تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820822558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صلاحي:چابهار قطب ترانزيت منطقه مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: صلاحي:چابهار قطب ترانزيت منطقه مي شود
مشاور رئيس جمهور در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: افزايش سهم ايران در ترانزيت و حمل و نقل بين المللي كالا، ارتقاء عملكرد بندر چابهار تا تبديل آن به جايگاه يك مگاپورت و كاهش فعاليتهاي غيررسمي اقتصادي برخي از دستاورهاي تبديل چابهار به يك منطقه ترانزيتي خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود صلاحي امروز در همايش بين المللي چابهار، ترانزيت و توسعه محور شرق در تهران گفت: با توجه به قرارگرفتن ايران در آستانه يك تحول گرانسنگ اقتصادي، توجه به ايجاد زيرساختها به ويژه در بخش حمل و نقل ضروري است ، اين درحالي است كه ايجاد زيرساختها از جمله توسعه محور شرق با مبداء چابهار، منطقه ويژه اقتصادي سرخس و گسترش شريانهاي ارتباطي اين قلمرو، مورد توجه مديران و زمامداران كشور است.

مشاور رئيس جمهور در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي افزود: برخورداري از پتانسيلهايي نظير منابع انساني ارزان، ذخاير كاني و لايه هاي انرژي، افزون بر ويژگي هاي يگانه جغرافيايي مشتمل بر دسترسي به آبهاي آزاد و قابليت پيوند با كشورهاي آسياي ميانه، آرام گرفتن در كانون خاورميانه جديد و همسايگي با 15 كشور جهان از طريق مرزهاي آبي و خاكي، موجب شده ايران مانند يك پل، همسايگان خود را از انزوا خارج كند.

وي تصريح كرد: در دهه هاي اخير همگامي و همگرايي ميان همسايگان خاوري و باختري ايران توسعه يافته است و اين امر توسعه زيرساختها در بخشهاي جاده اي، ريلي و دريايي در محور شرقي كشور را بيش از پيش ضروري مي سازد.

به گفته صلاحي، گسترش محور ترانزيتي شرق به مثابه يك پروژه با افق بهره گيري بهينه از ظرفيتهاي ترانزيتي منطقه سيستان و بلوچستان و بخصوص چابهار خواهد بود، افزايش سهم ايران در ترانزيت و حمل و نقل بين المللي كالا، ارتقاء عملكرد بندر چابهار تا تبديل آن به جايگاه يك مگاپورت، تقويت گروه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي با كشورهاي همجوار شرق و شمال شرقي، ارتقاء سطح متوسط درآمد و شاخصهاي توسعه در نواحي شرق كشور، كاهش فعاليتهاي غيررسمي اقتصادي و قاچاق برخي از دستاورهاي تبديل چابهار به يك منطقه ترانزيتي خواهد بود.

اين مقام مسئول در دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور تصريح كرد: مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ايران نيز با آرمان همدستي با اقتصاد جهاني و ميوه چيني از بوستانهاي سرمايه گذاري داخلي و خارجي، تلاش مي كنند تا پتانسيلهاي نهفته خود را به قابليتهاي بالفعل در كارزارهاي تجاري و اقتصادي بدل سازند.

مشاور رئيس جمهور در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: از جمله اين پهنه ها چابهار است كه بر بستر يكي از چهارراه هاي راهگذر جنوبي تهاترات جهاني در جنوبشرقي ايران قرار گرفته كه مي تواند به لحاظ مختصات ويژه خود با آبهاي آزاد قادر است نقش موثري در ترانزيت كالا به كشورهاي آسياي ميانه و افغانستان و بالعكس ايفا كند.

وي گفت: ويژگي هاي اين منطقه سبب شده كه چابهار كه در حاشيه درياي عمان و اقيانوس هند قرار گرفته و توان آن را دارد كه از طريق آبهاي آزاد با ساير نقاط جهان بخصوص كشورهاي شبه قاره هند، خاور دور و آفريقاي شرقي ارتباط داشته باشد و يكي از 14 نقطه استراتژيك دنيا محسوب شود.

صلاحي گفت: طرح 18 ماده اي توسعه محور شرق بعنوان كريدور ترانزيتي شرق ايران را از مبداء ورودي بندر چابهار تا نقاط خروجي مرزهاي شمالي كشور ترسيم مي سازد، گفت: اين طرح در سال 1381 توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي وقت ارائه و در هيئت دولت به تصويب رسيد، در راستاي طرح توسعه محور ترانزيتي شرق چندين پروژه بزرگ زيرساختي با مشاركت سازمانها و نهادهاي گوناگون طراحي شده كه از مهمترين آنها مي توان به طرح توسعه بندر چابهار اشاره كرد.

وي خاطرنشان كرد: اجراي طرح مذكور ظرفيت بندر چابهار كه به سبب استقرار در دل يك خليج و موقعيت ايده آل براي توسعه فيزيكي تا سه برابر يعني از 2 به 6 ميليون تن افزايش يابد. براي تحقق اهداف منطقه آزاد، لايحه انضمام بنادر شهيد بهشتي و كلانتري به اراضي منطقه، يكي از پروژه هاي حائز اهميت طرح توسعه محور شرق است.

در ادامه محمدطاهار باقري زاده، مديرعامل منطقه آزاد چابهار نيز گفت: بندر چابهار با پيشينه بيش از 2 هزار سال همواره در تعاملات تجاري و اقتصادي بين المللي، از نقش پررنگي برخوردار بوده؛ موقعيت استثنايي و استراتژيك اين بندر در كنار نزديكي به آبهاي آزاد جهان، اهميت اين نقطه را مضاعف كرده و بستري براي شكوفايي و توسعه ملي و منطقه اي كشور فراهم كرده است.

مديرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: جمهوري اسلامي ايران چابهار را نقطه مطلوب و آغازين محور ترانزيت شرق از آبهاي آزاد مي داند و تسهيلات لازم را براي ورود و حضور سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي خارجي و داخلي فراهم نموده است.

وي تصريح كرد: به تعبيري محور شرق در جمهوري اسلامي ايران، آبهاي آزاد اقيانوس هند و درياي عمان و قبل از ورود به خليج فارس موقعيتي را فراهم مي آورد كه صاحبان كالا با آرامش و سرعت در كمترين زمان ممكن و حداقل هزينه جابجايي، محمولات خود را به انجام رساند.

در ادامه سيدمهدي هاشمي سرپرست وزارت كشور نيز گفت: از جمله اهداف تعيين شده در سند چشم انداز بيست ساله، ايجاد تحول و تغيير اساسي در زيرساختهاي اقتصادي بعنوان راهبرد و خط مشي مورد تاكيد جمهوري اسلامي ايران است و از جمله اصلاحات بنياني، تقويت و گسترش مناطق آزاد تجاري مدنظر قرار گرفته است.

وي تصريح كرد: اين مناطق فرصتها و امكاناتي فراهم مي كند تا با استفاده بهينه از مزيتهاي اقتصاد ملي، دانش محوري و موقعيت سرزميني كشور، بتوان پايه هاي اقتصاد ملي را با استعدادها و فناوري هاي برتر جهاني تلفيق نموده و با حضور در بازارهاي جهاني و تكميل و تثبيت حلقه هاي بازرگاني بين المللي براي تحقق اهداف تشويق و توسعه صادرات گامهاي موثري برداشت.

هاشمي گفت: موقعيت منطقه آزاد چابهار به عنوان نزديكترين نقطه به آبهاي آزاد، موقعيتي استثنايي براي ايجاد بسترهاي لازم به منظور توسعه عمليات ترانزيت از طريق سرزمين ايران با توجه به كوتاهي مسير و امنيت كامل در منطقه ايجاد نموده است.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن