تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802709780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - جنبه‌هاي اقتصادي صلح در خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اقتصاد - جنبه‌هاي اقتصادي صلح در خاورميانه
اقتصاد - جنبه‌هاي اقتصادي صلح در خاورميانه

در جلسات اخير مجمع جهاني اقتصاد در شرم‌الشيخ بيشترين سهم از صحبت‌ها پيرامون بحث صلح در خاورميانه و پايان دادن به مشكلات لبنان و فلسطين بود. در اين اجلاس جورج بوش با مقامات اسرائيل و فلسطين ديدار و گفت‌وگو كرد و در پايان اذعان داشت كه مشكل اسرائيل و فلسطين بايد تا انتهاي سال جاري ميلادي حل شود. اين مسئله به دنبال گزارش اخير سازمان ملل و دولت بريتانيا در مورد قرابت حل شدن مشكلات اقتصادي كشورهاي خاورميانه با برقراري صلح عنوان شد.

به گزارش دولت بريتانيا اسرائيل بايد به فلسطين كمك كند تا زيرساخت‌هاي اقتصادي خود را بازسازي كند. اين كار نه‌فقط براي فلسطين بلكه براي اسرائيل نيز بسيار سودمند خواهد بود زيرا مي‌تواند امنيت را در بلندمدت تجربه كند و از در‌گيري و تنش‌هاي منطقه‌اي بكاهد.
دولت بريتانيا در گزارشي با عنوان «جنبه‌هاي اقتصادي صلح در خاورميانه» آورد: وضعيت اقتصادي فلسطين بسيار اسفبار است و با توجه به رشد جمعيت اين منطقه بي‌ثباتي و آسيب‌رساني ناشي از ضعف اقتصادي هر روز بيشتر از پيش خود را نشان مي‌دهد. مقامات بريتانيايي به اسرائيل پيشنهاد كردند موانع تجاري و سفري مردم فلسطين را ‌بردارد و به آنها اجازه دهد همچون مردم ديگر سرزمين‌هاي جهان اقتصاد خود را بسازند تا زمينه براي ايجاد صلح در خاورميانه و پايان درگيري بين اين دو كشور فراهم كند اما آژانس كمك‌رساني Oxfam، اين گزارش و پيشنهادهاي مطرح‌شده در آن را غير‌قابل اجرا مي‌داند. باربارا استاكينگ مدير اين آژانس مي‌گويد: اگر امكان عملي كردن پيشنهادهاي موجود در اين گزارش وجود داشت مي‌توانست گزارشي تاثير‌گذار و مهم باشد. مسئله اين است كه فلسطين هنوز زمينه لازم براي اجراي يكي از اين طرح‌ها را هم ندارد چه برسد به اينكه بدون كمك‌هاي جهاني اقدام به ساختن اقتصادش كند.
گزارش سازمان ملل
به گزارش سازمان ملل متحد، اقتصاد فلسطين كاملا به توجهات سياسي قدرت‌هاي خارجي وابسته است و افق توسعه اين سرزمين تحت لواي محدوديت‌هايي كه اسرائيل در عرصه داخلي و خارجي براي اين كشور ايجاد مي‌كند، قرار گرفته است.
بر اساس گزارش سالانه كنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد – آنكتاد - در سال‌هاي اخير حجم توليد و صادرات در فلسطين تنزل چشمگيري داشته است. ميزان صادرات فلسطين در سال 2006 ميلادي دوسوم ميزان صادرات آن در سال 1998 ميلادي بود. از طرف ديگر تحولات منفي در بازار پولي اين سرزمين سبب شد تا ارزش صادرات اين كشور نيز كاهش يابد كه خود عاملي براي تضعيف بيشتر اقتصاد اين سرزمين محسوب مي‌شود. به گزارش سازمان ملل سهم اعظم مايحتاج فلسطين از كشور اسرائيل تامين مي‌شود و همين مسئله سبب شد تا كسري تجاري اين سرزمين در سال 2005 ميلادي به 5/1 ميليارد دلار و در سال 2006 ميلادي به 2 ميليارد دلار برسد. اين كسري به حدي زياد است كه حتي با كمك‌هاي خارجي نيز قابل جبران نيست. آنكتاد در اين گزارش آورد: انزواي تحميل‌شده به مردم فلسطين سبب شد حتي با كمك 2/1 ميليارد دلاري جهان به اين اقتصاد ضعيف و آسيب‌ديده هنوز هم كشور با مشكلات زيادي درگير باشد.
محمود‌الخفيف، سخنگوي آنكتاد در ژنو در گفت‌وگو با خبرگزاري بي‌بي‌اس گفت: ضعف اقتصادي فلسطين و وابستگي مردم به كمك‌ها و مواد غذايي واردشده از اسرائيل به طور مستقيم روي بخش انساني اين كشور تاثير گذاشت.
وي افزود: به سال‌هاي اخير نگاه كنيد. در سال‌هاي اخير اعتصاب‌هاي زيادي در ميان اعضاي فعال در بخش‌هاي آموزشي و بهداشتي ايجاد شد كه به طور مستقيم روي زندگي مردم اثر داشت. دليل اين اعتصاب‌ها هم چيزي نبود جز اينكه دولت توان مالي لازم براي تامين نيازهاي اوليه مردم را نداشت.
آمارهاي اقتصادي
بر اساس گزارش آنكتاد در سال‌هاي اخير تمام شاخص‌هاي اقتصادي فلسطين سقوط كرد. طي پنج سال بعد از انتفاضه فلسطين در سپتامبر سال 2000 ميلادي اين كشور عربي 4/8ميليارد دلار از درآمد بالقوه خود را از دست داد.
شايد در نظر اول اين مبلغ چندان زياد به نظر نرسد ولي زماني كه آن را با بزرگي اقتصاد فلسطين مقايسه كنيم متوجه عمق فاجعه مي‌شويم. امروزه ارزش اقتصاد فلسطين تنها 2/4 ميليارد دلار است و از دست دادن 4/8 ميليارد دلار به معناي فاجعه‌اي عظيم براي اقتصاد است.
در سال 2005 ميلادي ارزش توليد ناخالص داخلي فلسطين برابر با 3/5 ميليارد دلار بود كه به دليل هزينه‌هاي بالاي دولت و سير نزولي كمك‌هاي خارجي طي يك سال بيش از يك ميليارد دلار كاهش يافت.
از سال 1993 ميلادي تا به حال فلسطين 10 ميليارد دلار كمك خارجي جذب كرده، با اين وجود در سال گذشته كسري تجاري اين كشور با اسرائيل از مرز2 ميليارد دلار گذشت. از طرف ديگر در سال گذشته جمعيت فلسطين نصف جمعيت اسرائيل بوده است در حالي‌كه توليد ناخالص داخلي اين كشور تنها سه درصد توليد ناخالص داخلي اسرائيل بود. در سال 1999 ميلادي سرانه توليد ناخالص داخلي كشور فلسطين در هر سال برابر با 1612 دلار بود در حالي‌كه سرانه توليد ناخالص داخلي اين كشور در سال 2006 ميلادي به 1129 دلار رسيد. فقر در فلسطين بيداد مي‌كند. در سال 2005 ميلادي 53 درصد از خانوارهاي فلسطيني كه هر يك به طور متوسط شش نفري هستند با داشتن كمتر از 385 دلار در ماه زير خط فقر زندگي مي‌كردند. اينان 65 درصد از كل جمعيت كشور فلسطين را تشكيل مي‌دهند. در سال 2006 ميلادي نرخ بيكاري در اين سرزمين به بيشتر از 30 درصد رسيد.
راه‌حل
در گزارش دولت بريتانيا آمده است اسرائيل بايد به فلسطين كمك كند تا دولتي كوچك بسازد و زمينه خصوصي‌سازي در اين سرزمين فراهم شود. گوردون براون نخست وزير بريتانيا در اين مورد مي‌گويد: بسته بودن نوار غزه و ممانعت اسرائيل از ورود و خروج كالا و خدمت به فلسطين شايد براي مدت كوتاهي اسرائيليان را به برقراري امنيت و صلح اميدوار كند اما بدون ترديد ضعف‌هاي اقتصادي فلسطين سبب مي‌شود تا دوباره ثبات و پايداري نوپا از اين سرزمين رخت بربندد. وي افزود: با باز شدن درهاي اقتصاد فلسطين روي كشورهاي خارجي، توليدات بخش خصوصي فلسطين به كشورهاي ديگر صادر خواهد شد و درآمد حاصل از آن هم براي تامين مايحتاج مردم و هم براي تقويت زيرساخت‌هاي اقتصاد و صنعت صرف مي‌شود. اين مسئله به فلسطين كمك مي‌كند تا افزايش اشتغال، ثبات و رشد اقتصادي را تجربه كند.
مدير آژانس بين‌المللي كمك‌رساني Oxfam مي‌گويد: بسته بودن نوار غزه به معناي عدم‌وجود تجارت در اين منطقه است و نبودن تجارت يعني سقوط سريع اقتصاد. روشن است كه در اين شرايط نمي‌توان در مورد توسعه اقتصادي و كاهش وابستگي به كمك‌هاي خارجي صحبت كرد. مگر اينكه پيش از آن درهاي اقتصاد به روي تجارت گشوده شود و البته بستر لازم براي برقراري تعاملات تجاري با جهان نيز فراهم آيد.
الخفيف، سخنگوي آنكتاد در گزارش سالانه در مورد فلسطين معتقد است فلسطين بايد راه‌هاي ديگري براي مبادله تجاري با جهان باز كند و در تعاملات تجاري خود تنها به اسرائيل تكيه نكند. وي برقراري رابطه با مصر و اردن را اولين گام براي حل مشكل فلسطين دانست و افزود: برقراري رابطه تجاري با اين دو كشور باعث از بين رفتن انزواي تحميل‌شده به فلسطين مي‌شود.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن