تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814796896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاورمعاونت آموزش قوه قضائيهرسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي تخصصي شده استنقش دستگاه قضائي در پايداري محيط زيست حياتي است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: مشاورمعاونت آموزش قوه قضائيهرسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي تخصصي شده استنقش دستگاه قضائي در پايداري محيط زيست حياتي است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي مشاور معاونت آموزش قوه قضائيه با اشاره به والا بودن جايگاه محيط زيست در قوانين عادي كشور، گفت:با برگزاري دوره هاي تخصصي رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي امر رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي از رسيدگي عمومي به رسيدگي تخصصي وارد شده است.


به گزارش خبرنگار موج؛ علي مهاجري مشاور معاونت آموزش قوه قضائيه و نماينده آموزش در سازمان حفاظت محيط زيست امروز در نشست مطبوعاتي همايش حقوق محيط زيست و تعالي همه جانبه ي كشور، جايگاه محيط زيست در نظام حكومتي كشور را جايگاه برجسته و والايي عنوان كرد و گفت: اصل 50 قانون اساسي به عنوان قانون مادر، ركن و قانون متضمن اساس و اركان حكومت دليل محكمي بر جايگاه والاي محيط زيست در كشور است.
وي افزود: اين اصل برگرفته از نگاه ديني است كه در نگاه ديني اهتمام به حفظ محيط زيست تمام موجودات مانند حيوانات، گياهان ، آبزيان وغيره تاكيد شده است.
مهاجري خاطرنشان كرد: والا بودن جايگاه محيط زيست در قوانين عادي نيز نمايان و برجسته است، زيرا محيط زيست هديه الهي بوده و درنگاه قرآني ، احاديث و روايات بر ضرورت حفظ و پايداري اين جايگاه تاكيد شده است.
وي با اشاره به نقش مهم دستگاه قضائي كشور در پايداري محيط زيست، بيان كرد: اين نقش از طريق اعمال و اقدامات قضائي نمايان مي شود.
مهاجري تصريح كرد: اقدامات قضائي آنچه را كه قوانين در مورد حفظ جايگاه محيط زيست مورد تاكيد قرار داده اند، در صحنه اجتماع جاري نموده و به آن عينيت مي بخشد. همچنين قوانين و مقررات حوزه محيط زيست با تصميمات مراجع قضائي عينيت مي يابد.
مشاور معاونت آموزش قوه قضائيه اظهارداشت: طبق قوانين قوه قضائيه به گزارشات مامورين سازمان محيط زيست اعتبار گزارشات ضابطين داده شده كه اين اعتبار درصحنه عمل همان حيات بخشيدن به قانون است.
وي بخشي از اقدامات دستگاه قضائي در خصوص حفظ محيط زيست را آراء محاكم ذكر كرد و افزود: گنجينه دستگاه قضائي مملوء از آرايي است كه طي يك دادرسي منصفانه و عادلانه در جهت حمايت از محيط زيست صادر شده اند كه اين آرا هر يك به تنهايي پاسداري از محيط زيست به عنوان ميراث گذشتگان و سرمايه اي براي آيندگان را نشان مي دهد.
مهاجري خاطرنشان كرد: عرصه پيشگيري بخش ديگري از اقدامات قوه قضائيه جهت حفظ محيط زيست است كه بر اساس سياست هاي رييس قوه قضائيه بخش نامه هاي متعددي نظير تشكيل شوراي حفظ حقوق بيت المال و اراضي ملي صادر شده كه حاكي از حمايت ارزشمند از جايگاه محيط زيست در كشور است.
وي با اشاره به اقدامات آموزشي دستگاه قضائي كشور براي حفظ و حمايت از محيط زيست، افزود: در راستاي تاكيدات مقام معظم رهبري و همچنين سياست هاي قضائي اعلامي توسط رييس قوه قضائيه، معاونت آموزش نسبت به طراحي و برگزاري دوره هاي تخصصي رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي اقدام كرده است.
مهاجري ادامه داد: به منظور ارتقاء سطح دادرسي و رسيدگي علمي، فني و تخصصي به اين پرونده ها قضات منتخب سراسر كشور با حضور در تهران در اين دوره ها شركت مي كنند، لذا امر رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي از رسيدگي عمومي به رسيدگي تخصصي تبديل شده است.
مشاور معاونت آموزش قوه قضائيه با اشاره به طراحي كارگاههاي آموزشي براي داوطلبان امر قضاوت، اظهارداشت: شركت دراين كارگاهها در دوره كارآموزي قضائي الزامي شده كه ديد مهمي به كارآموزان قضائي اعطاء مي كند تا تعرض به محيط زيست را به معناي اعم با حساسيت، جديت و دقت دنبال كنند.
مهاجري تدوين برنامه نشست هاي قضائي را از ديگر برنامه هاي آموزشي قوه قضائيه در جهت ارتقاء محيط زيست اعلام كرد و گفت: با توجه به اين كه امكان سوء استفاده متعديان به محيط زيست به دليل اجمال، ابهام ، سكوت و يا تعارض در قوانين اين بخش وجود دارد قوه قضائيه با تدوين اين برنامه قضات را با راهكار قانوني و قابل اجراي منبعث از تفسير قضائي آشنا مي كند تا آن را به عنوان رويه اي عملي در دادسراها و دادگاهها به اجرا گذارند.
وي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري بر توسعه آموزش هاي عمومي مرتبط با امر قضا بيان كرد: در اين راستا قوه قضائيه نسبت به تهيه و تدوين بروشورهاي مرتبط با محيط زيست اقدام كرده است.
مهاجري خاطرنشان كرد: برگزاري دوره هاي آموزشي در مراكز استانها براي قضات مسئول رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي ، تدوين متون آموزشي مرتبط با محيط زيست و تهيه جزوات و مقالات علمي- آموزشي و كاربردي از طريق درج در پيام آموزش و ارسال رايگان براي قضات مسئول رسيدگي به پرونده هاي زيست محيطي از ديگر فعاليت هاي آموزشي قوه قضائيه براي حمايت و حفاظت از محيط زيست در كشور است.
وي در پايان تصريح كرد: متون قانوني كافي براي بيان اهميت محيط زيست، نگاه بلند مقام معظم رهبري ، رسالت مذكور در قانون اساسي و رسالت دستگاه قضائي در جهت حمايت و حفاظت از محيط زيست بهترين انگيزه و مبنا براي همكاري قوه قضائيه با سازمان حفاظت محيط زيست براي برگزاري همايش حقوق محيط زيست و تعالي همه جانبه ي كشور است.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن