تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820866960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راهكارهاي تضمين حقوق مردم در وصاياي امام خميني(ره)؛ اظهارات محسن رهامي، موسوي بجنوردي و نجفقلي حبيبي ـ وصيت‌نامه‌ امام خميني(ره) بنيان فكري نظام سياسي ماست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: راهكارهاي تضمين حقوق مردم در وصاياي امام خميني(ره)؛ اظهارات محسن رهامي، موسوي بجنوردي و نجفقلي حبيبي ـ وصيت‌نامه‌ امام خميني(ره) بنيان فكري نظام سياسي ماست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

روز دوشنبه بعد از ظهر همايشي با عنوان راهكارهاي تضمين حقوق مردم در وصاياي امام خميني(ره) با سخنراني محسن رهامي، موسوي بجنوردي و نجفقلي حبيبي از سوي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها و با همكاري انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران برگزار شد

وصيت‌نامه‌ امام خميني(ره) بنيان فكري نظام سياسي ماست

يكي از اعضاي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها طي سخناني در اين همايش با اشاره به تلاش امام خميني(ره) براي تربيت سياسي مردم گفت: الگويي لازم است كه مردم بتوانند به آن نگاه و آن را تبديل به محسوس كنند؛ به نظر من خود امام(ره) يك الگوست.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) نجفقلي حبيبي افزود: يكي از چيزهايي كه براي تربيت سياسي لازم است، تذكر و تعقل است و امام(ره) هم در بسياري از مواقع نسبت به اين مساله تذكر مي‌دادند. مساله ديگر تكرار است، براي اين‌كه مردم حالت عملي نسبت به كاري پيدا كنند.

وي با بيان اين‌كه " حوزه‌ تربيت بسيار وسيع است و يكي از شاخه‌هاي آن تربيت سياسي است" اظهار كرد: سياست چنان با زندگي انسان اجتماعي امروز عجين شده كه همه‌ امور زندگي او به نوعي با سياست گره خورده است؛ بنابراين اين‌كه همه مردم ياد بگيرند كه چگونه تعامل سياسي كنند بخشي از همان تربيت است. البته اهداف سياست‌ها متفاوت است و مشخص مي‌كند كه تربيت بايد به چه سمتي سوق پيدا كند.

اين استاد دانشگاه، با بيان اين‌كه " هدف فردي مثل امام(ره) كه در تفكر علوي رشد كرده است، تحقق سياست الهي است" تصريح كرد: نظام سياسي الهي اصولي دارد كه اعتقاد به حضور خداوند در همه لحظه‌هاي زندگي و ناظر بودن او از جمله اين اصول كلي است و امام(ره) هم وصيت‌نامه‌ خود را با همين مسايل آغاز مي‌كند.

حبيبي نظام سياسي الهي را داراي تفاوت‌هاي زيادي با نظام‌هاي سياسي ديگر دانست و گفت: اولين تفاوت اين است كه در سياست الهي جنبه‌ دنيا و قدرت‌طلبي وجود ندارد و اساس سلطه بر بندگان خدا طراحي نشده است.

وي همچنين خاطرنشان كرد: در هر انقلابي، رهبران و سران آن نظام، نظريه‌پردازي و اصول آن را تبيين مي‌كنند و در اين نظام الهي اسلام مبناست. اين اصول را امام(ره) با توجه به اسلام مشخص نموده است و با رحلت ايشان اين اصول رحلت نمي‌كند.

اين عضو انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با بيان اين‌كه " وصيت‌نامه‌ امام خميني(ره) بنيان فكري نظام سياسي ماست" افزود: اين وصيت‌نامه همچنان بايد از احترام برخوردار باشد.

وي با اشاره به تذكرهاي مكرر امام نسبت به مساله‌ توطئه، عنوان كرد: انقلاب ما در عصري ظهور كرد كه مملو از پيچيدگي‌هاي سياسي در جهان بود. امام(ره) در شرايطي دست به انقلاب زد كه از همه سو براي آن چنگال تيز كرده بودند؛ بنابراين امام(ره) در مورد توطئه‌ها هشدار زيادي مي‌دادند.

وي در ادامه به مساله‌ دروغ‌پردازي و تحريف وقايع اشاره كرد و گفت: براي جلوگيري از اين امر، تجزيه و تحليل و توضح كامل وقايع لازم است. در عين حال امام(ره) كوشش مي‌كرد تا در اين راه فرق بين نفاق و خلوص را نيز بيان كند.

حبيبي اضافه كرد: امام(ره) همواره در بيانات‌شان تزوير و تلبيس حق و باطل را بيان مي‌كردند؛ چرا ه بسياري از افراد هستند كه ارزش‌ها را به عنوان ضدارزش معرفي مي‌كنند. امام(ره) همچنين راجع به مساله انتخابات تاكيد بسيار مي‌كند كه مبادا مردم نسبت به اين مساله بي‌تفاوت شوند؛ چراكه گاهي اوقات جامعه دچار جمود فكري مي‌شود كه مي‌تواند ناشي از دلايل مختلف باشد. اين‌ها مسايلي است كه در انديشه امام(ره) مورد تاكيد قرار گرفته است.

وي با بيان اين‌كه‌ " امام(ره) همواره مراقب بود كه در پرتو اعتقاد به خداي متعال و ارزش‌هاي ديني اين مساله را بيان كند كه خداوند هميشه ناظر است و نبايد استفاده‌ ابزاري از دين اتفاق بيفتد"‌ افزود: امام(ره) همواره بر حضور مردم در صحنه‌هاي مختلف كشور تاكيد مي‌كردند، امام مي‌گويند، همه‌ مردم بايد بيايند و شركت كنند تا انتخابات سالم باشد.

حبيبي مساله ديگر مورد تاكيد امام خميني(ره) را بحث اطلاع‌رساني به موقع دانست و گفت: اگر حاكميت به سرعت اطلاعات را به مردم ندهد، شايعات بروز مي‌كند. همه مردم بايد اين امكان را داشته باشند كه از اطلاعات آزاد بهره‌مند باشند. امام به مساله‌ شفاف‌سازي امور به شدت معتقد بودند و مخالف ندانستن مردم بودند و با عمل خود نيز اين تربيت را به مردم مي‌دادند.

اين استاد دانشگاه افزود: جامعه در پرتو چنين فضايي دايما حاكميت را از خود مي‌داند و حاضر است براي آن فداكاري كند ولي در غير اين صورت از نظام نااميد مي‌شود و ريشه‌هاي نظام ضربه خواهد خورد.

وي با بيان اين‌كه " جمهوري اسلامي بايد به خطاهايي كه در آن صورت مي‌گيرد، بپردازد و به سرعت آن را جبران كند" خاطرنشان كرد: جوان‌هاي امروز در معرض اطلاعات دنيا قرار دارند و حاكميت بايد مراقب باشد كه از اين مساله عقب نماند.

وي در پايان، با اشاره به انتخابات مجلس هشتم اظهار كرد: برخورد مردم در اين انتخابات حرف زيادي با نظام مي‌زند و اين نظام كه امام(ره) اصول آن را براساس اسلام طراحي كرده است و هنوز جوان است، فرصت دارد كه اشتباهات خود را به سرعت جبران كند.

انديشه‌هاي امام(ره) بايد در حوزه و دانشگاه مورد حلاجي و بررسي قرار بگيرد

هم‌چنين يك عضو ديگر انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها گفت: اگر انديشه‌هاي حضرت امام(ره) مورد توجه قرار نگرفته و حفظ نشود، فقط نام و تصوير مقدسي از ايشان باقي مي‌ماند و در ادامه ممكن است اين انديشه‌ها از بين برود.

به گزارش ايسنا حجت‌الاسلام و المسلمين محسن رهامي تاكيد كرد: بسياري از انديشه‌هاي امام(ره) بايد ضمن بررسي‌هاي گوناگون در مجامع مختلف حوزه و دانشگاه مورد حلاجي و بررسي قرار بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: امام (ره) تا اواخر پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان سخنگو و بيان كننده منويات، خواسته‌ها و آرزوهاي اين ملت هميشه در صحنه حاضر بودند و جمهوري اسلامي بر اساس انديشه‌هاي حضرت امام به عنوان مدلي بي‌بديل كه ايشان آن را ارائه كردند و مورد پذيرش مردم نيز واقع شده است بايد مورد توجه قرار بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: اين مدل از جمهوريت كه تلفيقي از احكام ولايي و در راس آن ولايت فقيه و ابتناء كليه امور بر اساس آراي مردم است مدل خاصي است و در هيچ كدام از كشورهاي شرقي و غربي شما نمي‌توانيد چنين مدلي را ببينيد.

اين عضو انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در ادامه ضمن مورد توجه قرار دادن ضرورت اهميت به وصيت‌نامه حضرت امام (ره) خاطرنشان كرد: امام همواره بر يكسري از اصول توجه داشتند و اگر آن اصول را از انقلاب بگيريم ديگر آن جمهوريتي كه بي‌سابقه بود را نخواهيم داشت؛ چراكه آن اصول اساسي جمهوري اسلامي را كه امام(ره) تبيين كرده بودند غيرقابل تغيير است.

وي افزود: براي رسيدن به آن اصول اساسي، مراجعه به بيانات حضرت امام(ره) در وصيت‌نامه ايشان ضروري است. بايد توجه داشت كه ايشان وصيت‌نامه‌شان را براي دوره‌ خودشان ننوشتند بلكه بايد اين وصيت‌نامه همواره مورد توجه نسل‌هاي بعدي ايشان قرار بگيرد.

اين عضو انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها خاطرنشان كرد: وصيت‌نامه ايشان براي همگام كردن مردم در راستاي قدرت خود و يا علاقمند كردن مردم به خودشان و يا از بين بردن اعتراضات نبوده است؛ با توجه به اين كه حضرت امام ساختمان جمهوري اسلامي را معماري كرده‌اند ما بايد به نوشته‌هاي معمار و مهندس اصلي اين ساختمان مراجعه كنيم.

رهامي با بيان اين‌كه " توجه به حقوق اساسي مردم در انديشه‌هاي امام بايد مورد توجه قرار بگيرد" ابراز عقيده كرد: حقوق اساسي مردم در ارتباط و تعامل بين حكومت و آن‌ها، نوعا به نفع حاكميت از بين مي‌رود كه اين با انديشه‌هاي حضرت امام منافات دارد.

وي تاكيد كرد: امام(ره) هيچ‌گاه دنبال اين نبودند كه با استفاده از مردم و انقلابي كه كرده‌اند، ساختار جديدي براي خود و يا روحانيون تاسيس كنند؛ بلكه ايشان مي‌خواستند حكومتي مردمي كه آزادي‌هاي مردم در آن تبيين شده باشد را ايجاد كنند و تلاش امام در جهت مبارزه براي استيفاي حقوق مردم بوده است.

وي در ادامه با تاكيد بر حفظ آبروي مردم در كشور تاكيد كرد كه نبايد به راحتي به افراد اهانت و جسارت و از آن‌ها هتك حيثيت ‌شود.

اين عضو انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با اشاره به برخوردهاي اخير صورت گرفته با آيت‌الله صانعي، گفت: به راحتي در كشوري كه در آن از ديدگاه‌هاي امام خميني(ره) صحبت مي‌شود نسبت به يك نظريه‌ علمي هتك حيثيت مي‌شود.

وي تاكيد كرد: حفظ نظام تنها به حفظ مرزهاي خاكي آن نيست، بلكه حفظ نظام به آبروي ملت و اصول مقدسي كه امام(ره) براي آن ترسيم كرده‌اند، بستگي دارد.

وي خاطرنشان كرد: اگر در جهت حفظ ديدگاه‌هاي امام(ره)، تلاش نكنيم، ممكن است حالتي كاريزماتيك از امام(ره) به وجود آيد و اصولي كه مورد توجه ايشان بوده است از بين برود.

رهامي در ادامه با اشاره به مطلبي در وصيت‌نامه حضرت امام مبني بر اين‌كه قواي نظامي نبايد در هيچ حزب و گروهي وارد شوند و خود را از بازي‌هاي سياسي دور كنند،‌ گفت: امام(ره) به خاطر بيرون رفتن اين قوا از محدوده ولايت فقيه نگراني نداشتند، بلكه به نظر ايشان مصالح كشور ايجاب مي‌كرد كه چنين فرمايشاتي را مطرح كند.

وي در پايان تاكيد كرد: به عنوان كساني كه علاقمند به كشورمان هستيم و دوست داريم كشورمان آسيب نبيند، بايد به رهنمودهاي اين پير تربيت شده مكتب اسلام كه تمام عمرش را در اسلام ذوب كرد، عمل كنيم تا نظام و كشور ما حفظ شود و اين با بالا بردن عكس امام(ره) در ديوار ادارات و ياد ظاهري از ايشان كفايت نمي‌كند.

حفظ نظام منوط بر توجه به وصيت‌نامه حضرت امام(ره) است

مديرگروه فقه پژوهشكده امام خميني (ره) نيز طي سخناني در اين همايش با تسليت ايام رحلت بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران ابراز اميدواري كرد كه انديشه‌هاي حضرت امام هميشه زنده باشد؛ چراكه زنده ماندن انديشه‌هاي ايشان با زنده ماندن انقلاب ملازمه دارد.

به گزارش ايسنا آيت‌الله سيدمحمد موسوي بجنوردي با مورد توجه قرار دادن مساله نظام حكومتي به عنوان يكي از انديشه‌هاي نوين امام(ره)، وجود سه حيثيت نبي بودن، امام المسلمين بودن و قاضي القضات بودن پيامبر اكرم (ص) را مورد اهميت در انديشه‌هاي حضرت امام دانست و افزود: در اسلام اصلي وجود دارد كه طي آن به هر شهروند و مسلمي اين حق داده شده است كه كارگزاران اسلامي را نصيحت كند و البته اين نصيحت بايد سازنده باشد؛ نه اين‌كه قصد تخريب و غرض‌ورزي وجود داشته باشد.

وي در همين راستا خاطرنشان كرد: در زمان پيامبر اكرم(ص)، آزادي در اسلام و راه نصيحت كردن به سران و بزرگان وجود داشت و هيچ كس نيز نصيحت كننده را مورد تعرض قرار نمي‌داد.

وي همچنين اظهار كرد: تمام احكام اسلام در بستر عدالت اجتماعي شكل مي‌گيرد.

مديرگروه فقه پژوهشكده امام خميني (ره) بهترين مدل حكومت در جامعه را نظام جمهوري اسلامي و نظامي كه ملت در آن مشاركت فعال داشته باشد، دانست و ادامه داد: انسان مدني بالطبع است و نياز به نهادهاي قوي در جامعه دارد و پديد آمدن نهادها و جامعه‌هاي مدني امري است كه در خود انسان نهفته است و نيازي به تعليم ندارد و معناي جامعه مدني نيز اين است كه ملت همواره به دنبال حكومت است.

موسوي بجنوردي با تاكيد بر اين‌كه " قدرت حقيقي همواره ملت است" گفت: امام علي(ع) در خطبه‌ شقشقيه آوردند كه چون جمع كثيري از مردم به طرف من آمدند حجت بر من تمام شد؛ چراكه مردم با من بيعت كردند. بر همين اساس مي‌توان گفت كسي كه مردم با او بيعت كنند و او را قبول داشته باشند مي‌تواند ولي فقيه باشد. چنانچه در زمان انقلاب اسلامي همه يكپارچه مي‌گفتند حزب فقط حزب‌الله، رهبر فقط روح‌الله.

وي در ادامه با بيان اين‌كه " اساس در مشروعيت هر چيزي بايد به ملت برگردد" تاكيد كرد: با توجه به اين‌كه نظام ما از سه قوه تشكيل شده است، هر كدام از اين سه قوه مشروعيت خود را بايد از ملت بگيرد. چنانچه در قوه مقننه نمايندگان به دست مردم انتخاب مي‌شوند و در قوه مجريه شخص رييس‌جمهور و وزراي آن بايد به تاييد نمايندگان مجلس برسد. شخص رييس قوه قضائيه را نيز رهبر معين مي‌كند و رهبر را نيز اعضاي مجلس خبرگان انتخاب كردند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه " ما بايد هميشه كاري كنيم كه ملت و احزاب و جريان‌هاي مختلف همواره حضور فعالي در جامعه و در امر حاكميت داشته باشند" گفت: بايد راه‌هايي را كه ملت مي‌تواند در عرصه حضور داشته باشد را فراهم و نبايد كاري كرد كه ملت دلسرد شود.

مديرگروه فقه پژوهشكده امام خميني(ره) در ادامه با مورد توجه قرار دادن وصيت‌نامه حضرت امام(ره) خاطرنشان كرد: آن‌چه در وصيت‌نامه حضرت امام آمده است براي همه‌ نسل‌هاست و همه‌ نسل‌ها بايد به آن‌چه كه امام فرموده است، عمل كنند.

وي با بيان اين‌كه " حفظ نظام منوط بر توجه به وصيت‌نامه حضرت امام(ره) است و بايد به انديشه‌هاي حضرت امام عمل شود" اظهار كرد: اميدوارم هميشه وصاياي ايشان زنده بماند و براي ما به عنوان الگو لحاظ شود و هيچ‌گاه از وظايف‌مان در اين راستا تخطي نكنيم.

اميدواريم با كمك بزرگان بتوانيم در خط امام(ره) حركت كنيم

عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران گفت: رحلت امام بزرگ‌ترين مصيبتي است كه جامعه‌ ما بعد از انقلاب به آن دچار شد، اما متاسفانه امروز انديشه به ويژه انديشهامام خميني (ره) مظلوم مانده است.

به گزارش ايسنا محي‌الدين فاضليان اظهار كرد: تاسف و تاثر ما از اين است كه شايد نيروهاي انقلاب در خط امام كاري نكردند و همين منجربه مهجور شدن انديشه‌ امام(ره) شد.

وي با بيان اين‌كه " هزاران سال بايد بگذرد تا شخصي مثل امام خميني (ره) بروز و ظهور پيدا كند" افزود: تا به حال چقدر به وصيت‌نامه امام عمل كرده‌ايم؟ امام خميني (ره) بر وحدت تاكيد داشت اما ما روي اين مساله پافشاري نداريم و حتي آن را فراموش كرده‌ايم.

وي تاكيد كرد: اعضاي انجمن اسلامي همواره تلاش دارند تا روي خط مشي‌اي قدم بردارند كه امام(ره) آن را تبيين كرده است، همان‌طور كه گذشتگان‌مان به عهد خود وفا كردند، ما هم به آن عمل مي‌كنيم و اميدواريم با كمك بزرگان بتوانيم در خط امام(ره) حركت كنيم.

در اين نشست آيت‌الله سيدمحمد موسوي بجنوردي، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي خميني، فاطمه طباطبايي، حجت‌الاسلام والمسلمين سراج، محمد سلامتي، داوود سليماني، مرتضي مبلغ، نجفقلي حبيبي، روح‌الله اوحدي، الهه كولايي و حجت‌الاسلام والمسلمين محسن رهامي و ... حضور داشتند.

همچنين اين همايش اولين نشست از سلسله نشست‌هاي تبيين انديشه‌ امام خميني(ره) است كه با عنوان تضمين حقوق مردم در وصاياي امام خميني (ره) برگزار شد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 518]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن