تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819655295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساز مخالف با دولت تا آخرين لحظهدو فوريت لايحه جبران خشكسالي و تنظيم بازار هم تصويب نشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ساز مخالف با دولت تا آخرين لحظهدو فوريت لايحه جبران خشكسالي و تنظيم بازار هم تصويب نشد
رئيس جمهور چهارشنبه گذشته گفته بود دولت براي مقابله با خشكسالي، لايحه دو فوريتي به مجلس ارائه كرد. دو فوريت آن هم به خاطر اين بود كه چون مجلس هفتم در روزهاي آينده به پايان مي‌رسد و مجلس جديد يك ماه براي تشكيل كميسيون‌ها وقت صرف مي‌كند، براي مقابله با خشكسالي كه كشاورزان را با آسيب مواجه كرده است، وقت باشد.
مجلس هفتم در آخرين جلسه علني خود بالايحه دو فوريتي دولت براي جبران عوارض خشكسالي و واردات كالاهاي اساسي مخالفت كرد تا ساز مخالف با دولت را تا آخرين لحظات اين مجلس همچنان نواخته باشد.

به گزارش رجانيوز، نمايندگان مجلس در چهارصد و بيست و هشتمين و آخرين جلسه علني امروز خود به بررسي لايحه اصلاح جداول شماره 4 و 8 قانون برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه سال 1387 كل كشوردر خصوص خشكسالي پرداختند و پس از صحبت‌هاي موافقين و مخالفين اين لايحه، به دو فوريت آن راي ندادند.

اين نمايندگان در حالي به دو فوريت لايحه مزبور رأي مثبت ندادند كه دو هفته قبل وزراي جهاد كشاورزي و نيرو را به مجلس فراخوانده بودند تا درباره مسائل ناشي از خشكسالي، خسارت كشاورزان و گراني محصولات غذايي در جلسه اي غيرعلني چاره انديشي كنند.

از سوي ديگر رئيس جمهور چهارشنبه هفته گذشته پس از خروج از هيئت دولت به خبرنگاران گفته بود دولت براي مقابله با بحران خشكسالي، يك لايحه دو فوريتي را امروز به مجلس ارائه كرد. دو فوريت آن هم به خاطر اين بود كه از آن‌جا كه مجلس هفتم در روزهاي آينده به پايان مي‌رسد و مجلس جديد نيز يك ماه براي تشكيل كميسيون‌ها و ساختارهاي خود وقت صرف مي‌كند، براي مقابله با خشكسالي كه كشاورزان را با آسيب مواجه كرده است، وقت باشد، از اين رو دو فوريت براي اين لايحه در نظر گرفتيم تا در همين مجلس به آن رسيدگي شود كه به هر حال اين توفيق نبود كه اين در مجلس مطرح شود و مجلس كار مثبت‌تري در روزهاي آخر انجام دهد.

دولت در ضرروت ارائه اين لايحه دوفوريتي عنوان كرده بود كه با توجه به بروز پديده خشكسالي در برخي مناطق كشور و همچنين سرماي شديد زمستان گذشته و خسارات وارده به كشاورزان، دامداران و برخي از طبقات ديگر جامعه و نيز ضرورت جبران خسارات ناشي از خشكسالي و سرما‌زدگي و عدم پيش‌بيني اعتبارات لازم در قانون بودجه سال 1387 كل كشور و ضرورت واردات كالاهاي اساسي و تنظيم بازار، اين لايحه تقديم مجلس شده است.

در صورتي كه اين لايحه به تصويب مجلس مي‌رسيد به دولت اجازه داده مي‌شد معادل ارزي مبلغ 20 هزار ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت و براي جبران خسارات ناشي از خشكسالي در استان‌هاي مختلف كشور از جمله تامين آب شرب بهداشتي مناطق شهري، روستايي و عشايري، تامين نهاده‌هاي دامي، خوراك دام، حفظ حيات وحش و آب شرب دام حيات وحش، پرداخت سود و كارمزد ناشي از استمهال تسهيلات دريافتي خسارت‌ديدگان و همچنين تقويت بيمه محصولات كشاورزي و كمك به كشاورزان و باغداران خسارت ديده در جريان سرمازدگي و خشكسالي با توزيع نهال باغي يارانه‌اي و ساير موارد اضطراري اختصاص و هزينه كند.

همچنين به دولت اجازه داده مي‌شد نسبت به برداشت معادل ارزي مبلغ 25 هزار ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت و جهت تامين اعتبار خريد و واردات كالاهاي اساسي و يا ضروري به صورت ارزي و يارانه كالاهاي اساسي هزينه كند.

استدلال نمايندگان مخالف دو فوريت اين لايحه بيشتر متوجه زمان ارائه لايحه بود. اين نمايندگان معتقد بودند دولت بايد زودتر اين لايحه را تقديم مجلس مي كرد. احمد توكلي كه اين روزها به صف منتقدان جدي دولت پيوسته و هيچ بهانه اي را براي مخالفت با دولت از دست نمي دهد نيز با همين منطق با لايحه مزبور مخالفت كرد.

اين در حاليست كه دولت بهمن ماه سال گذشته لايحه برداشت از حساب ذخيره ارزي به مبلغ 12 هزار ميليارد ريال را به مجلس فرستاده بود كه دو فوريت و يك فوريت اين لايحه رأي نياورد. عدم تصويب فوريت اين لايحه موجب شد دولت در واردات كالاهاي اساسي و مورد نياز مردم با مشكل مواجه شود و بخش عمده اي از انتقاداتي كه امضاكنندگان استيضاح وزير بازرگاني درخصوص افزايش قيمت برخي كالاها داشتند، ريشه در همين مسأله داشت.

به هر حال، مجلس هفتم در شرايطي به كار خود پايان داد كه باور برخي ناظران سياسي كارنامه موفقي از تعامل ميان دولت نهم و مجلس هفتم به ويژه در سال آخر اين مجلس بر جاي نماند.

رهبر انقلاب 2 روز قبل از انتخابات دور اول مجلس هشتم تأكيد كرده بودند نمايندگاني انتخاب كنيد كه راه خدمتگزاري دولت را هموارتر كنند. بايد منتظر ماند و ديد تقابل مجلس هفتم با دولت به تعامل در مجلس هشتم تبديل خواهد شد؟ شايد دولت به همين انتظار هنگامي كه دو فوريت لايحه مهم جبران خشكسالي و واردات كالاهاي اساسي در جلسه امروز مجلس تصويب نشد، درخواست طرح يك فوريت آن را نيز مطرح نكرد و ترجيح داد از مجلس هشتم براي اين لايحه رأي دو فوريتي بگيرد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 353]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن