تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805759334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش البرادعي براي دوازدهمين بار تاييدكرد: برنامه هسته‌اي ايران صلح آميزاست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گزارش البرادعي براي دوازدهمين بار تاييدكرد: برنامه هسته‌اي ايران صلح آميزاست
جام جم آنلاين: مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عصر دوشنبه به وقت وين گزارشش را درباره ايران تحت فشارهاي شديد آمريكا و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي ارائه كرد.محمد البرداعي در اين گزارش براي دوازدهمين‌ بار فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را صلح‌آميز دانسته و عدم انحراف اين فعاليت‌ها را تاييد كرده است.


به گزارش ايسنا، در اين گزارش مدير‌كل آژانس اعلام كرده است كه موضع ايران مبني بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش تاييد شده و همچنين يك بار ديگر بر عدم بازفرآوري پلوتونيوم در ايران تاكيد شده است.

با اين حال به دليل فشارهاي آمريكا، آژانس در گزارش خود برخي مطالب دو پهلو از جمله اينكه ايران به طور عميق و محتوايي به مباحث مطرح از سوي آژانس وارد نشده را به رغم همكاري‌هاي مثبت ايران با آژانس گنجانده است.

البرادعي بر عدم تعليق غني‌سازي و امضا كردن پروتكل الحاقي از سوي ايران اشاره كرده است. در حالي كه ايران پيش از اين اعلام كرده است كه فعاليت‌هاي غني‌سازي خود را تعليق نمي‌كند و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را كه با فشار آمريكا به تصويب رسانده است بدون مبناي حقوقي و منطقي مي‌داند.

مديركل آژانس در حالي در گزارش خود بر امضاي پروتكل الحاقي از سوي ايران تاكيد مي‌كند كه در حال حاضر 120 كشور اين پروتكل را امضا نكرده‌اند. از سويي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به طور كامل تحت نظارت بازرسان آژانس قرار دارد.

درعين حال مهر گزارش داد،در گزارش البرادعي كه رسما در دبيرخانه آژانس بين المللي انرژي اتمي در اختيار 35 عضو شوراي حكام قرار مي گيرد براي دوازدهمين بار متوالي به صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران اشاره و تصريح شده است.

يك منبع آگاه ديپلماتيك در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين زمينه به خبرگزاري مهر گفت: گزارش البرادعي بار ديگر به همكاري روبه افزايش ايران و مفيد بودن سه دور مذاكره اخير و نيز بازرسي هاي اين سازمان از تاسيسات اتمي ايران اشاره كرده است.

وي افزود: تاخير پيش آمده در انتشار گزارش مربوط به تلاش گسترده كشورهاي غربي و بويژه ديپلماتهاي آمريكايي و انگليسي براي تخفيف دادن نقاط مثبت گزارش و همچنين تاكيد مشروح تر بر برخي واژه هاي دوپهلو بوده كه اين امر در گزارشهاي قبلي البرادعي نيز سابقه داشته است. به نحوي كه در ادبيات فني آژانس ، بخش هاي فني و حقوقي را به آژانس و بخش هاي دو پهلو را به لابي هاي سياسي به رهبري آمريكا نسبت مي دهند.

اين منبع ديپلماتيك ادامه داد: در اين گزارش البرادعي با اشاره به بازديدهاي متعدد صورت گرفته از تاسيسات ايران بار ديگر صلح آميز بودن فعاليتهاي تحت پادمان ايران و تطبيق آن با اظهارنامه هاي اين كشور را تائيد كرده است.

به گفته وي آژانس نهايتا بخاطر فشارهاي آمريكا احتمالا مجبور خواهد بود كه نكاتي غير حقوقي را به صورت خنثي و دو پهلو بيان كند.

وي در بخش ديگري از توضيحات خود گفت: به طور مثال گزارش البرادعي مجددا بر عدم اجراي پروتكل اجرايي توسط ايران اشاره دارد ، در حاليكه از ديدگاه فني و حقوقي پذيرش پروتكل الحاقي داوطلبانه است و تنها در صورتي كه پارلمان يك كشور آن را تصويب كند، الزامي است. گو اينكه در حال حاضر بيش از 110 كشور و از جمله 14 كشور اروپايي هستند كه آژانس قادر به جمع بندي و تائيد نهايي ماهيت فعاليتهاي هسته اي اظهار شده آنها نبوده است.

منبع ديپلماتيك ياد شده در وين در گفتگو با مهر گفت: در بخش ديگري از گزارش، آژانس بار ديگر بر تحت حسابرسي بودن تمام مواد اظهار شده ايران و نظارت بر كليه مواد توليدي ايران خبر داده كه اين تاكيد ديگري بر وفاداري ايران به ان پي تي و آژانس است.

وي اشاره كرد كه با توجه به اين مسائل و همچنين تاكيد بخشي از گزارش بر عدم مشاهده هرگونه فعاليتهاي غير صلح آميز در زمينه بازفرآوري پولوتونيم اعتبار قطعنامه هاي شوراي امنيت بشدت زير سوال رفته است ، چرا كه آن قطعنامه ها با ادعاي عدم اثبات صلح آميز بودن فعاليتها صادر شده بود. ضمن اينكه كليه سوالات باقيمانده قطعنامه فوريه 2005 آژانس كه مبناي اولين قطعنامه يعني 1737 بوده ، رسما از سوي آژانس خاتمه يافته اعلام شده است.

اين منبع ديپلماتيك در پايان در خصوص بحث تعليق نيز گفت: اشاره به اين بحث در ادامه درخواستي است كه قطعنامه هاي شوراي امنيت از آژانس خواسته است و جمهوري اسلامي نيز به صراحت اعلام داشته به دليل عدم برخورداري از مباني حقوقي و همچنين مغايرت با حقوق بين المللي مصرح ملت ايران در اساسنامه آژانس و ان پي تي ، چنين الزامي را نمي پذيرد.

البرادعي در گزارش اسفندماه سال گذشته ( فوريه 2008 ) خود نيز اعلام كرده بود كه در پايان برنامه كاري تحت عنوان طرح اقدام پاسخ كليه سئوالات خود درباره برنامه هسته اي ايران را دريافت كرده و ديگر هيچ يك از ابهامات مطرح شده در سالهاي اخير درباره برنامه هسته اي ايران كه زمينه ساز ارجاع موضوع ايران به شوراي امنيت شده بودند ، براي آژانس مطرح نيستند.

با اين حال بخشي از گزارش اخير آژانس همچون گزارش اسفند ماه به مباحثي خارج از حيطه كاري آژانس بين المللي انرژي اتمي اختصاص يافته است. اين بخش از گزارش مربوط به اتهامات آمريكا عليه ايران براساس اسنادي جعلي است كه هياهو بر سر آنها در پي تدوين و اجراي طرح اقدام كه پايان بخش ابهامات آژانس درباره فعاليت هاي هسته اي ايران بود ، شدت يافت .

موضوع اين اتهامات پروژه نمك سبز، آزمايش مواد انفجاري قوي، و موشك داراي توان خروج و بازگشت به جو بود. آژانس بين المللي انرژي اتمي آژانس اسنادي را كه آمريكا مدعي حقيقت داشتن آنها بود در اواسط بهمن ماه و اوايل اسفند ماه سال گذشته ( فوريه 2008 ) به ايران نشان داد و ايران بر بي اساس بودن آنها تاكيد كرد. مديركل آژانس نيز صرفا در گزارش اسفندماه سال گذشته خود از ايران خواست به صورت فعال تر با آژانس در بررسي مشروحتر اين موارد اتهامي مشاركت كند.

كارشناسان فني و حقوقي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در ارديبهشت ماه امسال 3 دور مذاكره در تهران برگزار و هر دو طرف از آن ابراز رضايت كردند . علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آزانس بين المللي انرژي اتمي كه سرپرستي هيئت ايراني را در اين مذاكرات برعهده داشت در پي سومين دور گفتگو ها كه 25 ارديبهشت برگزار شد آن را در فضايي بسيار مثبت و سازنده توصيف كرد و گفت بي شك گزارش آتي البرادعي منعكس كننده پيشرفت در رفع سئوالات از ايران خواهد بود .

گزارش اخير البرادعي همچنين براين حقيقت صحه گذاشته است كه ايران برخلاف خواسته غير حقوقي و غير منطقي تعدادي از كشورها در قطعنامه هاي شوراي امنيت ، فعاليتهاي مرتبط با غني سازي را بحال تعليق درنياورده و علاوه بر آن توسعه نسل جديد سانترفيوژها را پي گرفته است .

سلطانيه سرپرست هيئت ايراني در مذاكرات اخير در پاسخ به اين سئوال خبرنگار مهر كه آيا در مذاكرات و يا گفتگو هاي مقامات ايران و آژانس در هفته هاي اخير موضوع تعليق غني سازي از سوي اين نهاد بين المللي مطرح شده است، گفت: به هيچ وجه! آژانس هيچ گاه موضوع تعليق را مطرح نكرده است ، تعليق يك موضوع صرفا سياسي است .

وي توضيح داد درگزارشات مديركل آژانس مساله تعليق غني سازي صرفا جنبه خبر رساني داشته و البرادعي در پاسخ به سئوال شوراي امنيت مبني بر تعليق غني سازي، از عدم تعليق خبر واقعي را منعكس مي كند .

شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در جلسه 13 خرداد ماه ( 2 ژوئن ) گزارش اخير البرادعي را بررسي خواهد كرد .
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 349]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن