است و نيازمند همكارى هر سه قوه كشور است.

براى حل مشكلات بايد از درگيرى هاى گروهى و شخصى پرهيز كرد و جاى آن را به تعامل براى حل مشكلات داد.

در آستانه شروع به كار مجلس هشتم برخى پيشنهاد تغييرات در ساختار مجلس، آيين‌نامه‌هاى داخلى و پر كردن برخى خلاء‌هاى قانونى را داده‌اند و خواستار دگرگونى‌هايى در مجلس جديد شده‌اند.به نظر شما آيا لزومى در خصوص اعمال اين تغييرات وجود دارد؟

به نظر بنده به جاى اينكه ما از واژه تغييرات در برخى حوزه‌هاى مجلس سخن بگوييم بهتر است از تقويت اين حوزه‌ها و ابعاد مختلف مجلس سخن بگوييم و در راستاى اين موضوع پيشنهاد ارائه دهيم. مجلس در عين حالى كه بايد نهايت همكارى را با دولت داشته باشد بايد استقلال خود را در بررسى موضوعات مختلف بخصوص طرح‌ها و لوايحى كه در صحن‌ علنى مجلس مطرح مى‌شود حفظ كند لذا تقويت بعد نظرات در اين زمينه ضرورت دارد. بعد نظارتى مجلس بايد بدون در نظر گرفتن هرگونه ملاحظه‌اى حفظ و تقويت شود، چرا كه وظيفه مجلس قانونگذارى و نظارت بر اجراى قانون است. اين وظيفه مى‌طلبد نظارت‌ها و سركشى‌هاو بازرسى‌ها و تحقيق و تفحص مختلفى كه از نهادهاى مختلف صورت بگيرد و حتى بر عملكرد وزرايى كه به آنها راى داده‌اند نظارت كنند. بنده تصور مى‌كنم كه اگر ما اين موارد را تقويت كنيم بهتر از آن است كه دست به تغييرات بزنيم.

در اين دوره از مجلس شوراى اسلامى كه يكسالى تا انتخابات رياست جمهورى فاصله دارد بحث ارتباط اين دو مطرح شده است. يعنى انتخاب رئيس مجلس را مرتبط با انتخابات رئيس جمهورى سال آينده مى‌دانند. نظر شما در اين خصوص چيست؟

به نظر من مجلس شوراى اسلامى مركز سياستگذارى است ومركز سياستگذارى به دليل ماهيتى كه دارد نمى‌تواند صرفا فعاليت‌هاى كوتاه مدت و روزمره خود را ببيند. بلكه بايد نگاهى هم به فعاليت‌هاى ميان مدت و بلند مدت داشته باشد. در نتيجه توجه داشتن به انتخابات رياست جمهورى و ساير انتخاباتى كه در پيش داريم حتما مورد نظر خواهد بود. من فكر نمى‌كنم كه بايستى اين دورا از يكديگر منفك كرد. رفتار و نوع عملكرد مجلس هشتم در يك سال آينده قطعا بر روى راى و نظر مردم نسبت به كانديداى اصولگراى انتخاب رياست جمهورى آينده اثر گذار خواهد بود.

اصولگرايان در دوران تبليغات انتخابات مجلس هشتم وعده‌ها و شعارهايى را سر دادند كه به جلب نظر مردم منجر شد. به نظر شما از ميان وعده‌هاى داده شده اولويت كارى مجلس هشتم چه خواهد بود؟

كنترل تورم افسار گسيخته‌اى كه فشار زيادى را به آحاد جامعه و بخصوص اقشار ضعيف و كم‌ درآمد جامعه وارد كرده، از اولويت‌هاى كارى مجلس هشتم خواهد بود كه همه نمايندگان اعم از اكثريت و اقليت نسبت به آن نظر واحدى دارند. تورم منشا بسيارى از مشكلات و معضلات ديگر جامعه جامعه است كه با كنترل آن ساير مشكلات و فشارها نيز كاهش پيدا مى‌كند. اولويت‌ بعدى مجلس در خصوص اشتغال جوانان است كه بايد با تصويب قوانين مورد نياز و نظارت‌هاى كافى زمينه را براى توسعه كارآفرينى و كاهش نرخ بيكارى كشور مورد توجه قرار گيرد. اشتغال مطالبه ويژه همه جوانان از دولت و مجلس است. بهبود وضعيت معيشت مردم و رونق اقتصادى آنان با توجه به درآمدهاى سرشار حاصل از فروش نفت مى‌بايست مورد توجه مديران كشور قرار به وجود آورد . البته وقتى كه در استفاده از درآمد‌هاى حاصل از فروش نفت مى‌خواهد تصميم‌گيرى شود، بايستى همه جانبه به آن راى داده شود. حل مشكل مشكن نيز بايد در اولويت قرار گيرد چرا كه قشر وسيعى از اعضاى جامعه بخصوص جوانان را با مشكلات عديده‌اى مواجه كرده است. هزينه‌هاى مسكن هيچ گونه تناسبى با درآمدهاى كاركنان ندارد. اين‌ها مسائلى است كه مى‌بايست با درايت خاص مجلس و دولت چاره‌انديشى شود. براى اينكه راه‌حل‌هاى تئورى مفيد باشد بايد با توجه به واقعيت‌هاى كشور ارائه شده باشد. اگر مجلس طرحى را تصويب كند بدون در نظر گرفتن بار مالى آن، دولت سرباز خواهد زد و قدرت اجرايى آن را نخواهد داشت. همكارى نزديك دولت و مجلس در اين زمينه‌ها حتما لازم است و اميدوار هستيم كه مجلس هشتم و دولت آقاى احمدى‌نژاد يك راه را در پيش خواهند گرفت. آخرين جلسه‌اى كه اصولگرايان منتخب داشتند نشانه مثبتى در جهت وحدت اصولگرايان در دولت و مجلس است.

به نظر مى‌رسد هماهنگى دولت و مجلس در عين حفظ استقلال خود يكى از مطالبات جدى مردم باشد. آيا اين طور نيست؟

ما اميدواريم هر دو طرف فوايد اين روابط را درك كنند و آن را تقويت كنند. به طور مثال موضوع انرژى هسته‌اى كه مورد علاقه مجلس هشتم و دولت بود و ناشى از همكارى‌هاى خوب مجلس و دولت بوده و از مسائل برون‌مرزى موفق دولت و مجلس محسوب مى‌شود اميدواريم در مجلس هشتم اين روابط گسترده‌تر و مستحكم‌تر شود تا با خسارات بسيارى‌روبرو نشويم. چرا كه هرگونه خلل در روابط دولت و مجلس خسارات زيادى به كشور وارد خواهد كرد. به همين دليل است كه رهبر معظم انقلاب پيشرفت كشور را نيازمند اتحاد مسئولان و همدلى مردم و مسئولان مى‌دانند و بر اهميت آن همواره تاكيد كرده‌اند. بروز هرگونه رفتارى كه اختلاف ميان قوا را القا كند خسارت بار است. دشمنان اين كشور همواره در كمين بوده‌اند كه اين گونه اختلافات را شناسايى كنند و به آن دامن بزنند. اگر ما در قضيه هسته‌اى روابط مستحكم و همدلانه دولت و نظر واحد قوا را نداشتيم قطعا با مشكلات بسيارى روبه‌رو مى‌شديم و هرگز به انرژى صلح‌آميز هسته‌اى دست نمى‌يافتيم. تجربه ثابت كرده كه در همه عرصه‌ها اعم از داخلى و بين‌المللى وحدت كارساز بوده است. به نظر بنده مشكلاتى از قبيل گراني، تورم و فساد و امثالهم با هماهنگى قوا قابل حل است. راى مردم به نمايندگان راه يافته به مجلس هشتم نشان دهنده همين خواست ملت مبنى بر هماهنگى دو قوه است. مردم هرگز تقابل اين دو نهاد را نمى‌‌پذيرند چرا كه صدمات ناشى از آن را به خوبى درك كرده‌اند.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن