واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، رامبد جوان كارگردان فيلم سينمايي ورود آقايان ممنوع نيز به مدد بهره گيري هوشمندانه از پديده اجتماعي و پر كشش تفاوت جنسيتي و برتري زنان و مردان از يكديگر، توانسته اثري خنده دار را روانه پرده سينماها كند. فيلم سينمايي ورود آقايان ممنوع همچون عنوان اثر، بياني صريح دارد و بي مقدمه و بدون حاشيه تكليف خود را در بيان داستان با مخاطب روشن مي سازد. داستان اين اثر سينمايي در مدرسه اي دخترانه كه توسط خانم دارابي مديريت مي شود، و ورود آقايان به آن ممنوع است(!)، اتفاق مي افتد. چهار دانش آموز كه قصد دارند در المپياد شيمي شركت كنند، با بهره گيري از يك فرمول شيميايي، تنها راه علاج رفتار خشك خانم دارابي را، دميدن عشق بر روح او و يافتن همسري مناسب مي دانند. دست بر قضا، فقدان معلم شيمي - خانم گياهي - در مدرسه كه دوران مرخصي زايمان را براي مدت شش ماه سپري مي كند، انتخاب جايگزين براي او را ضروري مي سازد و آقاي جبلي به عنوان معلم شيمي و براي كمك به اين چهار دانش آموزش جهت موفقيت در مسابقات المپياد شيمي وارد مدرسه مي شود، كه اين سرآغاز ماجراهاي بعدي اثر مي شود. طرح موضوع بسيط تفاوت جنسيتي و برتري زنان از مردان يا برعكس، در كنار فيلمنامه درخشان پيمان قاسم خاني، بستري فراخ براي شخصيت سازي منسجم در ورود آقايان ممنوع فراهم كرده است. خانم دارابي كه نقش آن را ويشكا آسايش برعهده دارد، در اين اثر، نمونه اي از زناني است كه طعم تلخ ناكامي را در بزنگاهي همچون سر سفر عقد چشيده است. روايت اين ناكامي و بيان آن براي مخاطب، علت رفتارهاي خشك و سرشار از عقده هاي رواني و سخت گيري او را براي دانش آموزان و نيز مردان بويژه آقاي جبلي آشكار مي كند. چهره پردازي آسايش و بازي روان او كه بدور از هر گونه اغراق - البته اغراق هدفمند - صورت مي گيرد، شخصيت خانم دارابي را بيش از پيش براي مخاطب ملموس مي سازد. تكليف آقاي جبلي نيز كه مشخص است. او نماد انسان هاي ساده و بي تكلفي است كه آگاهي چنداني از ارتباط با جنس مخالف نداشته و در بيان يك جوك ساده كه حتي شيوه گفتن آن را از پدر يكي از شاگردانش آموخته، عاجز مي ماند. فارغ از بحث شخصيت، رامبد جوان با ظرافت و پرهيز از شعارهاي فمنيستي با بكارگيري صحنه هاي نمادين، تاثيرگذاري زنان بر مردان را در تمام روايت اثر خود مورد تاكيد قرار داده است. نمونه قابل ذكر، صحنه هل دادن خودرو آقاي جبلي توسط چهار دختر دانش آموز است كه گوياي اين نكته است كه چرخ زندگي -مردان - بدون حضور و قوت زنان نمي چرخد. استفاده از شوخي هاي به جا و طنز موقعيت و كلامي، سكانس هاي قالب توجهي را براي فيلم رقم زده است. نمونه شيرين و درخشان چنين سكانسي را مي توان در گفت وگوي آقاي جبلي با خانم دارابي در خودرو وي تعريف كرد، آنجايي كه طرح موضوع استخدام قراردادي و رسمي از سوي آقاي جلبي باعث برداشت نادرست خانم دارابي از آن و تعميم اين نكته به ازدواج موقت و دايم مي شود. نكته قابل توجه، پايان بندي اين اثر سينمايي است كه رامبد جوان با به بازي گرفتن برداشت مخاطب و گمان آنان در ازدواج محتوم آقاي جبلي و خانم دارابي، سرنوشت شخصيت هاي اثر خود را بگونه اي ديگر رقم مي زند. شوخي رامبد جوان با موسيقي معروف فيلم ديوار به كارگرداني آلن پاركر كه توسط گروه پينك فلويد ساخته شده، نيز از فصل هاي جذاب ورود آقايان ممنوع است. قاسم خاني نويسنده فيلمنامه ورود آقايان ممنوع بار ديگر تسلط خود در نگارش قصه هاي طنز را ثابت كرد و نشان داد كه مي تواند با انتخاب و دستاويز قرار دادن موضوع هاي به ظاهر تكراري اما عميق و فلسفي، پايه گذار ساخت و ارايه آثاري جذاب و مخاطب پسند باشد. راميد جوان نيز در كسوت كارگردان با ساخت ورود آقايان ممنوع پس از فيلم هايي چون اسپاگتي در 8 دقيقه و پسر آدم، دختر هوا، نشان داد كه مسير بلوغ در سينماي بدنه را يافته و در صورت در اختيار داشتن فيلمنامه اي منسجم و قوي و تمركز بر كار، توانايي ساخت آثار جذاب را داراست. رضا عطاران نيز به رغم بازي هميشگي خود برگ برنده رامبد جوان براي ورود آقايان ممنوع به شمار مي رود. به عقيده بسياري از منتقدان سينمايي عطاران به دليل نوع بازي، فيزيك و قرار گيري در موقعيت طنز بهترين گزينه براي ايفاي نقش آقاي جبلي در اين داستان بوده است. عطاران همچنين ثابت كرد كه در قامت يك بازيگر طنز، فارغ از اداها و طنازي هاي غلو شده همقطاران خود، از ظرفيت بالايي براي تجربه اندوزي متفاوت و ارتقاي جايگاه بازيگري در اين عرصه برخوردار است. ورود آقايان ممنوع به زعم بسياري از سينماروها، اثري قابل توجه و متمايز در زمانه هجمه كمدي هاي ضعيف و سخيف است، اثري كه براي خنداندن مخاطب التماس نمي كند. تركيب فرمولي قاسم خاني، جوان و عطاران را بايد از عوامل موفقيت ورود آقايان ممنوع دانست كه سير صعودي منحني فروش اين اثر، مويد آن است. از: اميد غياثوند فراهنگ ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 480]