تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835055110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيداري روياها


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
بيداري روياها
بيداري روياها     کارگردان:محمد علي باشه آهنگر. نويسنده فيلمنامه :محمد رضا گوهري. بازيگران :امين حيايي، هنگامه قاضياني، اميرحسين آرمان، رز رضوي ، حميد فرخ نژاد و سارا خوئيني ها . موسيقي :آريا عظيمي نژاد . تدوين:حميد آهنگر. طراح صحنه و لباس:عباس بلوندي. تهيه کننده : علي آشتياني پور،100دقيقه، محصول 1388. خلاصه داستان:   پس از اعلام خبر اسارت و شهادت ايوب، رخشانه همسرش به خاطر فرزند دو ساله اش رضايت مي دهد تا با برادر ايوب ازدواج کند. سال ها بعد اما خبر زنده بودن و بازگشت ايوب به وطن مي رسد. پسر ايوب حالا در آستانه ازدواج است و برادر ايوب و رخشانه زندگي آرامي به همراه فرزند تازه شان دارند . پس از رسيدن خبر اما همه چيز به هم مي ريزد. درباره کارگردان   محمد علي باشه آهنگر سال 1341در دزفول متولد شد . داراي مدرک کارشناسي سينماست و اولين فيلم اش نيمه گمشده چندان مورد توجه قرار نگرفت . پس از دومين فيلم اش نبات داغ، فرزند خاک را ساخت که با استقبال منتقدان روبرو شد. بيداري روياها چهارمين فيلم اوست. شايد ندانيد   1ـ نام هنگامه قاضياني هنگام درج در سر در سينماها و بيلبوردهاي تبليغاتي فيلم به اشتباه درج شده بود. تهيه کننده فيلم اين نامه عذرخواهي را براي بازيگرش فرستاد:((خطايي...هر چند سهوي...بر دل بزرگ شما خطي از رنج نشانده است. عذر ما را بپذيريد.)) 2ـ پيش از نمايش فيلم در جشنواره ، شايعات فراواني درباره موضوع حساسيت برانگيزش سرزبان ها بود. به همين خاطر ادعا شده بود که کمتر کسي از خط داستاني فيلم اطلاع دارد. حرف هاي آنهايي که فيلم را ساخته اند   تهيه کننده :((اين پروژه به خاطر نو بودن موضوع و به دليل بازگويي و بازکاوي ارزش هاي فراموش شده، براي خودم جذاب بود. به خاطر همين به سمت اين سوژه رفتم و فيلمنامه را خريدم و بعد از اينکه پروانه ساخت گرفتم توانستم سرمايه ساخت آن را جذب کنم.)) کارگردان:((متاسفانه در سينماي ايران آنقدر دچار فقر بازيگر خوب در سنين مختلف هستيم که به سختي مي توان براي نقش هاي متفاوت گزينه هاي متفاوتي را پيدا کرد. امين حيايي و هنگامه قاضياني جزو اولين کانديدهاي ما براي اين دو نقش بودند. با وجود اينکه هر دو بازيگر در کارهاي ديگري هم حضور داشتند، حضور در اين فيلم و ايجاد هماهنگي هم براي ما مشکل بود و هم براي آنها اما به دليل پتانسيل بالايي که از هر دو بازيگر سراغ داشتم مطمئن بودم که از پس نقش بر مي آيند مضاف براينکه بازيگري مثل امين حيايي از آن دست بازيگراني است که متاسفانه عليرغم استعداد بالايي که دارد ولي هنوز جايگاه در خور خودش را در سينماي ايران پيدا نکرده در حالي که يک سرمايه جدي براي سينماي ماست و اين توانايي را دارد که به مراتب بالاتر اين حرفه صعود کند.)) امين حيايي (بازيگر):((وقتي فيلمنامه را خواندم با داستاني مواجه شدم که روايتي جذاب داشت. قصه، موقعيت هاي فوق العاده اي داشت که تا به حال در فيلمهاي ديگر به آن برنخورده بودم. نقشي را هم که قرار بود ايفا کنم خيلي خاص بود و موقعيت هاي ويژه اي داشت.)) آهنگساز:((خوشبختانه نوع نگاهي که کارگردان اين فيلم (محمد علي باشه آهنگر)به جنگ و تاثيرات آن بر روباط اجتماعي دارد به خط فکري خود من نزديک است چرا که ديدگاه ايشان به مسائل پس از جنگ درست و منتقدانه است و اتفاق هايي را که روي آن دست گذاشته مسائلي بوده که طي سال هاي پس از جنگ علامت سئوال هايي را به وجود آورده و همين مسئله فضاي سنگيني را به کل داستان بخشيده که موسيقي اين فيلم هم از اين فضاي سنگين بي تاثير نيست.)) تهيه کننده :((مي دانم و ايمان دارم که بيداري روياها در تاريخ سينماي ايران فيلم ماندگاري مي شود. ما مظلومانه سراغ اين فيلم رفتيم و تا انتها هم پاي آن مي ايستيم. اميدوارم روزي برسد که فيلمسازان ما در فيلم هايشان با مردم صادقانه و شرافتمندانه حرف بزنند و فيلم هاي فاخري به مخاطبان سينماي ايران عرضه کنند.)) جوايز   کانديداي دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد براي امين حيايي، و برنده دريافت سيمرغ بلورين بهترين صدابرداري. نظر منتقدان   به اندازه فيلم قبلي باشه آهنگر يعني فرزند خاک مورد استقبال قرار نگرفت اما به هر حال نقدهاي مثبتي هم بر آن نوشته شد. گزارش اکران   در دوراني که فيلم هاي گيشه اي سينماي ايران هم نمي فروختند، تکليف بيداري روياها معلوم بود. در فضاي مجازي (اينترنت)   رجانيوز:«فيلم بيداري روياها ژست نمي گيرد، غر نمي زند، سياه نيست، تلخي را ترويج نمي کند، اداي روشنفکري در نمي آورد، فيلم بيداري روياها ساده و سرراست ساخته شده ، غمي دارد،بيداري روياها مردم خودش را کثيف، خيانتکار، بزدل و بي عقل و درايت نشان نمي دهد، همه در بيداري روياها خودشان هستند، اشتباه مي کنند، معرفت دارند، غيرت دارند، عصباني مي شوند و غم هم مي خورند ...مردم هستند، هنوز در اين يک سال گذشته فيلمي روي پرده نيامده که به اندازه بيداري روياها نزديک به اصل مردم باشد. شخصيت هايش اينقدر دور از جامعه نباشند، در اطراف مان نمونه هايشان را ببينيم و بتوانيم براي آنها مثال بزنيم.)) سوره سينما:((بيداري روياها که اثر فيلمساز کم حاشيه و تازه نفسي است که خود فرزند خلف جنگ ...فيلم تا آنجا که ذهن ياري مي کند اثري منحصر به فرد در گونه سينمايي دفاع مقدس است. قبل از هر چيز به دليل ايده به شدت جذاب و نفسگيرش که سپهر جديدي را براي نگريستن به جنگ به روي تماشاگرش مي گشايد.)) چند کلمه از ديگران   آريان گل صورت(تهران امروز):((در بيداري روياها بدسليقگي موج مي زند. اين بد سليقگي در تار و پود فيلم وجود دارد. از فيلمنامه و کارگرداني اش بگيريد تا سبيل امين حيايي به عنوان بازيگر نقش اول فيلم. فيلمنامه خيلي مبتديانه گره هاي داستاني را ايجاد مي کند و همان ها را هم به سادگي خرج مي کند، بدون آنکه روند مثبتي در جريان فيلم ايجاد شود. به طوري که هر چند دقيقه يک بار يکي از آن دو مسئول ستاد با يک پژو وارد کادر مي شود و يک گره داستاني دم دستي ايجاد مي کنند. و سپس بايد شاهد اين باشيم که چطور شخصيت ها بعد شنيدن هر خبر سردرگم مي شود و آه و ناله سر مي دهند.)) نظر مرا مي خواهيد   1ـ بيداري روياها عجب ايده مرکزي خوبي دارد. بسيار جذاب و ملتهب. اما مدام در کار خنثي کردن اين ايده خوب است. چه با مسير روايتي ضعيفي که انتخاب مي کند و چه با پرداخت ضد دراماتيک اش. 2ـ تبديل نسخه ديجيتال فيلم به نگاتيو براي نمايش در سالن هاي سينما، کيفيت آن را بسيار پايين آورده . بعضي صحنه هاي فيلم اصلا قابل ديدن نيست. 3ـ وظيفه هنر چيست؟ اينکه چنين بن بستي را با اميد و طنز و هوشياري پيوند بزند و تجربه مقوي و برانگيزاننده اي از آن بسازد. اين که موقعيت ناجوري را نشان دهيم و مدام با ناله و مويه به سراغ اش برويم و نقل اش کنيم، پس تجربه هنري اين وسط چه کاره است؟ چطور مي توان نمايش غم و غصه در اثر هنري پالايش دهنده و ارتقا دهنده نباشد؟ پس اصلا چرا به سينما مي رويم؟ سکانسي که پيشنهاد مي کنم   شايد سکانس تنهايي هنگامه قاضياني در اطاق هتل. هر چند اغلب سکانس هاي فيلم، حالا خو ب يا بد، از کيفيت يکساني برخوردارند. آدم هاي موثر   محمد علي باشه آهنگر که به قول خودش سال ها صبر کرده تا فرصتي براي گفتن حرف هايش فراهم شود. منبع:دنياي تصوير 194 /ج  
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 503]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن