تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815085898




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازی منصفانه در ورزش


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

بازی منصفانه در ورزش   نويسنده:دکتر رحیم رمضانی نژاد  

ورزش، پروراندن و وزیدن روح و جسم و مسابقه و رقابت با خود و دیگران است. وقتی که ورزش به سمت رقابت و مسابقه جدی پیش می رود، نگرش ها و تاملات ذهنی و روانی خاصی نیز در آن اهمیت می یابد. بازی منصفانه نقطه پیوند نگرش های مثبت ذهنی به ورزش و با روح درستی و حقیقت آن و پیروی از قوانین است. از طریق تعمیق و گسترش مفهوم عملی بازی منصفانه می توان به توسعه ورزش و حمایت از آن در مقابل تهدیدکننده کمک کرد. افتخار واقعی در ورزش با نمایش روح درستی و تلاش یا پیروزی با پیروی از اصول پذیرفته شده قانونی و اخلاقی به دست می آید. در شرایط اجتماعی و فرهنگی جدید توسل به تخلف، دوپینگ، تقلب و شکست قوانین چهره جدیدی از ورزش حرفه ای و نخبه گرایی را به نمایش گذاشته است که در آن رفتار غیرمنصفانه تعجب آور نیست. برخی برآنند که اساس و بنیاد اجتماعی بازی منصفانه از دست رفته است و بدون تغییر ساختارهای اجتماعی ورزش، نمی توان رفتار غیرمنصفانه را از بین برد. متاسفانه بسیاری از یافته های علمی، فنی و ابزارهای مصنوعی نیز در جهت برد و پیروزی قرار گرفته است، درصورتی که باید درخدمت تولید عالی ترین و زیباترین اجراهای ورزشی باشد. با این وجود، ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی و فرهنگی حامل پیام ها و ارزش های زیادی است که همیشه در دوره های مختلف زندگی بشری آشکار بوده است ولی در ورزش قهرمانی و حرفه ای، تفکر پیروزی به هر قیمت، قدرت اقتصادی و تجاری در ورزش به تقلب، خشونت، دوپینگ و سایر رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی منجر شده است که می توان از آن به عنوان یک بحران اخلاقی یاد کرد نه بحران امکانات، برنامه و فن آوری. این فرآیند با بسیاری از قوانین ورزشی، هنجارها و ارزش های جامعه امروزی نیز سازگار نیست و از طرف دیگر قوانین و هنجارهای اخلاق عمومی جامعه نیز توانسته است از مشکلات ورزش قهرمانی در این زمینه بکاهد. بنابراین اصلاح و تدوین مجموعه قوانین و استانداردهای اخلاقی برای حل این بحران ضرورت پیدا کرده و ایده بازی منصفانه نیز تلاشی برای سازگاری مجدد ورزش با اخلاق است. ● بازی منصفانه در فرهنگ ایرانی   مفهوم بازی منصفانه در فرهنگ ملی و دینی ایران پیشینه ای طولانی و عمیق دارد، اعتقاد به پرورش مرد خرد و مرد عمل در ایران باستان موجب شد که هیچگاه ریاضت یا ورزش گرایی محض بر زندگی فردی و اجتماعی ورزشکاران مستولی نشود. در حقیقت پهلوانان، مظهر واقعی شعار پندار نیک و کردار نیک یا بنابر نظر هرودت، راست گویی (راست کرداری) بودند؛ کسانی که حتی حافظ جان و مال مردم نیز تلقی می شدند. آنان نه فقط در میدان ورزش، منصفانه رقابت می کردند بلکه در عرصه زندگی نیز جوانمرد بودند. جوانمردی در ایران، رابطه تنگاتنگی با اخلاق و مذهب دارد، در بسیاری از داستان ها و اشعار می توان پیوند میمون ورزش و اخلاق را در ایران مشاهده کرد. بنابراین اول ورزش و دوم اخلاق وجود ندارد. این حس نیاز به وجود قهرمان، پهلوان و الگو در همه فرهنگ ها وجود دارد؛ همان طور که فرهنگ ملی نمی تواند بدون قهرمان و الگو باشد، فرهنگ ورزشی نیز نمی تواند بدون قهرمان و الگو باشد به ویژه اینکه امروزه در کشور ما، قهرمان ورزشی از اولین الگوهای انتخاب برای نوجوانان و جوانان محسوب می شوند. بنابراین پسندیده است در کشور سرمایه گذاری بیشتری در جهت نه فقط گسترش بازی منصفانه بلکه اساسا گسترش جوانمردی در عرصه ورزش و زندگی ورزشی قهرمانان انجام گیرد. حضرت علی (ع) سمبل و نمونه واقعی جوانمردی و پهلوانی در کل جهان است، همان طور که پیامبر اکرم (ص) درباره او می گوید: «جوانمردی جز علی نیست.» از این رو اگر حضرت علی، مظهر حفظ مکتب وحدت و عدالت در عصر خودش در نظر گرفته شود؛ از عدالت او می توان در عرصه ورزش نیز سود جست و جوانمردی، درستی و دوستی در رقابت های ورزشی نیز می تواند نشانه هایی از عدالت جویی (رقابت برابر) ورزشکار باشد. شاگردان مکتب علی از پوریای ولی و سایر پهلوانان گمنام در طول تاریخ این کشور نیز چنین بودند. گفته های مرحوم غلامرضا تختی نیز مربوط به دوره ای است که ورزش حرفه ای درحال فرسایش اخلاقی و اعمال غیرعاقلانه بود؛ او پس از دریافت مدال طلای المپیک ۱۹۵۶ ملبورن گفت: «پیروزی برای مدال نیست، مدال فقط وسیله ای است که پیروزی را به یاد می آورد و زنده می کند. با این قهرمانی چیزی بر مغزم و وزنم اضافه نشد، من همان رضا بودم فقط دیگر احساس حقارت نداشتم.» این گفته ها نشان می دهد که مدال و قهرمانی برای یک جوانمرد و پهلوان فقط بخشی از زندگی است، همان طور که دیگران گفته اند: در پیروزی، همه چیزی نیست و آن فقط یک چیز است. در فرهنگ ما، قهرمان و پهلوان، فقط مظهر قدرت بدنی و ورزش نیست؛ از نظر فلسفی نیز پهلوان، سمبل وحدت و انسجام سه بعد جسم، ذهن و روان است، سه جنبه ای که در او باید به یک کل کامل ارتقا یابد. در تمدن غرب نیز از زمان افلاطون و تاکنون افراد زیادی به یک فلسفه اخلاقی در تربیت بدنی و ورزش اعتقاد داشتند، به طوری که امروزه ورزش به عنوان یک نماد شبه مذهبی تعریف شده است و قهرمانی در کنار ورزشکارانی با ارزش شمرده می شود. با این وجود در فرهنگ ایرانی، فرد به بهانه تربیت و برتری جسمانی نه فقط حق ندارد به دیگران آسیب برساند (حمایت و مراقبت از دیگران)؛ بلکه حتی حق ندارد به خودش هم آسیب برساند (دوپینگ و افراط در تمرین). چنین رویکردی در تعمیق مفهوم بازی منصفانه بسیار سودمند و موضوعی فراتر از رفتار اجباری (پیروی از قوانین) تلقی می شود. منبع:روزنامه ایران ورزشی ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : hojat20  
#سرگرمی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن