تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814237001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مکاتب نقاشی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: View Full Version : مکاتب نقاشی قاصدک آبی22nd December 2008, 02:52 PMزندگی نامه هنرمندان مکتب اصفهان (969 تا 1110 ه. ش) حبیب الله مشهدی (978 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-1) لطف الله (967 ه. ش ) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-2) رضا عباسی (آقارضا ) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-3) علیرضا عباسی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-4) آقا رضا جهانگیری (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-5) محمد شفیع عباسی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-6) افضل الحسینی ( یا افضل حسینی) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-7) معین مصور (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-8) محمد علی (1044 0 1020 ه. ق ) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-9) محمد یوسف (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-1) محمد قاسم (حدود 1078) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-1) حبیب الله مشهدی (978 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): بررسی آثار حبیب الله مشهدی نشان می دهد که او ابتدا در هرات کار می کرد و بعداً توسط حسین خان شاملو دولت مرد قمی او را به دربار شاه عباس معرفی کرد. او به اصفهان آمد و در دربار به کارش ادامه داد و از اعتبار بسیاری برخوردار شد. طراحی های او نشان می دهد که در ایجاد خطوط ظریف ، محکم و روان از مهارت و استادی کم نظیری برخوردار بوده است و چنان استنباط می شود که آثارش اندکی در طراحی به کارهای رضا عباسی نزدیک بوده و تحت تاثیر هنرمندان پایتخت قرار گرفته است. لطف الله (967 ه. ش ) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):یکی از مینیاتوریست ها و طراحان دوران صفوی است. وی در سال 997 ه. ش وفات یافته است. رضا عباسی (آقارضا) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): بیش از هر کس دیگر در نقاشی سده ی یازدهم هجری ایران تاثیر گذار بوده است. "قاضی احمد" مورخ هنری اوایل سده ی یازدهم در مورد وی می نویسد: « آقا رضا نقاش زیبایی ها، پسر مولانا علی اصغر کاشی، شخصیتی است که دنیای حاضر باید به وجود او افتخار کند. زیرا او در عنفوان جوانی کارهای قلمگیری، صورت سازی و شبیه سازی را به درجه ای رساند که اگر مانی و بهزاد، امروز زنده بودند، روزی صد بار دست و قلم قوی او را ستایش می کردند. در این زمان هیچ استاد نقاش و هنرمندی نیست که کار او را کامل نداند.» آقا رضا مورد لطف خاص شاه عباس بود؛ به طوری که از سالهای 1008 به بعد عنوان عباسی را از وی دریافت کرد. آقا رضا معاصر شیخ محمد شیراز و صادق بیک افشار بود. زندگی این هنرمند، زمانی مانند اشراف دربار شاهی بود و گاهی سخت و ناامید کننده؛ به طوری که نمی توانست نقش هنرمندان سنتی دربار را ایفا کند. اسکندر منشی نویسنده تاریخ عالم آرای عباسی، درباره ی وی می نویسد:«رضا، علی رغم ظرافت های هنری تا آن حد بی فرهنگ بود که مرتباً به کارهای پهلوانی و کشتی اشتغال داشت و به این عادت علاقه مند شده بود. او از معاشرت با مردان بزرگ و با استعداد اجتناب می کرد.» نقل است که رضا در اوایل سده ی یازدهم حرفه ی خود را رها کرده و هم نشین اشخاص بیچاره و ولگرد شد؛ ولی دوباره به طور فعال به کارگاه سلطنتی باز گشت و مشغول نقاشی شد. در اواخر عمر، طراحی های او تحت تاثیر تجارب و شاید گذشت عمر، خشن تر شد. کارهای آخر عمر او نه تنها از ظرافت کمی برخوردار است؛ بلکه صداقت و خلوص نیز دیگر در آثارش وجود ندارد. او موضوع آثارش را از طبقات پایین انتخاب می کرده و در کارهایی که برای دربار انجام می داد، آدمها را تقریبا چاق نشان می داده است. رضا عباسی طراحی با قلم را که از قرن نهم هجری شروع شده بود، تکامل بخشید. خطوط او در این قلمگیری ها ویژگی خاصی دارد. وی در کشیدن لباسها نهایت استادی را به خرج داده و تاخوردگی های ملایم و لبه های شیب دار را با سهولت تمام ترسیم کرده است. خطوط بریده و منحنی های ساده با هم مخلوط شده اند و حجم های طبیعی و ابریشم های روشن لباس را به وجود آورده اند. این خطوط هرگز از قوام وشکل طرح جدا نمی شوند و جزئیات قابل مشاهده هرگز ناهماهنگ نیست. طراحی هایی که از این استاد به نام آقا رضا و رضا رقم زده شده است، به جزطرح شماره 45 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) همه فاقد تاریخ هستند. طراحی های شماره 31 تا 34 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) کارهای دوران جوانی رضا عباسی است (آقا رضا ). ولی طراحی هایی که به امضای رضا عباسی رقم زده شده است ، از تاریخ (1011 الی 1044 ه. ق ) شاملطرح های شماره 35 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)و36 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)است. تعدادی طراحی هم بعد از سال 1044 به شیوه ی استاد ، کار شده که آن ها را هم به استاد نسبت می دهند. علیرضا عباسی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):این هنرمند اولین بار هنگامی که مسجد جامع قزوین را با چندین کتیبه تزئین کرد ، به شهرت رسید. وی در شروع سلطنت شاه عباس در خدمت سردار مهم شاه ، فرهاد خان بود. ولی شاه پس از آگاهی استعداد او به سردار خود دستور داد که این خوشنویس را به دربارش بفرستد. وی بعد از آن خوشنویسی را در دربار شروع کرد و تا بعد از مرگ شاه در دربار ماند. علیرضا مرد بلند همتی بود. ابتدا رئیس خوشنویسان شد و بعد از آن مدتی رئیس کتابخانه ی سلطنتی شد. شاه عباس علاقه و توجه خاصی به وی داشت ؛ به اندازه ای که گاهی بر تخت خود می نشست و شمع در دست می گرفت ، تا علیرضا بتواند در نور آن بنویسد. نوشتن کتیبه های مسجد شیخ لطف الله ، مسجد امام خمینی و چندین کتیبه در صحن امام رضا ازکارهای این استاد است. علیرضا علاوه بر خوشنویسی در نقاشی نیز مهارت خاصی داشت. آقا رضا جهانگیری (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):یکی از مهمترین نقاشان هند است که در دربار جهانگیر شاه به نقاشی مشغول بود. وی اهل هرات و معاصر رضا عباسی می باشد و شیوه ی کارش تقریباً هندی است. محمد شفیع عباسی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): پسر و شاگرد رضا عباسی است که نسبت عباسی توسط شاه عباس دوم به او داده شد. شفیع تحت آموزش پدر نقاشی را شروع کرد. او علاوه بر نقاشی ، در طراحی پارچه و نقاشی گلها مهارت کافی داشت. از مشخصات بیشتر طراحی های شفیع عباسی استفاده از خطوط زیاد و نامنظم در طراحی ها است ( بر خلاف پیشینیان که از خطوط منظم استفاده می کردند.) او طراحی هایی هم به شیوه ی رضا عباسی دارد. از کارهایش ، طراحی یک نقاش پیر است ، که احتمال می رود چهره ی پدرش رضا عباسی باشد.(طراحی شماره 46 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) ) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) افضل الحسینی ( یا افضل حسینی) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):یکی از هنرمندان برجسته ی شیوه ی رضا عباسی است. در کارهایش ویژگی خاص مکتب استادش بیش از پیش مورد مبالغه و اغراق واقع شده است. در نقاشی دو دلداده که هم اکنون در مجموعه ی کلایو موزه ی ویکتوریا آلبرت لندن نگهداری می شود ، شیوه ی رضا عباسی کاملا هویدا است. تعدادی از نقاشی های افضل ، در نسخه ی خطی شاهنامه ی شاه عباس دوم کار شده است. این شاهنامه - که مهمترین آثار نقاشی آن ، مربوط به افضل است - هم اکنون در موزه ی لنینگراد نگهداری می شود. معین مصور (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):محمد معین مصور خوش قریحه ترین شاگرد رضا عباسی و جزو آخرین میراث داران سنت هنری دوران صفوی است. وی در اوایل سده ی یازدهم هجری به دنیا آمد و خود را از نفوذ نقاشی اروپا که در زمان او از رواج خاصی برخوردار بود برحذر داشت. وی در طول زندگی طولانی هنری خود (حدود 72 سال ) بسیار پر کار بوده است و از نظر تعداد کار با کارهای استادش رضا عباسی برابری می کند. معین مصور بسیار باریک بین و به هنرش مطمئن بود و از نقش خود به عنوان انتقال دهنده ی ابتکارات رضا عباسی آگاهی داشت و با احترام تمام نسبت به سنت های هنری او پای بند بود. اولین اثر تاریخ دار او متعلق به 1043 ه. ق بوده و آخرین طراحی اش را در سال 1119 ه. ق کار کرده است. طراحی های او دارای ابعاد تاریخی خاصی است. گاهی آثارش واقعه ای تاریخی و یا یک اتفاق ساده و روزمره را بیان می کند. در حاشیه ی بیشتر طراحی های معین ، توضیح کوتاه و یا بلندی آمده است. به طوری که در یکی از طراحی هایش(شماره 47) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) واقعه ای را که در شهر اتفاق افتاده و همه را غمگین کرده است به تصویر کشیده و در حاشیه آن کل ماجرا را توضیح داده است.طراحی های شماره 48 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)،49 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)و50 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) از آثار این هنرمند است. محمد علی (1044 0 1020 ه. ق ) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): پسر ملک حسین اصفهانی - از نقاشان مکتب اصفهان- در زمان شاه عباس دوم می زیست. محمد علی از شاگردان رضا عباسی بود. از وی علاوه بر آثار زیاد نقاشی و طراحی تک ورقی ، چند نسخه خطی که نقاشی های آن توسط این هنرمند انجام شده، برجای مانده است. آثار تاریخ دار این استاد بین سالهای (44- 1020 ه. ش) کار شده است. از مشخصات فنی آثار این استاد استفاده از رنگ صورتی در طراحی ها و ایجاد نظم و ترتیب در کارهایش است.طراحی های شماره51 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)،52 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)،53 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)،54 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)و55 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)از آثار وی است. محمد یوسف (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): از هنرمندان سنتی اواخر دوران صفوی و شاگرد رضا عباسی که در دوران پادشاهی شاه عباس دوم و شاه سلیمان زندگی می کرد. وی در حفظ شیوه ی استادش کوشا بوده است. این استاد همچون دو هنرمند معاصرش محمد قاسم و محمد علی ، خطوط را در طراحی ها به نرمی تمام کشیده است و به زمینه ی طراحی توجه خاصی به خرج داده است. او سنگها و صخره ها را به ظرافت تمام تصویر کرده و موضوع کارهایش عبارتند از ، زن ، مرد جوان - گاهی به صورت تک نفره و گاهی دو نفره - و دراویش و پرندگان است. وی حدود 1042 ه. ش بدرود حیات گفته است.طراحی های شماره 56 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)[/URL]،[URL="کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند"]57 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)و58 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) از کارهای این هنرمند است. محمد قاسم (حدود 1078) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): وی نیز از هم شاگردی های محمد علی و محمد یوسف بوده است. تشابه زیادی بین آثار این سه هنرمند وجود دارد. هر سه پیرو رضا عباسی بوده اند و سبک ویژه ای را که بر ابداعات استادشان مبتنی بود ، گسترش دادند. محمد قاسم به مصور کردن کتاب نیز پرداخته است و کارهایش نسبت به هم شاگردی هایش از قدرت و تکنیک بالاتری برخوردار است. وی نیز هم چون محمد یوسف در طراحی هایش از رنگ قرمز زیاد استفاده کرده است. مهمترین طراحی او ملاقات حافظ و سعدی(طرح شماره59) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) و ازطراحی های دیگر او جوان و پیر است. منبع : تبیان قاصدک آبی22nd December 2008, 02:55 PMزندگی هنرمندان مکتب قزوین (954 تا 969 ه. ش) شیخ محمد (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-1) مولانا اصغر کاشی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-2) محمدی مصور (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-3) میر مصور (948 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-4) محمد حسین طوطی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-5) صادق بیک افشار (953 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-6) شیخ محمد: (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)مولانا شیخ محمد شیرازی فرزند شیخ کمال - از خوشنویسان معروف خط ثلث در شیراز - بود. شیخ محمد همراه پدرش در سبزوار در دربار ابراهیم میرزا یکی از شاهزادگان صفوی، کار می کرد. بعد از فوت شاه طهماسب و انتقال پایتخت به قزوین و کشته شدن ابراهیم میرزا، شیخ محمد راهی شهر قزوین شده در دربار شاه اسماعیل دوم و سپس در دربار شاه عباس به کار مشغول شد. شیخ محمد از شیوه های چینی در کارهایش پیروی می کرد. طراحی های این استاد از زیبایی شگفت انگیزی برخورداراست. چهره هایی را که او به تصویر کشیده است، همگی از ملاحت خاصی برخوردارند. شیخ محمد احتمالا از اساتید آقا رضا بوده است.(طراحی شماره 20) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)[/URL] [URL="کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند"]مولانا اصغر کاشی: (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)مولانا اصغر، پدر نقاش معروف شاه عباس "رضا عباسی" است. او در ابتدا جزو نقاشان دربار سلطان ابراهیم میرزا در سبزوار بود. با روی کار آمدن شاه اسماعیل دوم به قزوین آمد و جزو اصحاب کتابخانه ی شاه شد. محمدی مصور: (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)محمدی فرزند و شاگرد سلطان محمد بود. در ابتدا در دربار شاه طهماسب در تبریز کار می کرد. سپس در قزوین واصفهان به کار هنری مشغول شد. محمدی در به تصور کشیدن مناظر روستایی و کشاورزی بر پدر خود پیشی گرفت و نبوغ زیادی از خود نشان داد. کارهای این استاد به خاطر موضوع خاص خود از تنوع زیادی برخوردار است. اگر چه او اولین نقاش نیست که از موضوعات حماسی نقاشی ایران فاصله گرفته ولی در شیوه و موضوعات عامیانه و مردمی تاثیر مستقیم او بر نقاشان اوایل عصر شاه عباس، مخصوصاً رضا عباسی مشهود است. کارهای تاریخ دار این استاد مربوط به سالهای (78 –953ه.ش) است. میر مصور (948 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):میر مصور از شاگردان بهزاد بود. ابتدا در تبریز و سپس در قزوین مشغول کار نقاشی بوده است. از آثار مینیاتور این هنرمند، چند نقاش است که در شاهنامه ی شاه طهماسب کار کرده است. از مشخصات طراحی های این هنرمند استفاده از خطوط روان است.طرح شماره21 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)از آثار این هنرمند است. محمد حسین طوطی (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):استاد حسین طوطی در قزوین متولد شد و در سال (1005ه.ش) در تبریز از دنیا رفت. وی از شاگردان سلطان محمد وآقا میرک به شمار می رود. او مقام مهم ریاست نقاشان دربار را در زمان شاه اسماعیل دوم عهده دار بود. صادق بیک افشار (953 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): این هنرمند در دوران شاه طهماسب اول به عنوان نقاش وارد دربار شد و زیر نظر میرصنیع خوشنویس و استاد نقاش مولانا مظفرعلی تعلیم دید. او علاوه بر این که نقاش چیره دستی بود، نویسنده و شاعر هم به شمار می رفت. صادق بیک در زمان شاه عباس به عنوان رئیس کتابخانه ی سلطنتی منصوب شد؛ ولی بعد از مدتی به خاطر سختگیری بیش از حد و درگیری با اطرافیان، از مقام خود معزول شد و ریاست کتابخانه به خوشنویس معروف علیرضا عباسی واگذار شد. صادق بیک علاوه بر نقاشی های زیاد به صورت تک ورقی، یک کتاب به نام "انوار سهیلی" تالیف کرده که در آن حدود 107 مینیاتور ترسیم شده است. حدود نه کتاب دیگر نیز در موضوعات مختلف نوشته، همچنین رساله ای ارزشمند درباره ی تئوری نقاشی، تالیف کرده است. صادق بیک معاصر هنرمند جوان رضا عباسی بود. بین او و این استاد جوان رقابت خاصی وجود داشت. صادق بیک می کوشید که کار خود را تایید کرده و استاد جوان را مغلوب کند. وی علی رغم این تلاشها نتوانست به زیبایی رضا عباسی نقاشی کند. بیشتر کارهای صادق فاقد احساس بود او تنها به ارائه ی سنتهای کلاسیک نقاشی ایران پرداخته است. صادق بیشتر کارهایش را در قزوین و اصفهان انجام داده و در اواخر کار تحت تاثیر آثار رضا عباسی قرار گرفته و تقریبا بسیاری از آثار او شبیه کارهای وی است. طرح شماره 23 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) از کارهای این هنرمند است. منبع : تبیان قاصدک آبی22nd December 2008, 02:57 PMزندگی نامه هنرمندان مکتب بخارا (قرن دهم هجری ) محمود مذهب (حدود 913 ه. ش): استاد محمود از مهمترین نقاشان مکتب بخارا است. وی علاوه بر نقاشی، تذهیب کار ماهری نیز بود و به این نام مشهور شده بود. محمود مذهب در زمان اُزبکها از هرات به بخارا تبعید شد و در بخارا به رواج شیوه های مکتب هرات پرداخت و حدود سی سال به این شیوه کارکرد. استاد محمود از شاگردان بهزاد و خوشنویس معروف، میرعلی هروی بود. عبدالله نقاش (حدود 953 ه. ش ): عبدالله ازنقاشان مکتب بخارا و شاگرد استاد محمود مُذهب بود. عبدالله شیوه ی استادش را ادامه و گسترش داد. در دو نسخه خطی دیوان جامی از مجموعه دموت، آثار این هنرمند به چشم می خورد. او چهره ها را بسیار ظریف طراحی کرده است. منبع : تبیان قاصدک آبی22nd December 2008, 02:58 PMزندگی نامه نقاشان مکتب بغداد عبدالله بن فضل: مشهورترین نقاش مکتب بغداد است. وی حدود سالهای 600 ه.ش به بعد می زیست. نقاشی های متن کتاب «خواص الادویه» از آثار این هنرمند است. تعدادی از نقاشی های این کتاب در مجموعه ی دکتر سار در برلین و دکتر مارتین در استکهلم نگهداری می شود. یحیی بن محمود واسطی: ( سال 715 ه. ش) از هنرمندان مکتب بغداد است. وی حدود نسخه ای از مقامات حریری را نگاشته است که در آن بیشتر از صد تصویر، نقاشی شده است. این نسخه هم اکنون در کتابخانه ملی پاریس نگهداری می شود. منبع : تبیان قاصدک آبی22nd December 2008, 02:59 PMزندگی نامه هنر مندان مکتب تبریز (888 تا 954 ه.ش) آقا میرک (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-1) سلطان محمد (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-2) صادق (حدود 898 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-3) مولا نا مظفرعلی (شاه مظفر) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-4) سیاوش (948 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-5) شاه قلی نقاش (908 ه. ش ) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-6) معین الدین (938 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند-7) آقا میرک (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):جلال الدین حسینی معروف به آقا میرک از بهترین شاگردان بهزاد است. وی از سادات اصفهان بود و در دربار شاه طهماسب کار می کرد. از این هنرمند چندین تابلوی مینیاتور در شاهنامه ی شاه طهماسب و خمسه ی نظامی بر جای مانده است. وی بعضی از نقاشی هایش را روی عاج فیل می کشید.طراحی شماره 11 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) از آثار این هنرمند است. آقا میرک شاگردان زیادی تربیت کرد که از جمله ی آن ها استاد ملک محمد قاسم، میرزاعلی، شاه قلی نقاش و محمود حسین طوطی می باشد. سلطان محمد (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):از شاگردان پرکار و با استعداد بهزاد بود. او دوران جوانیش را در هرات در درباره سلطان حسین گذراند. سپس همراه بهزاد به تبریز مهاجرت کرد. وی مدتی مدیریت کارگاه نقاشی شاه طهماسب را بر عهده داشت و از دوستان نزدیک شاه طهماسب به شمار می رفت که به او نقاشی می آموخت. سلطان محمد علاوه بر نقاش، منبت کار، طراح نقشه ی قالی و پارچه های ابریشمی بود و در صحافی نیز مهارت کافی داشت. او مدتی رئیس تذهیب کاران کارگاه شاه طهماسب شد. بیشتر آثار سلطان محمد در شاهنامه ی شاه طهماسب و دیوان نظامی کار شده است.طراحی های شماره 12 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)و13 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) از آثار این هنرمند است. سلطان محمد در سال 933 ه. ش از دنیا رفت. صادق (حدود 898 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند):از شاگردان بهزاد بود و بیشتر آثارش را به اسم بهزاد امضاء کرده است. وی در زمره ی کسانی بود که بیشتر به طراحی اهمیت می داد. شیوه کار صادق، خیلی به استادش نزدیک است. صادق در آثار طراحیش، خطوط را بسیار لطیف و روان طراحی کرده است.طراحی شماره 14 (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند)از کارهای این استاد است. مولا نا مظفرعلی (شاه مظفر) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): مظفرعلی از شاگردان و خواهر زاده ی بهزاد است. پدر او حیدرعلی اهل تربت بود. مظفرعلی از مهمترین نقاشان دربار شاه طهماسب بود، در زمانی که پایتخت صفویان به قزوین انتقال یافت وی نیز به قزوین رفت و نقاشی های تالار چهل ستون و قصر شاهی را به انجام رسانید. از ویژگی های این هنرمند استفاده ی زیاد او از رنگ طلائی در کارهایش است. چند نقاشی از نسخه ی خطی خمسه ی نظامی به امضای این هنرمنداست. مظفرعلی در خوشنویسی نیز استاد بود. سیاوش (948 ه. ش) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): سیاوش جرجانی از شاگردان حسن بغدادی بود (حسن بغدادی یکی از هنرمندان مطلا کار دربار شاه طهماسب بود.) سیاوش کار نقاشی را در یک دوره ی طولانی در دربار شاه طهماسب انجام داد. بعد از مرگ شاه طهماسب، سیاوش به قزوین آمد و در درباره شاه اسماعیل دوم و شاه عباس مشغول شد. او اواخر عمرش را در اصفهان گذراند. از شاگردان مهم سیاوش استاد محراب بود که بعداً رقیب او شد. شاگرد دیگرش نیز ولی جان تبریزی بود. طراحی های سیاوش از زیبایی و لطافت خاص برخوردار است. کارهای او در ترکیب بندی، سرمشق دیگر هنرمندان بود. شاه قلی نقاش (908 ه. ش ) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند): شاه قلی اهل تبریز بود و جزو نقاشان دربار شاه طهماسب به شمار می رفت. او مدتی هم در دربار سلیمان خان قانونی، سلطانی عثمانی، به نقاشی اشتغال داشت. وی از شاگردان آقا میرک بود. از مهترین آثار این هنرمند� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 493]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن