تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816139725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مباحثى در باب اخلاق سياسى در انديشه اسلامنظام اخلاقى اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: مباحثى در باب اخلاق سياسى در انديشه اسلامنظام اخلاقى اسلام
محمدمهدى انصاري

“علم اخلاق” مجموعه اصول معيارى و سنجشى است كه شايسته است رفتار انسان‌ها مطابق با آنها صورت گيرد و به عبارت ديگر اصول اخلاقى راه و رفتار پسنديده و هدف‌‌ها و انگيزه‌ها را توضيح و ترسيم مى‌نمايد. از اين‌رو علم اخلاق به دو بخش اخلاق علمى و اخلاق نظرى تقسيم مى‌گردد. حال برقرارى رابطه و پيوند مناسب ميان اخلاق و سياست همواره از مهم‌ترين مباحث انديشه سياسى بوده است. با توجه به اينكه در حوزه اخلاق به بايدها و نبايدهاى اخلاقى پرداخته مى‌شود، در نظر گرفتن پايه‌هاى اخلاقيات و نظام‌هايى كه موازين و معيارهاى اخلاقى براساس آن بنا نهاده مى‌شود نيز از اهميت بسزايى برخوردار است. صرف نظر از نوع جهان‌بينى‌ها، در اخلاق سياسى كه به خوب و بد بودن يك عمل سياسى پرداخته شده با دو نظريه مواجه هستيم: يكى ايده‌اليسم سياسى و ديگر رئاليسم سياسى كه دومى هدف سياست را كسب، حفظ و افزايش قدرت و ثروت بدون توجه به ابزارها مى‌داند. تجلى عينى ايده‌آليسم سياسى نيز در سبك و سياق سياست و حكومت در انديشه علوى قابل ملاحظه بوده است كه بعدا مورد توجه قرار خواهيم داد.

با توجه به آنچه در باب مقوله اخلاق سياسى گفته شد بايدنتيجه گرفت كه چنانچه پاى اخلاق به ميدان سياست كشانده شود مى‌توان حكومتى را كه در آن حق‌جويي، عدالت‌محوري، تقواى سياسي، كرامت انسانى و مردم‌گرايى جزء اركان سياست و سياست‌ورزى هستند انتظار كشيد. هر كدام از موارد مذكور در زمره مولفه‌هاى اخلاق سياسى در انديشه سياسى اسلام هستند كه به تفصيل در نوشتارهاى آتى به آنها پرداخته خواهد شد.

درنگى در نظام اخلاقى اسلام

در يك بيان كلي، غايت در اخلاق اسلامي، خير و سعادت اخروى است، نه منافع دنيوي، نظام اخلاقى اسلام عقلانى و وحيانى است بدين معنا كه هم خرد و انديشه انسان به آن دعوت مى‌كند و هم پيامبران الهى كه از اين امر گاهى به فطرى بودن دين تعبير مى‌شود. يعنى تعاليم كلى دين اسلام از آن جمله احكام اخلاقى آن، با گرايش‌هاى فطرى انسان هماهنگ و همنواست. حاصل آنكه اگر اسلام ما را به ترك تعلقات دنيوى و توجه به خدا و آخرت و ارزش‌هاى معنوى فرا مى‌خواند، عقل حسابگر نيز كه همواره سود و زيان را در نظر مى‌گيرد و انسان را به انجام كارهايى كه بيشترين سود و كمترين زيان را براى او دارد، دعوت مى‌كند، آن فراخوان وحيانى را تائيد مى‌كند.

اصل رابطه انسان با مبدا و معاد، ركن نظام اخلاقى اسلام است.سعادت كه غايت زندگى انسان است از ديدگاه قرآن از مبدا هستى سرچشمه مى‌گيرد و در حيات اخروى (معاد) ظهور تام مى‌يابد. به اين دليل است كه قرآن همواره سعادت انسان را كه در آخرت ظهور تام دارد به خدا نسبت مى‌دهد. گشودن حساب آخرت در حوزه داورى اخلاقى به اين معنا خواهد بود كه تاثير هر فعل مورد نظر را بايد علاوه بر حيات اين جهانى انسان، در حيات اخروى او هم سنجيد و اين كارى دشوار است.

از ديدگاه اسلام، كار اخلاقى و ارزشمند (در هر حوزه‌اى كه مى‌خواهد متصور باشد) آن است كه صرفا براى تحصيل رضاى خداوند صورت گيرد. البته رضاى خداوند مراتب مختلفى دارد و هر كس به فراخور حال خويش ممكن است در جستجوى مرتبه‌اى باشد. در اخلاق اسلامى مسئله نيت هم بسيار مهم است چرا كه نيت به عمل روح مى‌دهد و نيت بايد الهى باشد و اين كار جز از رهگذر ايمان به خدا و معاد و نبوت حاصل نمى‌آيد و از اينجا نقش ايمان در ساحت اخلاق اسلامى معلوم مى‌گردد. ايمان كار اختيارى قلب آدمى است كه اگر حاصل آيد مى‌تواند زمينه تحقق نيت الهى را فراهم كند و وجود نيت الهى همراه با انجام اعمال صالح مى‌تواند سعادت آدمى را تضمين كند.

تخلق به اخلاق اسلامى در گرو علم به وجود خداوند و معاد و نبوت و دل سپردن به اين علم و دانايى خود است. مومن كسى است كه عواطف و تمايل خود را همراه با دانش خود مى‌سازد. ايمان يعنى همراهى گرايش‌ها با بينش‌ها در اذعان به وجود خداوند. علم به تنهايى كافى نيست اگرچه لازم است، بلكه بايد نوعى آمادگى و خواست قلبى هم در كار آيد. هر انسانى بر حسب فطرت خود متمايل به خداوند است، اما اين تمايل بايد به ساحت خود آگاه او برسد و ظهور يابد تا واسطه ايمان قرار گيرد.

نكته ديگر اينكه در نظام اخلاقى اسلام، عامل سقوط اخلاقى در سه چيز است: هواى نفس، دنيا و شيطان. بديهى است توضيح و تفصيل اين مباحث را بايد در كتب وزين اخلاقى و دينى جست اما اشاره به اين نكته باتوجه به مبحث اخلاق سياسى كه پيش روى ماست، خالى از لطف نيست كه اگر آدمى هواى نفس نداشت سر و كارى هم با شيطان نداشت و دنيا و مافى‌ها نيز جذابيتى برايش ايجاد نمى‌كرد. هواى نفسى كه در طول تاريخ، بشر را به سقوط و تمدن‌ها را به زوال و سياستمداران و فرمانروايان را به خونخوارى و زير پا گذاشتن بسيط‌ترين اصول و ارزش‌هاى اخلاقى واداشته است...
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن