واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا؛حجت الاسلامگودرزيعضوهيات علمي و فرهنگ اسلامي و استاد حوزه و دانشگاه در اين مراسم در تالار شيخ طوسي افزود:از ديدگاه شيعه, مسئله ي امامت از مسائل کلامي است و تحت عنوان ((وجوب علي الله)) مطرح مي شود; مانند مسئله ي نبوت از ديدگاه متکلماني که به حسن و قبح عقلي اعتقاد دارند. وي اظهار داشت:همان گونه که نبوت به دو گونه ي: نبوت عامه و نبوت خاصه تقسيم شده است. امامت نيز به امامت عامه و امامت خاصه تقسيم مي شود. گودرزي تصريح کرد:مقصود از امامت عامه بحث هاي کلان و کلي امامت است; اين که امامت امري است بايستني و لازم, حسن امامت, چيستي و يا فلسفه ي امامت, غايات امامت و صفات و بايستگي هايي که امام بايد داشته باشد و راه شناخت امام, اين ها مباحث مربوط به امامت عامه است. وي ادامه داد: اما اين که مصاديق و اشخاص و کساني که منصب امامت در آن ها تعين و تجلي پيدا مي کند چه کساني اند, اين مي شود بحث امامت خاصه; همان گونه که در نبوت نيز نبوت خاصه به اين مسئله, يعني مصاديق و موارد مي پردازد. اين استاد گفت:همه ي مذاهب اسلامي در اصل وجوب امام و امامت اتفاق نظر دارند; جز يک قول شاذ و نادري که به برخي از خوارج و معتزله نسبت داده شده است; فرقه ي اباضيه (خوارج امروزي) به چنين مطلبي اعتقاد ندارند. اختلافي که بين شيعه و ساير مذاهب اسلامي است, در صفات امام است. عصمت يکي از صفات مهم يا مهم ترين صفت در مسئله ي امامت است که شيعه به آن عقيده دارد و ديگران آن را لازم نمي دانند. گودرزي در خصوص ضرورت وجود امام افزود:وجود امام و خليفه ي پيغمبر و امام مسلمين, مورد قبول همه ي مذاهب اسلامي اعم از شيعه و سني و اشعري و ماتريديه و ... است. اين مسئله به قدري اهميت دارد که وقتي به اهل سنت درباره ي ماجراي سقيفه اعتراض شود که چرا عده اي از صحابه و از جمله خليفه ي اول و دوم هنوز بدن پيامبر(ص) را غسل و کفن و دفن نکرده, به مسئله ي جانشيني پرداختند, مي گويند به دليل اهميت امامت و رهبري. مسئله ي امت اسلامي, مهم تر از تجهيز و کفن و دفن پيامبر است. وي اظهار داشت:پس مسئله ي ضرورت امامت, مسئله اي بسيار جدي است. اهل سنت در اين که امامت امري لازم و قطعي است, گاهي به دليل عقلي استدلال مي کنند و گاهي به دليل نقلي. گودرزي ادامه داد:حديث معروف نبوي:((... من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميته جاهليه))مشهور بين فريقين است. در کتاب هاي کلامي مثل شرح عقايد نسفيه, شرح مقاصد و جاهاي ديگر, بر ضرورت امامت به همين حديث استدلال و استناد کرده اند. وي گفت:اصل وجود امام ضروري است و مقيد به قيد زمان هم نيست. اصل ضرورت وجود امام, اگر عقلي است تخصيصي ندارد. ملاک حکم عقلي عام است و اگر مستندش اين حديث و مانند آن باشد, عموم و اطلاق دارد; مقيد به زمان نيست; پس زمان ما را هم شامل مي شود. اين استاد اظهار داشت:بنابراين فقط شيعه ي دوازده امامي باقي مي ماند که عقيده دارد در عصر ما امام لازم است; آن هم امام معصوم که مصداق آن حضرت حجت بن الحسن العسکري(عليهماالسلام) است. وي ادامه داد:مسلمانان اجماع دارند بر اين که حقيقت و حق از امت اسلامي خارج نيست; نه در مسيحيت است و نه در يهوديت و نه در فرقه ها و آيين هاي ديگر. و اين حقيقت, نمي تواند در مذاهب ديگري غير از شيعه باشد .گ/3 1234/ 1644
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]