تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى‏انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804313208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاى جامعه علمى و تحقيقاتى ايران در سال 86پيش به سوى نوآوري


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: دستاوردهاى جامعه علمى و تحقيقاتى ايران در سال 86پيش به سوى نوآوري
گزارش از: سميه حسينى

توليد نوآورى و شكوفايى در عرصه‌هاى مختلف در ذات ايرانيان نهفته است و اين هديه‌اى الهى است كه خداوند به ايرانيان اعطا فرموده است. على‌رغم شرايط خاصى كه در سال گذشته براى كشورمان وجود داشت اما محققين ايرانى دست‌ از تلاش برنداشتند و با كوشش فراوان به تحقيق و پژوهش پرداختند. تداوم روند رشد كمى و كيفى توليدات علمى كشور در عرصه‌هاى مختلف بين‌المللى با موفقيت‌هاى با ارزشى همراه بوده و چشم‌اندازهاى اميدبخشى را در افق آينده علمى كشور و جهان را به ارمغان آورده است.

توليدات علمى محققان كشورمان براساس آمار موسسه اطلاعات علمى )TST( درسال 2007 با افزايش شمار مستندات علمى ايران به 9 هزار و 65 مستند شامل هفت هزار و 584 مقاله موجب شده تا رتبه علمى ايران از نظر ميزان كل توليدات علمى نمايه شده با هفت پله صعود نسبت به سال 2006 به جايگاه سى‌ام در دنيا ارتقا پيدا كند. همه اين شرايط باعث شد تا ناظران علمى جهان دانشمندان ايرانى را تحسين كنند.

آنچه كه مسلم است اينكه سال 86 صرف‌نظر از دستاوردها و موفقيت‌هاى علمى حاصل شده از لحاظ تاكيد بر اهميت علم و پژوهش در سطح مسئولان عالى كشور و به تبع آن سطوح مختلف مديريتى و اجرايى كشور نيز با نقطه عطف‌هاى بزرگى همراه بود.

روزنامه رسالت به سبب اهميتى كه براى كشفيات، اختراعات و توليدات علمى و پژوهشى در عرصه‌هاى مختلف قائل است باب جديدى را باز كرد و فرصتى را فراهم نمود تا دانشمندان، مبتكران و مخترعين بتوانند در اين صحنه توليدات خودشان را عرضه دارند.

براى ورود به اين بحث بر آن شديم تا ابتدا، برخى توليدات علمى و پژوهشى در عرصه‌هاى مختلف سال گذشته را بررسى كرده و معرفى نماييم.

واكسن جديد “اوريون”

درخصوص اين كشف مهم دكتر محمد تقويان مسئول بخش توليد واكسن‌هاى ويروسى موسسه توليد واكسن و سرم‌سازى رازى به رسالت توضيحاتى ارائه كرده و گفت: نخستين حسن اين واكسن، بومى بودن آن است و دوم اينكه عوارض جنبى آن كمتر از سويه‌هاى ديگر است و با بالاترين سويه‌هايى كه در انحصار شركت‌هاى آمريكايى قرار دارد، برابرى مى‌كند. همچنين اين سويه‌ روى سلول‌هاى انسانى تهيه شده و عوارض جانبى آن بسيار كمتر و خطرات جزيى كه از ماهيت برخى از واكسن‌هاست كمتر مى‌شود. كارهاى تحقيقاتى روى اين واكسن‌ تا 99 درصد انجام شد و تنها كارهاى ادارى جزيى مربوط به ثبت آن و ورود به خط توليد باقى‌مانده است. در حال حاضر هم توليد آزمايشگاهى واكسن آغاز شده است.

سلولى براى درمان ديابت

معاون اجرايى مركز تحقيقات فرآورده‌هاى پيوندى درخصوص اين كشف گفت: ترميم لوله گوارش با استفاده از غضروف دنده اجساد، تهيه پودر استخوان براى اعمال فك، صورت و دندانپزشكي، آماده‌سازى پوست پيوندى براى بيماران سوختگى و آماده‌سازى عروق براى بيماران ديابتى “وباى پس” قلب از برنامه‌هاى تحقيقاتى مهم اين مركز است.

توليد در خارج از رحم در ايران

مسئول بخش ژنتيك مركز تحقيقات بارورى و نابارورى يزد با اشاره به تولد نخستين نوزاد حاصل از بلوغ تخمك در خارج رحم در ايران گفت: سال‌هاست كه در مراكز تحقيقاتى متعدد بارورى و نابارورى در كشور در زمينه بالغ شدن تخمك در خارج از رحم و در محيط آزمايشگاهى كارهاى زيادى انجام مى‌شد و از آنجا كه اين روش نياز به محيط ويژه آزمايشگاهى و اضافه كردن مواد خاصى است از اين رو هيچ ‌كدام منجر به تولد نوزاد نشده بود كه محققان در مركز تحقيقات بارورى و نابارورى يزد موفق شدند با جداسازى تخمك نابالغ از مادر و نگهدارى آن در شرايط ويژه و بالغ كردن و لقاح آن با اسپرم درخارج از رحم و انتقال آن به رحم مادر، براى نخستين بار در كشور نوزادى را به اين روش موسوم به IVM به دنيا بياورند.

ساخت ميكروسكوپ‌هاى STM

ايران با ساخت اين ميكروسكوپ به جمع پنج كشور صاحب فناورى ساخت ميكروسكوپ‌هاى تونلى روبشى STM كه از پيشرفته‌ترين تجهيزات مورد استفاده در تحقيقات نانو فناورى است، پيوست.

رئيس مركز تحقيقات علوم و تكنولوژى در دانشگاه علوم پزشكى گفت: دستگاه STM توانايى ارائه تصاوير دو و سه بعدى در ابعاد نانومتر را دارد و قادر است از تمام نانوساختارهاى آنتى بادي، پروتئين‌ها، مولكول‌هاى DNA و ... تصويربردارى كند كه براى كارايى اين ميكروسكوپ‌ها تصاوير تهيه شده با آن از نمونه‌هاى استاندارد با تصاوير گرفته شده از دستگاه‌هاى خارجى مطابقت داده شد كه حاكى از برابرى كيفيت تصاوير دستگاه‌هاى ايرانى با نمونه‌هاى مشابه خارجى بود.

توليد داروى خوراكى تالاسمي

متخصصان صنايع دارويى كشورمان به عنوان دومين كشور جهان موفق به توليد داروى خوراكى “فراسيروكس” براى بيماران تالاسمى شدند. با دستيابى صنايع دارويى كشورمان به اين دارو كه با نام قرص “اسورال” توليد شده است، بيماران تالاسمى از داروى تزريقى دسفرال بى‌نياز خواهند بود. دفراسيروكس جديدترين دارو براى تسهيل دفع آهن در بيماران تالاسمى است كه به شكل خوراكى و يكبار در روز قابل مصرف است.

توليد نوزاد به روش هيپنوتيزم

براى اولين بار بود كه يك مادر با عمل سزارين به روش هپينوتيزم در ايران فرزندش را به دنيا آورد. متخصص هيپنوتيزم و هيپنوتراپى كه اين فرزند را به دنيا آورد گفت: هيچ مستندى در دنيا وجود ندارد كه شبيه به اين باشد و در حقيقت اولين در دنياست.

ساخت نخستين چسب بافتى هوشمند جهان

رئيس دانشگاه علوم پزشكى شهيد بهشتى درخصوص اين موفقيت بزرگ جهانى گفت: برخلاف نمونه‌هاى ساخته شده در جهان اين كشف جديد از خاصيت كشسانى بسيار بالا و از تمامى فاكتورهاى مورد در رشد برخوردار است. دكتر زالى گفت: پس از قريب به 60 سال كه چسب بافتى در دنيا مورد استفاده قرار گرفته و رشد آن به دليل مشكلات عديده كه چسب‌هاى بافتى براى نسوج انسانى ايجاد مى‌كنند از بقيه تكنولوژى‌هاى عقب مانده براى نخستين بار در دنيا محققان اين دانشگاه چسب بافتى‌اى طراحى كرده‌اند كه هيچ يك از مشكلات نسل قبل را ندارد.

كشف راز پيچ خوردن طناب

مهدى حبيبي، پژوهشگر مركز تحصيلات تكميلى در علوم پايه زنجان با همكارى دو محقق اروپايى در مطالعات آزمايشگاهى كنترل شده خود موفق به كشف علت ديناميك ايجاد حالت مارپيچ و حلقه شدن طناب‌هاى لاستيكى شدند. وقتى يك صخره‌نورد طنابى را مى‌اندازد، در اين رشته طناب وقتى روى زمين بيفتد مجموعه‌اى از حلقه‌هاى مارپيچى شكل مى‌گيرد اين محققان توانسته‌اند در آزمايش‌هايشان حركت‌هاى شگفت‌انگيز در پشت آن پديده را شناسايى كنند.

ساخت سامانه پليمرى انتقال داروى سرطان سينه

محققان دانشگاه اميركبير با همكارى پژوهشگران پژوهشگاه پليمر و پتروشيمى ايران موفق به تهيه نوعى سامانه نوين داروسازى براى درمان سرطان سينه شدند. اين سيستم جديد دارو سازى كه براى ساخت آن از پليمر “پلى كاپر و لاكتون فومارات” استفاده شده است و مى‌تواند براى بارگذارى داروى تاموكسفين سيترات مورد بهره‌بردارى قرار گرفت و بدين‌ترتيب با استفاده از آن يك سيستم دارويى قابل تزريق براى رهايى طولانى مدت اين دارو در بيماران مبتلا به سرطان سينه تهيه كرد.

دكتر حميد ميرزاده كه با همكارى دكتر محمد ايمانى و دكتر شهريار شريفى اجراى طرح را برعهده داشت گفت: اين نوع پليمر براى نخستين بار در دنيا با شفافيت بسيار بالا طى مدت چهار سال و در پژوهشگاه پليمر ساخته شده و مى‌توان با تكميل طرح آن را در انتقال داروهاى خاص سرطان‌هاى ديگر نيز استفاده كرد.

دستيابى ايران به فناورى افزايش نرم‌افزار سرعت رايانه‌هاى معمولى تا حد ابر رايانه‌ها

پژوهشگران ايرانى موفق به طراحى نرم‌افزارى راهبردى شدند كه دستيابى به سرعت عمل ابر رايانه‌ها را با استفاده از رايانه‌هاى معمولى امكان‌پذير مى‌كند.

دكتر محسن شريفى رئيس دانشكده مهندسى كامپيوتر دانشگاه علم و صنعت و مجرى اين طرح با معرفى آن به عنوان يك نرم‌افزار سيستمى و بنيادى براى انجام محاسبات پيچيده و سنگين كه براى اولين بار در دنيا در سطح هسته سيستم عامل‌ها پياده سازى شده است. گفت:‌ اين نرم‌‌افزار تحت نام - “سى شريفي” )C-sharifi( اين امكان را فراهم مى‌كند تا يك سيستم عامل شبكه‌ايى متداول به يك سيستم عامل مديريت كلاستر تبديل شد و اين امكان را فراهم مى‌كند كه داده‌هاى حجيم به سرعت مورد پردازش موازى و توزيع شده قرار گيرند و بتوان بر روى يك دسته از داده‌ها پردازش‌هايى با حجم عملياتى را اجرا كرد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 516]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن