تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813245793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آتش بس يك راهبرد موقتي است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آتش بس يك راهبرد موقتي است


خاورميانه- احسان تقدسي:
مصاحبه با خالدمشعل، رئيس دفترسياسي حماس، كار راحتي نيست چه آنكه او هيچ گاه به صراحت سخن نمي‌گويد و در آشفته بازار زدوبندهاي فراوان اعراب و اسرائيل گله‌اي مي‌كند اما باز ملاحظات فراوانش مانع از صراحت مي‌شود.

با مويي آب زده و كت و شلواري اتوكشيده و معطر پيش روي ما نشست تا در فرصتي كوتاه پاسخگوي سؤالاتمان باشد. پس از ترور شيخ احمد ياسين رهبر معنوي حماس بسياري خالد مشعل را رهبر حماس مي‌دانند.

در روزگاري كه حماس از همه سو با تحريم و فشار حتي از سوي كشورهاي عربي روبه‌رو است، او به نمايندگي از اين جنبش رفت‌وآمدهاي ديپلماتيك را انجام مي‌دهد. روزي در قطر، روزي در دمشق و روزي هم در تهران. متن اين گفت‌وگو پيش روي شماست:

* مذاكرات با مصري‌ها براي آتش بس با اسرائيل به كجا رسيده است؟

بعد از ناكامي اسرائيلي‌ها در اشغال غزه و شكست دادن دولت حماس، بحث آتش بس مطرح شد. در اين ميان حتي آمريكايي‌ها هم بر لزوم گفت‌وگو با حماس، حتي به‌صورت غيرمستقيم، تاكيد داشتند تا شايد از رهاورد اين گفت‌وگو‌ها آتش بس ايجاد شود.

ما نيز شروطي براي آتش بس تعيين كرديم. هم اينك ما خواهان توقف كامل حملات رژيم صهيونيستي به غزه، لغو كامل تحريم‌هاي عليه حماس و بازگشايي گذرگاه‌هاي غزه هستيم.

درگفت‌وگوهاي خود با مصري‌ها هم اين موضوع را مطرح كرده‌ايم. مصري‌ها هم مواضع و ملاحظات ما در قبال اين آتش بس را در اختيار طرف اسرائيلي قرار داده‌اند. البته رژيم صهيونيستي توجهي به اين خواسته‌ها نداشته است. اخيرا هم صراحتا به مصري‌ها گفتيم كه اسرائيل توجهي به اين خواسته‌ها ندارد. اما آنچه ما بر آن تاكيد داريم اجراي خواسته هايمان براي آتش بس است.

* حال كه اسرائيلي‌ها باخواسته‌هاي شما مخالفت جدي كرده اند، چه راهبردي داريد؟

راهبردي ما عوض نشده و ما همچنان به دفاع از خود و خدمت به ملت فلسطين ادامه خواهيم داد و متوقف نخواهيم شد. ما از ايتدا هم در پاسخ به درخواست‌هايي كه براي آتش بس مي‌شد اعلام كرديم اگر دشمن شروط ما را بپذيرد ما نيز با آتش بس موافقيم. با اين وجود اينك به وظايف خود عمل خواهيم كرد.

* براي بازگشايي گذرگاه‌ها و لغو تحريم‌ها برنامه خاصي داريد؟

محاصره غزه بسيار ظالمانه است و نبايد ادامه پيدا كند. از جامعه بين‌الملل و كشورهاي منطقه مي‌خواهيم براي شكستن اين محاصره اقدام كنند. با اين حال اگر همه درها را به روي خود بسته ديديم خود از همه امكاناتي كه دراختيار داريم براي شكستن محاصره استفاده خواهيم كرد.

* فكر نمي‌كنيد آتش بس به مفهوم عقب نشيني حماس از مواضع سابق اين جنبش و نوعي به رسميت شناختن اسرائيل باشد؟

خير، ما اسرائيل را مجبور به درخواست براي آتش بس كرده‌ايم. اين آتش بس شبيه آتش بسي است كه مثلا در بره‌هاي ميان حزب‌الله لبنان و اسرائيل برقرار شده بود. تاكيد مي‌كنم اين آتش بس به مفهوم به رسميت شناختن اسرائيل نخواهد بود. ما همواره به حقوق ملت خود وفادار خواهيم بود و هيچ گاه مشروعيت اسرائيل را به رسميت نخواهيم شناخت.

* آيا اين آتش بس دائمي است يا آنطور كه برخي تحليل گران گفته‌اند فرصتي خواهد بود براي تجديد قواي دو طرف؟

آتش بس موقتي است. ما سال2003 هم يا اسرائيلي‌ها آتش بس كرديم. اين آتش بس مشروط است و به معناي متوقف كردن مقاومت نخواهد بود و نوعي اداره كردن و مديريت رويارويي ما با اسرائيلي‌ها درچارچوب مقاومت است.

* بارها در سخنراني‌هاي خود خواهان كمك‌هاي جهان عرب به غزه شده ايد. صراحتا منظور شما از كمك چيست؟

منظور ما كمك‌هاي مردمي است. الحمدلله همه ملت‌هاي مسلمان به ملت فلسطين كمك كرده‌اند.

* دولتها چطور؟

برخي دولتها به ملت فلسطين كمك مي‌كنند و برخي دراين راه كم مي‌گذارند. اين مسئووليت امت اسلام است كه به ملت فلسطين كمك كند.

* از مذاكره برخي كشورهاي عربي با اسرائيل چه احساسي داريد؟
* منظور شما مذاكرات اخير سوريه است؟

خير، برخي كشورها همچون قطر، عربستان و بحرين به‌دنبال عادي‌سازي‌ روابط خود با اسرائيل هستند...

خلاصه و صريح بگويم، تاهنگامي كه اين رژيم سرزمين ما را اشغال كرده و به ملت و امت اسلامي توهين مي‌كند مخالف هرگونه عادي‌سازي‌ روابط كشورهاي عربي با اسرائيل هستيم.

البته با هرگونه تلاش كشورهايي مانند لبنان و سوريه، كه مي‌خواهند بخش‌هاي اشغال شده سرزمينشان را برگردانند، همراهي مي‌كنيم. البته اين همراهي به شرطي است كه اين تلاش به مفهوم چشم پوشي و معامله حق فلسطينيان نباشد.

* از سمت سوريه نگراني نداريد كه مثلا آنگونه كه آمريكا و اسرائيل خواسته‌اند در مسير گفت‌وگوي با اسرائيل از حمايت مقاومت دست بكشد؟

برادران ما در دمشق با نگاهي كه عرض كردم و با چشم باز و فكر روشن در اين موضوع عمل خواهند كرد. ما اعتماد فراواني به رهبران دمشق داريم و مطمئن هستيم كه آنها جولان را با حق فلسطيني‌ها معامله نخواهند كرد.

سوري‌ها نسبت به مانورهاي ديپلماتيك اسرائيلي‌ها بسيار هشيار هستند. درآخر هم تاكيد مي‌كنم اين مسايل موضوعات داخلي كشورهاست و ما دخالتي در آنها نمي‌كنيم اما با هوشياري آنها را رصد خواهيم كرد.

* اعتراضي به مذاكره اين كشورها با اسرائيل نكرده ايد؟

اعتراضاتي كرده‌ايم.

* درچندماه اخير روند مبارزه با جبهه مقاومت روندي جدي به‌خود گرفته و ظاهرا آمريكايي‌ها هم در سفر اخير بوش توانستند نظر مساعد برخي كشورهاي عربي را براي مبارزه با اين جبهه جلب كنند. ارزيابي شما از اين ماجرا چيست؟

همه كشورها درچارچوب سياست‌ها و افكاري كه دارند راهبردهاي خود را تعيين و تعريف مي‌كنند. آمريكايي‌ها هم براساس خوي سلطه طلبانه خود رفتار مي‌كنند. براي ما مهم نيست. ما و كشورهاي عربي هم بايد مواضع و اصول خود را به‌عنوان مسلمان داشته باشيم. دروغ پردازي‌هاي دشمنان هم در ما تاثيري نخواهد داشت.

* با ميانجي گري اتحاديه عرب بحران داخلي لبنان پس از 2 سال حل شد. فكر مي‌كنيد اين ميانجيگري براي مسائل داخلي فلسطين هم قابل استفاده باشد؟

ما به شدت به‌دنبال صلح بين فتح و حماس هستيم و تاكنون هم در همه تلاش‌هايي كه دراين راه صورت گرفته همكاري كرده‌ايم.

* چه موانعي دراين باره وجود دارد؟

متأسفم كه تاكنون صلح صورت نگرفته است. گروهي دور و بر ابومازن هستند كه نمي‌خواهند صلح صورت گيرد. بدون شك همه فلسطيني‌ها پس از صلح لبنان از خود مي‌پرسند چرا اعراب به‌صورت دسته جمعي وارد ماجراي فتح و حماس نمي‌شوند. ما آرزو مي‌كنيم برادران ما دركشورهاي عربي بر اين موضوع هم متمركز شوند.

* شما شخصا اقدامي يا تماسي دراين باره داشته ايد؟

من اخيرا با امير قطر تماس‌هايي دراين باره داشته‌ام و ايشان هم ابراز تمايل كرده‌اند دراين ماجرا وارد شوند.

* اخيرا تزيپي ليوني صراحتا شما را به ترور تهديد كرده است. نمي‌ترسيد؟

(خنده). دشمن هميشه تهديد مي‌كند و مي‌كشد. ۹ سال پيش هم صهيونيست‌ها تلاش كردند من را ترور كنند. جان ما دركف دست ماست. تهديدات مهم نيست. ما پيروز مي‌شويم و به اميد خدا آنها نابود خواهند شد.

تاريخ درج: 7 خرداد 1387 ساعت 17:19 تاريخ تاييد: 7 خرداد 1387 ساعت 21:30 تاريخ به روز رساني: 7 خرداد 1387 ساعت 21:17
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن