تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803282859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - سوبسيد انرژي را حذف كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: اقتصاد - سوبسيد انرژي را حذف كنيد
اقتصاد - سوبسيد انرژي را حذف كنيد

گروه اقتصادي: اجلاس شرم‌الشيخ مهم‌ترين موضوع اقتصادي مورد بحث نفت، قيمت آن و راهكارهايي بود كه كشورهاي نفت‌خيز براي بهره‌گيري بهينه از اين منبع انرژي بايد به‌كار گيرند. در اين اجلاس توني هيوارد مديرعامل شركت بزرگ نفتي بريتيش پتروليوم در يك سخنراني از جهانيان خواست تا ارائه سوبسيد به نفت و ديگر فرآورده‌هاي انرژي را پايان دهند و اين محصولات استراتژيك را با قيمت واقعي به مصرف‌كنندگان بفروشند. وي كه عنوان پايداري انرژي و مصرف بهينه را براي سخنراني خود انتخاب كرده بود اذعان داشت تا كشورهاي نفت‌خيز خاورميانه كه تامين‌كننده نيمي از نياز نفت و گاز جهان هستند استفاده بهينه از اين منبع را آغاز نكنند نمي‌توانند از مزاياي اقتصادي داشتن اين ذخاير در داخل مرزهاي خود بهره‌مند شوند.
اغلب كشورهاي نفت‌خير خاورميانه به منظور كاهش فشارهاي اقتصادي ناشي از افزايش قيمت نفت سوبسيدهاي كلاني به نفت و فرآورده‌هاي نفتي براي مصرف داخلي تخصيص مي‌دهند تا به موجب آن مردم اين كشورها فشار مالي كمتري را براي استفاده از آنها متحمل شوند.
وي به سردمداران كشورهاي خاورميانه هشدار داد ادامه روند كنوني در تخصيص سوبسيد به نفت و فرآورده‌هاي نفتي در اين دست كشورها سبب مي‌شود تا بحران انرژي در منطقه افزايش يابد. هم‌اكنون قيمت هر ليتر بنزين در دوبي يك پنجم قيمت بنزين در انگليس است و ادامه اين روند نه تنها اقتصاد اين سرزمين‌ها بلكه بازار انرژي آنها را نيز با بحران روبه‌رو مي‌كند. هر گالن بنزين در دوبي با قيمت يك پوند به فروش مي‌رسد در حالي‌كه مصرف‌كنندگان انگليسي براي استفاده از همين سهم بنزين بايد پنج پوند بپردازند.
البته روند حذف سوبسيدهاي انرژي همچون روند حذف هزينه‌هاي گمركي و ديگر هزينه‌هايي كه به اقتصاد فشار وارد مي‌كند بايد تدريجي و متناسب با رشد اقتصادي كشور باشد زيرا حذف يكباره آن مي‌تواند آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به اقتصاد اين سرزمين‌ها وارد نمايد.
تايمز در مورد سخنراني وي نوشت: در سال‌هاي اخير رشد اقتصادي و صنعتي كشورهاي خاورميانه سبب شد تا تقاضاي انرژي در اين كشورها افزايش يابد. در اين شرايط كشورهاي نفت‌خيز خاورميانه با وجود داشتن ذخاير كلان انرژي و كشف ذخاير تازه در بازه‌هاي زماني نه‌چندان طولاني همواره با كمبود اين منبع روبه‌رو هستند. طي سه سال گذشته نيمي از رشد تقاضاي نفت در جهان به دليل رشد تقاضا از كشورهاي نفت‌خيز خاورميانه بوده است.
در سال‌هاي گذشته كشورهاي نفت‌خيز خاورميانه بيشترين سهم از نفت و گاز خود را به نيروگاه‌ها منتقل مي‌كردند تا بتوانند پاسخگوي نيازهاي روزانه مردم باشند. در اين روزها بيشترين سهم از انرژي در اين كشورها براي توليد انرژي سرمايشي و رهايي از دماي بالاي هوا در اين كشورها بود اما بدون ترديد راه‌هاي كم‌هزينه‌تري هم براي اين كار وجود دارد و استفاده از اين منابع پايان‌پذير كار نادرستي است كه اقتصاد اين كشورها را تهديد مي‌كند.
مطالعات نشان مي‌دهد در سال گذشته امارات متحده عربي كه با وجود داشتن ذخاير انرژي زياد جمعيت بسيار كمي دارد درصدد وارد كردن زغال سنگ براي تامين سوخت نيروگاه‌ها است. از طرف ديگر اين كشور براي استخراج نفت از فشار گاز بهره مي‌گيرد، زيرا نفت همواره كالاي گران‌تر و پرارزش‌تري نسبت به گاز طبيعي بوده است.
استفاده غيربهينه از نفت و گاز براي تامين نيروي كشورهاي نفت‌خيز سبب مي‌شود تا سهم گاز موجود براي صادرات در اين دست از كشورها كمتر شود و به دنبال آن قيمت نفت و گاز ارتقا يابد. هيوارد كه مسووليت اداره يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي نفتي جهان را بر عهده دارد، گفت؛ سوبسيدهاي انرژي كشورهاي خاورميانه به فشارهاي موجود در بازار انرژي جهان مي‌افزايد. ازطرف ديگر اين كشورها در حفاظت از ذخاير انرژي كشورها تلاش چشمگيري ندارند. آمارها نشان مي‌دهد امارات، كويت و بحرين كشورهايي هستند كه بيشترين سرانه مصرف انرژي را در جهان دارند. سرانه مصرف انرژي در اين كشورها در سال‌هاي گذشته رشد كرده است كه دليل آن توسعه صنايع در اين سرزمين‌هاست. از طرف ديگر كشورهاي غربي و پيشرفته در سال‌هاي گذشته با ثبات و كاهش مصرف منابع انرژي روبه‌رو بودند.
به گزارش صندوق بين‌المللي پول در سال گذشته ميلادي 53 درصد از هزينه ناشي از رشد قيمت نفت و منابع انرژي در كشورهاي خاورميانه از طريق دولت پرداخت شده است. در ميان كشورهاي خاورميانه دولت يمن بيشترين سهم از هزينه‌ها را پرداخت كرد. آمار نشان مي‌دهد در اين سال دولت يمن 8/9 درصد از كل توليد ناخالص داخلي خود را به يارانه انرژي اختصاص داد.
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن