تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838158287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش رجب Naqsh i Rajab


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: zebelak20th September 2008, 12:15 PMدر سه کیلومتری شمال پارسه (تخت جمشید) ، سمت راست راه شیراز - اصفهان روبروی راهی که به نقش رستم می­رود در داخل شکافی در کوه، چند نقش برجسته به چشم می­خورند که از مهمترین آثار فرهنگی به جا مانده از اوایل دوره­ی ساسانی می­باشد. نام «نقش رجب» برای این محل تنها شهرت محلی آن به این نام است و فرصت الدوله شیرازی در کتاب «آثار عجم» یاد آور شده که به این محل «نقش قهرمان» نیز می­گفته­اند. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند آثار نقش رجب نقش رجب دارای چهار نقش برجسته می­باشد : 1. نگاره­ی «شاپور اول» و همراهانش 2. تاجگذاری «اردشیر بابکان» 3. نگاره­ی «کرتیر» موبد موبدان 4. تاجگذاری «شاپور اول» کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند نگاره­ی شاپور اول ساسانی و درباریانش نخستین و شاید بزرگترین نقش برجسته از سمت چپ، نگاره­ی شاپور اول است سوار بر اسب و نه نفر از بزرگان درباری که پشت سر او ایستاده­اند که متاسفانه در گذشته از روی سبکسری به همه­ی صورت­ها آسیب رسانده­اند.کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند علامت خاندان­های بزرگ و اسپهبدان بر روی کلاه سه نفر از این 9 نفر نمودار می­باشد. نخستین فردی که پشت سر اسب شاپور ایستاده هرمزد اول می­باشد که با نشانه­ی جانشین شاهی که روی کلاهش دیده می­شود مشخص شده­است. هشت نفر بقیه همه کلاه گنبدی شکل به سر دارند. جزئیات و تجملات اسب با دقت بسیار تراشیده شده است. پای چپ اسپ از زمین بلند شده و گردنش با نرمش تمام قوس برداشته است. سر و بالاتنه­ی شاه به جلو چرخیده و این بر خلاف رسم معمول نقش­های ساسانی است. بر سینه­ی اسب ، سنگ نبشته­ای به زبان­های پهلوی و یونانی وجود دارد که برگردان آن به فارسی چنین است: « این پیکری است از بغ مزداپرست، خدایگان شاپور ، شاهان شاه ایران و انیران (آریایی و غیر آریایی ) که چهره از یزدان دارد پسر بغ مزدا پرست ، خدایگان ، اردشیر شاهان شاه که چهره از یزدان دارد نواده­ی خدایگان پاپک شاه ». کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند شمایی از سنگ نگاره ی شاپور اول و درباریان تاجگذاری اردشیر بابکان (پاپکان) سنگ نگاره­ی دیگر سمت راست نقش نخستین قرار دارد و در نگاه نخست می­توان فهمید که این نقش نمایش دوباره­ی تاجگذاری «اردشیر اول» در نقش رستم است با این تفاوت که در نقش رستم شاه و مظهر خدا سوار بر اسب هستند کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندولی این­جا پیاده. این سنگ برجسته­ی با شکوه مراسم تاجگذاری اردشیر پاپکان سر سلسله­ی شاهنشاهی ساسانی را نشان می­دهد. اردشیر در حال احترام حلقه­ی شاهی (سیداریس) را از اهورامزدا که «برسم» (گیاه مقدس) در دست دارد، دریافت می­کند. بین اهورامزدا و اردشیر نگاره­ی دو کودک دیده می­شود. نفر سمت چپ احتمالا هرمزد اول است که حامل افسر شهریاری می­باشد و نفر سمت راست به روشنی می­تواند جانشین یا نمادی اهورامزدا باشد. از دو مردی که پشت سر شاه ایستاده­اند یکی ریش ندارد و کلاه «فریژی» با نشان ویژه بر سر دارد در حالی که مگس پرانی را روی سر شاه گرفته است او بدون تردید پیشخدمت است. فرد دیگر پیرمردی است که انتهای ریشش پهن است و «دیادم» ندارد و از خاندان شاهی نیست. این مرد با دست راستش درود ساسانی می­دهد در حالی که دست چپش همانطور که مراسم و تشریفات درباری ایجاب می­کرد در آستینش پنهان است. اردشیر پیراهنی بلند تا زانو پوشیده است و دور گردنش گردنبندی از اشیاء گرد بسته است. در این نقش انتهای ریشش پهن است و بر خلاف موی پر پشت شاپور، کوتاه است. سنگ نبشته­ای به زبان پهلوی نیز در نزدیکی اردشیر قرار دارد که بسیار آسیب دیده. برگردان قسمتی که خواناتر است به فارسی چنین است : « ... آیین زرتشت از بین رفته بود ، من که شاهنشاهم آن را از نو برقرار نمودم ... » دو نفر دیگر در این سنگ نگاره هستند که سمت راست اهورامزدا ایستاده­اند و با یک تیرک باریک زیر یک سقف چادر از تصویر جدا شده­اند و پشتشان به صحنه­ی اصلی است که شاید منظور این بوده که تصور شود که آن­ها در بیرون از صحنه­ی اصلی هستند. بدون تردید دو نفر خارج از صحنه شخصیت­های مهمی هستند که به نحوی در این مراسم شرکت داده شده­اند. یکی از آن­ها دیادم دارد و در حال درود است. موهای تاب داده و لباس بلندش نشان می­دهد که این نگاره­ی یک زن است. بنابراین این نگاره احتمالا ملکه است به همراه پیشخدمتش که او نیز کلاه «فریژی» بر سر دارد که نوک آن سر یک بز را نشان می­دهد. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند شمایی از سنگ نگاره ی تاجگذاری اردشیر پاپکان نگاره­ی کرتیر موبد بزرگ و مقتدر اوایل دوره­ی ساسانی این نگاره تصویر کرتیر معروف و مقتدر دوره­ی ساسانی را نشان می­دهد در حالی­که دست راست خود را به ادای احترام کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندبالا برده است. سنگ نبشته­ای به زبان پهلوی نیز به چشم می­خورد که 25 سطر آن خواناست و چند سطر پایین آن از بین رفته است. در این سنگ نبشته کرتیر ضمن معرفی خود به خدماتی که در راه دین زرتشت کرده است پرداخته است. سنگ نگاره­ی کرتیر در پشت سر اردشیر در زمانی بعد از نقش اصلی بوجود آمده است. تاجگذاری شاپور اول ساسانی نگاره­ی سوم در سمت راست تا اندازه­ای در پشت صخره پنهان شده است. این سنگ نگاره نیز مربوط به شاپور اول است و مراسم تاجگذاری وی را نشان می­دهد. در این نقش نیز شاه و مظهر خدا بر اسب سوار هستند با این تفاوت که کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشندمظهر خدا در سمت چپ است و شاه در سمت راست. متاسفانه آسیب­های زیادی به بدنه و سر نگاره­ی شاه رسیده است. وزش باد، روپوش و دیادم دو نفر را به دو جهت مخالف رانده است. سنگ تراش­ها بسیار ماهرانه لباس­های نرم و گرانمایه را نمایش داده­اند. بدون تردید نقش برجسته­ی میانی که اردشیر اول را نشان می­دهد قبل از نقش سمت راست یعنی تاجگذاری پسرش شاپور اول بوجود آمده است و نقش سمت چپ که شاپور و خاندان شاهی را نشان می­دهد پس از همه کنده شده است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند شمایی از سنگ نگاره ی تاجگذاری شاپور اول بودن نقش­های فراوان ساسانی در این منطقه نشان می­دهد که ساسانیان نیز به پیروی از هخامنشیان که تاجگذاری­های خود را نزدیک پاسارگاد و آرامگاه کورش بزرگ انجام می­داده­اند، مراسم تاجگذاری خود را به همان مجللی و نزدیک به زادگاه خود که بعدها شهر «استخر» در آن­جا بنا شد برگزار می­کرده­اند. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن