تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816367325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در مراسم بزرگداشت مرحوم شهيدي گفته شد: تسلط شهيدي به قرآن، حديث و نهج‌البلاغه او را دانشمندي ذوالفنون كرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: در مراسم بزرگداشت مرحوم شهيدي گفته شد: تسلط شهيدي به قرآن، حديث و نهج‌البلاغه او را دانشمندي ذوالفنون كرد
گروه ادب: مهدي محقق در مراسم بزرگداشت سيدجعفر شهيدي گفت كه تسلط شهيدي به قرآن، حديث و نهج‌البلاغه، ايشان را تبديل به يك دانشمند ذوالفنون در كشورهاي اسلامي كرده بود.
به‌گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) مراسم بزرگداشت سيدجعفر شهيدي روز گذشته، 6 خرداد، از ساعت 17:30 تا 19:30 در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم مهدي محقق، رئيس هيئت مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، با اشاره به تسلط سيدجعفر شهيدي به قرآن گفت: شهيدي از چهره‌هاي شناخته‌شده ايران و ساير كشورهاي عربي و اسلامي است. او تجسمي از يك فرهنگ غني اسلامي ـ ايراني بود.

او ادامه داد: خصيصه ديگر شهيدي معلم بودنش است. او به درس اهميت بسيار مي‌داد و شاگردانش را در اهميت به درس همواره تشويق مي‌كرد و هرگز بي‌مطالعه سر كلاس درس حاضر نمي‌شد.

محقق تصريح كرد: شهيدي از نوادر كساني بود كه در حوزه، زبان عربي را در حد تكلم آموخته بود. او نه‌تنها به زبان فصيح عربي صحبت مي‌كرد بلكه واژه‌هاي عاميانه اين زبان را نيز بلد بود؛ از دست رفتن شهيدي از دست رفتن يك نفر نبود بلكه از دست رفتن يك قوم بود.

در ادامه مراسم مهندس مصطفي ميرسليم ضمن بيان چگونگي آشنايي خود با دكتر شهيدي گفت: عده‌اي از دانشمندان و اديبان برا ي اظهار نظر در هر مجلسي ملاحظاتي دارند و توجه مي‌كنند به اينكه بزرگان مجلس چه كساني هستند و چگونه اعتقاداتي دارند؛ آنگاه با توجه به اين اعتقادات به صحبت مي‌پردازند، اما رويه دكتر شهيدي به جز اين بود.

درس از استاد شهيدي

رئيس هيئت امناي دائرة‌المعارف اسلامي افزود: او هيچ‌گاه نظريه علمي و ادبي خود را قرباني مسائل جانبي و حاشيه‌اي كه به جو غالب و سياست زمان بر‌مي‌گشت نكرد؛ من از درس تاريخ بيزار بودم اما وقتي با كتاب‌هاي تاريخي ايشان روبه‌رو شدم كه عمدتا نيز به تاريخ اسلام برمي‌گشت، بسيار به اين درس علاقه‌مند شدم. كتاب‌هاي تاريخي دكتر شهيدي اولا دلالت بر شناخت و آگاهي ايشان از موضوع به طور كامل مي‌كند و اثبات مي‌كند كه ايشان مانند كساني كه بدون شناخت دست به قلم مي‌برد نيستند؛ ثانيا آثار تحليلي و تاريخي او نشان مي‌دهد كه حاصل شناختي عميق و نه گذري و سطحي است، در ضمن كار تحليلي شهيدي به گونه‌اي‌ست كه بر جان و روح انسان مي‌نشيند و اين نعمت بسيار بزرگي براي ما ايرانيان است كه بااستفاده از كتاب‌هاي تاريخي استاد شهيدي به جريانات تاريخي صدر اسلام ـ كه اثراتش تا زمان حاضر نيز وجود دارد و حائز اهميت است ـ پي بريم.

ميرسليم ادامه داد: از استاد شهيدي مي‌توان دو درس بزرگ گرفت؛ اول اينكه بكوشيم همواره در كارهاي علمي ملاحظه‌گري‌هاي سياسي را به عنوان نكته‌‌ با اهميت در نظر نگيريم؛ دوم اينكه بكوشيم كارهاي علمي و محققانه ما قابليت اشاعه به همه مردم را داشته‌باشد.

هم‌چنين در اين مراسم دكتر علي موسوي گرمارودي نيز با بيان اينكه افتخار شاگردي استاد شهيدي را داشته است گفت: شهيدي بسيار به نماز اول وقت اهميت مي‌داد؛ به قرآن بسيار احترام ‌مي‌گذاشت و اگر در مجلسي بود كه قرآن درآن خوانده مي‌شد به هيچ روي درحال شنيدن قرآن سخن نمي‌گفت و به دانشجويان خود پيوسته در بزرگداشت قرآن توصيه مي‌كرد. نظم و راستگويي او محصول تقوا و اعتقاد عميق او به آخرت بود.

از استاد جز محبت، انسانيت و شاگرد‌نوازي نديدم

گرمارودي در ادامه به خواندن دو چكامه‌ كه در سوگ مرحوم شهيدي سروده بود پرداخت.

حسن احمدي گيوي از ديگر سخنرانان اين مراسم گفت: شهيدي از دسته نادرمرداني بود كه رفتنش تهران خفته را بيدار ساخت و موسسه لغت‌نامه دهخدا را از حركت بازداشت. من از ايشان جز محبت، انسانيت و شاگرد‌نوازي نديدم. در ميان بزرگان و فرهيختگان فرهنگ و ادب شهيدي شأن خاصي داشت. امروزه در كشور ما اصحاب فضل و دانش كم نيستند، حتي در ميان توده مردم اما بسيار اندكند بزرگاني كه فضل و فضيلت را به حد كمال دارايند به اضافه ايمان.

احمدي‌گيوي نيز در ادامه صحبت‌هاي خود به خواندن مرثيه‌اي درباره مرحوم شهيدي پرداخت.

اجازه‌ندهيم‌شهيدي‌از‌يادها‌برود

دكتر علي‌محمد سجادي از ديگر سخنرانان اين مراسم بود كه ضمن گلايه از توجه‌نداشتن مسئولان دانشگاه‌ها از حال و روز فارغ‌التحصيلان گفت: نگذاريم شهيدي از يادها برود؛ هرچند كه او در خاطره‌ها جاودانه خواهد ماند اما عنايت بزرگان را نيز در اين امرلازم داريم. شهيدي را بزرگ‌ترين فضيلت اين است كه انسان است و انسان‌ساز.

در پايان مراسم دكتر شكوفه شهيدي، دختر مرحوم شهيدي به ارائه سخنراني پرداخت و سپس لوح تقديري تقديم خانواده شهيدي شد.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن