تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815620712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايش عقلانيت سياسى اصولگرايان


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: نمايش عقلانيت سياسى اصولگرايان
اميرعلى فاطمي

تصميم نهايى فراكسيون اصولگرايان، و انتخاب على لاريجانى به عنوان نامزد اصلى رياست مجلس در يك فرايند كاملا دموكراتيك و عقلانى بار ديگر بر بلوغ سياسى جريان اصولگرا صحه گذاشت.

سازوكار درون گروهى اصولگرايان براى انتخاب هيئت رئيسه و روندهاى دموكراتيك ذى مدخل در اين مكانيسم نوعى عقلانيت سياسى را در اين جريان به نمايش گذاشت كه در تارخ فعاليتهاى سياسى اظلاع رقابت كشور بى سابقه است.

جريان اصولگرا در ادامه توفيقات جبهه متحد اصولگرايان درانتخابات و تشكيل فراكسيون قدرتمند اصولگرايان چهار كميته را تشكيل داد. كميته اول موظف به تدوين اساسنامه فراكسيون اصولگرايان شد،‌ كميته دوم تعيين سازوكار اعضاى هيئت رئيسه مجلس را برعهده گرفت كميته سوم تدوين كميسيون‌هاى مجلس را عهده‌دار شد وكميته چهارم موظف به بررسى طرح‌ها ولوايحى كه در مجلس هفتم نيمه كار مانده، شد. هيئت مديره 44 نفره ، هيئت رئيسه 5 نفره و كميته هاى 4 گانه اين فراكسيون به طور موقت تا تشكيل مجلس هشتم تعيين شدند.

اصولگرايان نقطه عزيمت استراتژى انتخاباتى خود را مطابق با فرمايشات مقام معظم رهبرى اثبات كارآمدى نظام قرار دادند . اين ژست انتخاباتى منجر به پيروزى قاطع اصولگرايان در انتخابات مجلس هشتم شد و بيش از 75 درصد كرسى هاى مجلس را به اصولگرايان اختصاص داد. اين پيروزى مسئوليت بزرگى را بر دوش اصولگرايان قرار داده است و مسبوق به همگرايى بيش از پيش آنها است. اين همگرايى در انتخاب رئيس مجلس بسيار رهگشا بود و مى تواند مسير كارآمدى مجلس هشتم و خدمت رسانى به دولت را هموار كند.

جبهه متحد اصولگرايان به عنوان يكى از اضلاع تعيين كننده رقابت در حدود يك سال فعاليت خود توانست الگويى پيشرفته از همگرايى و جمع باورى بين اصولگرايان را به نمايش بگذارد. انسجام تشكيلاتي، سازوكار بومى 5+6 ، تاليف و تجميع منافع اغلب گروههاى اصولگرا، برنامه محوري، حضور فعال در سراسر كشور،... و در نهايت توان بسيج پايگاه اجتماعى و پيروزى در انتخابات از ويژگى هاى ممتاز جبهه متحد بود.

جبهه متحد اصولگرايان در سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى به منظور همگرايى خانواده انقلاب و اتحاد استراتژيك نيروهاى معتقد به خط امام (ره) و رهبرى تشكيل شد. ساز و كار جبهه متحد همخوان با استانداردهاى حقوقى و بومى ائتلاف احزاب در راستاى يك كاسه كردن پيشنهادات اصولگرايان براى سياستگذارى‌هاى كلان در كشور و با درس آموزى از تجارب گذشته بخصوص واگرايى غير قابل توجيه در انتخابات دور سوم شوراها توانست به خوبى مسير تاليف منافع را سپرى كند و قطار اصولگرايى را در ايستگاه انتخابات مجلس هشتم به‌عنوان پيروز اصلى رقابت مطرح نمايد.

از همين‌رو جبهه متحد اصولگرايان بازتاب منافع و منويات هندسه سه ضلعى طيف‌هاى اصولگرا بود و منتخبين نهايى اين جبهه نماينده مجموعه مشخصى از سياست‌هاى اصولگرايان با تاكيد بر برنامه محورى و كارآمدى هستند كه قادرند به نحو احسن تابلوى اصولگرايى را در كشور بلند كنند.

تحليل وضعيت كنونى تنها در الگوى سيستمى جريان اصولگرا ميسر است واغلب گمانه‌زنى‌هاى شخصى بازتاب واقعياتى كه در بين اصولگرايان جريان دارد، نيست. ساختارهاى تاثيرگذار و كاركردهاى متشابه در جريان اصولگرايى هر تحليلگر منصفى را بدين سو رهنمون خواهد ساخت كه مجلس هشتم، مجلسى خواهد بود كه مى تواند مسير كارآمدى مجلس ،‌اجراى برنامه‌هاى اعلامى اصولگرايان براى حل مشكلات اقتصادى و معيشتى مردم وخدمت رسانى دولت پرتلاش و فعال نهم را بهتر و بيشتر از هر فرد ديگرى هموار سازد .

از سويى نمايندگان مجلس هفتم نيز طى چهار سال حضور خود در مجلس با نصب العين قرار دادن فرمايشات مقام معظم رهبرى كارنامه قابل قبولى از خود به جاى گذاشتند كه اقبال عمومى مردم به اصولگرايان در دور اول انتخابات حاصل تلاش‌هاى شبانه‌روزى مجلس و دولت در اجراى اين برنامه‌ها واهداف بود .

در يك نگاه كلى مهمترين رويكردها و دستاوردهاى مجلس هفتم از اين قرار بوده است:

-1 حمايت قاطعانه از حقوق ملى در عرصه بين‌‌المللى بويژه در امر فناورى هسته‌اى

-2 پرهيز از تنش‌هاى سياسى و تلاش براى حفظ آرامش جامعه

3 - كاهش فاصله ميان مردم ومسئولان

-4 پاسخگويى فورى به خواسته‌هاى بحق برخى اقشار جامعه( نظير دوبرابركردن مستمرى خانواده‌هاى بى‌سرپرست كميته امداد امام خمينى در سال 83 ،‌الزام دولت به استخدام معلمان حق‌التدريس و ...)

-5 برخورد با مفاسد اقتصادى بزرگ

-6 طراحى و تصويب تبصره 13 قانون بودجه

-7 گسترش بيمه‌هاى اجتماعى از جمله الزام دولت به گسترش خدمات پزشكى خانواده و نظام ارجاع‌ براى همه روستاييان در جهت محروميت‌زدايى از روستاها و گسترش خدمات يكسان بهداشتى و پزشكى براى همه آ‌حاد ملت تا محروم‌ترين روستاهاى كشور (در سال 1384)

-8 حمايت از توليدكنندگان داخلى و رفع موانع توليد وسرمايه‌گذارى

و...

بدون ترديد اگر چه مجلس هفتم كارنامه قابل قبولى از خود به جاى گذاشته است اما هنوز كارهاى بسيارى است كه مجلس هشتم در تعامل مثبت با دولت نهم بايدانجام دهد. مجلس هشتم تلاش‌هاى نمايندگان مجلس هفتم را تكميل وتتميم خواهد كرد و مسير خدمت‌رسانى را بيش از گذشته براى دولت هموار خواهد نمود.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن