محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831169766
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 3)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 3) در یک نگرش کلى کارکردهاى مهم ایدئولوژیک دین از سویى، به چالش طلبیدن وضع موجود جامعه و از سوى دیگر، ترسیم آیندهاى مطلوب و آرمانى و ارائه راهکارهایى براى حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است. 3 – اسلام زدایى رژیم گذشته و واکنش نیروهاى مذهبى در روند شکلگیرى انقلاب در ایران، اسلامزدایى رژیم گذشته به مثابه یکى از شاخصهاى متمایز کننده آن به شمار مىرود. بر اساس اندیشه شیعى، حکام سیاسى، فاقد مشروعیتحکمرانى مىباشند. با شکلگیرى جنبشها و نهضتهاى اصلاح و احیاى دینى، طى صد سال اخیر، اسلام از موانع عمده در مقابله با استعمار و استبداد به شمار مىرفته است. در عصر حاکمیت پهلوى، این رژیم، که با مساعدت استعمارگر انگلیس روى کار آمده بود، اسلامزدایى و سنتستیزى از اصول ثابتسیاسىاش محسوب مىشد. محورهاى عمده اسلامزدایى رژیم گذشته را مىتوان در موضوعهاى ذیل برشمرد: ملىگرایى از آنجا که دین در جامعه عامل همبستگى به شمار مىرفت و با امیال رژیم گذشته سازگار نبود، لذا، درصدد برآمد با تاکید بر ملىگرایى ناسیونالیسم، آرمان دیگرى را که در همبستگى ملى، کارکردهایى مشابه دین اسلام ایفا مىکند جایگزین آن نماید. از اینرو، فلسفه سیاسى آن رژیم بر اساس ملىگرایى استوار گردسده بود. ملىگرایى داراى دو جنبه داشت: از سویى، اسلامزدایى را وجهه همتخود قرار مىداد و از سوى دیگر، به تبلیغ باستانگرایى مىپرداخت. محورهاى مهم باستانگرایى، که در جهت اسلامستیزى مطرح شده است، بر سیاستهاى ذیل استوار بود: الف اسطورهسازى ملى: تکیه بر پیشینه تاریخى، راهى در جهت کسب مشروعیت رژیم تلقى مىشد و شاه به عنوان مظهر وحدت ملى و حافظ ایرانزمین معرفى مىگردید. ب برگزارى جشنها و یادبودهاى واهى: در عصر پهلوى اول، یادبود هزاره فردوسى با هدف تاکید بر زبان فارسى، ملیت ایرانى و آیین زرتشتى و شاهنشاهى در مقابل دیانت اسلام مورد تاکید قرار گرفت و در عصر پهلوى دوم، جشنهاى 2500 ساله با تبلیغات فراوان داخلى و خارجى و با هزینه هنگفت در تخت جمشید برگزار شد که منجر به واکنش شدید حضرت امام خمینى رحمه الله و مجامع و محافل مذهبى در داخل و خارج گردید. ج بازنویسى تاریخ باستان: رژیم گذشته در جهت فراموشى و تحقیر فرهنگ و تمدن اسلامى، به بازنویسى آثار تاریخ باستان اقدام کرد و کوشید تاریخ 2500 ساله بهگونهاى نوشته شود که دوره اسلامى کمرنگ، حقیر و عامل عقبماندگى جامعه قلمداد گردد. د تاکید بر زبان فارسى و حذف واژههاى عربى: یکى از ابعاد باستانگرایى احیاى زبان فارسى کهن و حذف واژههاى عربى بود. هدف از این اقدام، انقطاع فرهنگى جامعه با پیشینه دینى آن بود. این سیاست در بسیارى ازکشورهاى اسلامى و از جمله ترکیه اعمال شد، اما در ایران با مقاومت اندیشمندان دینى و مردم مواجه گردید و به شکست انجامید. تخریب عقاید و تضعیف ایمان مردم القاى شبهه با هدف تضعیف فرهنگ دینى یکى از اقدامات رژیم گذشته بود. رژیم با استخدام نویسندگان، احکام دینى را در قالب مکتوباتى چون رمان و داستان به استهزا مىگرفت و با انتشار کتابهایى، که توسط مستشرقان و غربزدگان نوشته مىشد، در القاى بىدینى، پوچگرایى و شبهه تلاش داشت. از دیگر اقدامات رژیم، تضعیف اندیشمندان دینى و مراجع بود. نگارش مقاله «رشیدى مطلق» در حمله به رهبر انقلاب در سال 1351 از جمله این اقدامات مىباشد. نگارش این مقاله موجب واکنش مردمى و رخداد قیام19 دى و شتاب گرفتن انقلاب در ایران گشت. جایگزینى قوانین عرفى به جاى قوانین اسلامى در محاکم قضایى، از دیگر اقدامات رژیم در جهت اسلامزدایى بود که از سال 1305 آغاز گردید و تا پیروزى انقلاب تداوم و تعمیق یافت. دامنزدن به فساد و فحشا از دیگر اقدامات رژیم قبل در این جهتبود که با هدف بىتفاوتسازى و انفعال نسل جوان جامعه شکل مىگرفت. تقویت ادیان ساختگى و تحریک اقلیتهاى دینى از دیگر مظاهر اسلامزدایى آن رژیم به شمار مىرفت. گسترش روابط با اسرائیل و حمایت از بهاییان نیز از سیاستهاى مهم آن رژیم بود که موجب اعتراض شدید حضرت امام خمینى قدس سره قرار گرفت. وابستگى و غربزدگى در حالى که در منابع دینى بر نفى سلطه کفار بر مسلمانان تاکید شده است و در قرآن کریم، مسلمانان از روابطى که منجر به نفوذ و استیلاى کفار بر جوامع اسلامى باشد برحذر داشته شدهاند، رژیم پیشین با حمایت دول استعمارى روى کار آمد. از اینرو، به آنها وابسته بود و فرهنگ غرب را در ایران رواج مىداد. تصویب قانون کاپیتولاسیون در سال1343، که موجب اعتراض گسترده امام خمینى رحمه الله و مردم شد، از نمونههاى مهم این امر به شمار مىرود. 4 - رهبرى رهبرى از دیگر شاخصهاى اسلام در انقلاب ایران محسوب مىشود. رهبرى این انقلاب در شخصیت امام خمینى رحمه الله تبلور یافته بود. رهبرى در حرکت انقلابى، نقش هماهنگکننده اصلى نیروهاى درگیر را ایفا مىکند. در رویکرد نظرى، درباره نقش رهبرى در انقلابها دیدگاههاى متفاوتى وجود دارد. برخى آن را از جنبه روانشناختى مورد ارزیابى قرار مىدهند که متاثر از روانکاوى فروید است. ریمون آرون مردم جامعه را از نظر فکرى به سه دسته کلى تقسیم مىکند: دسته اول: تولیدکنندگان اندیشه و نظریهپردازان انقلابى; دسته دوم: انتشاردهندگان آن و کسانى که به اشاعه، ترویج و توزیع اندیشههاى دیگران مىپردازند. دسته سوم: مصرفکنندگان آن. رهبر، نظریهپرداز انقلاب است و ویژگىهاى شخصیتى او، قدرت و نفوذ کلامش از عوامل مهم جلب وفادارى مردم مىباشد. ضرورت وجود رهبرى در مبانى اندیشه سیاسى اسلام، امرى انکارناپذیر است. حکومت و پیشوا، هر دو، از ضروریاتىاند که صرفنظر کردن از آن ممکن نیست. از بین بردن موانع استفاده از شیوههاى مشروع (نه تحمیلى و قهرى) و پیشبرد مبارزات در قالب مفاهیم اسلامى براى افراد جامعه قابل درک است. از ویژگىهاى رهبرى انقلاب ایران آن بود که مبارزه و انقلابش بر پایه دین و معنویتبود و عمل به وظیفه به عنوان یک اصل حاکم اصالت داشت. قدرت رهبرى بر اتکال به خداوند و پذیرش عمیق مردمى استوار بود. پایان دادن به افسانه «جدایى دین از سیاست» از دیگر ویژگىهاى رهبرى بود که مبارزه را به کانون اصلى یعنى شاه معطوف کرد. مخاطبان رهبرى، تودههاى مسلمان انقلابى بودند، نه احزاب و گروههاى خاص. امام خمینىقدس سره از روزهاى آغازین انقلاب در سال 1342، آمریکا و اسرائیل را اساس بدبختىهاى جامعه برشمردند و تا پایان نهضتبر آن پافشارى نمودند. در مقایسه با نهضتهاى پیش از انقلاب، از جمله مشروطه و ملى شدن نفت، امتیاز انقلاب سال1357 آن بود که از موضع فقاهت و مرجعیتبرخوردار بود. رهبر انقلاب و شاگردان فکرى ایشان با ترسیم تصویرى واقعى از دین، نقش مهمى در احیاى فکر دینى و انقلاب ایجاد کردند. رهبرى در جهت ایجاد انقلاب، در جهانبینى و نظام ارزشى حاکم تاثیر مهمى از خود بر جاى گذاشت. بسیارى از مفاهیم دینى، که مورد سوء استفاده رژیم واقع مىشد - وجههاى از دین که پاسخگوى مشکلات عصر و از امعیتبرخوردار بود - مورد بازنگرى واقع گردید و تلقى صحیح و جدیدى از آن ارائه شد. از سوى دیگر، از میان بردن موانع احتمالى، که ممکن است در پیشبرد حرکت انقلابى ایجاد سد کند، از سوى رهبرى کنار زده شد. در این راستا، تمسک به «تقیه» براى کند کردن حرکت انقلابى در سالهاى آغاز نهضت تحریم گردید. از دیگر کارهاى ویژه رهبرى دمیدن روح اعتماد به نفس و مقابله با خودباختگى در مردم بود. با ارتباطى که رهبرى انقلاب ایران با روحانیت داشت، شبکه وسیعى از نیروهایى که مروج و بیانکننده اندیشه و فکر رهبرى در نقاط گوناگون کشورند، شکل گرفت و به مثابه یک حزب سیاسى در ایران عمل کرد، در حالى که ویژگىهاى ظاهرى حزب را نداشت. تجربه تاریخى یکصد سال گذشته ایران نیز نشانگر نقش اندیشمندان دینى و روحانیت در تحولات اجتماعى است. پیامهاى رهبرى در قالب مفاهیم اسلامى نقش مهمى در بسیج مردمى در طول شکلگیرى انقلاب داشته است. تحلیل محتواى این پیامها و موجى که توسط آن در بین مردم ایجاد مىشد بیانگر ماهیت و محتواى فکرى این انقلاب است. مهمترین هدفى که رهبرى در بسیارى از اعلامیهها بدان پاى مىفشرد اعلاى کلمه حق و استحکام مبانى دینى بود که رژیم گذشته در صدد محو و نابودى آنها مىکوشید. با نگاهى به مواضع رهبرى در روند شکل گیرى نهضت ، مشاهده مى کنیم که نخستین مخالفت ها از سوى امام خمینى قدس سره ، که در آن قید اسلام و سوگند به قرآن کریم حذف شده بود ، در اعتراض به لایحه «انجمنهاى ایالتى و ولایتى» آغاز شد . در جریان همه پرسى آن نیز اعتراضات وسیعى از سوى رهبرى آغاز شد که منجر به اعتراضات وسیع مردم در شهرهاى گوناگون گردید. فاجعه کشتار مدرسه فیضیه در سال 1342 و قیام 15 خرداد، که منجر به شهادت صدها تن شد، نتیجه واکنش رهبرى در قبال سیاستهاى ضد اسلامى رژیم بود. شهادت فرزند امام راحلرحمه الله در سال1356 و اعتراض رهبر انقلاب به شاه در همان سال از نقاط عطف حوادثى به شمار مىرود که در نهایت، منجر به سقوط رژیم شاه در سال1357 گردید. 5 - نقش مساجد نقشى که مساجد در جریان انقلاب ایفا کردند یکى دیگر از مشخصههاى اسلام در تکوین انقلاب به شمار مىرود. مساجد یکى از کانونهاى مهم تجمع و تبادل پیامهاى انقلاب و تعمیق جریان انقلاب محسوب مىشدند. در رویکرد نظرى، سازماندهى و تشکل از عناصرى است که برخى از نظریهپردازان انقلاب بر آن تاکید کردهاند. از منظر اینان، بدون یک چارچوب سازمانى براى مبارزه، گروههاى انقلابى در نوعى سرگشتگى و تحیر به سر خواهند برد. چارلز تیلى، از جمله نظریهپردازان انقلاب، معتقد است که انقلابها بر اساس گسیختگى اجتماعى به وجود نیامدهاند. وى بر نقش سازماندهى در ایجاد انقلاب تاکید بسیارى دارد. انقلاب اسلامی و دیگر انقلابهای جهان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و اثرات آن در جهان ، نظریه پردازان برآن داشت که به بررسی بیشتر این رویداد تاریخی بپردازند. با توجه به وقوع انقلابهای گوناگون در جهان تحقیقات بسیاری در زمینه تئوری انقلاب صورت گرفته بود که دانشمندان را به مقایسه این انقلاب با دیگر انقلابها تشویق نمود. از زمره این تحقیقات می توان به تحقیقات زیر اشاره نمود: 1 - انقلاب اسلامی - نظریه چالمرز جانسون 2 - انقلاب اسلامی - نظریه جیمز دیویس 3 - انقلاب اسلامی - نظریه مارکسیستی 4 - انقلاب اسلامی - نظریه توسعة نامتوازن ساموئل هانتینگتون 1 - انقلاب اسلامی - نظریه چالمرز جانسون این نظریه نقطه مقابل نظریه مارکسی انقلاب که تضاد را چهره اساسی جامعه میداند قرار میگیرد. این نظریه جامعه را ماهیتاً مبتنی بر رضایت میداند و بر این باور است که تغییر و تحول یک امر طبیعی است و لزوماً انقلابی و خشونت آمیز نیست و انقلاب تنها یکی از مشکلهای تغییر اجتماعی است. طبق این دیدگاه یکی از ویژگیهای اساسی نظام یا سیستم اجتماعی وجود ساخت ارزشی خاصی است که اعتصاب جامعه بر آن توافق دارند. ساختار ارزشی جامعه، نوع خاصی از عمل متقابل بین افراد مختلف و موجودیت گروهها و طبقات اجتماعی را از نظر اخلاقی قابل پذیرش میکند. ارزشها الگوی پیدایش انتظارات مشترک و معیار هدایت و تنظیم رفتارند. همچنین تعیین کننده وقایع اجتماعی و معیاری برای تعیین عکسالعمل مناسب در برابر آنها به شمار می روند. ارزشها برای سازمان دادن به نظام تقسیم کار اجتماعی ضرورت دارند زیرا با بهره برداری از آنها نیاز به استفاده از زور برای انتصاب هر فرد به وظیفهای تعیین شده منتفی میگردد. مهمترین کارکرد نظام ارزشی مشروعیت بخشی به بهرهبرداری از قدرت است. براساس این دیدگاه انقلاب در اثر سه عامل متوالی به وقوع می پیوندد: عدم تعادل (رکود قدرت) + انعطاف ناپذیری نخبگان حکومتی + عوامل شتابزا انقلاب عدم تعادل در اواخر سال 1356 اعتصابات، تظاهرات و شعارهای مردم این عدم تعادل را نشان می داد . انعطاف ناپذیری نخبگان انعطاف پذیری گاهی اوقات باعث ایجاد تعادل میشود اما این امر به جایگاه حکومت نیز بستگی دارد. در ایران در سال 57 رژیم شاه انعطافهایی از خود نشان داد. مانند تغییر نخست وزیری آزادی بخش از زندانیان سیاسی و … اما هیچیک نه تنها اثر نبخشید بلکه بر شدت انقلاب افزود . عوامل شتابزا رژیم شاه بعد از فرمان امام خمینی مبنی بر فرار نظامیان و پیوستن آنها به مردم دچار گسیختگی نیروهای نظامی و فرار ردههای مختلف آن گردید. بنابراین بر طبق نظریه جانسون شرط اول وسوم فراهم بوده اما شرط دوم برقرار نبوده است و میتوانسته تعادل برقرار گردد اما انقلاب شده است. زیرا جانسون به دنیای واقعی و خصوصیات فردی مثل روش تبلیغی ماهرانه و زیرکی رهبری انقلاب که می تواند در موقعیتهای خاص موثر افتد را هیچگونه نقشی قائل نشده است. 2 - انقلاب اسلامی - نظریه جیمز دیویس جیمز دیویس پس از اشاره به نظرهای متفاوت آلکسی دوتوکویل (نقش بهبودی شرایط در وقوع انقلاب) و مارکس (نقش تنزل شرایط در وقوع انقلاب) این پرسش را پیش رو میگذارد که آیا انقلابها زمانی که رشد اقتصادی اجتماعی باشد اتفاق میافتند یا زمانی که تنزل و عقبگرد باشد؟ او سپس چنین پاسخ میدهد: احتمال وقوع انقلابها زمانی است که مدتی طولانی از توسعه عینی اقتصادی و اجتماعی، توسط یک دورة کوتاه مدت عقبگرد سریع دنبال شود. توسعه طولانی باعث افزایش انتظارات میگردد و رکود کوتاه مدت سبب ایجاد فاصله غیر قابل تحمل بین انتظارات و دریافتها و در نتیجه وقوع انقلاب میگردد. وی همچنین در ادامه میگوید: ثبات و بیثباتی سیاسی در نهایت به وضعیت فکری جامعه وابسته است وجود نارضایتی انقلاب را می سازد شرایط قابل لمس، عرضة کافی یا ناکافی غذا، برابری و آزادی، مردم راضی برای تفاوت که از نظر کالاها موقعیت و قدرت فقیرند میتوانند از نظر سیاسی ساکت باقی بمانند و مخالفان ایشان سر به شورش بردارند. به همین صورت و با احتمال قویتر، فقیران ناراضی میتوانند دست به اغتشاش بزنند و ثروتمندان راضی با انقلاب مخالفت نمایند. در واقع باید بین مردم ناراضی محروم که از نظر میزان رفاه و موقعیت عینی متفاوتند اتحادی برقرار شود. ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت :mashhadizadeh
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 573]
صفحات پیشنهادی
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 3)
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 3) در یک نگرش کلى کارکردهاى مهم ایدئولوژیک دین از سویى، به چالش طلبیدن وضع موجود جامعه و از سوى دیگر، ترسیم آیندهاى مطلوب و ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 3) در یک نگرش کلى کارکردهاى مهم ایدئولوژیک دین از سویى، به چالش طلبیدن وضع موجود جامعه و از سوى دیگر، ترسیم آیندهاى مطلوب و ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 4)
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 4)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 4) دوران طولانی رشد و ... 3 - انقلاب اسلامی - نظریه مارکسیستی این نظریه که پایة تحلیلهای ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 4)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 4) دوران طولانی رشد و ... 3 - انقلاب اسلامی - نظریه مارکسیستی این نظریه که پایة تحلیلهای ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 6)
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 6)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 6) «وقتی که ما دیدیم ... چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 6) «وقتی که ما دیدیم که – یا شما دیدید که ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 6)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 6) «وقتی که ما دیدیم ... چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 6) «وقتی که ما دیدیم که – یا شما دیدید که ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 1 )
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 1 )-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 1 ) انقلاب اسلامی ... 3-در وقوع انقلاب اسلامی، وجود نوعی رهبری ویژه همراه با ساختارهای خاص نقش ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 1 )-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 1 ) انقلاب اسلامی ... 3-در وقوع انقلاب اسلامی، وجود نوعی رهبری ویژه همراه با ساختارهای خاص نقش ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 9)
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 9)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 9) ... 3 - آسیب شناسی اقتصادی انقلاب اسلامی ایران امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) علل سقوط ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 9)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 9) ... 3 - آسیب شناسی اقتصادی انقلاب اسلامی ایران امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) علل سقوط ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 7)
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 7)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 7) مسلمانی که ... اختلافات داخلی و استفاده نکردن از نیروهای بالقوه مردم 3 - بی تفاوتی نسبت به ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 7)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 7) مسلمانی که ... اختلافات داخلی و استفاده نکردن از نیروهای بالقوه مردم 3 - بی تفاوتی نسبت به ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 2 )
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 2 )-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 2 ) به خاطر ... 3- در انقلاب هاى فرانسه و روسیه طبقه روشنفکر و تحصیل کرده رهبرى انقلاب را بر ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 2 )-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 2 ) به خاطر ... 3- در انقلاب هاى فرانسه و روسیه طبقه روشنفکر و تحصیل کرده رهبرى انقلاب را بر ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 5)
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 5)->چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 5) آنها میگفتند ... 3 - راجع به ریشه مذهب ، از دیده اسلام انقلابی ، خود اسلام و مذهبراستین تاریخ ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 5)->چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 5) آنها میگفتند ... 3 - راجع به ریشه مذهب ، از دیده اسلام انقلابی ، خود اسلام و مذهبراستین تاریخ ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 8)
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 8)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 8) «شما ملت عزیز با قدرت خودتان، با ایمان ... شما یک حکومت طاغوتی را برداشتید و به جای او یک حکومت اسلامی گذ. ... در گفتگو با مهر عنوان شد:درمانگاه شماره 3 شهداي عشاير خرم آب.
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 8)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 8) «شما ملت عزیز با قدرت خودتان، با ایمان ... شما یک حکومت طاغوتی را برداشتید و به جای او یک حکومت اسلامی گذ. ... در گفتگو با مهر عنوان شد:درمانگاه شماره 3 شهداي عشاير خرم آب.
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 10)
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 10)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 10) انقلاب عراق با پایمردی روحانیت شیعه به ثمر رسید ، اما روحانیت از ثمره آن بهره برداری نکرد ...
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 10)-چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران ( 10) انقلاب عراق با پایمردی روحانیت شیعه به ثمر رسید ، اما روحانیت از ثمره آن بهره برداری نکرد ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها