تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816296089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خشكسالي توليد گندم گلستان را امسال به كمتر از نصف كاهش مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خشكسالي توليد گندم گلستان را امسال به كمتر از نصف كاهش مي‌دهد
داخلي. اقتصادي. كشاورزي. گندم.

مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گلستان اعلام كرد: امسال به دليل خسارات خشكسالي و نيز سرما، ميزان توليد گندم، به كمتر از نصف كاهش مي‌يابد.

"محمدرضا عباسي" روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: اين ميزان كاهش توليد، ‪ ۷۴۰‬هزار تن پيش‌بيني شده است.

به گفته اين مقام، در سال زراعي قبل، يك ميليون و ‪ ۲۵۰‬هزار تن گندم از مزارع استان گلستان برداشت شد در حالي كه پيش‌بيني توليد امسال، حداكثر ‪ ۵۱۰‬هزار تن است.

وي اظهار داشت: در سال زراعي جاري، در سطح ‪ ۳۸۸‬هزار هكتار از اراضي كشاورزي گلستان، گندم كشت شد كه از اين سطح ‪ ۱۲۰‬هزار هكتار، به دليل خسارات عميق خشكسالي، غيرقابل برداشت است.

وي افزود: از اين سطح، يكصد هزار هكتار اراضي ديم و ‪ ۲۰‬هزار هكتار اراضي آبي است كه به دليل نبود بارندگي، از بين رفته است.

وي درباره اراضي آبي غيرقابل برداشت گفت: اين گندمزارها عمدتا در حاشيه رودخانه اترك و رودخانه‌هاي فصلي استان قرار داشت كه همه ساله به دليل بارندگي مناسب، با استفاده از آب اين رودخانه‌ها آبياري مي‌شد اما امسال به دليل عدم بارش و خشك شدن رودخانه‌ها، اين مزارع آبي نيز با خشكي مواجه شد و خسارات عميق ديد.

به گفته وي، گندمزارهايي كه محصول آنها از بين رفته و غيرقابل برداشت است، عمدتا در شهرستان‌هاي بندرتركمن، آق‌قلا، گنبدكاووس، بخشهايي از علي‌آبادكتول و كلاله واقع است.

وي با بيان اين كه بيشترين سطح زيركشت گندم استان در شهرستان‌هاي گنبدكاووس و كلاله واقع است، اضافه كرد: در اين مناطق، به دليل بالا بودن شوري خاك، اراضي نسبت به تنش خشكي، حساسيت بيشتري دارد.

وي ادامه داد: با اين حال گندمزارهاي واقع در ارتفاعات شهرستان كلاله نظير گليداغ، در قياس با اراضي دشت اين شهرستان، كمتر دچار آسيب شد.

مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گلستان همچنين گفت: در مابقي اراضي زير كشت گندم استان، شامل ‪ ۲۶۸‬هزار هكتار، با افت عملكرد توليد در واحد سطح روبه‌رو هستيم.

عباسي با اشاره به آغاز برداشت گندم در استان گلستان گفت: همه ساله كار برداشت از دهم خرداد ماه به بعد آغاز مي‌شد اما امسال به دليل خشكسالي، كار برداشت ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬روز در مناطق مختلف، زودتر آغاز شده است.

وي با اشاره به اهميت بارندگي در كشاورزي گلستان گفت: از كل اراضي گندمزاري استان، بيش از ‪ ۱۶۱‬هزار هكتار جزو اراضي آبي محسوب مي‌شود، اما در ‪ ۸۰‬درصد اين اراضي نيز، اتكاي اصلي به بارندگي است.

به گفته اين مقام، اين اراضي آبي كه عمدتا در شهرستان‌هاي علي‌آبادكتول، گرگان، كردكوي، بندرگز و نيز مينودشت واقع است، همه ساله به دليل بارندگي مناسب، نياز آبي گياه عمدتا از طريق بارندگي تامين مي‌شد.

وي افزود: با توجه به اتكاي اصلي اراضي گندم استان گلستان به باران، در صورت كمترين كاهش در ميزان بارندگي، با خسارات تنش خشكي در اراضي مواجه خواهيم شد.

مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي گلستان همچنين گفت: ‪ ۳۵‬مركز خريد اداره غله داير شده و با آماده‌سازي سيلوها و كارخانجات آرد استان، كار خريد گندم در حال انجام است.

وي نرخ خريد تضميني گندم را براي امسال دو هزار ‪ ۸۰۰‬ريال اعلام كرد و افزود: در حال فضاسازي براي توافقي شدن نرخ خريد هستيم اما با توجه به ورود تقريبا همزمان ‪ ۵۰۰‬هزار تن گندم، احتمالا در حد يكصد تا ‪ ۱۵۰‬هزار تن آن، بالاتر از اين نرخ مصوب، خريد و فروش خواهد شد.

در سال زراعي جاري با ‪ ۶۲‬هزار گندمكار استان گلستان در سطح ‪ ۳۸۸‬هزار هكتار، قرارداد كشت منعقد شد كه اين سطح بيش از ‪ ۱۶۱‬هزار هكتار اراضي آبي و بيش از ‪ ۲۲۶‬هزار هكتار اراضي ديم را شامل مي‌شود.

پيش‌بيني كاهش ‪ ۷۴۰‬هزار تني توليد گندم استان گلستان در حالي است كه اين استان از سال ‪ ۸۱‬تا ‪ ۸۶‬به طور مستمر مقام سوم خريد گندم كشور را دراختيار داشته است. ك/‪ ۴‬
 يکشنبه 5 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن