تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815341406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكميل پروژه محور شرق براي ترانزيت كالا به كشورهاي آسيايي ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تكميل پروژه محور شرق براي ترانزيت كالا به كشورهاي آسيايي ضروري است
اقتصاد
مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در ديدار با هيات هاي تاجيكي، افغاني، عماني و سوري شركت‌كننده در همايش چابهار، ترانزيت و توسعه محور شرق گفت: با تكميل پروژه محور شرق گامي اساسي براي ترانزيت كالا از چابهار به كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان برداشته خواهد شد.

محمود صلاحيدر اين ديدارها كه روز يكشنبه به صورت جداگانه در محل حوزه مشاورت رييس جمهور در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي انجام شد، هدف اصلي از برگزاري اين همايش را ايجاد بستري مناسب براي همكاري با كشورهاي منطقه و بويژه تاجيكستان برشمرد.

وي، افزايش حجم ترانزيت كالا به كشورهاي منطقه و افغانستان را عامل ايجاد رونق اقتصادي و اشتغال وكاهش خشونت و درگيري در كشورهاي منطقه بويژه افغانستان قلمداد كرد.

به گزارش روابط عمومي حوزه مشاورت رييس جمهور در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، در اين ديدارها ابتدا عبدالرحيم عاشور وزير نقليات و ارتباطات تاجيكستان با تاكيد بر نقش ايران و بندر چابهار براي انتقال كالا به اين كشور، افغانستان و ديگر جمهوريهاي آسياي ميانه بر آمادگي تاجيكستان جهت سرمايه‌گذاري در بندر چابهار و استفاده از مزاياي ترانزيتي اين بندر تاكيد كرد.

سفير افغانستان در ايران نيز در ديدار با صلاحي، ترانزيت و انتقال كالا به اين كشور از طريق بندر چابهار را باعث صرفه جويي ‪ ۱۰۰۰‬كيلومتري نسبت به مسير بندرعباس به افغانستان دانست و افزود: كالاهاي ترانزيت شده به افغانستان از طريق بندر چابهار و محور شرق مي‌تواند از راه زرنج به تاجيكستان حمل شود.

وي احداث خطوط آهن از ايران به هرات و از هرات به مرز تاجيكستان را از جمله مسائل مهم براي دو كشور افغانستان و تاجيكستان برشمرد و گفت: مباحث بسيار مهمي در همايش مطرح شده و اميدواريم با عملي شدن اين مباحث شاهد رونق بازرگاني و تجارت در بين كشورهاي منطقه باشيم.

صلاحي نيز با اشاره به اهميت حياتي زيربناهاي حمل و نقل كالا و مسافر جهت توسعه كشور
هاي منطقه، عزم جدي مسئولان ايراني براي توسعه محور شرق و بندر چابهار را در اين راستا دانست و گفت: سرمايه‌گذاري هاي هنگفتي در توسعه بندر چابهار و نيز اتصال اين بندر به خطوط ريلي داخل كشور در حال انجام است كه با تكميل اين پروژه‌ها گامي اساسي در احياي محور شرق و ترانزيت كالا از طريق چابهار به جمهوريهاي آسياي ميانه و افغانستان برداشته خواهد شد.

سالم بن محمد عبدالنعيمي معاون وزير حمل و نقل و ارتباطات كشور عمان نيز در ديدار با مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد با اشاره به پروازهاي چابهار به عمان، ايجاد پروازهاي دبي- چابهار- كابل براي بهره مندي كشورهاي منطقه از اين پروازها را براي توسعه روابط اقتصادي مفيد دانست.

وي با اشاره به اينكه چابهار يكي از ‪ ۱۴‬نقطه مطلوب ترانزيتي دنياست، استفاده از اين امكان كم نظير توسط كشورهاي منطقه را باعث بهره مندي همه آنها دانست و افزود: با افزايش همكاري‌هاي اقتصادي منطقه‌اي مي‌توان منفعت جمعي كشورها را در اين پروژه منطقه‌اي شاهد بود.

عبدالنعيمي نيز در اين ديدار گفت: سياست دولت عمان توسعه وسايل حمل و نقل و افزايش ظرفيت بنادر است به عنوان مثال در حال ايجاد بندرگاه ساخت و تعمير كشتي هستيم. ما به توسعه روابط بازرگاني دو كشور علاقمند هستيم و براي همين منظور درصدد توسعه روابط بازرگاني بين بندرعباس و بندر سلاله در عمان هستيم تا بخش خصوصي و دولتي دو كشور بتوانند بيشتر با هم داد و ستد داشته باشند.

مشاور رييس جمهور نيز با اشاره به تصوير مثبت مردم ايران از مردم عمان و فرهنگ اين كشور ، علاقمندي كشورمان به افزايش تجارت و ترانزيت بين دو كشور را مورد تاكيد قرار داد و گفت: ارتباطات اقتصادي كشورهاي منطقه با همديگر در قياس با ارتباطات اقتصادي آنها با كشورهاي خارج از منطقه اندك بوده و اين نقطه ضعفي جدي در روابط كشورهاي منطقه است.

صلاحي تاكيد كرد: سطح روابط ميان كشورهاي منطقه بايد متناسب با ظرفيتها و امكاناتي موجود گسترش يابد زيرا اين امر نقش موثري در گسترش داد و ستد و تجارت بين كشورهاي منطقه، خواهد داشت.

وي گفت: ايران براي رسيدن به اين هدف آماده پذيرايي از هيات‌هاي اقتصادي و بازرگاني بخش خصوصي و دولتي كشورهاي منطقه و بويژه عمان است.

علي محمود دبير اول سفارت سوريه در تهران و دكتر راجح سريع معاون وزير راه اين كشور نيز با مشاور رييس جمهور ديدار و در مورد مسائل اقتصادي و تجاري مورد علاقه دو كشور مذاكره كردند.

صلاحي با اشاره به روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي خوب و روبه رشد دو كشور، افزايش پيوندهاي اقتصادي كشورهاي منطقه با يكديگر و گسترش مبادلات اقتصادي در ميان اين كشورها را به سود كشورهاي مسلمان منطقه دانست و افزود: افزايش حجم واردات و صادرات كالا در بين كشورهاي منطقه مانع از خروج ارز از منطقه و افزايش رونق اقتصادي خود آنها مي‌شود.

مشاور رييس جمهور در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در ادامه بر آمادگي منطقه آزاد چابهار براي همكاري جدي با كشورهاي منطقه و نيز سوريه جهت واردات و يا صادرات كالاهاي ساخت اين كشورها تاكيد كرد.

راجح سريع، پروژه محور شرق را پروژه‌اي اساسي براي متحول كردن اقتصاد ايران و كشورهاي منطقه دانست و گفت: با گسترش خطوط ريلي از طريق ايران به عراق و سپس سوريه و تقويت بنادر سوريه در درياي مديترانه و چابهار در درياي عمان مي‌توان نقل و انتقال كالا از شرق به غرب و برعكس را بين كشورهاي مذكور و نيز ساير كشورها رونق داد.

وي محور اقتصادي و ترانزيتي سوريه - عراق - ايران را باعث ايجاد رونق اقتصادي و امنيت در كشورهاي منطقه و آسيا ذكر كرد.

صلاحي در ادامه اين ديدار بر آمادگي ايران براي همه نوع همكاري اقتصادي با كشورهاي مختلف بويژه كشورهاي منطقه تاكيد كرد و گفت: گسترش روابط اقتصادي با كشور سوريه به دليل اشتراكات فراوان مذهبي، تاريخي و سياسي از اولويت خاصي برخوردار است.

وي اظهار داشت: آمادگي داريم كه از امكانات بندر چابهار براي ترانزيت كالا به سوريه و بالعكس استفاده كنيم.

گفتني است، همايشچابهار، ترانزيت و توسعه محور شرق كه روز شنبه آغاز به كار كرده بود عصر يكشنبه به كار خود پايان داد.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن