تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814796621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صاحب‌نظران در همايش عبدالقادر مراغي: هنر فاخر ايراني را بايد احيا كرد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: صاحب‌نظران در همايش عبدالقادر مراغي: هنر فاخر ايراني را بايد احيا كرد
جام جم آنلاين: همايش بين‌المللي بررسي آثار و انديشه‌هاي عبدالقادر مراغي، دانشمند و موسيقيدان بزرگ قرن هشتم هجري روز گذشته در حالي در مراغه، زادگاه اين هنرمند بزرگ ايراني برگزار شد كه صاحب‌نظران و كارشناسان بر احياي دوباره آثار اين هنرمند از سوي هنرمندان امروز ايران تاكيد كردند.


حجت‌الاسلام ‌و المسلمين محمد تقي پورمحمدي، امام جمعه مراغه كه در اين مراسم به عنوان مهمان ويژه حضور يافته بود، گفت: موسيقي فاخر اسلامي هيچ‌وقت از سوي صاحبان راي و عقيده درفقه اسلامي رد نشده است اما بايد آن را از موسيقي حرام جدا كرد.

وي در ادامه با اشاره به تاريخچه موسيقي و بزرگان موسيقي ايراني در دوران اسلامي افزود: بخوبي مي‌توان اين موضوع را مشاهده كرد كه دو سده بعد از حضور عبدالقادر مراغي در موسيقي ايران، كشورهاي ديگر همسايه ايران و بويژه كشورهاي عربي با تاثيرپذيري از اين ديدگاه به روايت موسيقي پرداخته‌اند.

در ادامه اين مراسم، فرهاد فخرالديني موسيقيدان و سازنده موسيقي متن سريال ماندگار امام علي(ع) كه نگارش اين اثر از سوي وي بر اساس شيوه و اسلوب نگارشي موسيقي عبدالقادر مراغي انجام شده است، طي سخناني برگزاري اين همايش را موجب بازيابي ريشه‌هاي اصلي هنر در كشورمان دانست و افزود: ما با بزرگداشت و احياي آثار هنرمندان فراموش شده ايراني مي‌توانيم آينده هنر و موسيقي را در ايران ترسيم كنيم.

وي افزود: اين يك واقعيت است كه اكنون در سراسر جهان با توجه به بهره‌گيري تئوري موسيقي ايراني از تعريف‌هاي اروپايي، بسياري اين هنر ايراني را با تعريف‌هاي هنر غربي مي‌سنجند و بررسي آرا و انديشه‌هاي هنرمنداني چون عبدالقادر مراغي مي‌تواند اين امكان را به ما بدهد كه هنر ايراني را آن‌طور كه شايسته است به جهان معرفي كنيم.

در ادامه اين مراسم، داريوش طلايي موسيقيدان و دبير علمي اين همايش نيز طي سخناني عبدالقادر مراغي را از نوادر و نوابغ زمان خويش دانست كه تا امروز همچون يك اسطوره يا شخصيتي افسانه‌اي در موسيقي مورد احترام فرهنگ‌هاي ايراني، افغاني، آسياي مركزي و تركيه بوده است.

به گفته وي، اين همايش آغاز فعاليت‌هاي عملي فرهنگستان هنر در زمينه بازسازي و تشكيل كار گروه‌هايي براي كشف كاربرد‌هاي عملي و علمي آثار اين هنرمند بزرگ ايراني خواهد بود.

همايش بين‌المللي بررسي آثار و انديشه‌هاي عبدالقادر مراغي، دانشمند و موسيقيدان بزرگ قرن هشتم و نهم هجري روز گذشته با ارائه مقالاتي از سوي صاحب‌نظران داخلي و خارجي ادامه يافت. اين همايش پس از 2 روز برپايي، امروز در مراغه به كار خود پايان مي‌دهد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن