تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815318153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر /رونمايي از تازه وارد اقتصاد ايران در 8 خرداد ماه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر /رونمايي از تازه وارد اقتصاد ايران در 8 خرداد ماه
خبرگزاري مهر- گروه اقتصادي: با افتتاح اولين شعبه بانكهاي خارجي در ايران در تاريخ 8 خرداد ماه سال جاري با حضور رئيس كل بانك مركزي، فعاليتهاي بانكي كشور با تحول جديد روبرو مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بحث حضور بانكهاي خارجي در ايران از ارديبهشت ماه سال گذشته با ماده واحده شوراي پول و اعتبار سابق قوت گرفت. بر اين اساس، شوراي پول و اعتبار ماده واحده‌اي را براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرد كه طبق آن تاسيس بانك با سرمايه ‌گذاري مشترك ايراني و خارجي، تملك سهام بانكهاي ايراني توسط سرمايه‌ گذاران خارجي و ايجاد شعب بانكهاي خارجي در كشور مجاز شد.

حضور اولين بانك خارجي در ايران (اروپايي) در تاريخ 8 خرداد ماه سال جاري كه با حضور رئيس كل بانك مركزي ايران در تهران افتتاح مي شود را شايد بتوان نقطه عطفي در فعاليتهاي بانكي ايران دانست. گرچه فعاليت بانكهاي خارجي در مناطق آزاد ايران از سالها پيش وجود داشته و حضور شعبات بانكهاي خارجي در اين مناطق نيز بر اساس قوانين و مقررات بانك مركزي مجاز بود، اما حضور آنها در داخل مرزهاي كشور شرايط ويژه اي را ايجاد خواهد كرد.

بحث حضور بانكهاي خارجي در كشور پس از تاسيس بانكهاي خصوصي و گسترش فعاليت آنها مطرح شد و در واقع حضور موفق بانكهاي خصوصي باعث شد گامهاي ديگري براي توسعه فعاليتهاي بانكي كشور در عرصه هاي جهاني برداشته شود.

پيش از تصويب مصوبه شوراي پول و اعتبار نيز تنها تاسيس شعب بانكهاي خارجي در مناطق آزاد مجاز بود به نحوي كه هم اكنون سه بانك تجارت ايران و اروپا، استاندارد چارتر و فيوچرز بانك در كيش فعاليت دارند و تحت نظارت بانك مركزي به فعاليت خود ادامه مي دهند.

هم اكنون 24 بانك خارجي از كشورهاي مختلف نظير آلمان، اسپانيا، انگليس، پاكستان، تركيه، ايتاليا، امارات، بحرين و كشورهاي آسياي جنوب شرقي در تهران دفتر نمايندگي دارند و به عنوان واسطه اي براي انجام كارهاي اسنادي ميان شعبه اصلي بانك خود و بانكهاي ايراني عمل مي كنند.

اين در حالي است كه مسئولين بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي از درخواستهاي مكرر بانكهاي خارجي به ويژه از كشورهاي اروپايي، آسيايي و حاشيه جنوب خليج فارس براي حضور در ايران و بررسي اين درخواستها خبر مي دهند. به علاوه بانكهاي خصوصي ايران مي توانند در بانكهاي بين المللي سرمايه گذاري كنند و هم اكنون چند بانك ايراني در حال خريد چند بانك بين المللي هستند.

بر اساس آخرين اخبار، بانك مركزي با 6 بانك خارجي براي حضور در ايران مذاكراتي را انجام داده است كه به زودي شاهد حضور آنها در كشور خواهيم بود. همچنين يك بانك خارجي درخواست تاسيس 7 شعبه در شهرهاي مختلف كشور را به بانك مركزي داده است.

مسئولين بانك مركزي نيز بارها در مصاحبه هاي خود آمادگي و استقبال خود را براي حضور بانكهاي خارجي در كشور اعلام و مطرح كرده اند كه هيچ مشكلي براي حضور بانكهاي خارجي در كشور وجود ندارد.

البته بحث حضور بانكهاي خارجي در كشور نيز با چالشها و موضوعاتي از قبيل چگونگي انطباق آنها با قوانين و مقررات بانكي اسلامي ايران وجود دارد. اما به هر حال اميد مي رود با حضور اين بانكها در كشور در شرايط فعلي كه برخي بانكهاي بزرگ دولتي تحت تحريمهاي بين المللي قرار دارند، فعاليت بانكهاي دولتي و خصوصي كشور وارد عرصه جديدي شده و رونق فعاليت آنها، توسعه فعاليتهاي الكترونيكي بانكي و غيره را به همراه داشته باشد.
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن