تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807478510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خیز بلند سینمای ایران برای خروج از پیله کمدی سطحی


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 19 تیر 1390 تعداد مشاهده : 34 خیز بلند سینمای ایران برای خروج از پیله کمدی سطحی سینمای ما- امید غیاثوند: رویداد‌ها و پدیده‌های اجتماعی به همراه رفتارهای شخصی که در قالب‌های حقوقی در اجتماع انسانی بروز و ظهور می‌یابد به علت فراگیری و اثرگذاری، از قابلیت تبدیل به مضامین تصویری بویژه در عرصه طنز و هجو برخوردار است. رامبد جوان کارگردان فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» نیز به مدد بهره گیری هوشمندانه از پدیده اجتماعی و پر کشش «تفاوت جنسیتی» و «برتری زنان و مردان از یکدیگر»، توانسته اثری «خنده دار» را روانه پرده سینما‌ها کند. فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» همچون عنوان اثر، بیانی صریح دارد و بی‌مقدمه و بدون حاشیه تکلیف خود را در بیان داستان با مخاطب روشن می‌سازد. داستان این اثر سینمایی در مدرسه‌ای دخترانه که توسط «خانم دارابی» مدیریت می‌شود، و ورود آقایان به آن ممنوع است (!)، اتفاق می‌افتد. چهار دانش آموز که قصد دارند در المپیاد شیمی شرکت کنند، با بهره گیری از یک فرمول شیمیایی، تنها راه علاج رفتار خشک «خانم دارابی» را، دمیدن عشق بر روح او و یافتن همسری مناسب می‌دانند. دست بر قضا، فقدان معلم شیمی - خانم گیاهی - در مدرسه که دوران مرخصی زایمان را برای مدت شش ماه سپری می‌کند، انتخاب جایگزین برای او را ضروری می‌سازد و «آقای جبلی» به عنوان معلم شیمی و برای کمک به این چهار دانش آموزش جهت موفقیت در مسابقات المپیاد شیمی وارد مدرسه می‌شود، که این سرآغاز ماجراهای بعدی اثر می‌شود. طرح موضوع بسیط تفاوت جنسیتی و برتری زنان از مردان یا برعکس، در کنار فیلمنامه درخشان پیمان قاسم خانی، بستری فراخ برای شخصیت سازی منسجم در «ورود آقایان ممنوع» فراهم کرده است. «خانم دارابی» که نقش آن را «ویشکا آسایش» برعهده دارد، در این اثر، نمونه‌ای از زنانی است که طعم تلخ ناکامی را در بزنگاهی همچون سر سفر عقد چشیده است. روایت این ناکامی و بیان آن برای مخاطب، علت رفتارهای خشک و سرشار از عقده‌های روانی و سخت گیری او را برای دانش آموزان و نیز مردان بویژه «آقای جبلی» آشکار می‌کند. چهره‌پردازی آسایش و بازی روان او که بدور از هر گونه اغراق - البته اغراق هدفمند - صورت می‌گیرد، شخصیت «خانم دارابی» را بیش از پیش برای مخاطب ملموس می‌سازد. تکلیف «آقای جبلی» نیز که مشخص است. او نماد انسان‌های ساده و بی‌تکلفی است که آگاهی چندانی از ارتباط با جنس مخالف نداشته و در بیان یک جوک ساده که حتی شیوه گفتن آن را از پدر یکی از شاگردانش آموخته، عاجز می‌ماند. فارغ از بحث شخصیت، رامبد جوان با ظرافت و پرهیز از شعارهای فمنیستی با بکارگیری صحنه‌های نمادین، تاثیرگذاری زنان بر مردان را در تمام روایت اثر خود مورد تاکید قرار داده است. نمونه قابل ذکر، صحنه هل دادن خودرو «آقای جبلی» توسط چهار دختر دانش آموز است که گویای این نکته است که چرخ زندگی -مردان - بدون حضور و قوت زنان نمی‌چرخد. استفاده از شوخی‌های به جا و طنز موقعیت و کلامی، سکانس‌های قالب توجهی را برای فیلم رقم زده است. نمونه شیرین و درخشان چنین سکانسی را می‌توان در گفت‌و‌گوی «آقای جبلی» با «خانم دارابی» در خودرو وی تعریف کرد، آنجایی که طرح موضوع استخدام قراردادی و رسمی از سوی «آقای جلبی» باعث برداشت نادرست «خانم دارابی» از آن و تعمیم این نکته به ازدواج موقت و دایم می‌شود. نکته قابل توجه، پایان بندی این اثر سینمایی است که رامبد جوان با به بازی گرفتن برداشت مخاطب و گمان آنان در ازدواج محتوم «آقای جبلی» و «خانم دارابی»، سرنوشت شخصیت‌های اثر خود را بگونه‌ای دیگر رقم می‌زند. شوخی رامبد جوان با موسیقی معروف فیلم «دیوار» به کارگردانی آلن پارکر که توسط گروه «پینک فلوید» ساخته شده، نیز از فصل‌های جذاب «ورود آقایان ممنوع» است. قاسم خانی نویسنده فیلمنامه «ورود آقایان ممنوع» بار دیگر تسلط خود در نگارش قصه‌های طنز را ثابت کرد و نشان داد که می‌تواند با انتخاب و دستاویز قرار دادن موضوع‌های به ظاهر تکراری اما عمیق و فلسفی، پایه گذار ساخت و ارایه آثاری جذاب و مخاطب پسند باشد. رامید جوان نیز در کسوت کارگردان با ساخت «ورود آقایان ممنوع» پس از فیلم‌هایی چون «اسپاگتی در ۸ دقیقه» و «پسر آدم، دختر هوا»، نشان داد که مسیر بلوغ در سینمای بدنه را یافته و در صورت در اختیار داشتن فیلمنامه‌ای منسجم و قوی و تمرکز بر کار، توانایی ساخت آثار جذاب را داراست. رضا عطاران نیز به رغم بازی همیشگی خود برگ برنده رامبد جوان برای «ورود آقایان ممنوع» به شمار می‌رود. به عقیده بسیاری از منتقدان سینمایی عطاران به دلیل نوع بازی، فیزیک و قرار گیری در موقعیت طنز بهترین گزینه برای ایفای نقش «آقای جبلی» در این داستان بوده است. عطاران همچنین ثابت کرد که در قامت یک بازیگر طنز، فارغ از ادا‌ها و طنازی‌های غلو شده همقطاران خود، از ظرفیت بالایی برای تجربه اندوزی متفاوت و ارتقای جایگاه بازیگری در این عرصه برخوردار است. «ورود آقایان ممنوع» به زعم بسیاری از سینمارو‌ها، اثری قابل توجه و متمایز در زمانه هجمه کمدی‌های ضعیف و سخیف است، اثری که برای خنداندن مخاطب التماس نمی‌کند. ترکیب فرمولی «قاسم خانی، جوان و عطاران» را باید از عوامل موفقیت «ورود آقایان ممنوع» دانست که سیر صعودی منحنی فروش این اثر، موید آن است. منبع : ایرنا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن