واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سونا125th May 2008, 01:18 PMنخستین کاریکاتور ایران این نخستین کاریکاتور تاریخ مطبوعات ایران است که درروز چهاردهم شوال 1320 قمری، مطابق با چهاردهم ژانویۀ فرانسوی 1903 در صفحۀ 2، شمارۀ 5، سال سوم « روزنامۀ ادب به مدیر کلی میرزا صادق خان ادیب الممالک در شهر مشهد مقدس، کوچۀ دو در » چاپ شده که « هیئت ترقی اهل اروپا » را با « هیئت تنزل مردم آسیا» مقایسه می کند و « اثر خامۀ حسین الموسوی، نقاشباشی آستان قدس رضوی » است. کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند در مورد این که چرا این کار « حسین الموسوی » شایستگی عنوان « نخستین کاریکاتور» مطبوعات ما را یافته، شاید توضیحات زیر لازم باشد. بی گمان سر زمین ایران از سرچشمه ها و خاستگاه های تصویر سازی به شمار می رود و سابقۀ آن به زمانهای بسیار دور باز می گردد و نقوش روی ظروف و سفالینه های دوران های باستان بهترین و گویاترین اسناد و مدارک این سابقه است. از این روی می توان احتمال داد که تصاویر شوخ طبعانه هم بخشی از این سابقه بوده باشد، و حتا نمونه های بسیار ارزنده ای از آثار استادان مینیاتور دورۀ صفوی در دست است که بعضاً در کتاب ها هم چاپ شده است. اما روشن است که هر تصویر غیر جدی و شوخ طبعانه را، هر قدر هم که استادانه و هنرمندانه تهیه شده باشد، کسی کاریکاتور نمی داند. به همین قیاس آثار آن استادان هم کاری در زمرۀ شوخی های شخصی و شیطنت های تفننی دسته بندی می گردد. به قرار تعریف های مختلفی که کتب و مراجع معتبر، از فروید گرفته تا فرهنگ ها و دائرة المعارف های با اعتبار هنر از این اصطلاح به دست می دهند، کاریکاتور بطور خلاصه عبارت است از «طنز تصویری » و مخاطب آن هم عامۀ مردم است. بدین قرار کاریکاتور چیزی نیست جز یک انتقاد و اظهار نظر طنز آمیز اجتماعی در قالب تصویر، یا همان چیزی که غربی ها به آن طنز دیداری ( ویژوال هیومور) می گویند و آن کاری است در حیطۀ روزنامه نگاری و ژورنالیزم. به این ترتیب « حسین الموسوی» برای نخستین بار در مطبوعات ما یک موضوع عمومی، یعنی روحیۀ تشتت و تفرقه در میان آسیائیان ( در واقع هموطنان خودش) را، به صورت طعنه آمیز و در قالب تصویر، مورد انتقاد قرار داده و آن را در یک نشریۀ عمومی و علنی منتشر کرده و با این کارش نخستین کاریکاتور ایرانی را – به معنای واقعی کلمه- « رقم» زده است. البته با معیارهای امروز ممکن است بر کار حسین الموسوی عیب و ایراد هائی وارد کرد. مثلاً به دلیل کلاه های فینۀ « مردم آسیا» آن را کاری تقلیدی و به اصطلاح کپیه برداری از کاری خارجی دانست و یا ضعف های آشکاری که در طراحی و ترکیب آن وجود دارد . اما به فرض صحت چنین احتمالی هم در این که کار حسین الموسوی نخستین کاریکاتور ایران است، مطابق تعاریفی که به آن ها اشاره شد جای هیچ شک و شبهه ای نیست. سونا127th May 2008, 10:14 AMنقاشیهای ايران درودی در موزه هنرهای معاصر تهران (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) نمايشگاه مروری بر آثار هنرمند نقاش ايرانی ايران درودی از روز چهارشنبه 18 ارديبهشت 87 تا 22 خرداد در موزه هنر های معاصر اين نمايشگاه شامل آثاری است كه از ميان مجموعه شخصي ايشان نقاشيهای ايشان كه در اختيار مجموعهداران خصوصی است و آثار متعلق به گنجينه موزه هنرهای معاصر تهران به نمايش درمیآيد . اين آثار سير و بررسی تحول و شيوههای هنری اين بانوی هنرمند ايرانی است كه از دوران دانشجويي تاكنون در معرض ديد مخاطبان قرار می گيرد. این عکسها مربوط به تعدادی از کارهای ایشون که در دوسالانه امسال شرکت داشت. (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) ايران درودی هنرمند نقاش متولد11شهریور مشهد 1315 و فارغ التحصيل رشته نقاشی از مدرسه عاليهنرهای زيبای پاريس (بوزار) است. وی پس از آن در دانشكده سلطنتی بروكسل به فراگيری ويترای پرداخت و دوره تاريخ هنر را در مدرسه "لوور" پاريس گذراندو دوره تهیه و کارگردانی سینما رو در انیستیتوRSA گذرانه اسا وی همچنين نخستين نمايشگاه انفرادی خود را در مركز هنرهای ميامي بيچ در فلوريدا در سال 1337 برگزار كرد. آثار اين هنرمند نقاش در سال 1339 براي اولين بار در ايران و در تالار فرهنگ به نمايش گذاشته شد . از آثار ارزشمند و مهم ایشون فیلم مستند 55 دقیقه ای (بینال ونیز 1968) و تابلوی به سفارش یک شرکت نفتی از پالایشگاهای نفتی ایران به نام (رگ های ما رگهای زمین) که در اکتر مطبوعات مهم و مطرح مانند تایمز چاپ می شود و مورد استقبال زیادی واقع میشود که بعد ها شاملو هم شعری با این نام میخواند و به او هدیه میکند. آثار ايران درودی نقاشیهايی با الهام از طبيعت هستند كه در آنها نقش مايههای گل، سنگ، مرواريد و بلورها به وجهی سمبوليک تكرار می شوند. آثار اين هنرمند در دورههای مختلف كاری خود متاثر از وقايع عاطفی زندگیاش گاه سرزمين های يخ زده، گاه شهرهای رو به نابودی و يا چشماندازهای كويری را به تصوير كشيده است كه عنصر نور به نحوی در هر كلام نمود پيدا ميكند. (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) نوشته ای از ایران درودی در مجله تندیس امروز حس می کنم چیزی به زندگی بدهکار نیستم چرا که بهترین و سخت ترین لحظات را لحظه به لحظه و به تمامی زندگی کرده ام . زندگی درد را به من شناساند عشق را به من آموخت شور و شیدایی خلاقیت را به من داد و به من باوراند که سهم انسان از خوشبختی به اندازه عشقی است که ایثار می کند . باور دارم که من نقاشی را انتخاب نکردم نقاشی مرا انتخاب کرد . من دیگر نقاش نیستم بلکه نقاشی شده ام و این پاداش من از زندگیست برای بازدید از نمایشگاه مروری بر آثار هنرمند نقاشایران درودی تا 22 خرداد ساعت 9 صبح تا شش بعد از ظهر وجمعه از ساعت دو تا شش بعد از ظهر به موزه هنرهای معاصر تهران سر بزنید این هم آدرس موزه : خیابانکارگر شمالی جنب پارک لاله ا شماره تلفن 88951965 سونا127th May 2008, 10:15 AM سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 601]